Paljonko autossa kannattaa olla tehoa? Kiista miehen kanssa...olenko ihan väärässä?
Me katseltiin käytettyä autoa ja mies haluaa että ostetaan kalliimpi malli.
Rahat on tiukalla koska olen ollut kotiäitinä ja mies oli lomautettuna. Se kalliimpi malli käytettynä maksaisi yli kolmasosan enemmän ja miehen mielestä se kannattaa maksaa koska halvemmassa ei kuulemma riitä tehot että pääsee turvallisesti ohi kun on monta ihmistä kyydissä.
Farmariautosta on kyse, sellainen perheelle sopiva.
Copy&pastella tietoja joista en ymmärrä mitään.
Halvempi malli:
2.4
168 hv / 125 kW @ 5900 rpm
230 Nm @ 4500 rpm
Kalliimpi malli:
2.4
247 hv / 184 kW @ 5200 rpm
330 Nm @ 2400 rpm
Kiitos!
Kommentit (311)
Nm arvo vaikuttaa enemmän käytännön ajossa kuin teho (hv). On aivan erilainen kulkine jos on 150hv ja 180nm kuin 110hv ja 250nm joten heppoja on turha katsella.
Autossahan ei voi koskaan olla liikaa hevosvoimia.
Ihan riittäviä nuo molemmat ap:n vaihtoehdot ovat.
Valinta noitten tai minkä tahansa välillä kannattaa tehdä kyllä ihan eri kriteerien kuin tehon perusteella.
Noin 150hp on jo aika paljon tehoa autoon. Eikä moottorin koko ole enää niin ratkaiseva asia; itsellä Fordin litranen EcoBoost ja vääntää niin pirusti, ihan käsittämätön juttu. Edellinen 1,6 litranen oli ajossa itsellä melkein 500tkm, vaikea sanoa kauanko tällainen pienempi kestää. Ja niin, moottorien ohjausjärjestelmiä ja tehoja voi muuttaa noin 500 eurolla (hinta varmasti vaihtelee).
Siinä vm. 2005 T5 kiihdytys 0-260 km/h.
Vähempikö ei riitä perheautolle? :D
Ei kannata uskoa "automiesten" juttuja, aina löyty perustelut miksi tarvitaan paljon tehoa ja kalliit erikosivanteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi välttämättä kumpaakaan, hirveitä syöppöjä bensakoneina. Mutta jos eka kiihtyy nollasta sataan noin kymmenessä sekassa, se on riittävä. Jos kiihtyy 11 sek tai yli, ei kannata ottaa.
Omassa farmarissani on nykyaikainen pienillä kierroksilla ja nopeuksilla toimiva turbo, joten tilavuus 1,4 vastaa isompaa perinteistä moottoria.
Tuo autosi ruohonleikkurin moottori tuskin kestää edes 500tkm toisin kuin 2.4.
500tkm on suomalaisten keskimääräisellä ajosuoritteella jotain reilut 30 vuotta joten ihan herttaisen yhdentekevää suurimmalle osalle, vaikka pitäisi paikkansakin. Bensakoneella varustetut autot päätyvät muutenkin paaliin keskimäärin jossakin 250-300tkm kohdilla, joten siltäkin kantilta aivan sama.
Omalla 9v vanhalla bensa-autolla on jo nyt ajettu 500tkm ja tarkoitus ajaa toinen mokoma. Tämän takia en mitään kertakäyttömoottorista autoa osta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia nainen miettii tällaisia asioita?
Mietin näitä asioita joka kerta autoa vaihtaessani. En ole huomannut, että miettimiseen tarvitsisi nysäpippeliä housuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin näitä asioita joka kerta autoa vaihtaessani. En ole huomannut, että miettimiseen tarvitsisi nysäpippeliä housuihin.
Se onkin etu meille naisille, kun ei tarvitse niitä puuttuvia cm yrittää korvata auton tehoilla.
Paras/pahin.Saab 9/5 semmoinen 2tahti 7 henkilöinen perhe ja asuntovaunu perässä,Kainuun korpiseuduilla (ei siis mitään tasamaata)tuskin enää paljon ohiteltiin mutta joku alle 30 hevosvoimaa ja silläkin tuli toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on perheen yhteisiä rahoja ja mies on tuhlaamassa niitä sen takia kun haluaa nopeasti kiihtyvän auton.
Eihän miehetkään mieti millaiset verhot keittiön ikkunaan laitetaan, kun ei niistä mitään ymmärrä.
Mutta kannattaisi kyllä sanoa jotain jos nainen on ostamassa käsinkudotut silkkiverhot 620€/metri, siksi että hänellä on huono itsetunto.
Ihan sama. Nykyautoissa riitää tehoa ja ohi pääsee että heilahtaa. Mulla on melkein 50.000 euron arvoinen auto, mutta en tiedä paljonko siitä löytyy tehoa. Riittävästi mulle, Suomen nopeusrajoituksille ja myös Saksan autobahnoilla pääsee niin kovaan kuin uskallan ajaa.
Minä olen ajanut varmaan yli miljoona kilometriä, mutta koskaan ei ole vielä teho loppunut vaikka valitsen autoni muiden asioiden kuin tehon perusteella, eli ovat aina olleet niitä 'nuhapumppuja'. Nytkin on keskikokoinen tai ehkä hieman suurempi neliveto premium auto 1,5 litran bensamoottorilla. Heppojen määrää en tiedä.
Jos rahat on tiukilla niin en hetkeäkään miettisi otanko kalliimman vai halvemman. Mies saisi nyt niellä egonsa ja tyytyä hitaaseen perheautoon.
Ja toisekseen tuo ohittelu... Mieheni isä on niin kaistapää ratissa, että ihan periaatteessa on pakko ohitella kaikki. Nyt ihmettelee, kun emme anna lastamme kyytiinsä, että voi viedä sitä sukulaisiin eripuolelle suomea näyteltäväksi. Sanoin miehelle jo raskausaikana, että lastani saa kuljettaa sitten vain turvallisesti.
Ymmärrän, jos ajaa lappiin asti, että ajonopeudella saadaan tuntuva etu. Mutta minä ajan LPR-Helsinki väliä jatkuvasti, kaahailemalla ja ohittelemalla voittaa 10minuuttia ja pari riskiä kaupan päälle. Nykyiset valtaväylätkin on niin hyviä, että ohittaminen onnistuu ihan toista kaistaa käyttäen ja vaikka vähän hitaammalla vauhdillakin.
meidän ukon vanha fiiatti: ainakin 60 hevosta laukkaa pellin alla. ohittaa voi alamäessä, jossa muut ajaa 40km/h tai moottoritiellä kun suoraa riittää, eikä toiset kaahaile kun korkeintaan 110kmh. bensaa kuluu melkein 5,5 litraa per 100km. niin ja se hinta. se oli 500e pari vuotta sitten. joten tähän huusholliin ei uusia autoja edes huolita. jää aika paljon rahaa sitten muualle tuhlattavaksi. isäkin aina sanoi, että auto on kaikista huonoin sijoitus.
Kannattaa huomioida, että autohullujenkin vastauksessa on tuo JOS rahat riittää. Teillä ei nyt riitä, jolloin tuo on aivan ilmeinen säästökohde.
Sano sille miehelle, että taitava kuski osaa valita ohituspaikkansa eikä siis tarvitse junttimaista ylikapasiteettia autoonsa.
Lol. Eihän noissa kasarin autoissa ollut tehoja kuin 80 hv ja hyvin pääsi kovaa. Moottori vain huusi vähän kovempaa.
Suosittelen Tesla Model X Plaidia. Vääntöä ja kiihtyvyyttä on riittävästi.
Miehellesi voisin sanoa, että menee töihin. Siitä kasvaa kikkeli jonkin verran ja sitten on rahaa kasvattaa sitä enemmän muskeliautolla.
Vierailija kirjoitti:
Noin 150hp on jo aika paljon tehoa autoon. Eikä moottorin koko ole enää niin ratkaiseva asia; itsellä Fordin litranen EcoBoost ja vääntää niin pirusti, ihan käsittämätön juttu. Edellinen 1,6 litranen oli ajossa itsellä melkein 500tkm, vaikea sanoa kauanko tällainen pienempi kestää. Ja niin, moottorien ohjausjärjestelmiä ja tehoja voi muuttaa noin 500 eurolla (hinta varmasti vaihtelee).
Voi lastuttaa joo, mutta nykyään se on laitonta ja siitä tulee sakot.
Kummaa. Mulle ohittaminen on aina ollut hyvin vaivatonta. Autobaana, rekat tai muut autot eivät koskaan vielä ole olleet ongelma, vaikka mun 116hv kärryn kyydissä olisikin ollut minä+3 ja muutama isompi matkalaukku. Vielä en ole joutunut tilanteeseen, jossa tehoja olisi tarvittu enemmän.