Ei kannata loukkantua tai naureskella, jos joku vaihtaa paikkaa, kun viereen istuu maskiton
Olen itse riskiryhmää ja raskaana. Julkisissa ei ole maskipakkoa, mutta mulla ei myöskään ole pakkoa istua maskittoman vieressä. Jos maskiton ihminen viereeni istuu, en vaihda paikkaa osoittaakseni mieltäni tai siksi että olen hysteerinen, vaan siksi että suojaan itseäni ja syntymätöntä vauvaani. Jos itse tulee ilman maskia pieneen yhteiseen tilaan, on aika turha urputtaa, jos joku ei halua olla vieressäsi.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaista olisi olla raskaana ilman tätä koronaa..? Oikein haaveilen siitä, ettei tarvitsisi koko ajan huolehtia ja pelätä. Useamman kerran on ollut itku lähellä kun joku on yskinyt vapautuneesti vieressä bussissa ilman maskia tai tyhjentänyt sieraimensa minua kohti ilmaan aivan kohdallani ohi lenkkeillessään.
Varmaan jokainen raskaana oleva nainen haluaa suojella omaa lastaan kaikin keinoin. Olisi ihanaa, jos kaikki viitsisivät välittää sen verran, että se olisi mahdollista. Tuntuu hirveän pahalta, että mun vauvani elämä ja terveys on monille vain vitsi. Tiedän, että monilla muilla raskaana olevilla on samoja pelkoja. Voimia!
Ap
Kun sulla kerran on varaa lapseen, sulla on nyt raskausaikana varaa myös suojalaseihin ja kunnollisiin hengityssuojaimiin. Ei tarvitse enää pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap monikin sitten alkanut jurputtamaan sinulle siitä paikan vaihtamisesta?
Vai miksi tämmöinen avautuminen?
Ap luulee olevansa niin tärkeä ja erityinen (vieläpä riskiryhmää ja raskaana!), että kaikki koko ajan miettivät hänen tekemisiään. Ap varmasti uskoo, että jotkut vielä nimenomaan haluaisivat istua hänen vieressään ja siksi loukkaantuvat, kun ap lähteekin pois. Ap luulee, että hänestä keskustellaan, vaikka todellisuudessa kaverit keskustelevat keskenään ihan muusta, oli koko ap:ta tai ei. Oikeasti ketään ei kiinnosta ja ap:n jälkeensä jättämä tyhjä tila on vaan helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskittomilta ei saa toivoa maskin käyttöä tai edes turvavälien pitämistä, mutta riskiryhmäläisiä saa pilkata ja heille on kiva naureskella, jos haluavat suojata itseään?
Maskivouhottajat lähtevät ajatuksesta, että muiden pitäisi suojella heitä, eikä heidän itseään. Vähän kuin terveyssosialismia. Minusta ihmisten pitää huolehtia omasta terveydestään. Jos on riskiryhmää, pitää käyttäytyä sen mukaisesti, eikä vaatia muilta.
Noin muuten olen pistänyt merkille, että maskinkäyttäjät huolehtivat erityisen huonosti etäisyyksien pitämisestä katteettomassa turvallisuuden tunteessaan. Kunhan tuijottavat kännykkäänsä tai varpaitaan, kävelevät vasenta laitaa ja törmäilevät, jos ei itse väistä.
Onks ap sun mielestä maskivouhottaja? Hänellä on erityisen hyvä syy suojata itseään, eikä todellakaan valheellista turvallisuudentunnetta. Hänhän nimenomaan piti huolta turvaväleistä.
Tässä hommassa on nyt kyse siitä, ettei kukaan meistä voi huolehtia omasta turvallisuudestaan yksin. Jos muut kieltäytyvät käyttämästä maskeja, minkä sille sitten voi? Maskilla suojataan muita, ei itseä. En voi olla vastuussa siitä, että kaikki käyttävät maskeja.
Ruuhkaisissa liikennevälineissä ei ole aina todellakaan oma valinta, että voiko pitää pari metriä väliä muihin.
Tarviiko sinne ruuhkaisiin kulkuvälineisiin kaikkien tunkea aiheuttamaan ruuhkaa? Viime keväänä loppui ruuhkat kun ihmiset lopettivat ei-välttämättömän liikkumisen. Nyt taas liikennevälineissä tuntuu olevan hupiliikkujia.
Maskittomille ja maskillisille eri vaunut on oiva ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaista olisi olla raskaana ilman tätä koronaa..? Oikein haaveilen siitä, ettei tarvitsisi koko ajan huolehtia ja pelätä. Useamman kerran on ollut itku lähellä kun joku on yskinyt vapautuneesti vieressä bussissa ilman maskia tai tyhjentänyt sieraimensa minua kohti ilmaan aivan kohdallani ohi lenkkeillessään.
Varmaan jokainen raskaana oleva nainen haluaa suojella omaa lastaan kaikin keinoin. Olisi ihanaa, jos kaikki viitsisivät välittää sen verran, että se olisi mahdollista. Tuntuu hirveän pahalta, että mun vauvani elämä ja terveys on monille vain vitsi. Tiedän, että monilla muilla raskaana olevilla on samoja pelkoja. Voimia!
Ap
Oletteko ajatelleet hankkia auton? Helpottaa elämää lapsenkin kanssa.
Ei tartte teititellä. En hanki autoa, asun sellaisessa paikassa, että julkiset kulkevat erinomaisesti, ja asun täällä myös juuri siitä syystä. Parkkipaikat maksavat meillä päin maltaita. Asuinaluetta ei ole suunniteltu yksityisauton omistajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsella ei siis ole isää?
Ei tartte teititellä. En hanki autoa, asun sellaisessa paikassa, että julkiset kulkevat erinomaisesti, ja asun täällä myös juuri siitä syystä. Parkkipaikat maksavat meillä päin maltaita. Asuinaluetta ei ole suunniteltu yksityisauton omistajille.
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskittomilta ei saa toivoa maskin käyttöä tai edes turvavälien pitämistä, mutta riskiryhmäläisiä saa pilkata ja heille on kiva naureskella, jos haluavat suojata itseään?
Maskivouhottajat lähtevät ajatuksesta, että muiden pitäisi suojella heitä, eikä heidän itseään. Vähän kuin terveyssosialismia. Minusta ihmisten pitää huolehtia omasta terveydestään. Jos on riskiryhmää, pitää käyttäytyä sen mukaisesti, eikä vaatia muilta.
Noin muuten olen pistänyt merkille, että maskinkäyttäjät huolehtivat erityisen huonosti etäisyyksien pitämisestä katteettomassa turvallisuuden tunteessaan. Kunhan tuijottavat kännykkäänsä tai varpaitaan, kävelevät vasenta laitaa ja törmäilevät, jos ei itse väistä.
Onks ap sun mielestä maskivouhottaja? Hänellä on erityisen hyvä syy suojata itseään, eikä todellakaan valheellista turvallisuudentunnetta. Hänhän nimenomaan piti huolta turvaväleistä.
Tässä hommassa on nyt kyse siitä, ettei kukaan meistä voi huolehtia omasta turvallisuudestaan yksin. Jos muut kieltäytyvät käyttämästä maskeja, minkä sille sitten voi? Maskilla suojataan muita, ei itseä. En voi olla vastuussa siitä, että kaikki käyttävät maskeja.
Ruuhkaisissa liikennevälineissä ei ole aina todellakaan oma valinta, että voiko pitää pari metriä väliä muihin.
Osaatko kertoa, miksi maskipakkomaissa on jopa yli kymmenkertaiset esiintyvyysluvut Suomeen verrattuma, jos maski on niin hyvä suojautumiskeino?
Ne esiintyvysluvut olisivat vielä pahempia ilman sitä maskipakkoa. Puhutaan maista, joissa on mm. aivan erilainen väestöntiheys kuin Suomessa.
Se, että maskipakkomaassa on paljon koronaa ei tarkoita sitä, että koronan leviäminen johtuu maskipakosta tai että maskin käytöstä ei ole hyötyä.
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Moniko syntymätön vauva on sairastunut koronaan? Miksi edellisten influenssojen aikaan ei käyty samanlaista kalabaliikkia? Kysyn sinultakin, miksi maskipakkomaissa on niin tolkuttoman paljon enemmän koronaa kuin Suomessa? Tähän ei vielä kukaan ole halunnut minulle vastata.
Jos raskaana oleva sairastuu pahasti, hän voi saada keskenmenon. Ap on riskiryhmää.
Heh koronahuijaus on vain talousromahduksen peittely yritys!!
Viruksia ja flunssianon ollut aina ja on vastakin.
On täällä kyllä joku todella huonovointinen linjoilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsella ei siis ole isää?
No siitähän sinä riemun repisit.
Vierailija kirjoitti:
On aivan sikamaista tulla ilman maskia julkiseen tilaan.
Toiset yrittävät maskilla suojata muita ja pysyä itsekin turvassa, näitä sikailijoita ei muut kiinnosta.
Sitä varsinkaan en käsitä että kehtaa vielä mennä julkisissa istumaan maskillisen viereen ihan pokkana ilman maskia. Sitä en kyllä itse kehtais vaikka maksettais! Jotkut ei kyllä tajuu hävetä mitään. No, kyllähän ne tietyt ryhmät jotka ilman maskia kulkee erottaa aika selvästi. Tietämättömyys/ tyhmyys yhdistää. Pääasiassahan nää taudin levittäjät on duunari miehiä, ulkomaalaisia, tai nuorisoa. Poikkeuksia löytyy kyllä, mutta ylivoimaisesti taudinlevittäjät on näissä porukoissa yliedustettuja.
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko kertoa, miksi maskipakkomaissa on jopa yli kymmenkertaiset esiintyvyysluvut Suomeen verrattuma, jos maski on niin hyvä suojautumiskeino?
Ne esiintyvysluvut olisivat vielä pahempia ilman sitä maskipakkoa. Puhutaan maista, joissa on mm. aivan erilainen väestöntiheys kuin Suomessa.
Se, että maskipakkomaassa on paljon koronaa ei tarkoita sitä, että koronan leviäminen johtuu maskipakosta tai että maskin käytöstä ei ole hyötyä.
Muutenkin tällainen spekulointi on ihan turhaa kun sellaista tilannetta ei näköjään saada että oikeasti kaikki käyttäis maskia yleisissä sisätiloissa. Vasta kun tämä toteutuisi nähtäisi että todellakin leviäminen loppuisi lähes täysin. Vaikka virusta tietenkin kulkeutuu maskin lävitse, määrät toisen sisäänhengittäessä myös maskin lävitse niin pieniä, että elimistön oma puolustuskyky pystyy nujertamaan viruksen niin ettei se aiheuta tartuntaa. Jos taas kumpikaan osapuoli eikäytä maskia, virus pääsee kulkemaan täysin vapaasti, jolloin määrä on niin suuri että elimistö ei välttämättä pystykään torjumaan tartuntaa, vaan virus ehtii lisääntyä elimistössä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Maskittomille ja maskillisille eri vaunut on oiva ratkaisu.
Kyllä! Ja eri bussit ja eri kaupat! Sitten jonkin ajan päästä nähtäisiin faktaa maskien tehosta.
Käytän ffp3 hengityssuojaimia ja sen vuoksi minulle on ihan sama, onko jollakin maskia vai ei. Maskien hyödyt ovat vähäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko sinne ruuhkaisiin kulkuvälineisiin kaikkien tunkea aiheuttamaan ruuhkaa? Viime keväänä loppui ruuhkat kun ihmiset lopettivat ei-välttämättömän liikkumisen. Nyt taas liikennevälineissä tuntuu olevan hupiliikkujia.
No siihen miksi kukakin siellä on, ei voi vaikuttaa kuin jokainen itse. Henk. koht. en käy kuin pakolliset neuvolat ja lääkärit ja työpaikalla silloin kun ei pysty olemaan etänä. Ensi viikolla joudun menemään yhteensä 8 matkaa, koska on kahtena päivänä pakko käydä töissä ja sitten on sekä neuvola että lääkäri. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan sikamaista tulla ilman maskia julkiseen tilaan.
Toiset yrittävät maskilla suojata muita ja pysyä itsekin turvassa, näitä sikailijoita ei muut kiinnosta.
Sitä varsinkaan en käsitä että kehtaa vielä mennä julkisissa istumaan maskillisen viereen ihan pokkana ilman maskia. Sitä en kyllä itse kehtais vaikka maksettais! Jotkut ei kyllä tajuu hävetä mitään. No, kyllähän ne tietyt ryhmät jotka ilman maskia kulkee erottaa aika selvästi. Tietämättömyys/ tyhmyys yhdistää. Pääasiassahan nää taudin levittäjät on duunari miehiä, ulkomaalaisia, tai nuorisoa. Poikkeuksia löytyy kyllä, mutta ylivoimaisesti taudinlevittäjät on näissä porukoissa yliedustettuja.
No tämä just. Kukaan ei voi pakottaa sitä maskia pitämään, mutta miten kehtaa tulla sitten toisten lähelle ilman? On tosi rasittavaa, että vaikka miten toimisi, näiltä oman elämänsä Tarzaneilta ei pysty suojautumaan mitenkään. Musta raja menee siinä, että jokaisella on oman elämänsä suhteen oikeus ottaa haluamansa määrä riskejä, mutta miten voi olla oikeus riskeerata muiden terveys? Asia on perustuslain kannalta tosi ongelmallinen, mutta olisi hyvä, jos voitaisiin määrätä maskipakko edes julkisissa liikennevälineissä. Niitä kun eivät voi kaikki välttää ja usein on ahdasta.
Jos ei pysty julkisissa liikennevälineissä pitämään maskia, sitten pitäisi kyllä pysyä poissa julkisista.
Millä oikeudella joku ajattelee, että voi tulla ruuhkabussiin ilman maskia?
Ei sillä ole mitään väliä, onko sulla maski vai ei. Saat silti vaihtaa paikkaa. Jos joku naureskelee, anna naureskella.