Mikä on tekosyysi olla ostamatta omakotitaloa?
Kysymys menee erityisesti kaikille palstan naapureistaan valittaville ihmisille. Jos asuisit omakotitalossa, ei tarvitsisi enää koskaan kuunnella vieraan ihmisen kolistelua tai kantapäiden jyminää. Miksi siis et ole jo hankkinut omaa taloa?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, että voisi myydä kerrostaloasunnon ja ostaa omakotitalon. Samalla rahalla saisi omakotitalossa paljon enemmän neliöitä ja sen oman rauhan ja pihan. Toisaalta hommaa olisi enemmän, ylläpito kalliimpaa ja etäisyys palveluihin pitempi. Varsinkin eläkeläisenä ehtisi käydä ravintoloissa ja muissa huvituksessa vaikka joka päivä, niin olisihan se vähän tylsää joutua aina istumaan autossa tai bussissa puoli tuntia, että pääsisi ihmisten ilmoille. Ei sitä kasvien kasvamistakaan kuitenkaan joka päivä koko kesää jaksaisi harrastaa. Talvella vielä vähemmän.
Talvella pääsee okt-alueilta hiihtämään ja retkeilemään helpommin kuin kaupunkien keskustoista.
Riippuu vähän. Itse asun hyvin lähellä keskustaa ja ovelta on hiihtoladuille matkaa noin 400 metriä ja siitä alkaa iso metsäalue lenkkipolkuineen ja järvenrantoineen. Sama etäisyys on kaupungin urheiluhalliin, jossa voisi harrastaa melkeinpä mitä vaan urheilulajia. Uimahallikin on muutaman sadan metrin päässä.
Oikeastaan ainoa huono puoli tässä asumisessa on ilmanlaatu, joka on välillä heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistin omakotitalon yli 8 vuotta, myin pois enkä ole päivääkään katunut. Pihatyöt, lumityöt, korjaukset, remontit, kiinteistöverot, ei kiitos, ei koskaan enää. Asumisen stressi poistui saman tien kun omakotitalo vaihtui kerrostaloon. Ja on ne naapurit normaalilla omakotialueellakin, ja jos tonttinaapuriksi sattuu joku paskaläjä tai ku*ipää, niin ihan yhtä hankalaksi tai paljon hankalammaksi jopa menee elämä kuin kerrostalossakin samassa tilanteessa.
Minä omistin 35 vuotta ja syyt siitä luopumiseen on samat, kuin sinulla. Ei vaan jaksa, eikä huvita enää. Kerrostalo on mukava asua.
Mukavaa kuulla, mutta miksiköhän ne kerrostaloelämisestä angstaavat eivät muuta omakotitaloihin? Siellä he olisivat aidosti onnellisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmistä stressaisi puutarha- ja lumitöiden määrä, niin on niitä taloja pienilläkin tonteilla, suorastaan postimerkin kokoisilla tonteilla, joilla ei ole työtä enempää kuin rivitalopihassa. Tai autotalli on heti portin vieressä.
Tontin koko on se pihvi omakotiasumisessa.
Kyllä, tosin niille puutarha- ja lumitöitä pelkääville minitontti voisi olla ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää ei oo TEKOsyitä mut: 1. Elämän prioriteetit 2. Varattomuus 3. Laiskuus
Meneekö jakeluun nyt?
Vuokranmaksu se vasta kallista on. Maksat jonkun säätiön tai sijoittajan lainoja pois ja itsellesi jää käteesi asumisvuosien jälkeen vain tuulen huuhtoma p*rse.
Arkkuun saa mukaan vain sen tuulen huuhtoman perseen.
Stadin kundi kirjoitti:
Koska olen asunut koko tähänastisen elämäni ajan (76 v) kerrostalossa Helsingissä.
Olen tottunut naapureiden suihkuihin, seksiääniin, jalkojen kopisteluun, koirien/kissojen ääniin ynnä muihin. Kuten myös kännissä kotiin tulevien naapureiden rapussa kolisteluihin, hissin käyttöön ja ties mihin.
Se kuuluu Helsinkiin.
Tommoiset vanhat jäärät, jotka on sitä mieltä että kaikenlainen turhanpäiväinen metakka spåran kolkotuksesta lähtien kuuluu helsinkiin, vois muuttaa maalle.
OKT:ssa ei tarvitse parkkipaikalla tai -hallissa jännätä sitä, kolhiiko joku ovellaan autoasi tai parkkeeraako liian kiinni. Ei tarvitse kuunnella muiden remppaa tai poraamista haluamattaan. Ei tarvitse vetää herneitä siitä, että roskakatokseen on viety joitain sinne kuulumattomia huonekaluja tai patjoja. Listaa voisi jatkaa loputtomiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö jakeluun nyt?
Vuokranmaksu se vasta kallista on. Maksat jonkun säätiön tai sijoittajan lainoja pois ja itsellesi jää käteesi asumisvuosien jälkeen vain tuulen huuhtoma p*rse.
Arkkuun saa mukaan vain sen tuulen huuhtoman perseen.
Mutta on se kiva vanhana nauttia elämästään vaikka reissaamalla, jos omaisuutta siis on kertynyt, tai jättää jälkikasvulle perintöä.
Stadin kundi kirjoitti:
Koska olen asunut koko tähänastisen elämäni ajan (76 v) kerrostalossa Helsingissä.
Olen tottunut naapureiden suihkuihin, seksiääniin, jalkojen kopisteluun, koirien/kissojen ääniin ynnä muihin. Kuten myös kännissä kotiin tulevien naapureiden rapussa kolisteluihin, hissin käyttöön ja ties mihin.
Se kuuluu Helsinkiin.
Elävässä yhteisössä kuuluu ääniä ja se on hyvä juttu.
Jos joku hoitaisi tekniset työt tai olis varaa maksaa jollekin niistä. Lumityöt ja puutarhahommat teen mielelläni isommalta tontiltakin. Rivarissa saan tehdä pihahommia ja huoltoyhtiö hoitaa talohommat.
Helmeri2004 kirjoitti:
Stadin kundi kirjoitti:
Se kuuluu Helsinkiin.
Tommoiset vanhat jäärät, jotka on sitä mieltä että kaikenlainen turhanpäiväinen metakka spåran kolkotuksesta lähtien kuuluu helsinkiin, vois muuttaa maalle.
No siis sporan äänet kuuluvat Helsinkiin, samoin kuin urbaani liikenteen kohina. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa tai isoa vastiketta maksamalla maksaa vain ns. kuollutta lehmää. Omakotitalossa maksat vain oman elämisesi. Oma tupa, oma lupa.
Oikotie ja etuovi pullistelee myytäviä omakotitaloja ympäri Suomea ja osa irtoaa edullisestikin. Kannattaa hakea lainalupaus valmiiksi pankista ja ruveta käymään esittelyissä.
Olen ymmärtänyt ettei lainaa saa ilman tuloja. Tämä muuttaa kaiken. Saan siis lainan muuttaessani jonnekin missä en voi työtäni tehdä ja maksan lainaa tt-tuella!
Mikä ihmeen tekosyykyselyilta tänään on?
Mitään TEKOsyytä tarvii, miksi asuu kerrostalossa. Vähemmällä rahalla enemmän tilaa, joku muu hoitaa korjaukset, lumityöt yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö jakeluun nyt?
Katsos kun mulla ei ole mahdollisuutta saada edes lainaa (juu juu, tiedän että pidät mua luuserina).
Huti tuli siinäkin mielessä, että asun Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Kantakaupunki, vuokra 300€. Että kyllä se vaan on niin päin, että muut veronmaksajat itse asiassa rahoittaa mun asumista.
Toki hakisin heti vaihtoasuntoa, jos Hekalla olisi omakotitaloja :D
Vierailija kirjoitti:
Jos joku hoitaisi tekniset työt tai olis varaa maksaa jollekin niistä. Lumityöt ja puutarhahommat teen mielelläni isommalta tontiltakin. Rivarissa saan tehdä pihahommia ja huoltoyhtiö hoitaa talohommat.
Itse asiassa erillistalokin voisi olla hyvä vaihtoehto. Siis on "omakotitaloja", jotka ovat esim. laajemmalla tontilla ja muodostavat asumisosakeyhtiön. Niissä voi elää okt-elämää, mutta huoltofirma hoitaa tekniset hommat ja tarvittaessa pihatyötkin. Kannattaa etsiä vaihtoehdolla "erillistalo" oikotiestä, etuovesta ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyt. 1. Raha. 2. Remonttiraha. 3. Ei autoa, ei korttia. 4. Luhtitalon päätykin 2. krs kelpaisi, muttei niitä ole tai kalliita. Toivottavasti joku rakentaa vaihtoehtoja sinkuille. 5. Pitäisi olla toisen tai kolmannen kerroksen koti, koska maantasalta voi silti kuulua melua jos on tie, naapurit, maatalouskoneet ja lisäksi ötökät pyrkivät ok-taloihin sekä rivitaloihin. 6. Lähellä pitää olla valikoimaa kaupassa, bussireitti (voihan teoriassa auto hajota), apteekki jne. 7. Suihku pitäisi olla, sähkö, viemärit ja kaapelit. Maalla voi olla heikkoa niiden suhteen.
Pk-seudun ympäryskunnista löytyy noihin kriteereihin sopivia asuntoja huokeasti. Ja varmasti muiden suurimpien kaupunkien naapurokunnista.
Riippuu tulotasosta, ei kaikilla niihinkään varaa. Noin 55 km päässä isosta kaupungista ei rakenneta niin ahkerasti (ehkä ei lainkaan) kuin ison kaupungin lähikuntiin. Lähikunta on käytännössä samaa kuin iso, ainakin Tampereella jossa lähikunnat sulautuvat osaksi. Lähikunnasta on vaikeampi matkustaa ja LUONTO pakenee koska ok-taloja on runsaasti +lisää talokantaa tulossa koko ajan. Ja entä jos haluaa pois ison kaupungin vaikutuspiiristä sinne "melkein maalle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö jakeluun nyt?
Katsos kun mulla ei ole mahdollisuutta saada edes lainaa (juu juu, tiedän että pidät mua luuserina).
Huti tuli siinäkin mielessä, että asun Helsingin kaupungin vuokra-asunnossa. Kantakaupunki, vuokra 300€. Että kyllä se vaan on niin päin, että muut veronmaksajat itse asiassa rahoittaa mun asumista.
Toki hakisin heti vaihtoasuntoa, jos Hekalla olisi omakotitaloja :D
En pidä ketään luuserina, mutta koetan vain pohtia, mikä on monilla logiikkana asumisvalinnoissaan. Tilanteessasi ratkaisu voisi olla asumisoikeusasunto, joita on siis myös erillistaloina/"omakotitaloina". Niihin on aika pieni se kertamaksu, tosin vuokra on suurehko. Tosin ymmärrän täysin, että haluat pysytellä nykyisessä asunnossasi, jos on käynyt noin hyvä tuuri ja siis vuokrasi on noin pieni.
Perin kaksi sellaista, joten en jaksa ostaa. Ostin mieluummin rivitaloasunnon Kehä III:n sisäpuolelta. Puoliso on jo perinyt kaksi kesämökkiä Uudeltamaalta, joten noi on meidän tekosyyt.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tekosyykyselyilta tänään on?
Mitään TEKOsyytä tarvii, miksi asuu kerrostalossa. Vähemmällä rahalla enemmän tilaa, joku muu hoitaa korjaukset, lumityöt yms.
Kiinnostaa niiden valittajien tekosyyt lähinnä. Siis viitaten tällä palstalla näkyviin monikymmensivuisiin valitusketjuihin. On heitäkin, jotka ihan mielellään asuvat kerrostalossa, mutta tuntuvat olevan harvassa tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistin omakotitalon yli 8 vuotta, myin pois enkä ole päivääkään katunut. Pihatyöt, lumityöt, korjaukset, remontit, kiinteistöverot, ei kiitos, ei koskaan enää. Asumisen stressi poistui saman tien kun omakotitalo vaihtui kerrostaloon. Ja on ne naapurit normaalilla omakotialueellakin, ja jos tonttinaapuriksi sattuu joku paskaläjä tai ku*ipää, niin ihan yhtä hankalaksi tai paljon hankalammaksi jopa menee elämä kuin kerrostalossakin samassa tilanteessa.
Minä omistin 35 vuotta ja syyt siitä luopumiseen on samat, kuin sinulla. Ei vaan jaksa, eikä huvita enää. Kerrostalo on mukava asua.
Mukavaa kuulla, mutta miksiköhän ne kerrostaloelämisestä angstaavat eivät muuta omakotitaloihin? Siellä he olisivat aidosti onnellisempia.
Kiitos vastauksesta. Samaa minäkin olen miettinyt. Tietyt tyypit angstaa, mutta olisivatko he yhtään onnellisempia omakotitalossa, kun siellä kuitenkin työn määrä on paljon isompi? Kyllähän tässä meillekkin ääniä kuuluu, mutta se on pääasiassa lasten leikkien ääniä ja - juoksua. Sekin on mukavaa, että elämisen ääniä kuuluu. Meille se sopii mainiosti. Haittaavat äänet olisi lähinnä juoppojen rähinät, mutta niitä ei onneksi kuulu.
Tontin koko on se pihvi omakotiasumisessa.