Ex ja some - miksi hän blokkasi minut vuosien jälkeen?
Okei, tämä keskustelun aihe kuulostaa todella lapselliselta. Asia ei silti lakkaa vaivaamasta minua joten jos jotakuta kiinnostaa ruotia tuntemattomien "draamoja", niin tässä olisi tilaisuus kertoa mielipiteensä.
Menimme exäni kanssa naimisiin nuorina, johtuen molempien uskonnollisista taustoista. Olimme yhdessä viitisen vuotta, kunnes oli todettava ettei meillä ollut mitään yhteistä. Samaan aikaan irtauduimme uskonnollisista piireistä, toisiamme tukien. Erosimme hyvissä väleissä 25-vuotiaina.
Nyt, vuosia myöhemmin, huomaan että ex on poistanut minut sekä fb:stä että instagramin seuraajistaan, ilman mitään selityksiä tietenkin (eipä kukaan tuollaisia taida koskaan selitellä). Asia on ihan ok muuten, mutta vaikka tässä on mennyt jo useampi viikko, niin huomaan vähän väliä ajattelevani että miksi. Me kuitenkin vaihdoimme kuulumisia harvoin mutta säännöllisesti (kerran vuodessa?) ja näimmekin pari kertaa tässä vuosien varrella kun toinen tarvitsi jotain pientä apua (tyyliin hän kävi ruuvaamassa lampun kattooni, ja minä parsimassa hänelle sukat, nämä siis kuvitteellisina esimerkkeinä). Meillä molemmilla on jo useamman vuoden ollut uudet kumppanit, joten ei siitäkään ole kyse.
Siispä: minusta on vähän loukkaavaa että koin tällaisen "kohtalon", vaikka järjen tasolla ymmärrän asian kyllä. Me kuitenkin olimme asiallisissa väleissä ja ajoittain yhteyksissäkin, joten tunnen itseni vähän tölvityksi, puhumattakaan siitä epävarmuudesta että voiko olla että minä olenkin ollut aloitteellisempi yhteydenpidossa ja hän ei ole sitä halunnut. Se olisi nöyryyttävää. Tiedän tiedän, kyse on vain sosiaalisesta mediasta, mutta onhan se poistaminen jonkinlainen signaali kuitenkin. Jollain ihmeen lailla tuntuu että menetin hänet uudestaan, olihan hän kuitenkin ensirakkauteni ja kävimme yhdessä läpi tosi vaikeita elämänmuutoksia. Voin rehellisesti sanoa että olen välittänyt hänestä jollain tasolla ihan näihin päiviin saakka.
Teorioita, mikä olisi todennäköisin syy miksi näin on tapahtunut? Saa myös sanoa (lempeästi?), jos olen mielestänne täysin säälittävä tapaus :-)
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Lukematta alotoitusta...nyxä pyysi?
Joo se voisi olla muuten, mutta hän on ollut nykyisen puolisonsa kanssa jo monta vuotta. Eli oudolta tuntuisi jos nyt minun olemassaoloni olisi noussut ongelmaksi. Mutta voihan sekin olla.
-ap-
Ehkä vaan halusi puhdistaa sometilejään? Poisti ihmisiä, joiden kanssa ei ole tai halua olla yhteyksissä tai halua heidän näkevän hänen elämäänsä somen kautta?
Kyl mä ainakin aina välillä innostun siivoamaan somen kaverilistoja. Jos joku ei enää tunnu läheiseltä, niin en halua asioitani hänelle enää jakaa. Exätkin kokee tän kohtalon jossain vaiheessa. Ei mitään henkilökohtaista.
Niin siis olette puuhastelleet asioita yhdessä, vaikka kummallakin oli jo uudet kumppanit? Milloin viimeksi olitte yhteydessä? Ehkä se oli se juttu, joka oli nyxälle viimeinen pisara.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vaan halusi puhdistaa sometilejään? Poisti ihmisiä, joiden kanssa ei ole tai halua olla yhteyksissä tai halua heidän näkevän hänen elämäänsä somen kautta?
Mietin tätäkin! Unohtuikin tuossa mainita, että hän ei siis ole poistanut ketään minun ystävistäni, vaikka he ovat tosiaan 100% minun kavereitani eivätkä taatusti ole olleet miehen kanssa tekemisissä eromme jälkeen. Eli poisto on oikeasti kohdistunut vain minuun.
-ap-
Ehkä hän vain haluaa irroittautua menneestä. Syy ei ole välttämättä sinussa, vaan voi olla, että muistutat olemassaolollasi ex-puolisoasi ajasta uskonnollisessa yhteisössä. Voi olla, että hän on kokenut ajan hyvin ahdistavana. Aina, kun hän näkee päivityksiäsi, palaavat ikävät muistot mieleen.
Minulla on sillä tavalla vähän samanlainen tilanne, että ex-anoppini haluaa pitää minuun yhteyttä. Hän on aivan ihana ihminen, mutta hänen päivitystensä näkeminen ja kuulumisten vaihtaminen muistuttaa minua päättyneestä, minulle traumaattisesta parisuhteesta. Olen harkinnut hänen poistamistaan kontakteista, mutta kun hänessä itsessään ei tosiaan ole mitään vikaa, en ole toistaiseksi raaskinut.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis olette puuhastelleet asioita yhdessä, vaikka kummallakin oli jo uudet kumppanit? Milloin viimeksi olitte yhteydessä? Ehkä se oli se juttu, joka oli nyxälle viimeinen pisara.
Olemme nähneet kasvotusten vain sen pari kertaa eromme jälkeen, eli emme ole "puuhailleet yhdessä" mitään. Kerran tai pari olen piipahtanut exän luona pihatiellä tyyliin 5 min ajan hakemassa jonkun tavaran, sen jälkeen kun hänellä on ollut tuo uusi kumppani.
Enemmänkin mietin tuota että kuitenkin olemme sen n. kerran vuodessa vähän jutelleet kuulumisia, pintapuolisesti ehkä mutta kuitenkin. Sen ei luulisi olevan kenenkään mielestä epäsopivaa, ja toisaalta tuon tasoinen yhteydenpito tekee vähän ikäväksi sen, että yhtäkkiä toinen onkin poistanut.
-ap-
Jospa ex onkin nyt eronnut ja tavannut jonkun uuden, joka ei kestä yhteydenpitoa exien kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Jospa ex onkin nyt eronnut ja tavannut jonkun uuden, joka ei kestä yhteydenpitoa exien kanssa?
Hmm, kyllä tuokin teoriassa voi olla mahdollista! Vaikka ehkä epätodennäköistä.
-ap-
Mistä näistä tietää... Ehkä exäsi on suuttunut nyxälleen, kun tämä on yhteydessä exäänsä ja on vaatinut, että molemmat poistaa exät sometileiltä?
Mullekin on käynyt samoin. Myöhemmin tuli tietooni, että ex oli silloin juuri eronnut. Ehkä hänellä vasta sen eron yhteydessä nousi jotain patoutumia meidän parisuhteeseen liittyen ja halusi katkaista välit minuunkin?! Tai ehkä se exän ex katkaisi välit häneen ja hän kostikin sen minulle?! Enpä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän vain haluaa irroittautua menneestä. Syy ei ole välttämättä sinussa, vaan voi olla, että muistutat olemassaolollasi ex-puolisoasi ajasta uskonnollisessa yhteisössä. Voi olla, että hän on kokenut ajan hyvin ahdistavana. Aina, kun hän näkee päivityksiäsi, palaavat ikävät muistot mieleen.
Minulla on sillä tavalla vähän samanlainen tilanne, että ex-anoppini haluaa pitää minuun yhteyttä. Hän on aivan ihana ihminen, mutta hänen päivitystensä näkeminen ja kuulumisten vaihtaminen muistuttaa minua päättyneestä, minulle traumaattisesta parisuhteesta. Olen harkinnut hänen poistamistaan kontakteista, mutta kun hänessä itsessään ei tosiaan ole mitään vikaa, en ole toistaiseksi raaskinut.
Tuon voisin kyllä tavallaan ymmärtää, vaikka itse en koe asiaa ollenkaan noin. Mutta erilaisiahan tässä kaikki ollaan. Siltikin toivoisin että hän olisi asian sitten selittänyt, mutta ehkä se on liikaa vaadittu, liian kiusallista.
Olen pahoillani että sinulla on tuollainen tilanne anopin kanssa, hän ei tietenkään asiaa tajua. Poistaminen varmasti kyllä jossain kohtaa kannattaa, sillä oma hyvinvointi on laitettava muiden hyvän mielen edelle...
-ap-
Se on vaan siivonnut kaverilistoja. Pitää kavereina vaan sellaiset, joiden kanssa on aktiivisesti tekemisissä. Ihan ymmärrettävää. Ja en ymmärrä miksi tuollaisesta pitäisi mitään etukäteen sanoa, jos pahemmin ole tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan siivonnut kaverilistoja. Pitää kavereina vaan sellaiset, joiden kanssa on aktiivisesti tekemisissä. Ihan ymmärrettävää. Ja en ymmärrä miksi tuollaisesta pitäisi mitään etukäteen sanoa, jos pahemmin ole tekemisissä.
Ei ole kyse tuosta, sillä hän on pitänyt kavereina minun ystäväni, joiden kanssa hänellä ei ole ollut mitään tekemistä vuosikausiin.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme nähneet kasvotusten vain sen pari kertaa eromme jälkeen, eli emme ole "puuhailleet yhdessä" mitään. Kerran tai pari olen piipahtanut exän luona pihatiellä tyyliin 5 min ajan hakemassa jonkun tavaran, sen jälkeen kun hänellä on ollut tuo uusi kumppani.
Enemmänkin mietin tuota että kuitenkin olemme sen n. kerran vuodessa vähän jutelleet kuulumisia, pintapuolisesti ehkä mutta kuitenkin. Sen ei luulisi olevan kenenkään mielestä epäsopivaa, ja toisaalta tuon tasoinen yhteydenpito tekee vähän ikäväksi sen, että yhtäkkiä toinen onkin poistanut.
-ap-
No jos noin harvoin olette tekemisissä, niin ihan ymmärrettävää, että on poistanut sinut. Unohda jo hänet ja mene elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse tuosta, sillä hän on pitänyt kavereina minun ystäväni, joiden kanssa hänellä ei ole ollut mitään tekemistä vuosikausiin.
-ap-
Älä vertaa itseäsi kavereihisi. Hän ei vaan halua sinun seuraavan elämäänsä tai se häiritsee uutta kumppania. Kaverisi ova todennäköisesti yhdentekeviä. Mahdollisesti poistaa nekin myöhemmin seuraavassa siivouksessa.
Oletko varma ettei ole poistunut somesta kokonaan?
Jos kaveri estetään niin eihän silloin näe toisen tiliä ollenkaan.. Vai?
Toisaalta face myös poistelee kavereita. Mulla ja muutamalla muullakin on nimittäin käynyt näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Älä vertaa itseäsi kavereihisi. Hän ei vaan halua sinun seuraavan elämäänsä tai se häiritsee uutta kumppania. Kaverisi ova todennäköisesti yhdentekeviä. Mahdollisesti poistaa nekin myöhemmin seuraavassa siivouksessa.
Voihan se olla näinkin, ihan totta. Olisi minun kannaltani parempi jos hän olisi poistanut kaikki minunkin kaverini samalla kerralla, sillä onhan se ikävä huomata että itse on saanut lähtöpassit kun muut, hänelle aivan yhdentekevät, ovat saaneet jäädä. Kai tämä on jotain ihmisen psykologiaa, että tuollaisesta vetää ne ikävimmät johtopäätökset :-)
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei ole poistunut somesta kokonaan?
Jos kaveri estetään niin eihän silloin näe toisen tiliä ollenkaan.. Vai?
Toisaalta face myös poistelee kavereita. Mulla ja muutamalla muullakin on nimittäin käynyt näin
Ei hän minua estänyt ole, löydän hänet sekä fb:stä että instagramista. Fb:ssä on vaan poistanut minut kavereista ja instagramissa seuraajista. Näin kuitenkin fb:stä heti ensivilkaisulla, että yhteisinä kavereina ovat edelleen minun ystäväni.
Nyt tajusin että otsikossa käyttämäni "blokata"-sana on väärä ilmaisu. En ole mikään it-ihminen, joten termit ovat välillä hukassa...
-ap-
Lukematta alotoitusta...nyxä pyysi?