Salilla kävijät
Haluaisin alkaa käydä salilla. Ikää 40. Iso kynnys vaan kehdata sinne mennä, kun en osaa tehdä siellä mitään. Saako joka paikassa opastusta kun ekaa kertaa menee, henkilökunnan puolelta? Millaiset vaatteet? Sekasali vai vaan naisten? Kaikki info otetaan ilolla vastaan :)
Kommentit (11)
Minä varasin ensimmäiseksi kerraksi itselleni personal-trainerin, joka teki ohjelman. Ei maksanut montaa kymppiä.
Pelkosi on turha, aika harva siellä osaa niitä liikkeitä tehdä oikeaoppisesti, vaikka ovat vuosia käynyt salilla.
Menet ja otat personal trainerin parille ekalle kerralle, saat ohjelman. Tee ekat puol vuotta vaikka pelkillä laitteilla. Sen jälkeen vapaat painot messiin, ota siihen joku pätevä opastamaan.
Kannattaa ehkä guuglettaa läheltäsi löytyviä saleja ja niiden tarjontaa. Joku painonnostajien omatoimisali tarjoaa melko erilaiset palvelut kuin vaikka joku Elixia.
Kannattaa ottaa muutama ohjattu kerta. Saa ohjelman, opastuksen ja joku katsoo vähän perään että liikkeet tulee tehtyä oikein.
Pitää varata personal trainer. Yleensä tosin jos sitoutuu tekemään kuntokeskuksen kanssa määräaikaisen sopimuksen, sisältyy pakettiin jokin määrä tapaamisia ohjaajan kanssa. Kannattaa kysellä tarjouksia eri kuntokeskuksilta ja vertailla hintoja. Kuntosalilaitteilla ei kannata missään tapauksessa lähteä hutkimaan omin päin, jos ei ole mitään aikaisempaa kokemusta. Niillä voi saada pahaakin vahinkoa aikaan.
Vaatteiksi käy mitkä tahansa sisäliikuntavaatteet. Urheilulegginsit ja t-paita ovat hyvät. Osta korkeavyötöröiset housut, niin takapuoli ei vilku kyykätessä. T-paita on toppia parempi, jos yhtään hikoilet. Näin paljas hikinen iho ei koske laitteita. Paidan kannattaa olla teknistä materiaalia, ei puuvillaa. Urheilurintsikat on hyvä olla, mutta jos kuntosaliharjoittelu ei sisällä juoksua ja hyppyjä, ei niiden laadulla ole suurta väliä. Ketjuliikkeissä, kuten H&M, myydään edullisesti urheiluvaatteita, ei ole mikään pakko satsata kalliisiin merkkivaatteisiin. Aloittelevalle kuntosalikävijälle kenkien laadullakaan ei ole väliä, mitkä tahansa vaaleapohjaiset sisäliikuntaan tarkoitetut kengät käyvät.
Itse käyn salilla ja huomaan ,että aloittelijoita tulee ryhmäliikunta tunneille ja hyvin oppivat liikkeet pikkuhiljaa.Tosiaan ei tarvitse osata heti ekalla kerralla.Mukaan vaan hyvällä miellellä :)
Mee vaan, saat hyvät koronat. Sitte hengityskoneessa kyllä painokin tippuu.
Hyvin oppii esim. Youtubesta oikeat liikeradata liikkeelle. Sieltä itse olen katsellut ja olen kuitenkin käynyt jo 2008 asti salilla. Esim. hauiskääntö käsipainolla pitää tehdä pitämällä kyynärpää kurissa, eikä "heilurilla". Moni ää...iö "heilauttaa" hauiskäännössä painon ylös, koska on liian painava paino käytössä ja voimaa itse hauiksessa ei riitä tekemään liikettä oikein, eikä se sillä heilauttamalla edes kehity (ainakaan oikea lihas). Penkkipunnerruksessakin näkyy kaiken maailman hiihtäjää, esim. run...kkupena: Tanko lasketaan rinnalle ja pe...se nostetaan niin ylös kuin mahdollista (ei näin!). Sitten tanko nostetaan ylös ja heilutellaan sitä pe...settä ylös alas. Niin saadaan paikat hajalle. Mutta jos jalat pitää penkillä tai ilmassa, niin huijaus ei onnistu. Ja penkkiä tehdessä lavat taakse ja tankoa ei saa nostaa toistoissa niin ylös, että olkapäät menisivät "ylös" (paitsi kun tanko asetetaan takaisin pidikkeille). Mutta siis pääasia ettei tee liian suurilla painoilla, niin liikkeet on sitten helppo tehdä oikein (katso niitä videoita). Ensiksi muutama kk samaa ohjelmaa joka päivä (kaikki lihasyhmät), sitten voi jatkaa vaikka "työntävät, vetävät, jalat"-ohjelmalla. Vaikkapa. Helppoa!
https://www.google.com/search?q=kuntosaliharjoittelun+aloittaminen&rlz=…