Liian tehokas ilmanvaihto kerrostalossa
Muutin vuosi sitten valmistuneeseen kerrostaloon, ylin kerros. Täällä koneellinen ilmanvaihto, keittiöstä ja vessasta imetään ilmaa ja olo ja makuuhuoneessa on katonrajassa 30×30 cm pömpelit mitkä puskee koko päivän KYLMÄÄ ilmaa sisään. Ja kovalla teholla! Itse niitä ei voi mitenkään säätää. Ainoastaan liesituulettimesta voi säätää imua mutta se ei vähennä yhtään tätä sisääntulevaa ilmaa. Kysyin huollosta niin mitään ei kuulemma voi tehdä, koko talossa sama säätö. Mä oon nyt jeesusteipillä teipannut puolet kummastakin pömpelistä umpeen, se ilma on todella niin kylmää mitä sieltä puhaltaa että en pysty siinä nukkumaan! Ja ilman kosteus 10%. Onko muilla sama ja onko tää uusissa taloissa aina näin? Mitä haittaa voi tulla jeesusteipustä? Otan sen kyllä heti pois kun ilmat lämpenee mutta tää jäinen viima on ihan järkky! Pakko tehdä jotain kun isännöitsijäkin kuulemma voimaton. Apua!
Kommentit (113)
Olen asunut samanlaisessa asunnossa ja veto tuntui aluksi järkyttävältä. Vähitellen tottui. Toki minullakin oli omat superloni ja teippiviritelmät talvipakkasella. Luulin että nykyään jo ymmärretään että sisääntuloilman tulee olla lämmitettyä. Vika on siinä imurissa joka vetää ilmaa ulos asunnosta siellä talon katolla. Vetää joko liikaa tai liian usein ja väärään aikaan. Joskus olin tyytyväinen kun se kone oli vähän aikaa rikki ja veto loppui.
Mulla oli yhdessä 60-luvulla rakennetussa asunnossa koneellinen ilmanvaihto tehty jonkin remontin yhteydessä. ”Imu” oli päällä päivittäin tiettyyn kellonaikaan, ja silloin ei meinannut alipaineen vuoksi saada asunnon ulko-ovea auki ilman voimankäyttöä. Jos avasi ikkunan, se rävähti auki, ja ilmaa alkoi virrata sisään valtoimenaan.
Asuin talossa jossa tämä sama ongelma. Tosiaan tuloilmaa ei voinut itse säätää, vaan säädöt talokohtaisia. Vain poistoilmaa pystyi liesituulettimen kautta tehostamaan. Valehtelematta sisällä tuuli. Ihan järkyttävä veto ja todella kylmä myös. Lopulta koko talon ilmanvaihtoa säädettiin pienemmälle, mutta se oli silti itselleni liikaa. Muutin pois.
Näitä ilmanvaihtokoneita ei muuten saisi itse tukkia, koska se voi vaikuttaa koko talon järjestelmään ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa tulipalon tai sisäilmaongelmia (alipaineen?).
Vierailija kirjoitti:
Juu sama homma meillä. Kylmää tuli sisälle kovalla huminalla. Laitettiin fleesehuopaa ja muovipussitettiin ne pömpelit. Ilmastointiteipillä tiiviisti kiinni.
Kannattaisi kyllä enempi tehdä niin, että kaikki asukkaat valittaa isännöitsijälle ja koko kone säädetään pienemmälle. Jos koko talon systeemi menee epäkuntoon näiden viritelmien takia, voi tulla kallis lasku.
Jos on huoneistokehtainen ilmanvaihtone kannattaa tarkistaa (tai pyytää huoltomiestä tarkistamaan), että pelti on talviasennossa ja koneen lämpötilansäädin n. 20 asteessa.
Näitä ilmanvaihto koneita on huoneistokohtaisia uudemmissa ILTO. Niitä säädetään keittiön liesituulettimen painonapeilla. Vaikuttaa ko. huoneistoon ei koko talon ilmanvaihtoon. Meillä ainakin pätevä. Lämpö tasaisen 24,3 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on huoneistokehtainen ilmanvaihtone kannattaa tarkistaa (tai pyytää huoltomiestä tarkistamaan), että pelti on talviasennossa ja koneen lämpötilansäädin n. 20 asteessa.
Juuri näin. Huolto säätää pellin suotimen vaihdon yhteydessä alkukesällä ja ennen talvea. Siis meillä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu sama homma meillä. Kylmää tuli sisälle kovalla huminalla. Laitettiin fleesehuopaa ja muovipussitettiin ne pömpelit. Ilmastointiteipillä tiiviisti kiinni.
Kannattaisi kyllä enempi tehdä niin, että kaikki asukkaat valittaa isännöitsijälle ja koko kone säädetään pienemmälle. Jos koko talon systeemi menee epäkuntoon näiden viritelmien takia, voi tulla kallis lasku.
Täällä on moni valittanut mutta standardit kuulemma on nyt nämä. Ja valehtelematta tukka hulmuaa jos seison jakkaralla pömpelin edessä. Sinnittelen nyt ainakin kesään ja katon onko se sit hyvä:) Mut siihen asti kyllä tukin sen, ihan hulluutta työntää jääkylmää ilmaa sisään. En ala sairastaa ja kärsiä jonkun ilmiselvästä mokasta. Sen verran poikkean lammaslaumasta.... Ja kyllä tätä moni vissiin tekee vähin äänin kun ihan turha isännöitsijän kanssa taistella kun kerran No can do!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on moni valittanut mutta standardit kuulemma on nyt nämä. Ja valehtelematta tukka hulmuaa jos seison jakkaralla pömpelin edessä. Sinnittelen nyt ainakin kesään ja katon onko se sit hyvä:) Mut siihen asti kyllä tukin sen, ihan hulluutta työntää jääkylmää ilmaa sisään. En ala sairastaa ja kärsiä jonkun ilmiselvästä mokasta. Sen verran poikkean lammaslaumasta.... Ja kyllä tätä moni vissiin tekee vähin äänin kun ihan turha isännöitsijän kanssa taistella kun kerran No can do!
Minäkin aikani yritin sietää sitä vetoa mutta pakkaset pakotti toimimaan itse. Haluan pystyä olemaan kodissani!
Voi sietää viileyttä, kylmiä lattioitakin mutta vetoa en siedä.
Vierailija kirjoitti:
Voi sietää viileyttä, kylmiä lattioitakin mutta vetoa en siedä.
Sama täällä. Viileys menettelee mutta se täysiä hönkivä kylmä puhallus ei. Pakko tukkia. Avaan heti kun ilmat vähän lämpenee.
Kaikissa uusissa kerrostaloissa ei ole huoneistokohtaisesti omaa ilmanvaihtokonetta, vaan keskitetty (talon yhteinen) iv-systeemi. Todella vaikeaa saada tasapainoon ja asukkaiden omat teippiviritykset ei ainakaan auta asiassa. Tylsä ongelma kyllä, ja todella yleinen.
Kyllä ilmamäärät pitäisi pystyä säätämään asuntokohtaisesti ja joidenkin huoneiden kohdalla jopa huoneistokohtaisesti. Jos ei pysty, suunnittelu tai rakentaminen on tehty väärin. Mutta säätäminen voi vaatia ammattitaitoisen iv-asentajan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa uusissa kerrostaloissa ei ole huoneistokohtaisesti omaa ilmanvaihtokonetta, vaan keskitetty (talon yhteinen) iv-systeemi. Todella vaikeaa saada tasapainoon ja asukkaiden omat teippiviritykset ei ainakaan auta asiassa. Tylsä ongelma kyllä, ja todella yleinen.
Tästäkin huolimatta ilmamäärät pitää pystyä säätämään asuntokohtaisesti. Juuri siksi, kun ympäröivä kylmä tila määrittelee tarvittavan lämpötehon määrän. Ylimmän kerroksen asunnot tarvitsevat enemmän tehoa kuin keskikerroksen, samoin kylmien seinien määrä vaikuttaa, eli isoihin kulma-asuntoihin tarvitaan enemmän lämpötehoa kuin talon keskellä oleviin samankokoisiin. Jos kaikkiin asuntoihin on suunniteltu sama ilmamäärä, suunnittelija ei ole osannut hommaansa.
Vierailija kirjoitti:
Juu uudet talot rakennetaan kylmiksi. Pattereiden lämpöjäkään ei enää pysty säätää itse vaan taloyhtiö päättää paljonko saat lämpöö. Uunillahan sitä joutuu asuntoa näin talvisin lämmittämään muuten joutuu palelemaan.
Sähkölasku triplaantuu aina talvella tämän vuoksi. Kallis vuokra ja joudut palelemaan. Ei paljoa päässä pakota nykyään ihmisillä.
Talo rakennetaan tiiviiksi kuin pullo, ja siihen päälle tehdään täysin Suomen ilmastoon sopimattomat ratkaisut asunnon ilman vaihtamiseksi
Minun asunnossani poistoilmaventtiilit imevät ihan hulluna, ja tuloilmaventtiileitä ei ole lainkaan, vaan korvausilma tulee ikkunanraoista. Poistoventtiilit kohisevat ja suhisevat korviahuumaavasti ja ikkunat vinkuvat ja ulvovat hädissään, ja viima heiluttaa verhoja. Asunnon ulko-ovea ei tahdo saada auki alipaineen vuoksi. Kohta vuosi on luvattu, että koko talon ilmanvaihto tarkastetaan ja korjataan, mutta mitään ei vain tapahdu. Olen tukkinut sen kaikkein hysteerisimmän poistoilmaventtiilin pyyhkeellä tätä korjausta odotellessani. Tuossa ilmanvaihtokanavassa imu on niin kova, että kun aiemmin irrotin venttiilin puhdistusta varten, niin hiukset viuhahtivat suoraan kanavaan ja tuntui siltä, että kohta sinne imeytyvät huonekalutkin.
Vierailija kirjoitti:
Minun asunnossani poistoilmaventtiilit imevät ihan hulluna, ja tuloilmaventtiileitä ei ole lainkaan, vaan korvausilma tulee ikkunanraoista. Poistoventtiilit kohisevat ja suhisevat korviahuumaavasti ja ikkunat vinkuvat ja ulvovat hädissään, ja viima heiluttaa verhoja. Asunnon ulko-ovea ei tahdo saada auki alipaineen vuoksi. Kohta vuosi on luvattu, että koko talon ilmanvaihto tarkastetaan ja korjataan, mutta mitään ei vain tapahdu. Olen tukkinut sen kaikkein hysteerisimmän poistoilmaventtiilin pyyhkeellä tätä korjausta odotellessani. Tuossa ilmanvaihtokanavassa imu on niin kova, että kun aiemmin irrotin venttiilin puhdistusta varten, niin hiukset viuhahtivat suoraan kanavaan ja tuntui siltä, että kohta sinne imeytyvät huonekalutkin.
Mulla oli vanhassa asunnossa sama, tukin molemmat hormit paksulla froteepyyhkeellä. Poistin vaan siks aikaa keittiöstä jos tein ruokaa. Tää toimi hyvin monta vuotta, poistin viritykset nyt kun muutin pois.
4v vanhassa talossa .oma ilmastointi kone asunnoissa .hirveä hurina ja kylmä veto jatkuvasti wc, ilma ei sittekään vaihdu.talvi moodi juu lämmität omalla sähkölläsi tulo ilmaa kuitenkin maksat kauko lämmöstä swekon casat pitäs lailla kieltää näissäkin ilmastointi määräyksissä mentiin täysin metsään. kallista ja epämiellyttävää asumista. myyn tän pois ja muutan paino voima taloon
Ratkaisu ongelmiin: omakotitalo. Oma tupa, oma lupa. Ihmetyttää aina nämä kerrostaloissa asuvat valittajat. Omassa talossa päättäisit itse ilmastoinnista ja lämmityksestä, etkä olisi muiden armoilla.