Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian tehokas ilmanvaihto kerrostalossa

Vierailija
05.02.2021 |

Muutin vuosi sitten valmistuneeseen kerrostaloon, ylin kerros. Täällä koneellinen ilmanvaihto, keittiöstä ja vessasta imetään ilmaa ja olo ja makuuhuoneessa on katonrajassa 30×30 cm pömpelit mitkä puskee koko päivän KYLMÄÄ ilmaa sisään. Ja kovalla teholla! Itse niitä ei voi mitenkään säätää. Ainoastaan liesituulettimesta voi säätää imua mutta se ei vähennä yhtään tätä sisääntulevaa ilmaa. Kysyin huollosta niin mitään ei kuulemma voi tehdä, koko talossa sama säätö. Mä oon nyt jeesusteipillä teipannut puolet kummastakin pömpelistä umpeen, se ilma on todella niin kylmää mitä sieltä puhaltaa että en pysty siinä nukkumaan! Ja ilman kosteus 10%. Onko muilla sama ja onko tää uusissa taloissa aina näin? Mitä haittaa voi tulla jeesusteipustä? Otan sen kyllä heti pois kun ilmat lämpenee mutta tää jäinen viima on ihan järkky! Pakko tehdä jotain kun isännöitsijäkin kuulemma voimaton. Apua!

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
06.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu ongelmiin: omakotitalo. Oma tupa, oma lupa. Ihmetyttää aina nämä kerrostaloissa asuvat valittajat. Omassa talossa päättäisit itse ilmastoinnista ja lämmityksestä, etkä olisi muiden armoilla.

Se ei kaikille ole se omakotiasuminen mahdollista täällä pks. Ja ei, en muuta pöndelle. Täällä on työ, sukulaiset, ystävät ja rakkaat kotinurkat. Kolmannen polven stadilainen.

Vierailija
42/113 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhaltaa suoraan sänkyyn katosta. Kylmää ilmaa ja ei voi peittää. Mulla on villasukat ja villapaita ja myssy ja paksu täkki. Ei oo ihmisarvoista elämää. Pää kipeä aamulla. Kutsuin huollon. Ei mahda mitään on niin suunniteltu sanoivat. 2018 valmistunut talo. Olen 67v ja sydänsairaus. Jo on helvetti sanon minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vihaan koneellista ilmastointia asunnossani. Hirveä hönkä puhaltaa monta kertaa päivässä. Iho, silmät kuivuvat. Olen teipannut ilmanvaihtoaukot kiinni. Menkööt sekaisin koko systeemi, mutta ei voida pakottaa kärsimään puhalluksesta jatkuvasti. Tuuletan ikkunoiden ja parvekkeen kautta.

Vierailija
44/113 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kenelläkään ole tätä ongelmaa, kokemuksia?

Pari vuosikymmentä sitten asuin kerrostalossa jossa oli just toi ongelma.

Siispä muutin pois.

Vierailija
45/113 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken järjen mukaan sen hormin tukkiminen aiheuttaa jotain koko systeemille. Ehkä naapurissa tuulee vielä lujempaa? Kun jonnekin sen ilman on mentävä.

Vierailija
46/113 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankosteus 20%? Eikö tuo ole jo epäterveellistä? Tämä on varmaan jokin kosteusvoide ja iv-firmojen salaliitto.

Minäkin kärsin kuivasta sisäilmasta, viherkasvit helpottavat vähän. Kesällä mökillä iho oli loistavassa kunnossa, pehmeä ja sileä. Kaupungissa näytän hilseilevältä rusinalta.

Vierailija
47/113 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiasuodatin siihen päälle on parempi idea kuin osittainen peitto, se lopettaa puhurin kyllä. Se sieppaa ilmansaasteetkin (joita meillä tulee paljon ainakin).

Vierailija
48/113 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotkut sulkevat tuloilmaventtiilit, niin muiden asukkaiden asuntojen alipaine kasvaa ja heillä tulee korvausilmaventtiileistä liian voimakkaasti korvausilmaa. Siksi kukaan ei saisi säädellä tuloilma- eikä liesituulettimista poistoilmasäätöjä itse.

Vierailija
49/113 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää terveystarkastaja paikanpäälle.

Vierailija
50/113 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aukkojen peittäminen on lähes rikollista toimintaa joka sekoittaa koko talon ilmastoinnin! Olet vain sellainen villasukkatäti ja jossain homeisessa mummonmökissä ikäsi asunut ettet tajua mitä on raikas ilma.

Vierailija
51/113 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vihaan koneellista ilmastointia asunnossani. Hirveä hönkä puhaltaa monta kertaa päivässä. Iho, silmät kuivuvat. Olen teipannut ilmanvaihtoaukot kiinni. Menkööt sekaisin koko systeemi, mutta ei voida pakottaa kärsimään puhalluksesta jatkuvasti. Tuuletan ikkunoiden ja parvekkeen kautta.

Kaupat on täynnä ilmankostuttimia!!!

Vierailija
52/113 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aukkojen peittäminen on lähes rikollista toimintaa joka sekoittaa koko talon ilmastoinnin! Olet vain sellainen villasukkatäti ja jossain homeisessa mummonmökissä ikäsi asunut ettet tajua mitä on raikas ilma.

Tämä. Jos taloyhtiössä saadaan tietää että olet peittänyt ilmanvaihtoa, saat virallisen varoituksen.

Vierailija
53/113 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun taloyhtiö saa selvää, sinut voidaan häätää. Aiheutat asuntoon kosteusvaurion ja tuhoat koko talon ilmanvaihdon.

Vierailija
54/113 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun taloyhtiö saa selvää, sinut voidaan häätää. Aiheutat asuntoon kosteusvaurion ja tuhoat koko talon ilmanvaihdon.

Mutta kun koko talon ilmanvaihto on jo tuhottu! Omaisellani on juuri tällainen asunto. Hän on iäkäs ja melkein itkee talvisin. Puhaltaa jäätävää ilmaa niskaan vanhukselle. 

Miksi Suomessa ei enää osata tehdä mitään. Tavallisen kerrostalon tavallinen ilmastointi luulisi olevan perusasia, mutta ei. Minä en pystyisi asumaan siellä ja iäkäs omaiseni ei jaksaisi enää muuttaa.

Vierailija
55/113 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se saamarin melu... Häiritseekö muita iv-koneen äänet? Nimenomaan tuon tulopuolen äänet, jotka vedontunteenkin aiheuttavat?

Vierailija
56/113 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin epäillyt, että omassa kämpässä tuloilmavirta turhan suuri siksi kun jotkut ovat menneet tukkimaan omat tuloilmahorminsa.

Vierailija
57/113 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilaa koko talon ilmanvaihdon, jos ne venttiilit tukitaan. Nykyisin se ilma otetaan ulkoa ja on todella vilpoista. Kyllä niissä pitäisi olla säätömahdillisuus, eli voi painamalla venttiiliä puolittaa sen vedon.

Olen makuuhuoneessa, jossa on muutenkin kylmä ripustanut verhotankoon pyyhkeen sen venttiilin eteen, niin puhaltaa sitten alaspäin eikä sänkyyn.

Vierailija
58/113 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaisen, täysin koneellisen ilmanvaihdon tulee työntää huoneisiin saman lämpöistä ilmaa, kuin huonelämpötilakin on, eli noin 21 astetta.

Jos se koneellinen tuloilma on viileämpää, se on järjetöntä koska silloin patteriverkosto ottaa kaukolämmöstä kuitenkin ne puuttuvat lämpöasteet.

Vanhanaikaiset, ikkunan pielistä vetävät, korvausilman varassa toimivat systeemit on mitä on. Villasukkaa jalkaan vaan. Halvalla tehtiin ja halvalla saatiin.

Vierailija
59/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta tässä talossa vetää ku Hollin tallissa, ei auta sukat, ei täkit. Ja pömpeli just sängyn yläpuolella ja toinen siinä viereisellä seinällä. Hulluksi tulee ja keuhkokuume. Vieraani jos sai flunssan täällä ja on nyt viikon pois töistä. Reilukerho.

Vessassa on kuin suihkukone, samoin huuva huutaa ku viimestä päivää.

Muilla samaa nyt kun kovat pakkaset?

Vierailija
60/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kylmä kanssa, saa tapella hullun lailla että saa korjaajaa paikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän