Luetellaan elokuvia, joiden katsominen kuuluisi ihan yleissivistykseen
Kommentit (755)
Vierailija kirjoitti:
Elefanttimies (Cher naispääosassa)
Miksei? Ekoja leffoja, missä käsiteltiin vammaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtui Baby Janelle?
HEEEI??!! Kauhuelokuvien klassikko. Pääosissa Bette Davis ja Joan Crawford. Miksi alapeukutus?
"Fahrenheit 451" - se 1966 versio jossa näytteli Oskar Werner ja Julie Christie.
Pelkästään neorealismin klassikot mutta keille sanoo mitään kun monelle on vain Hollywood tuotannot tuttuja "sivistyksenä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andalusialainen koira (Un chien andalou) (1929)
Luis Buñuelin ja Salvador Dalín surrealistinen mykkäelokuva, kesto 16 minuuttia.
En ole koskaan kuullutkaan tästä elokuvasta, tuskin viittauksiakaan siihen, joten ei kuulu yleissivistykseen tätä nähdä/tietää.
Jos on ikinä kuullutkaan mitään 1900-luvun taiteesta, ja sellaisista nimistä kun Pablo Picasso tai Salvador Dali, niin sitten tietää tämän elokuvan. Tämä on kulttikamaa.
Louis Bunuel tekin muuten myös surrealistisen "unijakson" Hitchcockin leffaan Noiduttu, jossa näyttelivät Gregory Peck ja Ingrid Bergman.
Jaa, itse olen Pablo Picassoon ja Salvador Daliin tutustunut ihan jo koulussakin puhumattakaan harrastuneisuudesta, enkä ole koskaan kuullutkaan tuosta elokuvasta. Ei todellakaan kuulu yleissivistykseen.
Tässä ketjussa elitistit luettelevat elitistisiä elokuvia sanoen, että kuuluu yleissivistykseen tietää ne, ihan vain siksi, että pääsevät pöyristymään siitä, kun joku ei ole niitä nähnyt. Ei ole kyse mistään muusta kuin itsensä jalustalle nostamisesta, wannabe-älykkyydestä ja syvällisyydestä.
-Eri
No myönnetään. Se kuului taidehistorian opintojen peruskurssiohjelmaan. Kaikki yliopistossa taidehistoriaa pää- tai sivuaineena opiskelleet ovat nähneet sen.
Häntä heiluttaa koiraa (Wag the Dog 1997)
Robert de Niro, Dustin Hoffman ym.
Siinä on puolihauskasti näytetty, miten totuuden voi peittää silkalla keksaistulla tarinalla kuten "sodalla".
Moulin Rouge (mm Nicole Kidman)
Olemisen sietämätön keveys (mm. Daniel Day Lewis)
Vierailija kirjoitti:
Ikävän yksipuolista, vain jenkkileffoja mainitaan enimmäkseen noissa listoissa.
Hyviä leffoja tehdään maailmalla monissa maissa. Ranskassa, Kiinassa, Intiassa, Egyptissä, Uudessa-Seelannissa, Etelä-Koreassa, Mauritaniassa, jne...
Itse äkkäsin, että ei hyviä elokuvia kysytty vaan elokuvia, joista monet tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen Tiffanylla
Olisiko Audrey Hepburnin tunnetuin elokuva. Puvustus ainakin oli ikoninen, samoin musiikki.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aamiainen_Tiffanylla_(elokuva)
Kirsikan maku, Abbas Kiarostami
Laulavat sadepisarat
I'm singing in the rain.... .. .
Sillankorvan emäntä. Risti ja Liekki. Ainakin kolme Pekka Puupää elokuvaa. Kolme Uuno Turhapuro elokuvaa. Tuhlaajapoika, Miestä ei voi raiskata. FC Veenus.
Tunnit
Tähtinä Julianne Moore, Nicole Kidman ja Meryl Streep.
Kidman nappasi uransa ainoan Oscarin.
Jaa, itse olen Pablo Picassoon ja Salvador Daliin tutustunut ihan jo koulussakin puhumattakaan harrastuneisuudesta, enkä ole koskaan kuullutkaan tuosta elokuvasta. Ei todellakaan kuulu yleissivistykseen.
Tässä ketjussa elitistit luettelevat elitistisiä elokuvia sanoen, että kuuluu yleissivistykseen tietää ne, ihan vain siksi, että pääsevät pöyristymään siitä, kun joku ei ole niitä nähnyt. Ei ole kyse mistään muusta kuin itsensä jalustalle nostamisesta, wannabe-älykkyydestä ja syvällisyydestä.
-Eri