Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian tehokas ilmanvaihto kerrostalossa

Vierailija
05.02.2021 |

Muutin vuosi sitten valmistuneeseen kerrostaloon, ylin kerros. Täällä koneellinen ilmanvaihto, keittiöstä ja vessasta imetään ilmaa ja olo ja makuuhuoneessa on katonrajassa 30×30 cm pömpelit mitkä puskee koko päivän KYLMÄÄ ilmaa sisään. Ja kovalla teholla! Itse niitä ei voi mitenkään säätää. Ainoastaan liesituulettimesta voi säätää imua mutta se ei vähennä yhtään tätä sisääntulevaa ilmaa. Kysyin huollosta niin mitään ei kuulemma voi tehdä, koko talossa sama säätö. Mä oon nyt jeesusteipillä teipannut puolet kummastakin pömpelistä umpeen, se ilma on todella niin kylmää mitä sieltä puhaltaa että en pysty siinä nukkumaan! Ja ilman kosteus 10%. Onko muilla sama ja onko tää uusissa taloissa aina näin? Mitä haittaa voi tulla jeesusteipustä? Otan sen kyllä heti pois kun ilmat lämpenee mutta tää jäinen viima on ihan järkky! Pakko tehdä jotain kun isännöitsijäkin kuulemma voimaton. Apua!

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imeepähän edes joku teidän kämpissä 😏👌🏻

Vierailija
62/113 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa ihmiset sähköpatteri. Kasvattaa sähkölaskua, mutta eipähän tarvitse palella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilaa koko talon ilmanvaihdon, jos ne venttiilit tukitaan. Nykyisin se ilma otetaan ulkoa ja on todella vilpoista. Kyllä niissä pitäisi olla säätömahdillisuus, eli voi painamalla venttiiliä puolittaa sen vedon.

Olen makuuhuoneessa, jossa on muutenkin kylmä ripustanut verhotankoon pyyhkeen sen venttiilin eteen, niin puhaltaa sitten alaspäin eikä sänkyyn.

Ihmiset kyllä käyttävät niitä säätöjä, mutta kun ei riitä. Päätösvalta on enimmäkseen sillä iv-asentajalla, joka käy säätämässä konetta talon katolla.

Itse ruuvasin keittiön hormin niin kiinni kuin menee. Myöhemmin teippasin 3/4 aukosta umpeen. Lopulta peitin koko aukon. Nyt ainoastaan kylppärin poistoaukko on jonkin verran auki (A4 paperi tarttuu silloinkin kun iv-laite on pois päältä).

Näillä toimenpiteillä on päästy siihen, että edelleen vetää, mutta on edes 20,5C keskellä asuntoa.

Vierailija
64/113 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla osakkailla on oikeus samantasoiseen asumiseen. Haasta tällä isännöitsijää.

Missä kohdassa ap sanoi olevansa osakas???????

Vierailija
65/113 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reepe kirjoitti:

Puhaltaa suoraan sänkyyn katosta. Kylmää ilmaa ja ei voi peittää. Mulla on villasukat ja villapaita ja myssy ja paksu täkki. Ei oo ihmisarvoista elämää. Pää kipeä aamulla. Kutsuin huollon. Ei mahda mitään on niin suunniteltu sanoivat. 2018 valmistunut talo. Olen 67v ja sydänsairaus. Jo on helvetti sanon minä.

Eihän sitä tukkia saa, mutta pitää älytä laittaa talviasentoon eli silloin vähenee se puhallus puoleen. Se tahtuu siitä laitteesta painamalla.

Eteen voi myös  ripustaa vaikka jonkun pyyhkeen (vaikka verholautaan) niin se kylmä ei puhalla suoraan sänkyyn vaan alas lattiaan päin..

Vierailija
66/113 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusten koneellinen ilmanvaihto tehdään normien mukaan ja siksi ilmanvaihtoon ei asukas saisi puuttua. Kuitenkin nämä normit on tehty sen mukaan, mikä on rakennukselle hyvä, ei asukkaalle. Nykyään rakenteet on sellaisia, että ne eivät siedä tiivistyvää kosteutta missään kohdassa, korkeintaan pesuhuoneen kaakelin pinnassa hetkellisesti. Muuten seuraa kosteusvaurio. 

Toista oli ennen. Rakennukset tehtiin vesihöyryä läpäisevistä materiaaleista, muovia ei ollut missään. Ilmanvaihto oli painovoimainen, eli keskimäärin jotenkuten toimiva. Talvella vaihtui liikaa ja kesällä ei paljon yhtään. Mutta ei tarvinut kärvistellä kylmässä vedossa, jos talo vaan oli rakennettu huolellisesti tiiviiksi siten, että ulkoilma ei päässyt hallitsemattomasti rakosista kulkemaan.

Normien mukainen koneellinen ilmanvaihto vaihtaa ilmaa sellaisella nopeudella, että se aiheuttaa vetoa.

Nytkin työhuoneessani lämpötila on mittarin mukaan 21 astetta, joka on ihan siedettävä sinänsä istumatyöläisellekin. Vähän lämmintä vaatetta päälle vaan...  MUTTA huoneessa käy niin kova veto, että sormet jäätyy, reisiä kylmää, iho kuivaa.  Olen peittänyt tuloilmareikiäkin, mutta ilmaa tulee väkisin joka raosta. Huoneen ainoa lämmönlähde on ilmanvaihdon lämmitetty tuloilma. 21 asteista ilmaa pitää puhaltaa huoneeseen aivan valtavasti, että se korvaa ikkunan ja seinien läpi johtuvan hukkalämmön. 

Jos ilmamäärää pienennettäisi mukavalle tasolle, niin talvella varmasti ikkunat huurustuisivat ja nurkat vetäisivät homeeseen, koska RAKENTEET EIVÄT SIEDÄ TIIVISTYVÄÄ KOSTEUTTA OLLENKAAN. Rakenteet ovat vettä imemättömiä, eli kaikki tiivistyvä kosteus jää pinnalle ja alkaa kasvaa hometta. Vettä läpäisevät eli hygroskooppiset materiaalit sen sijaan imisivät kosteutta itseensä, joten tiivistyvä kosteus ei olisi pisaroina pinnalla. Hygroskooppiset materiaalit eivät ole niin arkoja kosteusvaurioille.

Suomessa ei osata tai haluta rakentaa ihmiselle sopivia rakennuksia. Halutaan rakentaa vaan mahdollisimman helpolla ja halvalla normit täyttäen.

Itse asun 60-luvulla rakennetussa puutalossa, joka on jo melko rapistuneessa kunnossa. Talossa on kuitenkin mukavaa ja teveellistä asua. Vesipatterilämmitys ja painovoimainen ilmanvaihto. Minulla ei ole ollut vuosikausiin edes nuhaa. Ihme sinänsä, koska joudun istumaan päivät vetoisass konttorissa, jossa on harva se päivä kylmä olo.

Vierailija
67/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohtainen ketju. On niin perkeleen ympäristöystävällistä vetää -32 asteista ilmaa sisään niin että verhot heiluu.

Vierailija
68/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistöhuolloissa harvemmin on sen tason osaamista, että ymmärretään oikeantasoisesta ilmanvaihdosta. Kävin vasta kylässä n. 5v vanhassa kerrostalossa. Vessassa ujelsi ilmanvaihtoventtiili niin kovaa että korviin sattui. Laitoin käden venttiilin lähelle ja tuntui että imaisee koko käden sinne. Varmasti älyttömät lämmityskulut siinä talossa. Ainoa hyvä puoli tuossa on että imee varmasti myös villakoirat lattialta, ei siis tarvi koskaan imuroida.

Vierailija
69/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajankohtainen ketju. On niin perkeleen ympäristöystävällistä vetää -32 asteista ilmaa sisään niin että verhot heiluu.

Samalla sitten tietenkin jäähtyy ympärillä oleva asiat, kuten seinäpinta ja ikkunat, jotka voivat alkaa keräämään sitä kosteuttta, jos kämppään tuollaista jotenkin saadaan taiottua.

Vierailija
70/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekään kun talot homehtuu ja ihmiset haisevat, kun tukitaan ilmanvaihtoventtiileitä ja elellään omissa pierunhajuissaan

Vierailija
71/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan asunnossa pitää olla asukkaan vähintään insinööri. Katso, että IV koneen kesäpelti on talviasennossa. Toisin sanoen siten, että tuloilma menee kennon kautta, jolloin kenno lämmittää tuloilmaa. Sitten tuo jesarilla teippaus on pakko tehdä. Ei siinä nuku Erkkikään, kun puhalletaan ilmaa naamalle. Alalaidasta puoleen väliin reiät kiinni, niin se ei puhalla enää kuin sivullepäin.

Vierailija
72/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmekään kun talot homehtuu ja ihmiset haisevat, kun tukitaan ilmanvaihtoventtiileitä ja elellään omissa pierunhajuissaan

Mitä ihmettä täällä millään 3-kerroslaseilla tehdään, kun vierestä vedetään isolla painella pakkasilmaa sisään niin että humina käy. 

Vierailija
73/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös pakkaspäivän ilmankosteus ole merkittävästi matalampi kun esim. kesäpäivän tai edes lähellä plussaa olevan päinvän? Eikös tällöin tarvita pienempi ilmanvaihto jotta saadaan asunnon sisäilman kosteus pidettyä vaikotasolla?

Vierailija
74/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla osakkailla on oikeus samantasoiseen asumiseen. Haasta tällä isännöitsijää.

Mä en tiedä miten muilla on kun oon vasta muuttanut. Mut isännöitsijä sanoi että kaikilla sama säätö. En kyl ihan usko, mulla ylin kerros ja se imurihökötys mun yläpuolella. No, jospa se kesällä toimis hyvin. Siihen asti käytän jesaria vaikka se on kyllä kielletty. Voi voi. Mut eipähän vedä vaikka olis kylmä.

Siellä on kesällä sitten 30 astetta kuumaa, näin se yleensä menee. Sillekään ei voida tehdä mitään, koska sehän maksaa.

Vierailija
75/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä täällä millään 3-kerroslaseilla tehdään, kun vierestä vedetään isolla painella pakkasilmaa sisään niin että humina käy. 

Asut siis mieluummin homeasunnossa, kuin laitat villasukat jalkaan? Sehän se vasta elämää onkin kun on silmät, iho ja hengitystiet hometta täynnä että kutiaa. Jokanen asukas kun tukkii jesarilla ilmanvaihtoventtiilit, niin siinähä elelette pullossa ja homeisissa pierukuutiossanne, ei ole minun ongelmani. Muista sitten olla valittamatta kun saat homeallergian, kun sinähän sen itse aiheutitkin. Eipä ainakaan tule kylmä

Vierailija
76/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin talossa jossa tämä sama ongelma. Tosiaan tuloilmaa ei voinut itse säätää, vaan säädöt talokohtaisia. Vain poistoilmaa pystyi liesituulettimen kautta tehostamaan. Valehtelematta sisällä tuuli. Ihan järkyttävä veto ja todella kylmä myös. Lopulta koko talon ilmanvaihtoa säädettiin pienemmälle, mutta se oli silti itselleni liikaa. Muutin pois.

Näitä ilmanvaihtokoneita ei muuten saisi itse tukkia, koska se voi vaikuttaa koko talon järjestelmään ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa tulipalon tai sisäilmaongelmia (alipaineen?).

Kyllä ne tukitaan siinä vaiheessa kun et pysty elämään miellyttävästi asunnossasi.

Vierailija
77/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muutaman vuoden vanhassa talossa rampattu koko talvi säätämässä ilmastointia. En siedä tuota huminaa enkä vetoa. Olen aina pari ensimmäistä päivää "tukossa", kun olen asunnollani käymässä. Vastaavasti, kun siirryn vuoroviikoin vanhaan painovoimataloon, on olo ok. Se pelkkä hiljaisuuskin on jo miellyttävää.

Ilmanvaihtoa  !?

Vierailija
78/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusi kerrostalo asunto. 

Koneellinen ilmanvaihto, jonka tehoa saa säädettyä liesituulettimessa olevasta napista. Pistän sen täysille jos kokkaan tai saunan/kuuman suihkun jälkeen. Myös kesäisin; ei varsinaisesti viilennä ilmaa, mutta huoneilman vaihtuessa tehokkaasti siitä on vähän apua kyllä kuumuuteenkin, tiettyyn pisteeseen. 

Talvisin jos pitää täysillä niin viilentää kyllä jonkin verran huoneilmaa, mutta ei mielestäni tuo ulkoa suoraan kylmää ilmaa, vaan siinä on joku lämmitys välissä. Huoltomiehet käy vaihtamassa suodattimet 2x vuodessa, uskoisin että jotai säätöä tehdään myös muualta kuin asunnosta käsin. 

Eli ei, ei kuulosta ihan normaalilta. 

Meillä on muutenkin kämpässä mukavan lämmintä, patterit ei hohkaa täysillä, mutta niitä on useita ja lämpöä riittävästi. Veikkaisin että talo on erittäin hyvin tiivistetty, ikkunaraoista ei hohkaa kylmä sisälle eikä mistään karkaa lämpö pihalle. Koneellinen Ilmanvaihto taas vaihtaa ilman erittäin hyvin. 

Vierailija
79/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asut siis mieluummin homeasunnossa, kuin laitat villasukat jalkaan? Sehän se vasta elämää onkin kun on silmät, iho ja hengitystiet hometta täynnä että kutiaa. Jokanen asukas kun tukkii jesarilla ilmanvaihtoventtiilit, niin siinähä elelette pullossa ja homeisissa pierukuutiossanne, ei ole minun ongelmani. Muista sitten olla valittamatta kun saat homeallergian, kun sinähän sen itse aiheutitkin. Eipä ainakaan tule kylmä

Taidat olla IV-ukko? Mitään kehitettävää ei ole. Paskaa ollaan tehty jo vuosikymmenet, mutta älä tule vaatimaan ajattelua.

Vierailija
80/113 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita sitkeäsi huoltoon, hallitukselle ja isännöitsijälle. Jossain vaiheessa alkaa tapahtua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän