Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmisellä moraalinen velvollisuus tehdä töitä yhteiskunnan eteen?

Vierailija
05.02.2021 |

Eikä vain elää toimettomana, tutkia puita ja lintuja luonnossa, haaveilla ja katsella pilviä?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä ei ole moraalista velvoitetta yhteiskuntaa kohtaan, tosin yhteiskunnalla ei ole myöskään moraalista velvoitetta yksilöä kohtaan.

Jokaisella sen sijaan on kykyjensä mukaan moraalinen velvollisuus elättää itse itsensä eikä elää yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
62/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on velvollisuus antaa jotain takaisin, esimerkiksi tehdä vapaaehtoistyötä tai auttaa jotenkin muita, jos ei palkkatöihin kykene. Yleinen käsitys varmaankin on, että ei ole.

Kai tiedät että esim. työtön menettää työttömyyskorvauksensa, jos jää kiinni siitä että tekee vapaaehtoistöitä 🙄

6vuotta olin putkessa, siis työtön, vapaaehtoisesti oma valintaisesti toki, mutta kokoajalta sain anssia vaikka ihan vapaaehtoisesti tein töitä kokoajan puutarhassani ja ompelin, kudoin mattoja nin paljon ettei kaikki ole lattialle ehtinyt ym. kivaa vapaaehtoisesti itse valiten ..ei siitä mikään anssi mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei.

Ei ole koulutusta, töissä olen ollut ehkä kaksi vuotta ja muun ajan olen vain ollut. Rahaa tulee sen verran, että saan ruoan, vuokran, kaljan, matkustelun ja harrastukset maksettua. Kukaan ei pakota töihin.

Vierailija
64/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Ihmisellä ei ole moraalinen velvollisuus tehdä töitä yhteiskunnan eteen vain silloin, kun hän EI NOSTA mitään tukia yhteiskunnalta.

Jos elätät itsesi muuten , etkä käytä yhteiskunnan palveluja niin ok. 

Näihin palveluihin kuuluu työttömyysturvan/asumislisän lisäksi tietenkin myös yhteiskunnan tarjoama ilmainen koulutus, sekä terveydenhuolto/lääkkeet, joista yhteiskunta maksaa suurimman osan.

Vierailija
65/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

En koe olevani yhteiskunnalle mitään velkaa.

Vierailija
66/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisellään ei ole. Valtio ei muutenkaan ole itsetarkoitus, eivätkä ihmiset ole valtiota varten tai elä ylläpitääkseen virkamiehiä ja poliitikkoja etupiireineen.

Suomessa sensuroidaan siperianjyystöjen yms. toimesta jopa alkuperäisten kalmistokulttuuria edustaneiden arjalaissuomalaisten identiteetti ja houritaan heidän muinaisjäänteensä luonnonmuodostelmiksi sekä kieli lainasanoiksi.

Ei kukaan täysjärkinen (kantissuomalainen)ylläpidä tuollaista siperianparasiittien wanna be-hourulaa ainakaan vapaaehtoisesti, päinvastoin.

Muistakaa varsinkin siperiankalmukit, että suomalaisuus ei ole sama kuin valtion kansalaisuus.

Vierailija
67/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä ne työttömien perheiden lapset varhais kasvattaa ja opettaa jos päiväkoteihin ja kouluihin ei saataisi työntekijöitä. Täällä kun joku työtön rehvasteli kuinka tärkein tehtävä on omien lasten kasvattaminen eikä tarvitse työtä perheensä elättämiseen. Onko se vanhempi itse kätilö ja sairaanhoitajakin niin ettei tarvitse terveyspalvelujakaan. Mitäs jos kaikki sanovat ettei tarvitse töissä käydä muuta kuin harrastaa veronmaksajien varoilla jotain itselleen mieluisaa. Yhteiskunnan pitää auttaa heikompia mutta ei yhteiskunnan hyväksikäyttäjiä. Ei jälkikasvusta tule veronmaksajia kun ne saavat vanhemmiltaan mallin ettei tässä yhteiskunnassa tarvitse töitä tehdä muuta kuin elättää itsensä tehtailemalla lapsia ja rehvastelemalla sillä että on tärkeä yhteiskunnalle vapaamatkustajana. 

Vierailija
68/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeesusonherra kirjoitti:

Yhteiskunta on abstraktio, joka koostuu ihmisistä. Jos haluaa elää modernissa yhteiskunnassa niin sen joutuu maksamaan takaisin tavalla tai toisella. Yhteiskuntaa, eli muita ihmisiä, voi vedättää erinäisin keinoin jos on siihen taipumusta, siihen liittyy kuitenkin paljon riskejä. Moraalisia velvoitteita ei varsinaisesti ole.

Hyvin todettu että yhteiskunta on abstraktio. En usko että moraali voi koskaan liittyä abstraktioihin. Eiköhän moraali liity konkreettisiin asioihin, siis vaikkapa muihin ihmisiin, eläimiin, mihinlie. Ehkä uskovaisilla on moraalisääntöjä jumalaan liittyen, mutta heille jumala ei ole abstraktio vaan heille jumala on konkreettinen, jumala on heille ihan oikeasti olemassa.

Niin, eli eipä voi olla moraalista velvollisuutta tehdä töitä yhteiskunnan eteen. Voi olla moraalisia velvollisuuksia muita ihmisiä kohtaan, vaikkapa moraalinen velvollisuus tehdä töitä muiden ihmisten eteen. Se on sitten ihan eri kysymys että kuuluvatko ne ihmiset minkäänlaiseen yhteiskuntaan.

Vierailija
69/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä,mutta tämä nykyinen malli missä duunari raataa nälkäpalkalla ahteri veressä ja hillot käärii joku möhömaha Bahama saarella niin ei.

Vierailija
70/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.

Jos ei olisi, pitäisi elää ilman rokotuksia, terveydenhuoltoa, poliisia ja oikeusjärjestelmää.

Tämä johtaisi siihen, että jos joku ryöstäisi ja pahoinpitelisi sinut, se ei olisi rikos, koska et olisi osa yhteiskunnan oikeusjärjestelmää. Et voisi tehdä rikosilmoitusta, et saisi apua sairaalasta, rikollinen ei saisi tuomiota. Sun pitäisi itse hoitaa nuo asiat, jotta saisit itsellesi oikeutta.

Niin, siis jos me saadaan yhteiskunnalta jotain hyvää kuten vaikkapa palveluita, niin vastavuoroisesti me sitten varmaan annetaan yhteiskunnalle jotain hyvää kuten vaikkapa työpanoksemme. Eri asia sitten kutsuuko sitä "moraaliseksi velvollisuudeksi" vai "kiitollisuudeksi" vai "vastalahjaksi" vai tiesmiksi.

Mutta ehkä eri ihmisten tilanne on sitten erilainen. Eli joillain ihmisillä se työntekovelvollisuus on ja joillain ei ole.

Minulla mielestäni ei ole, koska mitään hyvää en ole yhteiskunnalta saanut. Yhteiskunnan velvollisuus oli pitää huolta turvallisuudestani kun olin lapsi. Yhteiskunta ei velvollisuuttaan hoitanut, joten vanhempani saivat vuosikausia pahoinpidellä minua mielinmäärin. Myöhemmin he eivät saaneet rangaistusta. Minä en saanut apua sairaalasta. Yhteiskunnan oikeusjärjestelmä ei ulottunut minuun asti, ei liittynyt minuun. Joten eipä kai sitten yhteiskunta minuun liity, yhteiskunta ei ulotu minuun asti. Työntekovelvollisuus ei liity minuun.

On paljon ihmisiä joille asti yhteiskunnan tarjoama "hyvä" ei ulotu. Eivät silloin myöskään yhteiskunnan velvollisuudet heihin asti ulotu. Yhteiskunta ei voi saada ihmisten työpanosta, jos se ei ensin tarjoa ihmisille turvallisuutta.

Vierailija
71/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei.

Ei ole koulutusta, töissä olen ollut ehkä kaksi vuotta ja muun ajan olen vain ollut. Rahaa tulee sen verran, että saan ruoan, vuokran, kaljan, matkustelun ja harrastukset maksettua. Kukaan ei pakota töihin.

Kyllä on. Jos nostat nuo ruoka, vuokra, kalja , matkustelu, harrasterahat yhteiskunnalta, olet velvollinen myös tekemään töitä yhteiskunnan eteen.

Jos taas nostelet nuo rahat sioituksistasi osinkoina, etkä käytä yhteiskunnan rahaa yhtään, saat lorvia ja kaljoitella niin paljon kuin haluat.

En halua, että verovarojani käytetään luusereiden elättämiseen.

Töihin vain laiskamadot, tienaamaan elanntonne niin kuin muutkin.

Maailma ei laiskoja elätä.

Työttömyys ym tuet pois tällaisilta loisilta.

Vierailija
72/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On.

Jos ei olisi, pitäisi elää ilman rokotuksia, terveydenhuoltoa, poliisia ja oikeusjärjestelmää.

Tämä johtaisi siihen, että jos joku ryöstäisi ja pahoinpitelisi sinut, se ei olisi rikos, koska et olisi osa yhteiskunnan oikeusjärjestelmää. Et voisi tehdä rikosilmoitusta, et saisi apua sairaalasta, rikollinen ei saisi tuomiota. Sun pitäisi itse hoitaa nuo asiat, jotta saisit itsellesi oikeutta.

Niin, siis jos me saadaan yhteiskunnalta jotain hyvää kuten vaikkapa palveluita, niin vastavuoroisesti me sitten varmaan annetaan yhteiskunnalle jotain hyvää kuten vaikkapa työpanoksemme. Eri asia sitten kutsuuko sitä "moraaliseksi velvollisuudeksi" vai "kiitollisuudeksi" vai "vastalahjaksi" vai tiesmiksi.

Mutta ehkä eri ihmisten tilanne on sitten erilainen. Eli joillain ihmisillä se työntekovelvollisuus on ja joillain ei ole.

Minulla mielestäni ei ole, koska mitään hyvää en ole yhteiskunnalta saanut. Yhteiskunnan velvollisuus oli pitää huolta turvallisuudestani kun olin lapsi. Yhteiskunta ei velvollisuuttaan hoitanut, joten vanhempani saivat vuosikausia pahoinpidellä minua mielinmäärin. Myöhemmin he eivät saaneet rangaistusta. Minä en saanut apua sairaalasta. Yhteiskunnan oikeusjärjestelmä ei ulottunut minuun asti, ei liittynyt minuun. Joten eipä kai sitten yhteiskunta minuun liity, yhteiskunta ei ulotu minuun asti. Työntekovelvollisuus ei liity minuun.

On paljon ihmisiä joille asti yhteiskunnan tarjoama "hyvä" ei ulotu. Eivät silloin myöskään yhteiskunnan velvollisuudet heihin asti ulotu. Yhteiskunta ei voi saada ihmisten työpanosta, jos se ei ensin tarjoa ihmisille turvallisuutta.

Et voi syyttää yhteiskuntaa paskoista vanhemmista.

Ja kyllä vain sinäkin olet paljonkin yhteiskunnaale velkaa. Olet saanut ilmaisen peruskoulun ja siellä ruuan. Olet saanut neuvolapalvelut, rokotukset ja kouluterveydenhuollon.  

Jos haet apteekista reseptilääkkeitä, yhteiskunta on maksanut niistä osan. Ja miten paljon vielä olet saamapuolella. Jos sairastut  esim syöpään, et koskaan pystyisi itse maksamaan edes muutamaa prosenttia siitä, mitä  yhteiskunta uhraa hoitoihisi ja lääkkeisiisi.

On helppoa olla katkera ja syyttää yhteiskuntaa kaikesta. Yhteiskunta ei sinua pahoinpidellyt vaan vanhempasi. Heille voit olla katkera.

Lapsuus ja nuoruus on pieni aika elämässä. Sinulla on suurin osa elämää edessä , kun tuo aika on ohi.

Sen jälkeen voit itse valita, jäätkö luuseriksi yhteiskunnan elätiksi ja ruikuttajaksi vai otatko itseäsi niskasta kiinni ja alat elämään kuten kunnon ihmiset.

Mutta ilmeisesti olet vanhempiesi lapsi ja elät elämäsi samoin kuin he ovat eläneet. Yhteiskuntaa haukkuen ja ...niin

Vierailija
73/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä täytyisikö tehdä jotain yhteiskunnan hyväksi.

Mutta sen tiedän että on paljon töitä jotka eivät ole yhteiskunnan hyväksi vaan yhteiskunnan haitaksi. Katso vaikkapa poliitikkojen ja bisnespomojen töiden tuloksia: mitä enemmän he ahkeroivat, sitä pahemmin pilalle Suomi menee.

Eli jos tarkoitus on olla hyödyksi yhteiskunnalle niin on parempi olla vaikkapa työtön pummi kuin ahkera poliitikko. Työtön on harmiton, poliitikko on haitallinen. Sitä en tiedä kuka on hyödyllinen yhteiskunnalle. Ei kukaan ole?

Eli töihin jos menet niin mene vaikkapa itsekkäästi rahan takia.

Jos moraalin takia tahdot jotain tehdä niin ehkä on parempi että teet jotain ihan muuta kuin töitä.

Vierailija
74/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuden tunnin työpäivä olisi loistava suunta ja toisi lisää avoimia työpaikkoja, kuormitus vähenisi, hyvinvointi lisääntyisi.

Kaikkea työtä ei voi jakaa tuolla tavalla. Jos esim. viraston aukioloaika on klo 8 - 16, niin kuka siitä 2 tunnin jäljelle jäävästä työajasta maksettavalla palkalla elää? Ja vastaavasti, kuka haluaa 25% palkanalennuksen?

Jos taas virastojen aukioloaikoja pidennetään, niin että tehdään kaksi kuuden tunnin vuoroa, niin silloinhan palkkakulut kasvavat puolitoistakertaisiksi, mikä ei ole ollenkaan hyvä asia.

Vierailija
75/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla oma moraali sanoo, että kyllä se ihmisen on hyvä tehdä jotain yhteiskunnan eteen. Se vaan nyt on niin, että oikeasti teet töitä läskin kapitalistisian eteen.

Vierailija
76/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

En koe olevani yhteiskunnalle mitään velkaa.

Vaikka et koe olevasi velkaa, niin olethan sinä.  Kuka on maksanut koulunkäyntisi? Kuka maksaa vuokrasi?Kuka maksaa ruokasi? Kuka maksaa elämisesi? Ja luultavasti maksaa hautajaisesikin.

No yhteiskuntahan se ne maksaa. Maksapa vaan velkasi yhteiskunnalle ja mene töihin. Minä en halua laisiasi elättää. 

Ihmisten pitäisi saada itse päättää, mihin niiden maksamia verorahoja käytetään. Loppusi äkkiä armopalat näiltä luusereilta. 

Vierailija
77/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla oma moraali sanoo, että kyllä se ihmisen on hyvä tehdä jotain yhteiskunnan eteen. Se vaan nyt on niin, että oikeasti teet töitä läskin kapitalistisian eteen.

Sinä ja sun kapitalistit. Ootko kommari?

Suuri osa työnanatajista ei ole kapitalistia nähnytkään.

Ja kukapa se estää sinuakaan perustamasta firmaa ja  alkamasta työnantajaksi niin silloinhan saat itsekin olla kapitalisti ja nauttia siitä ilosta. varsinkin näin korona-aikaan yhtä juhlaa.

Vierailija
78/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et käytä yhteiskunnan palveluita, sinulla ei ole mitään velvollisuuksiakaan. Jos taas käytät, velvollisuutesi on täyttää yhteiskunnan kassaa mahdollisimman hyvin, eli tehdä töitä täysipäiväisesti ja mieluummin vielä vähän lisää. Ei koske alaikäisiä, joilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa asuinmaahansa.

Vierailija
79/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei.

Kyllä on. Jos nostat nuo ruoka, vuokra, kalja , matkustelu, harrasterahat yhteiskunnalta, olet velvollinen myös tekemään töitä yhteiskunnan eteen.

Jos taas nostelet nuo rahat sioituksistasi osinkoina, etkä käytä yhteiskunnan rahaa yhtään, saat lorvia ja kaljoitella niin paljon kuin haluat.

En halua, että verovarojani käytetään luusereiden elättämiseen.

Töihin vain laiskamadot, tienaamaan elanntonne niin kuin muutkin.

Maailma ei laiskoja elätä.

Työttömyys ym tuet pois tällaisilta loisilta.

Hyvinvointivaltio on kilpailuyhteiskunta.

Kilpailussa aina joku häviää.

Koita sisäistää sekä hyväksyä nämä faktat ja ole onnellinen, että juuri sulla menee hyvin.

"Läski jätkä, mä sanon tän nyt suoraan

Mulla on niin nälkä, sä alat muistuttaa ruokaa"

Nälkä kasvaa syödessä, viha lyödessä. Lyö löylyä lyömällä lyötyä niin joku päivä se vielä lyö ja syö sut.

Vierailija
80/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja sun kapitalistit. Ootko kommari?

Suuri osa työnanatajista ei ole kapitalistia nähnytkään.

Ja kukapa se estää sinuakaan perustamasta firmaa ja  alkamasta työnantajaksi niin silloinhan saat itsekin olla kapitalisti ja nauttia siitä ilosta. varsinkin näin korona-aikaan yhtä juhlaa.

Parisataa ihmistä hallitsee jotakuinkin 99% ihmiskunnan resursseista. Ei mulla muuta. Jos et ymmärrä niin et ymmärrä. Kuten et ymmärräkkään, kommentistasi päätellen. Lampaana tappelet pitääksesi asiat niin. Bääbää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän