Töihin ajavien kulut voi nousta satoja euroja
Ennen vaaleja persu äänestäjät selitti ihan vtn tosissaan kuinka persut laskee bensan hinnan melkein nollaan, autolla ajaminen ja töihin meno on niin stn halpaa että tulee ihan hlv TÄYSTYÖLLISYYS Suomeen sen takia!!!!!
Totuus on vähän toinen: Autolla ajelu tulee olemaan työssä käyville paaaaljon kalliimpaa. Tuleeko nyt sitten täystyöttömyys?? Vtt lol te ootte säälittäviä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fa4da04d-08e9-4f08-806d-dbd275907788
Syynä kulujen nousuun ovat pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen korotukset matkakuluvähennyksen omavastuuosuuteen. Hallitus aikoo korottaa matkakuluvähennyksen omavastuuta nykyisestä 750 eurosta 900 euroon vuoden 2024 alusta.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Miten moni edes saa vähennystä, sehän lasketaan julkisten mukaan ja jää jo nyt usein alle rajojen. Mullakin olis vähennettävänä vain õfölin kk-kortti vaikkei harvakseltaan kulkeva bussi sovi lapsiperheen vanhemmalle käytäntöön. 25 min automatkaan menee bussilla pahimmillaan 1,5h vaihtoineen ja yhtään ei ole varaa myöhästyä ettei aika tuplaannu. Tosin se bussi on myöhässä jo lähtöpysäkillä.
Laita matkavähennyksiin oman auton käyttö, liitteeksi bussiaikataulu ja työvuorolista. Joskus näitä joutuu veivaamaan verottajan kanssa useaan otteeseen, mutta sitkeys yleensä palkitaan. Jos muistutus menee läpi, silloin voi pyytää veronoikaisua myös viideltä edelliseltä vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia 😊
Lähin pysäkki 3 km päässä ja bussit kulkevat vain koulupäivinä ja kouluaikoina, eli paluumatka ennen töiden loppumista. Käyttäisitkö itse julkisia, vai kävelisitkö tai fillaroisitko itse koko matkan, parikyt kilsaa, kelissä kuin kelissä?
Vierailija kirjoitti:
Miten moni edes saa vähennystä, sehän lasketaan julkisten mukaan ja jää jo nyt usein alle rajojen. Mullakin olis vähennettävänä vain õfölin kk-kortti vaikkei harvakseltaan kulkeva bussi sovi lapsiperheen vanhemmalle käytäntöön. 25 min automatkaan menee bussilla pahimmillaan 1,5h vaihtoineen ja yhtään ei ole varaa myöhästyä ettei aika tuplaannu. Tosin se bussi on myöhässä jo lähtöpysäkillä.
Ei lasketa julkisen mukaan, jos työaika on sellainen, että ei julkisia kulje.
Se on totta, että ei enää kannata kulkea päivittäin kymmenien kilometrien työmatkaa saati sitten satojen.
Ja tämänkö piti lisätä työssäkäyntiä ja vähentää työttömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia 😊
Myöhästyin. Viimeinen bussi meni vuonna 2012. Täällä on paljon kyliä, joissa viimeinen julkinen meni 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia 😊
Ei pysty, myöhästyn reilun puoli tuntia jos menen julkisilla. Töiden jälkeen pitäisi sitten odottaa reilu 2,5 h kotiinpäin menevää bussia.
Mut joo, onneksi mun työt loppuu ensi kuussa niin ei tarvi enää kulkea. Taidan jäädä kotiin makoileen ja elään tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia 😊
Lähin pysäkki 3 km päässä ja bussit kulkevat vain koulupäivinä ja kouluaikoina, eli paluumatka ennen töiden loppumista. Käyttäisitkö itse julkisia, vai kävelisitkö tai fillaroisitko itse koko matkan, parikyt kilsaa, kelissä kuin kelissä?
Muuta työpaikan lähelle.
150 euroa vuodessa ei ole kummoinen korotus varsinkin kun bensan pumppuhinta laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia 😊
Miksi olet valinnut asua noin skutsissa?
Te varmaan luulette että vassarihallitus laskisi veroja.
Vierailija kirjoitti:
150 euroa vuodessa ei ole kummoinen korotus varsinkin kun bensan pumppuhinta laskee.
HS: Valtiovarainministeriön arvion mukaan polttoaineiden veronalennus laskee bensiinin pumppuhintaa noin 4,4 senttiä litralta.
150€ :lla ei ole töissä käyvälle mitään merkitystä. Minä ajelen huvikseen vähintään tuon verran jo nyt autollani kuukaudessa. Kesällä menee tonni kk, kun harrasteautot on liikkeellä.
Jos en saa kuitattua työssä kulkemisen kuluja palkankorotuksella tai muulla lisällä, niin otan loparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia 😊
Minä asun kaupungin keskustassa ja matkaa pysäkille on yli kilometri. Ei niitä pysäkkejä vaan ole joka paikassa yhtä tiheään kuin Helsingissä, joka on kutakuinkin ainoa kaupunki Suomessa, jossa joukkoliikenne toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää julkisia 😊
Mm. asumismukavuus. Ei ole seinänaapurina sinunlaisia dillejä.
Ja tuohan siis kaventaa vähennysoikeutta, eli vuotuinen vaikutus euroissa on 150e*marginaaalivero%. Eli luokkaa 50-75e.
Onneksi on ikää jo 47, niin ikärasismi hoitaa työmatkakulut nollaan nyt ja tulevaisuudessa.