Ei kannata loukkantua tai naureskella, jos joku vaihtaa paikkaa, kun viereen istuu maskiton
Olen itse riskiryhmää ja raskaana. Julkisissa ei ole maskipakkoa, mutta mulla ei myöskään ole pakkoa istua maskittoman vieressä. Jos maskiton ihminen viereeni istuu, en vaihda paikkaa osoittaakseni mieltäni tai siksi että olen hysteerinen, vaan siksi että suojaan itseäni ja syntymätöntä vauvaani. Jos itse tulee ilman maskia pieneen yhteiseen tilaan, on aika turha urputtaa, jos joku ei halua olla vieressäsi.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Huvitti vähän kun kerran maskillinen tuli istumaan samalle penkkiriville ja istui naama ikkunaan päin vaikka meidän välissä oli yli 3 metriä enkä edes puhunut tai mitään.
Nyt vähän järkeä sinne hysteriaan.
No tää just kiinnostaa, että mikä tässä on hauskaa? Että mitkä kicksit siitä tarkalleen ottaen saa, että naureskelee toisille tähän tapaan? Kun et voi tämänkään ihmisen tilannetta tietää, etkä syytä, miksi hän on niin huolissaan. On tosi jännää, että jotkut saavat toisten huolesta syyn ylimieliseen ilakointiin ja pilkkaamiseen. Tunnetko olevasi parempi ihminen, kun naurat toiselle? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvitti vähän kun kerran maskillinen tuli istumaan samalle penkkiriville ja istui naama ikkunaan päin vaikka meidän välissä oli yli 3 metriä enkä edes puhunut tai mitään.
No tää just kiinnostaa, että mikä tässä on hauskaa? Että mitkä kicksit siitä tarkalleen ottaen saa, että naureskelee toisille tähän tapaan? Kun et voi tämänkään ihmisen tilannetta tietää, etkä syytä, miksi hän on niin huolissaan. On tosi jännää, että jotkut saavat toisten huolesta syyn ylimieliseen ilakointiin ja pilkkaamiseen. Tunnetko olevasi parempi ihminen, kun naurat toiselle? Ap
... jatkan vielä, että esim. omalla kohdallani mun sairaus eikä raskaus (vielä) näy päällepäin, mutta tiedän että tilanne saattaa olla tosi vakava, jos taudin saan. Todellakin olen huolissani jengistä, joka ei välitä käyttää maskeja ja todellakin teen mitä tahansa suojellakseni vauvaani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä nyt ruvennut nauramaan, huvitti vaan mielessä että miksi pitää olla noin kun en ollut edes lähellä. Kai se huvittaa siksi koska se tuntuu niin yliampuvalta reaktiolta tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä nyt ruvennut nauramaan, huvitti vaan mielessä että miksi pitää olla noin kun en ollut edes lähellä. Kai se huvittaa siksi koska se tuntuu niin yliampuvalta reaktiolta tilanteeseen.
Toinen mahdollisuus olisi koittaa miettiä sitä asiaa myös sen toisen kannalta. Hänellä voi olla joku ihan oikea syy olla peloissaan. Tosi monella on. Saahan sitä tietenkin ajatella toisista pilkallisesti, jos siitä tulee itselle hyvä mieli.
Iso kiitos kaikille, jotka maskeja käyttävät, ja ovat muutenkin vastuullisesti. Ap
Maskit pitäisi olla pakollisia jukkisissa. Nyt ei perusoikeudet toteudu suomessa, liikkumisen vapaus, niille ihmisillä jotka haluavat suojella itseään tartunnalta.
Näen maskittomat itsekkäinä ja sivistymättöminä ja kouluttamattomina ihmisinä. Joo, usein ovat ns. Duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Maskit pitäisi olla pakollisia jukkisissa. Nyt ei perusoikeudet toteudu suomessa, liikkumisen vapaus, niille ihmisillä jotka haluavat suojella itseään tartunnalta.
Näen maskittomat itsekkäinä ja sivistymättöminä ja kouluttamattomina ihmisinä. Joo, usein ovat ns. Duunareita.
Mä oon samaa mieltä. Nyt vapaus olla välittämättä muista kävelee sen perusoikeuden yli, että täällä pitäisi olla kaikilla oikeus turvalliseen ja pelottomaan elämään. Miksi ihmeessä vastuullisesti käyttäytyvät joutuvat joustamaan ja rajoittamaan elämäänsä siksi, että joillain pitää olla oikeus totaaliseen itsekkyyteen?
Varsinkin tilanne hsl alueella on järkky. Politiikkojen pitäisi itse mennä busseihin ja juniin. Tiedän esim. Kuntapolitiikkoja, jotka eivät korona tartunta riskin vuoksi itse käytä enää julkisia helsingissä.
Siis stadin politikot ei itse käytä julkisia. Tartuntariski on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin tilanne hsl alueella on järkky. Politiikkojen pitäisi itse mennä busseihin ja juniin. Tiedän esim. Kuntapolitiikkoja, jotka eivät korona tartunta riskin vuoksi itse käytä enää julkisia helsingissä.
En menis mistään hinnasta, jos ei olisi pakko. Ahdistaa ihan hitosti joka kerta, kun joudun menemään. Joka ikisellä matkalla sattuu jotain: joku yskii vieressä ilman maskia, joku tulee maskitta aivan kiinni istumaan, ja nyt selkeänä trendinä, että vedetään maski naamalta kun aletaan puhua puhelimeen.
Raivostuttaa, että en voi itse valita olenko turvassa. Vaikka toimisin itse miten, altistun pakosti jatkuvasti näiden ihmisten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En menis mistään hinnasta, jos ei olisi pakko. Ahdistaa ihan hitosti joka kerta, kun joudun menemään. Joka ikisellä matkalla sattuu jotain: joku yskii vieressä ilman maskia, joku tulee maskitta aivan kiinni istumaan, ja nyt selkeänä trendinä, että vedetään maski naamalta kun aletaan puhua puhelimeen.
Raivostuttaa, että en voi itse valita olenko turvassa. Vaikka toimisin itse miten, altistun pakosti jatkuvasti näiden ihmisten vuoksi.
Jep. Ja sitten se, että toisia ahdistaa, on joidenkin mielestä vielä tosi hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Liikkumisen vapaus kuuluu myös minulle vaikken maskia käytäkään. Syy, miksi en käytä ei myöskään kuulu sinulle tai kenellekään muullekaan "maskipoliisille". Kukaan ei estä sinua, tai muitakaan pöpöpelkoisia, investoimasta niihin kalliimpiin hengityssuojaimiin joista oikeasti saattaa olla jotain hyötyäkin. Ei ne paperilaput sinua suojaa, vaikka sillä vieressä yskäisevällä koronapositiivisellakin se läpyskä sattuisi suun edessä olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkumisen vapaus kuuluu myös minulle vaikken maskia käytäkään. Syy, miksi en käytä ei myöskään kuulu sinulle tai kenellekään muullekaan "maskipoliisille". Kukaan ei estä sinua, tai muitakaan pöpöpelkoisia, investoimasta niihin kalliimpiin hengityssuojaimiin joista oikeasti saattaa olla jotain hyötyäkin. Ei ne paperilaput sinua suojaa, vaikka sillä vieressä yskäisevällä koronapositiivisellakin se läpyskä sattuisi suun edessä olemaan.
Tällä logiikalla jokaisella hepatiittinarkkarillakin on sitten oikeus tulla sylkäisemään ketä tahansa silmään. Kukaan ei estä sinua, tai muitakaan pöpöpelkoista investoimasta suojalaseihin. Lisäksi kukaan ei estä sinua investoimasta luotiliiveihin, koska myös toisia ampuvilla ihmisillä on liikkumisen vapaus. Ja kypärään, koska niilläkin on liikkumisen vapaus, jotka haluavat satuttaa toisia lyömällä heitä pesäpallomailalla päähän.
Liikkumisen vapaus kaikille! Ihan siihen katsomatta, aiheuttaako vaaraa muille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan sikamaista tulla ilman maskia julkiseen tilaan.
Toiset yrittävät maskilla suojata muita ja pysyä itsekin turvassa, näitä sikailijoita ei muut kiinnosta.
Sitä varsinkaan en käsitä että kehtaa vielä mennä julkisissa istumaan maskillisen viereen ihan pokkana ilman maskia. Sitä en kyllä itse kehtais vaikka maksettais! Jotkut ei kyllä tajuu hävetä mitään. No, kyllähän ne tietyt ryhmät jotka ilman maskia kulkee erottaa aika selvästi. Tietämättömyys/ tyhmyys yhdistää. Pääasiassahan nää taudin levittäjät on duunari miehiä, ulkomaalaisia, tai nuorisoa. Poikkeuksia löytyy kyllä, mutta ylivoimaisesti taudinlevittäjät on näissä porukoissa yliedustettuja.
Jos kulkuneuvo on täynnä, niin ei se leviämistä vaikeuta, jos jää käytävälle seisomaan. Se vähentää sitten turvaväliä joihinkin toisiin matkustajiin.
On aivan perusteltua rajoittaa yhteiskunnassa niiden oikeuksia, jotka ovat vaaraksi muille. Yhteisiin sääntöihin pitää sitoutua jossain määrin, ja jos ei kykene, sitten ei voi elää muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin istun naama ikkunaan päin: katson nimittäin maisemia. Kaikki eivät vahtaa puhelinta.
Minä vaihdan paikkaa myös silloin, jos joku tulee liian lähelle polttamaan tupakkaa. Saatan myös paheksua asiaa. Jos joku pahoittaa tästä mielensä, niin se ei ole minun ongelmani. Minulla on oikeus suojata itseäni myrkyiltä.
Samoin siis teen myös, jos joku tulee maskittomana liian lähelle minua.
En tietenkään loukkaannu. Kyllä minun mielestä kuka tahansa saa halutessaan vaihtaa paikkaa millä tahansa syyllä. Olen itsekin vaihtanut joskus julkisissa paikkaa jo pikkulapsesta asti, siis jo vuosikymmeniä ennen kuin mistään Covid19:sta edes tiedettiin. Olen ennemminkin tyytyväinen, jos ympärilleni tulee lisää tilaa.
Ennemmin ihmettelen ja olen aina ihmetellyt sitä ja saatan jopa vähän loukkaantuakin, jos joku istuu julkisissa silloin viereen, vaikka vapaita paikkoja, joissa ketään ei ole vierellä, olisi muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdan paikkaa myös silloin, jos joku tulee liian lähelle polttamaan tupakkaa. Saatan myös paheksua asiaa. Jos joku pahoittaa tästä mielensä, niin se ei ole minun ongelmani. Minulla on oikeus suojata itseäni myrkyiltä.
Samoin siis teen myös, jos joku tulee maskittomana liian lähelle minua.
Silloin kun poltin vielä, koitin todellakin pitää huolta etten myrkyttäisi muita, ja jos niin kävi, pyysin sitä anteeksi, enkä loukkaantunut, jos joku pyysi siirtymään kauemmas. Ihan oikein, ei kenelläkään ole velvollisuutta altistua toisten tyhmyyksille.
Minua ei kiinnosta, istuuko viereeni maskiton vai maskia käyttävä, jos kyseinen liikenneväline alkaa olla täynnä. En stressaa mahdollisesta tartuntariskistä. Tiedän, että se on julkisissa ja elämässä oikeastaan muutenkin joka tapauksessa olemassa ja sen kanssa on vain elettävä. Jos tauti on tullakseen, niin sitten se tulee. Elämää ei saa täysin riskittömäksi. Koskaan.
Mutta sitä en todellakaan ymmärrä, jos viereeni istutaan - maskin kanssa tai ilman - silloin, kun täysin vapaita penkkejä ilman vieressä istuvaa olisi muuallakin. Eikä tuo minulla liity tai ole koskaan liittynytkään koronaan tai mihinkään muihinkaan tartuntatauteihin, vaan juuri siihen, minkä me suomalaiset saamme syntymälahjana, eli ajatuksen omasta sosiaalisesta tilastamme (alueesta), joka on meillä suomalaisilla suurempi kuin monien muiden maiden kansalaisilla.