Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?

Vierailija
06.02.2021 |

Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.

Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D

Kommentit (1226)

561/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että radio-ohjelman saari on kuuskajas-kari eikä kuuska-jaskari.

Se on kyllä kuus-kajaskari.

Vierailija
562/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Hernesaari kirjoitetaan noin eikä "Hernessaari". Tosi moni lausuu tuossa s-kirjaimen tuplana, niin siitä jäänyt harhakäsitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että Hernesaari kirjoitetaan noin eikä "Hernessaari". Tosi moni lausuu tuossa s-kirjaimen tuplana, niin siitä jäänyt harhakäsitys.

Kyllähän esim. hernekeittokin kirjoitetaan yhdellä koolla, mutta ihan yleisesti lausutaan hernekkeitto.

Vierailija
564/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän esim. hernekeittokin kirjoitetaan yhdellä koolla, mutta ihan yleisesti lausutaan hernekkeitto.

Vaihtelee sen mukaan, missä päin Suomea ollaan.

Vierailija
565/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella noloa helsinkiläisenä myöntää, että tajusin vasta aikuisena, että Helsingin kaupunginosa Kruununhaka on tosiaan KruuNunhaka, ei Kuruunuhaka (krunikaksi myös kutsutaan). Olen nuorena aikuisena aina vaan puhunut, joo olen täällä Kruunuhaassa töissä tms. käymässä. Tosin minulla on lievä (diagnosoimaton) lukihäiriö.

Vierailija
566/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena karkkipäivä lauantaisin ja luulin yli 10-vuotiaaksi että karkkia saa syödä lauantaina ja muuten vain poikkeustapauksissa kuten jouluna ja syntymäpäivänä. Lisäksi luulin, että aikuiset eivät syö karkkia.

Vierailija
567/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta parikymppisenä, että vasemmistopuolueet ovat työväenpuolueita ja ajavat työväestön etuja. Oikeistopuolueet ovat taas työväestön etuja vastaan, koska hyötyvät siitä, mitä huonommat edut työläisellä on. Tajusin myös, ettei oikeisto tietenkään myönnä sitä suoraan, koska tarvitsevat myös työväestön äänet päästäkseen kyykyttämään heitä.

Vierailija
568/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin vasta parikymppisenä, että sitä kumppania ei löydy aina helposti ja/tai nuorena. Kaikki eivät löydä kumppania ehkä koskaan. Een tajua missä tynnyrissä olin kasvanut kun tajusin vasta silloin, että vain osa ihmisistä löytää kumppanin eivätkä hekään automaattisesti viimeistään silloin parikymppisenä.

Vierailija
569/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakukko ei olekaan kirjaimellisesti kalakukkoa, mietinkin vuosikymmeniä että kukko maistuu oudolle kunnes asia valkeni puolison kanssa keskustellessa 😅

Vierailija
570/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo täysi-ikäinen kun tajusin, että ihmisten ei tarvitse automaattisesti kannattaa ja äänestää vaaleissa samaa puoluetta kuin vanhempien. Ja että pariskunnasta molemmat voivat kannattaa eri puolueita, ei välttämättä samaa.

Vierailija
571/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin melkein parikymppiseksi astii että elinkautinen tarkoittaa Suomessakin elinkautista, eli ollaan vankilassa loppuelämä. Oli aika järkyttävää huomata että se onkin vain 12 vuotta ja siitäkin voi selvitä vain puolet istumalla.

Minulla oli tuo sama luulo, tosin yli 30-vuotiaaksi!

Vierailija
572/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ainakin kymmenen vuotiaaksi asti että äitiyspakkauksessa tulee mukana ilmapalloja. Järkytyin kovasti kun serkkuni kertoi miten asiat on ja että ne laitetaan miehen kyrvän päälle jos ei halua lisää lapsia. Omat vanhempani eivät niitä siihen käyttäneet vaan puhaltelivat leluiksi meille.

Vierailija
573/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee sen mukaan, missä päin Suomea ollaan.

Tää on nimeltään jäännöslopuke, jossa lausutaan esimerkiksi sadettakki tai hernekkeitto, mutta kirjotetaan sadetakki ja hernekeitto. Löytyy monista muistakin sanoista, ja on ihan virallista suomen kieltä eikä murretta (tosin murteethan sitä aitoa oikeeta suomea on, mutta kirjakieli vaan päätetty ns yleiskieleksi).

Vierailija
574/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ooon autisti. Mä vaiiin suoritan.

Vierailija
575/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko?

Vierailija
576/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin pitkälle aikuisuuteen asti, että pankkipäivä tarkoittaa sitä, että mennään käymään pankissa. Jotenkin päättelin sen niin, että koska pankkiin on vaikea saada aikoja, niin sitä varten täytyy ottaa pankkipäivä. Sittemmin otin itsekin työaikapankin käyttöön ja ymmärsin että voi sitä muuhunkin käyttää kuin pankissa käymiseen.

Itse olen käyttänyt vain lauseessa "rahan siirtyminen kestää kaksi pankkipäivää" eli päivää jolloin pankit ovat auki. Onko merkitys muuttunut suurimmalle osalle? Meillä puhutaan töissä joustoista kun käytetään sisään tehtyjä tunteja vapaapäivään.

Vierailija
577/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että äitinä oleminen on maailman epäkiitollisin juttu. Syvältä!

Vierailija
578/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että soivaan puhelimeen ei tarvitse aina vastata, oli soittaja kuka tahansa. Mulla on varasto tekosyitä jos kysytään miksi et vastannut puhelimeen: jäi töihin, oli taskussa, oli äänettömällä, unohtui autoon, huomasin vasta nukkumaan mennessä että olit yrittänyt soittaa, olin ulkona, olin koiran kanssa lenkillä, tv oli kovalla, kuuntelin musiikkia jne. Elämä muuttuu helpommaksi kun ei anna puhelimen määrätä millon pitää sinkoilla mihinkin suuntaan!

Itselleni on tullut yllätyksenä miten selkiönä useat ihmiset pitävät valehtelua.

Kymmenen vuotta yrittäjänä, aina tavoitettavissa, burnout ja neljä vuotta itsetuhoisia ajatuksia. Sen jälkeen annoin itselleni luvan sanoa valkoisen valheen jos joku yrittää kontrolloida minua puhelimen välityksellä. Onko parempi sanoa totuus, että tarvitsen nyt omaa aikaa enkä jaksa sun ainaista valitustasi tänään? Luuletko tosiaan että kaikki läheisesi kertovat sinulle aina totuuden, vaikka se loukkaisikin sinua? Oisko ihmisellä oikeus kertoa valkoinen valhe, että ei loukkaisi toista ihmistä? Vai oletko sinä niitä narsisteja, joiden mielestä sun puheluihin pitää aina vastata, eli yrität hallita kaikkia ympärilläsi?

Kyllä itse arvostaisin mieluummin totuutta. Ymmärrän omallakin kohdalla sen, että itselläni on haastava elämäntilanne, ja mistään ei oikein kunnollista apua saa, joten ymmärrän, etten erityisen hyvää seuraa nykyään ole, eikä välttämättä aina haluta/jakseta olla yhteydessä/vastata. Eli kyllä sen totuudenkin voisi sanoa.

Itseasiassa vaikka tämän viestiketjun aloittaja sanoi joskus valehtelevansa, miksi ei ole vastannut puheluun, niin omalla kohdalla vastaavankaltaiset selitykset ovat pitäneet paikkansa, kun en ole vastannut heti puhelimeen. Yleensä sitten soitan takaisinkin.

Vierailija
579/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin pitkään, että ihmiset ovat minulle kivoja, koska pitävät minusta. Olin vähän päälle kolmekymppinen kun tajusin, että se on monesti vain kohteliaisuutta ja hyviä käytöstapoja, että puhutaan ihmisille, vaikka he eivät varsinaisesti kiinnostakaan, saatika että haluaisi ystävystyä heidän kanssaan.

Vierailija
580/1226 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin varmaan ainakin 9. luokkalaiseksi, että monia (ei kaikkia) opettajia kiinnostaa avittaa minua hyvään tulevaisuuteen.

Luulin myös, että vanhempien kuuluisi pitää huolta lapsistaan, ja kun meillä oli tod huono perhe-elämä, niin luulin että he eivät vain osanneet vaikka olisivat halunneet. Sittemmin tajusin, että oikeasti heitä harmitti kun olivat lapsia lainkaan hankkineet, ja kohtelivat meitä huonosti ikään kuin kostona. Kun siinä olimme heidän tiellään häiritsemässä ja tilaa viemässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan