Mikä itsestäänselvä asia sinulle selvisi aivan liian myöhään?
Ketjussa ei ole tarkoitus pilkata ketään vaan ihan hyvällä mielellä muistella.
Itse luulin varmaan 9-vuotiaaksi asti että naiset eivät saa ajaa autoa. Jotenkin sen vaan käsitti niin, kun meillä ajoi aina isä ja jos (harvoin) kylään tuli äidin ystävättäriä, heidän miehensä ajoivat heidät perille ja hakivat. Asuimme metsän keskellä maaseudulla ja suurin "nähtävyys" oli kyläkauppa. Kaikki naapurit jotka siellä autolla kävivät, olivat miehiä. Sitten erään kerran mieslomittajamme lopetti ja tilalle tuli nainen. Olin aivan ällikällä lyöty kun hän ajoi itse meille ja takaisin :D
Kommentit (1226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopasjoovaan kirjoitti:
Mulle selvisi liian myöhään, että kenenkään juttuja ei pidä ottaa ihan täysin vakavasti, ei kenenkään. Eikä minkään tyyppisiä juttuja. Voi aina ajatella omilla aivoilla, tehdä päätelmiä ja yhteenvetoja, karsia ylimääräistä draamaa, hoksata asioita jne.
Ihmisillä on monesti tapana vääristellä, kaunistella, peitellä ym. sanomisiaan tai muiden sanomisia.
Esim. jollekulle oli tällä palstalla kerrottu lapsena, että äitis oksenteli makkarissa usein migreenin kourissa. Edelleen kirjoittaja ajatteli näin asian olleen. Mutta niin kuin joku kysäisi, oliko oikeasti kyseessä äidin masennus, jota tuohon aikaan piti peitellä hävettävänä asiana???? Tosi tärkeä tieto, jos pitäisikin paikkansa.Masennus on viimevuosien keksintöä, siitä ei aiemmin oltu kuultukaan saati että joku olisi sellaista oikeasti potenut.
Nyt sitä tuputetaan joka luukusta ja joka vaivaan syyksi, vaikka asia on toisin päin. On joku sairaus ja hoitamattomana johtaa tietenkin jonkinsortin mielialan alavireeseen, josta tehdään diagnoosikisi 'masennus'.Sitä sitten eri pillereillä 'hoidetaan' ja ihmiset muuttuu zombeiksi niistä lääkkeistä joita ei pitäisi käyttää ollenkaan.Vaan hoitaa se sairaus sieltä taustalta pois.
Siis väität, että masennus-nimistä sairautta ei ole olemassa, mutta silti ehdotat, että pitäisi hoitaa sairaus sieltä taustalta pois. Mikähän se taustalla oleva sairaus sitten mielestäsi on?
On huomattu että tietyntyyppinen masennus paranee aivoihin kohdistetulla laserilla. Eli kyllä se ihan "aivojen epätoimivuus"-sairaus usein on. Mutta masennusta on tietenkin monenlaista, joskus masennus aiheutuu ulkopuolisista tekijöistä, joskus allergioista tai suoliston epätasapainoisuudesta. Olisi jo aika ihmisten ymmärtää että masennus on sairaus siinä kuin vaikka diabetes.
Etkö nyt puhu vähän ristiin. Jos masennus on seurausta "aivojen epätoimivuudesta", allergioista tai suoliston epätasapainosta, niin silloinhan masennus on OIRE jota hoidetaan, vaikka pitäisi hoitaa itse sairautta (aivoja, allergioita, suolistoa). Masennus ei siis ole itse sairaus kuten diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Luulin yläasteelle asti, että opettajat valmistautuvat kouluvuoteen ja tekevät töitä osan lasten kesäloma-ajasta.
Olin ällikällä lyöty kun totuus valkeni. Se kyllä selitti, miksi lukukauden ekat pari viikkoa olivat sellaista sähläystä.Edelleen luulin opettajien työskentelevän oppituntien ulkopuolella. Mutta ei. Samat asiat lopotettiin aina uudelle vuosikerralle.
Kalvot vaihdettiin vasta kun teksti kului pois.Joten olin jo lukiossa tietäessäni vihdoin, että opettajat tosiaan saavat kokopäivätyön palkkaa puolipäivätyöstä ja lomailevat 3 kk.
Joskus saattaa olla yksittäinen koulutuspäivä.
Ei muuta kuin opettajaksi. Etenkin kaikki kriittiset vanhemmat ovat tervetulleita/tervemenneitä muutamaksi vuodeksi opettamaan kultamussukkaa kavereineen.
Nykyään tavallinen kirjoitti:
Olin joskus vajaa 30-vuotiaana jopa ehdolla puolueessa ja todella aktiivinen poliittisesti. Ympäristöasiat olivat tärkeitä, joten puolueen voi arvata. Meni yllättävän pitkään ennenkuin tajusin, että puolue ei aja ympäristöasioita kuin näön vuoksi. Tapasin jossain vaiheessa vanhoja kavereitani, jotka naureskellen kyselivät vieläkö olen mukana. Sanoin vain, että loppui usko politiikkaan.
Miten ihmeessä en tajunnut sitä ristiriitaisuutta, että pelätä hiilidioksidia ja vastustaa ydinvoimaa. Lopputuloksena käytetään sitten hiilivoimaa. Vastustetaan kuluttamista, mutta kaikki matkustelivat minkä ehtivät. Tänne myös pitäis rahdata koko Lähi-itä ja Afrikka turvaan, mutta samaan aikaan hiilijalanjälki 1000-kertaistuu. Mitenkään ei voida auttaa kotimaassa. Myös naisten oikeuksia ajetaan, mutta silti islamia ei saa kritisoida. Listaa voisi jatkaa pidemmällekin, mutta nämä sisäiset ristiriidat todella masensivat, kun homma lähti aukeamaan. Olisihan se pitänyt tarkistaa ja ymmärtää, että puolueen tausta on taistolaisuudessa eli ainoa logiikka on länsivastaisuus.
Mutta miten minut korkeasti koulutettu saatiin narutettua mukaan? Ja mistä se kiihko asiaan tuli? Vanhat lapsuudenkaverit amispohjalta tajusivat, että jokin mättää. Nolottaa jossain määrin, mutta toisaalta en ole enää sellainen ylimielinen, jollaiseksi huomaamattani muutuin. Itseni kaltaiset kiihkomieliset käänsivät minulle selkänsä, kun lähdin vetämään.
Mielestäni on raivostuttavaa että puolueiden sisällä ei uskalleta olla eri mieltä. Monoliittina vaan jankataan asioita. Suomessa ei tällä hetkellä ole yhtään puoluetta joka olisi kokonaan oikeilla linjoilla. Toivoisin että puolueita ei olisi ollenkaan.
Se että positiivisten kokonaislukujen summa on -1/12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että soivaan puhelimeen ei tarvitse aina vastata, oli soittaja kuka tahansa. Mulla on varasto tekosyitä jos kysytään miksi et vastannut puhelimeen: jäi töihin, oli taskussa, oli äänettömällä, unohtui autoon, huomasin vasta nukkumaan mennessä että olit yrittänyt soittaa, olin ulkona, olin koiran kanssa lenkillä, tv oli kovalla, kuuntelin musiikkia jne. Elämä muuttuu helpommaksi kun ei anna puhelimen määrätä millon pitää sinkoilla mihinkin suuntaan!
Itselleni on tullut yllätyksenä miten selkiönä useat ihmiset pitävät valehtelua.
Kymmenen vuotta yrittäjänä, aina tavoitettavissa, burnout ja neljä vuotta itsetuhoisia ajatuksia. Sen jälkeen annoin itselleni luvan sanoa valkoisen valheen jos joku yrittää kontrolloida minua puhelimen välityksellä. Onko parempi sanoa totuus, että tarvitsen nyt omaa aikaa enkä jaksa sun ainaista valitustasi tänään? Luuletko tosiaan että kaikki läheisesi kertovat sinulle aina totuuden, vaikka se loukkaisikin sinua? Oisko ihmisellä oikeus kertoa valkoinen valhe, että ei loukkaisi toista ihmistä? Vai oletko sinä niitä narsisteja, joiden mielestä sun puheluihin pitää aina vastata, eli yrität hallita kaikkia ympärilläsi?
Vierailija kirjoitti:
Mies 56v kirjoitti:
Tajusin vasta liian myöhään, että jokainen nainen pettää aina kun saa siihen mahdollisuuden.
Mulle selvisi vasta vauvapalstalta, että on oikeasti aikuisia ihmisiä, joille vastakkainen sukupuoli on yhtenäistä, homogeenista massaa, joka noudattaa yksinkertaisia yleensä moitittavia lainalaisuuksia, jotka tämä kehittymätön on mielessään kuvitellut eikä mikään mahti maailmassa saa häntä horjumaan luulossaan.
Tästä seuraa se, että ei ikinä opi tuntemaan "niitä toisia" yksilöinä, ja tuomitsee siten elämänsä hyvin tärkeältä osin köyhäksi ja tyhjäksi sekä itsensä kehittymättämäksi lapseksi.
Olin luullut että tällaisia on vain vitseissä.
Mutta niitä on oikeasti, ja sen on opettanut vauvapalsta.
Heistä 99,99999% on miehiä.
Olen jonkin verran lueskellut keskusteluja ja minusta ne ovat usein olleet/sanoneet olevansa naisia, jotka ovat hyökänneet vastakkaisen sukupuolen kimppuun. Välillä ollut ihan kylmäävän aggressiivista, ihan niin kuin jotakin syvää kaunaa tai vihaa. Miksi? Ei sillä, etteikö kessä vain voisi olla vikaa ja ettenkö itse olisi koskaan kenellekään vihainen oikein kunnolla. Haluatko sinä riidellä jonkun kanssa vai mistä on kyse?
Olin Bill Clintonin kaudella niin nuori, etten juuri muista siitä mitään, Lewinskyn skandaalin tiesin noin suurin piirtein, mutta en ikinä sen kummemmin miettinyt, kuka edes Billin vaimo on. 2016 paikkeilla, kun Hillarystä tuli varma presidenttiehdokas vaan tajusin, että noihan on aviopari, kun seisoivat vierekkäin jossain tilaisuudessa. Vaikka olihan Hillary kyllä telkkarissa pyörinyt ulkoministerinäkin monta vuotta, en vaan jostain syystä osannut yhdistää asioita yhteen. Olihan niitä Busheja ja Kennedyjäkin vaikka kuinka, mutta ei ne kaikki naimisissa ole :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies 56v kirjoitti:
Tajusin vasta liian myöhään, että jokainen nainen pettää aina kun saa siihen mahdollisuuden.
Mulle selvisi vasta vauvapalstalta, että on oikeasti aikuisia ihmisiä, joille vastakkainen sukupuoli on yhtenäistä, homogeenista massaa, joka noudattaa yksinkertaisia yleensä moitittavia lainalaisuuksia, jotka tämä kehittymätön on mielessään kuvitellut eikä mikään mahti maailmassa saa häntä horjumaan luulossaan.
Tästä seuraa se, että ei ikinä opi tuntemaan "niitä toisia" yksilöinä, ja tuomitsee siten elämänsä hyvin tärkeältä osin köyhäksi ja tyhjäksi sekä itsensä kehittymättämäksi lapseksi.
Olin luullut että tällaisia on vain vitseissä.
Mutta niitä on oikeasti, ja sen on opettanut vauvapalsta.
Heistä 99,99999% on miehiä.Olen jonkin verran lueskellut keskusteluja ja minusta ne ovat usein olleet/sanoneet olevansa naisia, jotka ovat hyökänneet vastakkaisen sukupuolen kimppuun. Välillä ollut ihan kylmäävän aggressiivista, ihan niin kuin jotakin syvää kaunaa tai vihaa. Miksi? Ei sillä, etteikö kessä vain voisi olla vikaa ja ettenkö itse olisi koskaan kenellekään vihainen oikein kunnolla. Haluatko sinä riidellä jonkun kanssa vai mistä on kyse?
Sori, en lukenut kunnolla mihin vastasit. Mutta silti täällä on välillä ihan älytöntä sukupuolten välistä sotaa. Mies 56 kannattaisi varmaan miettiä, onko asia noin, aina. JA tosiaan minusta naiset hyökkäävät yleensä rajummin.
Luulin pitkälle aikuisuuteen asti, että pankkipäivä tarkoittaa sitä, että mennään käymään pankissa. Jotenkin päättelin sen niin, että koska pankkiin on vaikea saada aikoja, niin sitä varten täytyy ottaa pankkipäivä. Sittemmin otin itsekin työaikapankin käyttöön ja ymmärsin että voi sitä muuhunkin käyttää kuin pankissa käymiseen.
Luulin melkein parikymppiseksi astii että elinkautinen tarkoittaa Suomessakin elinkautista, eli ollaan vankilassa loppuelämä. Oli aika järkyttävää huomata että se onkin vain 12 vuotta ja siitäkin voi selvitä vain puolet istumalla.
Minulle on aikusena ollut yllätys miten kurja lapsuus on monella ollut. Sekin että isät aivan helpsti haukkuu rumasti lapsiaan ja ilkeilee aroille tytöille. En tiennytettä pojilla on jo koton eri aema kin tytöillä. Meidän suvussa ei ollut sellaist jakoa. Oli yllätys olla nuori aviovaimo, kun joku sanoi jonkun vaimoksi vain. Asuimme Helsigin Töölössä , jossa silloin kodit olivat klauniita siistejä myös pienemmät kodit. Kaikilla oii aina sängyt pedattu ja raikas ilma.Oliruokaa lapsille ja välipalaa. Kaikille tuli sanomalehti ja silloin luettiin paljon. Rumaa puhetta en kotona koskaan kuullut. Vasta lukioikäisenä sai uusia kavreitamista kaupungin osista kun en ollut malla koko kesää. Siksi tunne oloni kotoisaksi siistie ja kaauniisti puhuvien ihmisten kanssa. Juopot miehet kummastuttaa. Ei meillä juotu viinaa. Lulin että kaikki matkustavat. Kerroin matkoistani kaukomailla. eräässä toisessa kaupunginosassa luuivaettä vaehtelin.
Vierailija kirjoitti:
Luulin melkein parikymppiseksi astii että elinkautinen tarkoittaa Suomessakin elinkautista, eli ollaan vankilassa loppuelämä. Oli aika järkyttävää huomata että se onkin vain 12 vuotta ja siitäkin voi selvitä vain puolet istumalla.
Tarkista vaikka Wikipediasta, mitä elinkautinen tarkoittaa. Mikään väitteistäsi ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Luulin ala-asteella varmaan toiselle luokalle asti, että ihmiset laittavat sukuelimensä yhteen lisääntyäkseen, mutta en todellakaan ollut uskoa kun luokkalaiseni selitti minulle että pippeli menee kokonaan pimppiin sisälle.
Minä ymmärsin vasta yläasteen biologian tunnilla, että miehen pe nis kovettuu yhdynnässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan elämäni tapahtumia jo osittain kolmevuotiaasta lähtien. Luulin, että kaikki muutkin ihmiset muistaa, kunnes selvisi ettei näin välttämättä ole.
Tarkistin juuri väestörekisteristä, että olemme muuttaneet uuteen asuntoon kun olen ollut kaksivuotias. Muistan välähdyksen siitä kun asuntoa on käyty katsomassa ennen muuttoa, lähinnä kyse hajumuistosta eli miltä se asunto tuoksunut tyhjänä kun siellä olemme käyneet. Monet väittävät tosiaan, että ei pitäisi pystyä muistamaan tuossa iässä tapahtuvia asioita, mutta olen ollut 100% varma siitä, että kyseessä on aito muisto.
Minulla on aika montakin muistoa isoisäni hautajaisista ja tuolloin olin kolmevuotias. Muistan hautajaisista ihan keskusteluja, millainen isäni oli silloin olemukseltaan, mitä hän sanoi minulle (suurin piirtein), keitä penkkirivillä istui takanamme... muistikuvani ovat niin tarkat, että yllätyin isoisäni kuolinajankohdasta (eli hautajaisajankohdasta) aikuisena käydessäni vuosikymmenien jälkeen hänen haudallaan. Hautakiven mukaan minun on täytynyt olla hänen hautajaisissaan vasta kolmevuotias. Silti muistikuvani hautajaisista ovat hyvinkin selkeät.
Vierailija kirjoitti:
Elinkautinen on Suomessakin elinkautinen. Elinkautisvanki voidaan armahtaa, mutta mikään automaatio tämä ei ole. Esim. Niinistö ei ole tainnut paljoa armahtaa vankeja, Halonen oli myös aika tiukka. Kekkosen aikaan oli lepsumpi meno. Nykyään myös Helsingin hovioikeus voi armahtaa elinkautisvankeja 12 vuoden jälkeen, mutta edelleenkään armahdus ei ole automaattista vaan siinä katsotaan monenlaisia seikkoja, kuten rikosta ja vangin vaarallisuutta. Myös Suomessa on ollut elinkautisvankeja jotka ovat istuneet vankilassa kirjaimellisesti elämänsä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopasjoovaan kirjoitti:
Mulle selvisi liian myöhään, että kenenkään juttuja ei pidä ottaa ihan täysin vakavasti, ei kenenkään. Eikä minkään tyyppisiä juttuja. Voi aina ajatella omilla aivoilla, tehdä päätelmiä ja yhteenvetoja, karsia ylimääräistä draamaa, hoksata asioita jne.
Ihmisillä on monesti tapana vääristellä, kaunistella, peitellä ym. sanomisiaan tai muiden sanomisia.
Esim. jollekulle oli tällä palstalla kerrottu lapsena, että äitis oksenteli makkarissa usein migreenin kourissa. Edelleen kirjoittaja ajatteli näin asian olleen. Mutta niin kuin joku kysäisi, oliko oikeasti kyseessä äidin masennus, jota tuohon aikaan piti peitellä hävettävänä asiana???? Tosi tärkeä tieto, jos pitäisikin paikkansa.Masennus on viimevuosien keksintöä, siitä ei aiemmin oltu kuultukaan saati että joku olisi sellaista oikeasti potenut.
Nyt sitä tuputetaan joka luukusta ja joka vaivaan syyksi, vaikka asia on toisin päin. On joku sairaus ja hoitamattomana johtaa tietenkin jonkinsortin mielialan alavireeseen, josta tehdään diagnoosikisi 'masennus'.Sitä sitten eri pillereillä 'hoidetaan' ja ihmiset muuttuu zombeiksi niistä lääkkeistä joita ei pitäisi käyttää ollenkaan.Vaan hoitaa se sairaus sieltä taustalta pois.
Siis väität, että masennus-nimistä sairautta ei ole olemassa, mutta silti ehdotat, että pitäisi hoitaa sairaus sieltä taustalta pois. Mikähän se taustalla oleva sairaus sitten mielestäsi on?
On huomattu että tietyntyyppinen masennus paranee aivoihin kohdistetulla laserilla. Eli kyllä se ihan "aivojen epätoimivuus"-sairaus usein on. Mutta masennusta on tietenkin monenlaista, joskus masennus aiheutuu ulkopuolisista tekijöistä, joskus allergioista tai suoliston epätasapainoisuudesta. Olisi jo aika ihmisten ymmärtää että masennus on sairaus siinä kuin vaikka diabetes.
Etkö nyt puhu vähän ristiin. Jos masennus on seurausta "aivojen epätoimivuudesta", allergioista tai suoliston epätasapainosta, niin silloinhan masennus on OIRE jota hoidetaan, vaikka pitäisi hoitaa itse sairautta (aivoja, allergioita, suolistoa). Masennus ei siis ole itse sairaus kuten diabetes.
Kyllä. Mutta se on samalla tavalla silti "sairaus" kuin ihottuma jonka juuret ovat syvemmällä elimistössä, tai syöpä joka on saanut alkunsa vaikka ympäristömyrkyistä. Ja useinhan masennus johtuu ulkoisista tekijöistä. Eli olen samaa mieltä siitä että pitäisi kaivautua ihan sinne juurille, mutta samaan aikaan pitää korostaa että masennus on aito sairaus eikä siitä voi vain päättää parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopasjoovaan kirjoitti:
Kyllä. Mutta se on samalla tavalla silti "sairaus" kuin ihottuma jonka juuret ovat syvemmällä elimistössä, tai syöpä joka on saanut alkunsa vaikka ympäristömyrkyistä. Ja useinhan masennus johtuu ulkoisista tekijöistä. Eli olen samaa mieltä siitä että pitäisi kaivautua ihan sinne juurille, mutta samaan aikaan pitää korostaa että masennus on aito sairaus eikä siitä voi vain päättää parantua.
Ehkä siksi että masennus on aito sairaus, josta ei voi päättää vain parantua. Eihän meillä olisi masentuneita, jos se toimisi noin. Ulkoiset tekijät voivat joo laukaista masennuksen (tai diabeteksen tai syövän), mutta ei se tee siitä vähempää sairautta. Se on silti aivokuvilla todennettavissa oleva sairaus joka vaikuttaa haitallisesti hermoston ja aivojen toimintaan.
Tämä toki vain kun puhutaan kliinisestä masennuksesta, eikä arkisesta olotilasta jota kaikki joskus kohtaavat.
Että se pieni kolo siinä purkinavaajassa,ei ole turhake tai koriste. Se laitetaan siihen purkin reunaan niin sen kannen saa sillä auki.
Älkää jooko kivittäkö mua. Oon uusavuton.
Olin jotain 10-11 –vuotias ja ja tiesin kukista ja mehiläisistä sen verran että mies ja nainen harrastavat seksiä ja siittiöt hedelmöittävät munasolun. Mutta sitten kuulin kuinka joillekin naisille raskaus tuli yllätyksenä, kuten naimisissa olleelle tädilleni. Kun kuuntelin muitten sukulaisten päivittelyä siitä kuinka Maija nyt yhtäkkiä on raskaana, en voinut muuta kuin vetää johtopäätöksen että miehen siittiöiden oli pakko jotenkin jäädä elämään naisen sisään ja ne voivat sitten milloin vaan vaikka kuukausien tai vuosien päästä yllättäen hedelmöittää munasolun eikä nainen voi sitä mitenkään ennalta tietää tai asiaan vaikuttaa. Koska kuinka muuten se raskaus olisi voinut niin yllätyksenä useille naisille tulla?
Että epämukava vaate pilaa koko päivän.