Mikä on tekosyysi olla ostamatta omakotitaloa?
Kysymys menee erityisesti kaikille palstan naapureistaan valittaville ihmisille. Jos asuisit omakotitalossa, ei tarvitsisi enää koskaan kuunnella vieraan ihmisen kolistelua tai kantapäiden jyminää. Miksi siis et ole jo hankkinut omaa taloa?
Kommentit (66)
Olen asunut vuosia, mutta ei onneks enää, eikä oo tullut ikävä. Rivarissa viihdyn ja täällä paljon hiljaisempaa ja rauhallisempaa, kuin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Helmeri2004 kirjoitti:
Stadin kundi kirjoitti:
Koska olen asunut koko tähänastisen elämäni ajan (76 v) kerrostalossa Helsingissä.
Olen tottunut naapureiden suihkuihin, seksiääniin, jalkojen kopisteluun, koirien/kissojen ääniin ynnä muihin. Kuten myös kännissä kotiin tulevien naapureiden rapussa kolisteluihin, hissin käyttöön ja ties mihin.
Se kuuluu Helsinkiin.
Tommoiset vanhat jäärät, jotka on sitä mieltä että kaikenlainen turhanpäiväinen metakka spåran kolkotuksesta lähtien kuuluu helsinkiin, vois muuttaa maalle.
No siis sporan äänet kuuluvat Helsinkiin, samoin kuin urbaani liikenteen kohina. Fakta.
Heinähatut ei tajua oikeita asioita.
Vierailija kirjoitti:
No mikä on tekosyy olla muuttamatta omakotitaloon, jos ei osaa ottaa huomioon muita kerrostalossa ja olla pitämättä tarpeetonta meteliä ihan vaan sen takia "koska mä haluun".
Eihän se kerrostaloasuminen tarkoita yksipuolisesti vaan, että pitää sietää kaikenlainen melu. Vois yrittää muistaa, että siellä asuu muitakin.
Kohtuu kaikessa, mutta ne kaikkeim yliherkimmät voisivat olla onnellisimpia okt:ssa hiljaisella alueella. Toki ne meluisammatkin voisivat saada kukoistaa parhaiten isoilla tiluksilla. Kaupunkiin kerrostaloihin jäisivät ne rennot, avarakatseiset ja pientä meluakin satunnaisesti sietävät, "boheemit" tyypit. Jokainen osapuoli voittaisi tässä mallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmistä stressaisi puutarha- ja lumitöiden määrä, niin on niitä taloja pienilläkin tonteilla, suorastaan postimerkin kokoisilla tonteilla, joilla ei ole työtä enempää kuin rivitalopihassa. Tai autotalli on heti portin vieressä.
Tontin koko on se pihvi omakotiasumisessa.
Kyllä, tosin niille puutarha- ja lumitöitä pelkääville minitontti voisi olla ratkaisu.
Minulla oli lyhyt ajotie ja talli sen päässä. Iso takapiha oli lasten leikeille ja sulkapallokentälle. Istuksia oli ainoastaan nurmikko ja tontilla olevat isot puut. Minitontin vieressä on yleensä toinen minitontti, eli on oma koppi ja minitontti. Mitä omakotiasumista se sellainen on? Pihvi puuttuu.
Syyni: Mukavuuden halu, ylimmän kerroksen hiljaisuus ja pieni vastike.
Muuta en tarvitse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmistä stressaisi puutarha- ja lumitöiden määrä, niin on niitä taloja pienilläkin tonteilla, suorastaan postimerkin kokoisilla tonteilla, joilla ei ole työtä enempää kuin rivitalopihassa. Tai autotalli on heti portin vieressä.
Kyllä, tosin niille puutarha- ja lumitöitä pelkääville minitontti voisi olla ratkaisu.
Minulla oli lyhyt ajotie ja talli sen päässä. Iso takapiha oli lasten leikeille ja sulkapallokentälle. Istuksia oli ainoastaan nurmikko ja tontilla olevat isot puut. Minitontin vieressä on yleensä toinen minitontti, eli on oma koppi ja minitontti. Mitä omakotiasumista se sellainen on? Pihvi puuttuu.
Makuja on monenlaisia, pihvienkin suhteen. Mutta tuo pihasi rakenne kuulostaa todella toimivalta ja juuri se, että autotalli on lähellä tietä ja loppupiha on pyhitetty perheen aktiviteeteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää ei oo TEKOsyitä mut: 1. Elämän prioriteetit 2. Varattomuus 3. Laiskuus
Meneekö jakeluun nyt?
Vuokranmaksu se vasta kallista on. Maksat jonkun säätiön tai sijoittajan lainoja pois ja itsellesi jää käteesi asumisvuosien jälkeen vain tuulen huuhtoma p*rse.
Arkkuun saa mukaan vain sen tuulen huuhtoman perseen.
Mutta on se kiva vanhana nauttia elämästään vaikka reissaamalla, jos omaisuutta siis on kertynyt, tai jättää jälkikasvulle perintöä.
Se on sitten ihan eri asia.
Olen köyhä. Mitään vanhaa rintamamiestaloa en halua vaan sellaisen uuden ja sieluttoman kopperon kaupungin laitamilta. Kyllä tämä kerrostalokin menettelee, mutta oma pieni piha olisi kiva.
30-neliön itsemurhayksiö on kotityöbudjettini ylärajoilla ja böndeskutsissa vuokra ei maksa juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö jakeluun nyt?
Vuokranmaksu se vasta kallista on. Maksat jonkun säätiön tai sijoittajan lainoja pois ja itsellesi jää käteesi asumisvuosien jälkeen vain tuulen huuhtoma p*rse.
Mutta on se kiva vanhana nauttia elämästään vaikka reissaamalla, jos omaisuutta siis on kertynyt, tai jättää jälkikasvulle perintöä.
Vanhana ajattelin asua perintötalossa, tai sen vuokratuloilla ainakin.
Tykkään liikaa nykyisestä asuinalueesta ydinkeskustan nurkalla muuttaakseni kauemmaksi asumaan omakotitalossa. Nyt kävelemme kaupungille viidessä minuutissa mutta myös lenkkipolku lähtee takaovelta ja parvekkeelta näkyy metsä ja järvi.
Ja olen laiska, en vaan jaksaisi sitä pihan ja talon hoitoa. Lisäksi mun mies tulisi hulluksi, tarkka kun on, mikään paikka ei saisi repsottaa milliäkään. Eli jatkuvasti sitten fiksattaisiin jotain. Veikkaan myös että tuo tulisi siten paljon kalliimmaksi kuin nykyinen kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö jakeluun nyt?
Minun elämästäni nauttiminen ei ole rahasta kiinni. Se, mikä minun elämästäni puuttuu on rahanahneus. En minä jaksa ajatella asioita raha edellä ja sitä, että ihan jokaisesta asiasta pitäisi ajatella sen kannattavuutta. Raha on vain vaihdon väline ja sellaisena se toimii hyvin. Minä en rakenna elämääni rahalle, koska siinä ei ole mitään järkeä. Kun rahaa on tarpeeksi, kaikki on siltä osin hyvin. Ja se riittää. Reissaamista tyhmempää touhua en tiedä, eikä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Stadin kundi kirjoitti:
Koska olen asunut koko tähänastisen elämäni ajan (76 v) kerrostalossa Helsingissä.
Olen tottunut naapureiden suihkuihin, seksiääniin, jalkojen kopisteluun, koirien/kissojen ääniin ynnä muihin. Kuten myös kännissä kotiin tulevien naapureiden rapussa kolisteluihin, hissin käyttöön ja ties mihin.
Se kuuluu Helsinkiin.
Sinä varmasti sovitkin siis kaupunkiin ja kerrostaloon hyvin, mutta täällä palstalla on monisivuisia ketjuja siitä, miten jotkut kolistelut ja mölinät naapurista häiritsevät. Ja siitä, miten jotkut kyttäilevät ovisilmän äärellä 24/7. Sellaisille kerrostalo voi olla henkisesti raskas paikka asua.
Joo voi olla. Minulle se on ollut arkipäivää tuon mainitsemani 76 vuotta, joten jos naapurit kyttäävät 24/7, niin se on heidän ongelmansa. He eivät todennäköisesti ole paljasjalkaisia stadilaisia.
Kolistelut ja mölinätkin häiritsevät, jos eivät ole tottuneet asumaan kerrostalossa ja noudattamaan talon sääntöjä. Mutta ainahan voi muuttaa pois kerrostalossa, jos sellaisessa asuminen ahdistaa.
Ei minulla ole tekosyitä, vain oikeita syitä: ei ole varaa ostaa omakotitaloa alueelta, jossa haluan asua. Ei ole varaa hankkia sinne ihmistä hoitamaan kaikki piha- ja talonhoitotyöt, mitä omakotitalo vaatii. Oma terveys ja jaksaminen ei riitä sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuja on monenlaisia, pihvienkin suhteen. Mutta tuo pihasi rakenne kuulostaa todella toimivalta ja juuri se, että autotalli on lähellä tietä ja loppupiha on pyhitetty perheen aktiviteeteille.
Kiitos vastauksesta. Tämä talo siis oli minulla, se on myyty ja asun kerrostalossa. Lapset on lentäneet pesästä ja kerrostalossa on mukava asua.
Saatiin myytyä sellainen kohta 7 v sitten. Ei enää ikinä.
Asuisin muuten kerrostalossa, mutta on pakko asua omakotitalossa että voi soittaa kitaraa ja kuunnella musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Asuisin muuten kerrostalossa, mutta on pakko asua omakotitalossa että voi soittaa kitaraa ja kuunnella musiikkia.
Hyvä pointti. Kerrostalo on tarkemmin ajateltuna kuin eräänlainen avovankila tai häkkikanala, jossa ei voi rauhassa toteuttaa itseään. Omakotitalossa saa olla rennosti, katsoa leffoja kunnon äänijärjestelmillä ja kuunnella rauhassa musiikkia.
No mikä on tekosyy olla muuttamatta omakotitaloon, jos ei osaa ottaa huomioon muita kerrostalossa ja olla pitämättä tarpeetonta meteliä ihan vaan sen takia "koska mä haluun".
Eihän se kerrostaloasuminen tarkoita yksipuolisesti vaan, että pitää sietää kaikenlainen melu. Vois yrittää muistaa, että siellä asuu muitakin.