Olen suljetulla psykiatrisella osastolla Aurorassa kysy mitä vaan
Niin.. väittävät että on psykoottinen ja maanisdepressiivinen. Oon järkyttynyt. Mut haluan vähentää stigmaa joten kyselkää
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut piikkiä pyllyyn?
Olen täällä vapaaehtoisesti joten ei ole. Ja suostun ottamaan lääkkeet.
Oletko adhd? Ahdistus? Yksinäisyys?
Ihan normiopiskelijaelämää.
Onko ongelmiasi ihan oikeesti selvitelty vai riittääkö kun joku sanoo mikä sulla on?
NYT sulla on ihan oikea ongelma.
Koneiston ratkaisu.
Oletko miettinyt alan vaihdosta?
Vierailija kirjoitti:
Oletko adhd? Ahdistus? Yksinäisyys?
Ihan normiopiskelijaelämää.
Onko ongelmiasi ihan oikeesti selvitelty vai riittääkö kun joku sanoo mikä sulla on?
NYT sulla on ihan oikea ongelma.
Koneiston ratkaisu.
Oletko miettinyt alan vaihdosta?
Ei vaan skitsoaffektiivinen häiriö.
On selvitelty ja tehty testejä.
En aio vaihtaa alaa vaan suorittaa tämän VTM tutkinnon loppuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerta tiedät sairastavasi maanis-depressiivisyyttä, mikä sai sinut jättämään lääkkeet ottamatta? Sehän on tunnetusti sairaus, mikä ei koskaan parane ja ainoastaan lääkityksellä voit elää niin normaalia elämää kuin mahdollista. Jos/kun tietää tämän, ei lääkkeiden ottamisen pitäisi olla vaikeaa. Vai mitä? Sillä mikä taustalla on, ei oikeastaan ole mitään väliä. Ja niitä asioita kannattaa käydä terapiassa hoitamassa, etteivät aina tilaisuuden tullen pompsahda esiin. Vai onko psykoosi niin mukava tila, että sen takia ne lääkkeet on kiva jättää ottamatta? Tiedän, että olen veemäinen ja tiukka ajattelussani, mutta en vaan ymmärrä ihmisiä, jotka tietävät tautinsa, mutta vähät välittävät hoidostaan. Se tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle, kun olet viikkokausia osastolla, eikä ole itsellesikään hyvästä, että opintosi eivät etene etkä pääse eteenpäin elämässäsi, vaikka sinulla olisi siihen mahdollisuus.
Sen sairauden oire on sairaudentunnottomuus maniassa. Ei se potilas tahallaan ja huvikseen niitä lääkkeitä jätä syömättä. Syyllistämisellä ei muuten ole kukaan koskaan parantunut.
Skitsofreniasta tai bipolaarisuudesta ei parane, syyllisti potilasta tai ei. Ei parane ottaa potilas lääkkeet tai ei. Mutta elämä on varmasti helpompaa kun ottaa ne lääkkeet.
Siis tuhlasit 7000€, olet laiska opiskelija ja jouduit suljetulle osastolle? Minunkin pitäisi olla varmaan siellä... mitä ihmettä siis? Ei ole mikään ihme jos verorahat vaan hupenee kun täysin terveet ihmiset masentelee täysihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ollu tosi kiva lukea, että miten sulla siellä menee.
Oot aika hyvin jo kertonut kaikenlaista niin en tiedä tulisko mieleen vielä jotain...
Saanko kysyä millainen lapsuus sulla oli?
Kerroit traumoista ja stressistä.Itsellä joskus epäilty bipoa koska tunne-elämä on valitettavasti melko epävakaa, joka on raskasta toisinaan ja masennuskausia ollut lukuisia.
Minulla lasinen lapsuus, perheen mielenterveysongelmat jne.Olisi kiinnostavaa kuulla jos tahdot kertoa jotain. :)
Vanhemmat olivat väkivaltaisia ja arvaamattomia meitä lapsia kohtaan. Ei ollut turvallista esim. näyttää tunteitaan.
Stressi taas syntyi opinnoista, kun ne eivät yhtään etene. Tunnen olevani taloudellinen taakka yhteiskunnalle.
Kärsikö heistä jompi kumpi mahdollisesti itsekin jostakin mielenterveyshäiriöstä? Olen todella pahoillani, että olet sairastunut. Että olet joutunut kohtaamaan väkivaltaa lapsena. Että et ole saanut kokea turvallisuutta lapsuudessasi, sillä se on ihmiselle tärkein aika, mitä tulee psyykkiseen hyvinvointiin nuoruudessa ja aikuisuudessa. Jos se viedään, on hyvin mahdollista, että on viety kaikki.
Voitko ottaa opintojesi suhteen aikalisän? Ei ole kenellekään eduksi, että et saa mielenterveyttäsi hyvään hallintaan ja elämänhaluasi takaisin. On ymmärrettävää, että koet olevasi taakka, se on varmasti kaikkien meidän osa jossain vaiheessa elämää, mutta ei ole sinun vikasi, että sairastuit. Mutta sinun tehtäväsi on pitää itsestäsi huolta. Ainakin tästä eteenpäin. Älä ota liian suuria askeleita, ennen kuin näet kirkkaasti eteesi❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittavatko piikkinä abilifyn?
Ei, vaan syön ihan tabletteja. Olen hoitoon sitoutunut, mutta kotoota loppui lääkkeet ja olin varma etten tarvitse niitä enää ja nopeasti jouduin maniaan..
Joo, mutta varmasti sinulle on myös kerrottu, ettei noita lääkkeitä voi lopettaa kuin seinään, vaan ne ajetaan alas vähitellen juuri tuon psykoosi/mania riskin vuoksi.
Harmi vain, että yleensä käy vielä niin, että lääkitys kun aloitetaan uudestaan, tarvitaan aikaisempaa suuremmat annokset, jotta hoitovaste saavutetaan. Toivottavasti sait jotain oppia tästä keissistä.
Onko kauniit näköalat? En yhtään tiedä millainen Auroran ympäristö on. Vai onko suljetulla ikkunoita?
Täh? Ei seitsemän tonnin tuhlaaminen mikään peruste suljetulle ole. Itse olen heittänyt 17 000e tuhlaan pörssijohdannaisiin. Tosin omaa palkkaani.
Minkä neuvon antaisit työpaikkakiusatulle? Olen niin loppu että pää hajoaa.
Miten erotat hoitajat/lääkärit potilaista? Muusta kuin avaimista.
Vierailija kirjoitti:
Onko kauniit näköalat? En yhtään tiedä millainen Auroran ympäristö on. Vai onko suljetulla ikkunoita?
On kauniit näkymät ja ikkunat, ei kaltereita. Ainoastaan eristyshuoneessa ei ole mitään ikkunaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten erotat hoitajat/lääkärit potilaista? Muusta kuin avaimista.
Vaatteista , heillä on hoitajien vaatteet tai lääkärintakki
Onko sulla unelmia? Minkälaisia juttuja arvostaisit elämässäsi vaikka viiden vuoden sisällä? Jos opinnot eivät etene niin pitäisikö sinun vaihtaa opiskelun aluetta? Herätit kirjoituksellasi paljon ajatuksia! Uskon, että löydät vielä hyvän polun elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla unelmia? Minkälaisia juttuja arvostaisit elämässäsi vaikka viiden vuoden sisällä? Jos opinnot eivät etene niin pitäisikö sinun vaihtaa opiskelun aluetta? Herätit kirjoituksellasi paljon ajatuksia! Uskon, että löydät vielä hyvän polun elämälle.
Unelma on saada nykyiset opinnot loppuun, vtm tutkinto ja alan töitä. 5v päästä olen toivottavasti hyvässä kunnossa ja opintojen loppusuoralla tai juuri valmistunut
En vieläkään ymmärrä perusteita sille miksi olet suljetulla osastolla. Vippasitko siis tuon 7000€ ja ostit koko rahalla irtokarkkia kerralla vai mitä? Minä sain neljässä vuodessa kasaan 240 op, mikä ei ole myöskään kovin paljon enemmän kun mitä sinä sait. Ekana ja tokana opiskeluvuotena taisi olla kasassa vasta noin 60op yhteensä ja se johtui siitä että elin villiä opiskelijaelämää kuin mikäkin hulttio. Harrastin irtosuhteita minkä kerkesin. Joskus itkin itseni uneen kun olin tyhmä, laiska, saamaton ja väsynyt. Kukaan ei silti pistänyt minua suljetulle. Miksi sinä siis olet siellä?
Vierailija kirjoitti:
Suljettu osasto ja päätä sekoittavat mömmöt eivät voi olla ratkaisu tilanteeseesi. Miten tuosta eteenpäin? Oletko varma että olet edes opiskelemassa oikeaa alaa? Tuolta valmistuu helposti työttömäksi tai matalapalkka-alalle.
Vtm ON hyvä koulutus ja yli 95% työllisyys.
Minkä ikäisenä sairastuit? Miten silloin oirehdit? Kestikö diagnoosin saanti kauan?
Onko tullut piikkiä pyllyyn?