Liian tehokas ilmanvaihto kerrostalossa
Muutin vuosi sitten valmistuneeseen kerrostaloon, ylin kerros. Täällä koneellinen ilmanvaihto, keittiöstä ja vessasta imetään ilmaa ja olo ja makuuhuoneessa on katonrajassa 30×30 cm pömpelit mitkä puskee koko päivän KYLMÄÄ ilmaa sisään. Ja kovalla teholla! Itse niitä ei voi mitenkään säätää. Ainoastaan liesituulettimesta voi säätää imua mutta se ei vähennä yhtään tätä sisääntulevaa ilmaa. Kysyin huollosta niin mitään ei kuulemma voi tehdä, koko talossa sama säätö. Mä oon nyt jeesusteipillä teipannut puolet kummastakin pömpelistä umpeen, se ilma on todella niin kylmää mitä sieltä puhaltaa että en pysty siinä nukkumaan! Ja ilman kosteus 10%. Onko muilla sama ja onko tää uusissa taloissa aina näin? Mitä haittaa voi tulla jeesusteipustä? Otan sen kyllä heti pois kun ilmat lämpenee mutta tää jäinen viima on ihan järkky! Pakko tehdä jotain kun isännöitsijäkin kuulemma voimaton. Apua!
Kommentit (113)
Minä tilkitsen kaikki hormit, ovat terveydelle pahasta. Tuuletan nopeasti ristivedolla, se on paras tapa.
Ilmastoinnista on jotain säädetty väärin jos korvausilma on kylmää. Se pitäisi olla huoneenlämpöistä mutta ei nykyään huollossakaan näitä osata kun on rakennettu niin automaattiset systeemit. Ikkunatuuletus kyllä terveellisin mutta tietenkin energiasyöppö.
Mä teippaan joka talvi ikkunan yllä olevat ilmanvaihtoaukot. Niistä vetää ihan älyttömästi.
Hanki ilmankostutin ja käännä patterit täysille.
Eikö ole asuntokohtaista ilmanvaihtokonetta? Meillä oli 2008 rakennetussa kerrostalossa joka asunnossa oma ilmanvaihtokone. Aina syksyllä siitä piti napsauttaa talvimoodi päälle, jolloinkone lämmitti sisääntulevan ilman. Kuulostaa oudolta, ettei mitään voi tehdä.
Mullakin oli vanhassa asunnossa sellaset aukot mutta täällä isot pömpelit ja ne tosiaan puskee voimalla kylmää ilmaa sisään. Oli pakko teipata melkein umpeen. En uskaltanut ihan kokonaan kun en tiedä miten vaikuttaa taloon. Ja muihin asuntoihin.
Ap
Juu uudet talot rakennetaan kylmiksi. Pattereiden lämpöjäkään ei enää pysty säätää itse vaan taloyhtiö päättää paljonko saat lämpöö. Uunillahan sitä joutuu asuntoa näin talvisin lämmittämään muuten joutuu palelemaan.
Sähkölasku triplaantuu aina talvella tämän vuoksi. Kallis vuokra ja joudut palelemaan. Ei paljoa päässä pakota nykyään ihmisillä.
Meillä sama. Virittelin muovipussin siihen ympärille tiukasti. Liian viileää on sisällä mutta eipähän enää ainakaan vedä!
Oli niin hirveä puhuri koko ajan sitä ennen, että pää ja kurkku oli kipeänä kaiken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
On jo. Mutta ei auta siihen viimaan.
Vierailija kirjoitti:
Harvoissa taloissa pattereita enään voi itse säätää vaan taloyhtiö päättää lämmöt.
Kaikilla osakkailla on oikeus samantasoiseen asumiseen. Haasta tällä isännöitsijää.
Sama ongelma. Talo rakennettu reilu vuosi sitten.
Meillä on muutaman vuoden vanhassa talossa rampattu koko talvi säätämässä ilmastointia. En siedä tuota huminaa enkä vetoa. Olen aina pari ensimmäistä päivää "tukossa", kun olen asunnollani käymässä. Vastaavasti, kun siirryn vuoroviikoin vanhaan painovoimataloon, on olo ok. Se pelkkä hiljaisuuskin on jo miellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Virittelin muovipussin siihen ympärille tiukasti. Liian viileää on sisällä mutta eipähän enää ainakaan vedä!
Oli niin hirveä puhuri koko ajan sitä ennen, että pää ja kurkku oli kipeänä kaiken aikaa.
Muovipussi hyvä idea! Jeesusteipillä vaan tiukasti kiinni:) Käsittämätöntä ettei voi mitään säätää. Ja uus talo!
Osittainen teippaus on hyvä idea. Ilma vaihtuu kuitenkin, mutta sinun ei tarvitse kärsiä kylmästä ja vedosta.
Esilämmitys on persiillään. Meillä tuota rukattiin ja parempi tuli.
Tosin kovilla pakkasilla laite pudottaa puhallusta, sillä esilämmitys ei riitä. Siis tehoa ei tarpeeksi. Sen tuloilman, joka tulee sisälle huoneeseen ei tule olla montaa astetta huoneen lämpöä kylmempää. Tällöin viileämpi ilma sekoittuu sopivasti sisäilman lämpöön, eikä tule vilun tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla osakkailla on oikeus samantasoiseen asumiseen. Haasta tällä isännöitsijää.
Mä en tiedä miten muilla on kun oon vasta muuttanut. Mut isännöitsijä sanoi että kaikilla sama säätö. En kyl ihan usko, mulla ylin kerros ja se imurihökötys mun yläpuolella. No, jospa se kesällä toimis hyvin. Siihen asti käytän jesaria vaikka se on kyllä kielletty. Voi voi. Mut eipähän vedä vaikka olis kylmä.
Patterit on nykyään ainoastaan lämpimät. Lapsuudesta muistan miten patterit meni aina ihan kuumalle. Siis että melkein sormia poltti koskettaa. Haikeasti muistelen niitä lapsuuden aikoja kun lattialle tarkeni köllötellä alushousuissa ja leikkiä leikkisotilailla. Nykyään joutuu olemaan villasukat ja college paita ja collarit jalassa jos meinaa tareta.
Eikö kenelläkään ole tätä ongelmaa, kokemuksia?