Suomessa todellavähän palkallista lomaa verrattuna muuhun maailmaan
Tuli yllätyksenä tämä ainakin minulle! Olen aina kuvitellut, että meillä on maailman mittapuun mukaan paljon palkallista lomaa, mutta eipä olekaan! Löysin listan, jossa Suomi on vasta sijalla 88 palkallisten lomien määrässä! Eniten palkallista lomaa on Iranissa. Taisi olla 53 päivää vuodessa. Kaikissa pohjoismaissa taisi olla Suomea enemmän palkallisia vapaapäiviä. Sen lisäksi, että palkkakin on parempi. Miten voi olla?
Kommentit (47)
Mulla 28 lomapäivää ja vielä 11 lomapäivää lisää kun on joulut sun muut. Olen tyytyväinen.
Tapasin yhdellä reissulla pari amerikkalaista ja heillä oli vaan kahden viikon loma vuodessa. En teidä sitten oliko totta.
Mä olen ihan tyytyväinen lomiini. Nyt käytän 9 talvilomapäivää ja vapaiden ja pyhien kanssa olen poissa töistä 20 päivää ja kohta onkin kesälomien vuoro. Kesälomaa pidän 4viikkoa ja 3 viikkoa jää vielä seuraavaksi talveksi.
Pomo käski "pakkolomalle" kun liukumia on hieman liikaa. Joten nautitaan sitten tänä vuonna vielä 6+2+2 viikkoa lomia.
Ryhdy sinä itse yrittäjäksi ja lupaa kaikille työntekijöille 50 palkallista lomapäivää. Kyllä tulijoita varmaan olisi.
Mulla 38 vuosilomapäivää + juhlapyhät.
Miksi palkkaa pitäisi saada mistään muusta kuin työpaikalla työtä tehdessä?
Vierailija kirjoitti:
Ryhdy sinä itse yrittäjäksi ja lupaa kaikille työntekijöille 50 palkallista lomapäivää. Kyllä tulijoita varmaan olisi.
Tarkoitit varmaan 50 viikkoa? 😉
Vierailija kirjoitti:
Tapasin yhdellä reissulla pari amerikkalaista ja heillä oli vaan kahden viikon loma vuodessa. En teidä sitten oliko totta.
Ainakin yleinen käsitys on tuollainen, USA:ssa on toki kansallisia juhlapäivävapaita enemmän kuin Suomessa, ja joissakin osavaltioissa vielä omansa
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä lomat ja työaika vaihtelevat tosi paljon. Valtionhallinnossa kuukausi, keskimäärin pari viikkoa, kaikilla ei päivääkään. Työaika vaihtelee 40-100 välillä per viikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yleinen käsitys on tuollainen, USA:ssa on toki kansallisia juhlapäivävapaita enemmän kuin Suomessa, ja joissakin osavaltioissa vielä omansa
Ja kuten Suomessakin niin kaikkia ne kansalliset vapaapäivät eivät lämmitä jos työvuoro sattuu niille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 38 vuosilomapäivää + juhlapyhät.
Ja arvatenkaan lauantaita ei lasketa teillä lomapäiväksi?
Toista se on meillä yksityisellä puolella, kun lomaa on se 30 päivää ja lauantai kuluttaa lomapäiviä.
Minulla on 13 viikkoa palkallista vapaata..
38 päivää ja pyhät.
Nykyiselläänkin melko mahdotonta pitää tuo määrä, joten enempi olisi vielä hankalampaa.
15 pvää kesälomaa ja loput yrittelet ripotella sinne tänne.
Monessa maassa esim. Euroopassa puhutaan vuosipalkasta ja palkkaa maksetaan 13-14 kk vuodessa eli tuplapalkka kesällä ja jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Usein itse voi päättää, miten paljon pitää lomaa, koska tuplapalkka maksetaan elokuussa ja jouluna, voi olla lomalla 2vk tai 2kk täydellä palkalla.
38 lomapäivää (5pv/vk)=7,6vk
Siihen päälle joustovapaat, kun ylitöistä ei makseta n.8pv
Tähän mennessä n. 9,5vk
Sitten lomarahat vapaana 19pv = 3,8vk
13,3 viikkoa lomaa vuodessa + juhlapyhät.
"Kaikissa pohjoismaissa taisi olla Suomea enemmän palkallisia vapaapäiviä."
Palkallinen vapaapäivä on näissä minimimäärä vapaapäiviä:
Suomi: 25 lomapäivää + 11 juhlapyhää = 36 palkallista vapaata
Tanska: 25 lomapäivää + 10 juhlapyhää = 35 palkallista vapaata
Norja: 25 lomapäivää + 10 juhlapyhää = 35 palkallista vapaata
Ruotsi: 25 lomapäivää + 9 juhlapyhää = 34 palkallista vapaata
Islanti: 24 lomapäivää + 14 juhlapyhää = 38 palkallista vapaata
Ja se Iran...
Iran: 26 lomapäivää + 27 juhlapyhää = 53 palkallista vapaata tosin vapaa on suhteellinen käsite
Vierailija kirjoitti:
On se totta. Jos lisää lomaa haluaa niin on otettava palkattomana.
Pöh, liian paljon teillä vätyksill on lomia, nyt mennään American malliin!
T. Työministeri Satonen