Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmisellä moraalinen velvollisuus tehdä töitä yhteiskunnan eteen?

Vierailija
05.02.2021 |

Eikä vain elää toimettomana, tutkia puita ja lintuja luonnossa, haaveilla ja katsella pilviä?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On.

Jos ei olisi, pitäisi elää ilman rokotuksia, terveydenhuoltoa, poliisia ja oikeusjärjestelmää.

Tämä johtaisi siihen, että jos joku ryöstäisi ja pahoinpitelisi sinut, se ei olisi rikos, koska et olisi osa yhteiskunnan oikeusjärjestelmää. Et voisi tehdä rikosilmoitusta, et saisi apua sairaalasta, rikollinen ei saisi tuomiota. Sun pitäisi itse hoitaa nuo asiat, jotta saisit itsellesi oikeutta.

Niin, siis jos me saadaan yhteiskunnalta jotain hyvää kuten vaikkapa palveluita, niin vastavuoroisesti me sitten varmaan annetaan yhteiskunnalle jotain hyvää kuten vaikkapa työpanoksemme. Eri asia sitten kutsuuko sitä "moraaliseksi velvollisuudeksi" vai "kiitollisuudeksi" vai "vastalahjaksi" vai tiesmiksi.

Mutta ehkä eri ihmisten tilanne on sitten erilainen. Eli joillain ihmisillä se työntekovelvollisuus on ja joillain ei ole.

Minulla mielestäni ei ole, koska mitään hyvää en ole yhteiskunnalta saanut. Yhteiskunnan velvollisuus oli pitää huolta turvallisuudestani kun olin lapsi. Yhteiskunta ei velvollisuuttaan hoitanut, joten vanhempani saivat vuosikausia pahoinpidellä minua mielinmäärin. Myöhemmin he eivät saaneet rangaistusta. Minä en saanut apua sairaalasta. Yhteiskunnan oikeusjärjestelmä ei ulottunut minuun asti, ei liittynyt minuun. Joten eipä kai sitten yhteiskunta minuun liity, yhteiskunta ei ulotu minuun asti. Työntekovelvollisuus ei liity minuun.

On paljon ihmisiä joille asti yhteiskunnan tarjoama "hyvä" ei ulotu. Eivät silloin myöskään yhteiskunnan velvollisuudet heihin asti ulotu. Yhteiskunta ei voi saada ihmisten työpanosta, jos se ei ensin tarjoa ihmisille turvallisuutta.

Et voi syyttää yhteiskuntaa paskoista vanhemmista.

Ja kyllä vain sinäkin olet paljonkin yhteiskunnaale velkaa. Olet saanut ilmaisen peruskoulun ja siellä ruuan. Olet saanut neuvolapalvelut, rokotukset ja kouluterveydenhuollon.  

Jos haet apteekista reseptilääkkeitä, yhteiskunta on maksanut niistä osan. Ja miten paljon vielä olet saamapuolella. Jos sairastut  esim syöpään, et koskaan pystyisi itse maksamaan edes muutamaa prosenttia siitä, mitä  yhteiskunta uhraa hoitoihisi ja lääkkeisiisi.

On helppoa olla katkera ja syyttää yhteiskuntaa kaikesta. Yhteiskunta ei sinua pahoinpidellyt vaan vanhempasi. Heille voit olla katkera.

Lapsuus ja nuoruus on pieni aika elämässä. Sinulla on suurin osa elämää edessä , kun tuo aika on ohi.

Sen jälkeen voit itse valita, jäätkö luuseriksi yhteiskunnan elätiksi ja ruikuttajaksi vai otatko itseäsi niskasta kiinni ja alat elämään kuten kunnon ihmiset.

Mutta ilmeisesti olet vanhempiesi lapsi ja elät elämäsi samoin kuin he ovat eläneet. Yhteiskuntaa haukkuen ja ...niin

En ole saanut yhteiskunnalta tai elämältä tai ainoaltakaan hetkeltä elämäni aikana mitään hyvää.

Ensin pitää olla perusasiat kunnossa, ensin pitää olla turvallisuus, vasta sitten voi olla jotain hyvää.

Vain ehjän perustuksen ylle voi rakentaa jotain hyvää.

Kun pahoinpitelyllä se perustus on tuhottu täysin, lopullisesti, niin mitään mahdollisuutta mihinkään hyvään ei enää ole, ei tule ikinä olemaan.

Vanhemmiltani sain pahaa, siis pahoinpitelyä, heidän syytään minun pahoinvointini on. Yhteiskuntaa en syytä, yhteiskunnalta en saanut pahaa. Mutta en saanut yhteiskunnalta mitään hyvääkään, en saanut yhteiskunnalta mitään, en mitään. Minun lapsuudenkotiini asti yhteiskunnan palvelut, siis poliisi & oikeuslaitos, ne eivät ulottuneet. Minun lapsuudenkodissani ei ollut yhteiskunnan tarjoamaa hyvää, siis turvallisuutta, siellä olivat vain vanhempani ja minä.

Yhteiskunta saa tarjota minulle vaikka kaikki maailman palvelut, vaikka kaikki maailman rikkaudet, sinä saat tarjota minulle vaikka kaikki maailman rikkaudet - ne eivät ole hyvää minulle, minä en niitä tarvitse, ne ovat minulle arvottomia. Tulkoon vaikka Bill Gates tarjoamaan minulle koko omaisuuttaan - aivan sama, en minä sillä mitään tee. Mikään ei ole minulle hyvää.

Lapsuuteni vietin kotona erossa yhteiskunnasta - ja elämänsisältö oli pahoinpitelyä.

Aikuisuuteni vietän "yhteiskunnassa" - turhanpäiten, elämänsisältöä ei enää ole. Kun aivot eivät kykene tuntemaan mitään muuta kuin tyhjää, niin mitään ei enää ole, elämää ei enää ole.

Vierailija
82/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

En koe olevani yhteiskunnalle mitään velkaa.

Vaikka et koe olevasi velkaa, niin olethan sinä.  Kuka on maksanut koulunkäyntisi? Kuka maksaa vuokrasi?Kuka maksaa ruokasi? Kuka maksaa elämisesi? Ja luultavasti maksaa hautajaisesikin.

No yhteiskuntahan se ne maksaa. Maksapa vaan velkasi yhteiskunnalle ja mene töihin. Minä en halua laisiasi elättää. 

Ihmisten pitäisi saada itse päättää, mihin niiden maksamia verorahoja käytetään. Loppusi äkkiä armopalat näiltä luusereilta. 

En ole. En valinnut tänne syntyä ja mut pakotettiin kouluun. Miks piipissä olisin velkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On.

Jos ei olisi, pitäisi elää ilman rokotuksia, terveydenhuoltoa, poliisia ja oikeusjärjestelmää.

Tämä johtaisi siihen, että jos joku ryöstäisi ja pahoinpitelisi sinut, se ei olisi rikos, koska et olisi osa yhteiskunnan oikeusjärjestelmää. Et voisi tehdä rikosilmoitusta, et saisi apua sairaalasta, rikollinen ei saisi tuomiota. Sun pitäisi itse hoitaa nuo asiat, jotta saisit itsellesi oikeutta.

Niin, siis jos me saadaan yhteiskunnalta jotain hyvää kuten vaikkapa palveluita, niin vastavuoroisesti me sitten varmaan annetaan yhteiskunnalle jotain hyvää kuten vaikkapa työpanoksemme. Eri asia sitten kutsuuko sitä "moraaliseksi velvollisuudeksi" vai "kiitollisuudeksi" vai "vastalahjaksi" vai tiesmiksi.

Mutta ehkä eri ihmisten tilanne on sitten erilainen. Eli joillain ihmisillä se työntekovelvollisuus on ja joillain ei ole.

Minulla mielestäni ei ole, koska mitään hyvää en ole yhteiskunnalta saanut. Yhteiskunnan velvollisuus oli pitää huolta turvallisuudestani kun olin lapsi. Yhteiskunta ei velvollisuuttaan hoitanut, joten vanhempani saivat vuosikausia pahoinpidellä minua mielinmäärin. Myöhemmin he eivät saaneet rangaistusta. Minä en saanut apua sairaalasta. Yhteiskunnan oikeusjärjestelmä ei ulottunut minuun asti, ei liittynyt minuun. Joten eipä kai sitten yhteiskunta minuun liity, yhteiskunta ei ulotu minuun asti. Työntekovelvollisuus ei liity minuun.

On paljon ihmisiä joille asti yhteiskunnan tarjoama "hyvä" ei ulotu. Eivät silloin myöskään yhteiskunnan velvollisuudet heihin asti ulotu. Yhteiskunta ei voi saada ihmisten työpanosta, jos se ei ensin tarjoa ihmisille turvallisuutta.

Et voi syyttää yhteiskuntaa paskoista vanhemmista.

Ja kyllä vain sinäkin olet paljonkin yhteiskunnaale velkaa. Olet saanut ilmaisen peruskoulun ja siellä ruuan. Olet saanut neuvolapalvelut, rokotukset ja kouluterveydenhuollon.  

Jos haet apteekista reseptilääkkeitä, yhteiskunta on maksanut niistä osan. Ja miten paljon vielä olet saamapuolella. Jos sairastut  esim syöpään, et koskaan pystyisi itse maksamaan edes muutamaa prosenttia siitä, mitä  yhteiskunta uhraa hoitoihisi ja lääkkeisiisi.

On helppoa olla katkera ja syyttää yhteiskuntaa kaikesta. Yhteiskunta ei sinua pahoinpidellyt vaan vanhempasi. Heille voit olla katkera.

Lapsuus ja nuoruus on pieni aika elämässä. Sinulla on suurin osa elämää edessä , kun tuo aika on ohi.

Sen jälkeen voit itse valita, jäätkö luuseriksi yhteiskunnan elätiksi ja ruikuttajaksi vai otatko itseäsi niskasta kiinni ja alat elämään kuten kunnon ihmiset.

Mutta ilmeisesti olet vanhempiesi lapsi ja elät elämäsi samoin kuin he ovat eläneet. Yhteiskuntaa haukkuen ja ...niin

Yhteiskunta kasvatti mut. Mua oli kasvattamassa lukemattomat yhteiskunnan kouluttamat, yhteiskunnan hyväksymät korkeakoulutetut kasvatusalan ammattilaiset yhteiskunnan hyväksymillä metodeilla. Lopputulos on surullinen. Totta kai syytän yhteiskuntaa. Hyvä kotikasvatus on kaiken a ja o. Kotoa ne eväät elämään saadaan ja ne muut kansanviisaudet.

Vierailija
84/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuitenkin Neukkula jäi länsimaisesta elintasosta vuosi toisensa perään jälkeen. Eli on työtä ja "työtä". Jälkimmäisen voisi luonnehtia olevan "työtä" jota joku on tekevinään ja joku siitä jotain maksavinaan... Yhteiskunta on täysi takapajula siitä "luutalla lakaisusta" huolimatta.

Neukkujen systeemi toimi kai talousmielessä aika hyvin alkuvaiheessa, kun ihmisillä oli muisti, kuinka kapitalismissa homma toimi. Jaksoivat painaa duunia aatteen palossaan.

Taisi toimia ihan ok aina 60 luvulla asti. Sitten tuli sellaiset sukupolvet työelämään, jotka ei enää muistaneet kapitalismia ja alkoivat sluibailemaan töissä.

Vierailija
85/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä moraali on.

Mutta ehkä joku sanoisi että on sellaista kuin "sosiaalinen velvollisuus", siis velvollisuutemme muita ihmisiä kohtaan. Mitä minun sitten pitäisi muita ihmisiä kohtaan tehdä? No, aikoinaan, nuorempana, yritin olla hyvä lähimmäinen. Huomasin, että lukemattomat muut ihmiset vaikuttivat jotenkin pahoinvoivilta, joten kysyin heiltä oliko heillä kaikki kunnossa, tarvitsivatko he apua, tarvitsivatko he minulta jotain. He ylpeinä julistivat että heillä oli kaikki täydellisen hyvin, heiltä ei mitään puutu, he eivät mitään minulta tarvitse. Kysyin uudestaan, että ovatko he täysin varmoja. Silloin he jo aivan suuttuivat ja alkoivat uhkailla minua, käskivät minua pitämään huolen ihan vain omista asioistani, käskivät huolehtimaan ihan vain itsestäni. Poistuin, jotta he eivät tekisi minulle väkivaltaa.

Niin, eli siinäpä se on mitä muut ihmiset minulta haluvat: eivät yhtään mitään. He haluavat että olen itsekäs ja huolehdin ihan vain itsestäni, teen kaiken elämässäni ihan vain itseni vuoksi, itseni parhaaksi. Niin muut ihmiset haluavat minun toimivan. Outoa, mutta selvä, se on heidän tahtonsa.

"Sosiaalinen velvollisuuteni" ei varmaan ole toimia muiden ihmisten tahdon vastaisesti. Minä en saa mennä muille ihmisille mitään antamaan, en saa antaa heille rahaa tai työpanosta. He eivät sitä tahdo, he oikein väkivallalla uhkailevat jos heille jotain yritän antaa.

"Sosiaalinen velvollisuuteni" on siis tehdä töitä ihan vain itseni hyväksi. Yhteiskuntaa ei tarvitse ottaa huomioon.

Vierailija
86/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen ei ole allekirjoittanut sopimusta yhteiskunnan kanssa, mutta ei yhteiskuntakaan ole allekirjoittanut mitään. Ihmisellä ei ole moraalista velvollisuutta tehdä työtä eikä yhteiskunnalla ole moraalista velvollisuutta elättää työttömiä. Politiikka määrä kuinka paljon yhteiskunnan pitää tulla vastaan ja kuinka paljon yksilön.

Vierailija
87/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jos osallistuu yhteiskunnan palvelujen ja etujen käyttöön. Eli jos käyt koulusi julkisessa koulussa, käytät terveyskeskuksen palveluja, yleisiä teitä, otat aikanaan eläkkeen vastaan. Jos koko ikäsi istut lintuja katsellen telttasi oviaukossa itse kasvatettuja perunoita syöden, sitten et tarvitse osallistua.

Vierailija
88/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

En koe olevani yhteiskunnalle mitään velkaa.

Vaikka et koe olevasi velkaa, niin olethan sinä.  Kuka on maksanut koulunkäyntisi? Kuka maksaa vuokrasi?Kuka maksaa ruokasi? Kuka maksaa elämisesi? Ja luultavasti maksaa hautajaisesikin.

No yhteiskuntahan se ne maksaa. Maksapa vaan velkasi yhteiskunnalle ja mene töihin. Minä en halua laisiasi elättää. 

Ihmisten pitäisi saada itse päättää, mihin niiden maksamia verorahoja käytetään. Loppusi äkkiä armopalat näiltä luusereilta. 

En ole. En valinnut tänne syntyä ja mut pakotettiin kouluun. Miks piipissä olisin velkaa?

Siksi, että sinä olet kai tälläkin viikolla syönyt jotain ja asunut jossain lämpimässä. 

ohis

Vierailija
89/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen pummeja tässä ketjussa on, jotka kuvittelevat, että raha tulee seinästä ja ruoka kaupan hyllyltä? Kyllä, ne on yhteiskunta järjestänyt, joten todellakin olet yhteiskunnalle velkaa, jos niitä käytät. 

Vierailija
90/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä moraali on.

Mutta ehkä joku sanoisi että on sellaista kuin "sosiaalinen velvollisuus", siis velvollisuutemme muita ihmisiä kohtaan. Mitä minun sitten pitäisi muita ihmisiä kohtaan tehdä? No, aikoinaan, nuorempana, yritin olla hyvä lähimmäinen. Huomasin, että lukemattomat muut ihmiset vaikuttivat jotenkin pahoinvoivilta, joten kysyin heiltä oliko heillä kaikki kunnossa, tarvitsivatko he apua, tarvitsivatko he minulta jotain. He ylpeinä julistivat että heillä oli kaikki täydellisen hyvin, heiltä ei mitään puutu, he eivät mitään minulta tarvitse. Kysyin uudestaan, että ovatko he täysin varmoja. Silloin he jo aivan suuttuivat ja alkoivat uhkailla minua, käskivät minua pitämään huolen ihan vain omista asioistani, käskivät huolehtimaan ihan vain itsestäni. Poistuin, jotta he eivät tekisi minulle väkivaltaa.

Niin, eli siinäpä se on mitä muut ihmiset minulta haluvat: eivät yhtään mitään. He haluavat että olen itsekäs ja huolehdin ihan vain itsestäni, teen kaiken elämässäni ihan vain itseni vuoksi, itseni parhaaksi. Niin muut ihmiset haluavat minun toimivan. Outoa, mutta selvä, se on heidän tahtonsa.

"Sosiaalinen velvollisuuteni" ei varmaan ole toimia muiden ihmisten tahdon vastaisesti. Minä en saa mennä muille ihmisille mitään antamaan, en saa antaa heille rahaa tai työpanosta. He eivät sitä tahdo, he oikein väkivallalla uhkailevat jos heille jotain yritän antaa.

"Sosiaalinen velvollisuuteni" on siis tehdä töitä ihan vain itseni hyväksi. Yhteiskuntaa ei tarvitse ottaa huomioon.

Ai niin. Sosiaalinen velvollisuuteni on siis vähät välittää muista ja olla täysin itsekäs. En saa muille mitään antaa.

Mutta lisäksi on olemassa laki. Lain mukaan minun tulisi antaa muille vähintäänkin sen verran että maksaisin veroja.

Sosiaalinen velvollisuuteni ja laki ovat siis ristiriidassa keskenään. Kumpaa minun tulee noudattaa?

Luulen, että lait eivät kovinkaan usein muodostu ihmisten tahdon mukaisesti, vaan lait muodostuvat vähän miten sattuu. Lailla ei ole mitään "moraaliarvoa" tai mitään "syvempää merkitystä", laki ei liity mihinkään "velvollisuuteen". Laki vain on laki, se vain on sellainen käytännön pikkujuttu. Jos et noudata lakia ja jäät siitä kiinni niin saatat joutua vankilaan. Laki on ihan vain käytäntöä: jos käytännössä rikot lakia niin käytännössä joudut vankilaan. Moraaliin tai velvollisuuteen se ei liity mitenkään.

Joten ollakseni hyvä ihminen minun ei tarvitse lakia noudattaa. Ollakseni hyvä ihminen minun tarvitsee olla sosiaalisesti vastuuntuntoinen, tehdä kuten muut toivovat, eli minun tulee piitata vain itsestäni.

Ja sitäpaitsi lakeja on useita. Vaikka en tahtoisi lakia ollenkaan rikkoa, niin ei se silti tarkoita että minun tarvitsisi maksaa veroja. On täysin laillisia keinoja kiertää veroja. On täysin laillista siirtää varallisuutensa ulkomaille veroparatiiseihin jottei tarvitse veroja maksaa.

Silloin tekee sosiaalisen velvollisuuden mukaisesti JA noudattaa lakia. Silloin varmaan on täydellisen hyvä moraalinen ihminen.

Vierailija
91/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka tässä ketjussa kitisee, ettei ole saanut yhteiskunnalta koskaan mitään eikä ole sille mitään velkaa, niin nyt sitten vain lähdette asunnostanne ulos ilman vaatteita ja eväitä ja rahaa. Ehkä tuolla 20 asteen pakkasessa parissa päivässä huomaa, mitä kaikkea se yhteiskunta onkin tarjonnut. 

Vierailija
92/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
93/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka tässä ketjussa kitisee, ettei ole saanut yhteiskunnalta koskaan mitään eikä ole sille mitään velkaa, niin nyt sitten vain lähdette asunnostanne ulos ilman vaatteita ja eväitä ja rahaa. Ehkä tuolla 20 asteen pakkasessa parissa päivässä huomaa, mitä kaikkea se yhteiskunta onkin tarjonnut. 

Minä näen asian niin että me kaikki synnyimme vapaina eläiminä luonnossa. Mutta sivistymättömät raakalaiset tulivat ja sieppasivat meidät vankilaan, siis yhteiskuntaan, kauas kylmään pohjoiseen. Kun meitä on pitkään pidetty täällä vankeina, niin meidän on vaikea palata enää luontoon, koska olemme tulleet sairaalloisen riippuvaisiksi tästä vankilasta. Emme enää pärjää ulkona pakkasessa, meidän täytyy pysyä sisällä lämpimässä.

Mutta sehän ei tarkoita sitä, että meidän tulisi olla kiitollisia vangitsijoillemme. Meidän ei tarvitse heidän hyväkseen mitään tehdä. Ihan itse meidät vangitsivat, joten ihan itse saavat meidät nyt elättää. He vangitsivat meidät saadakseen orjia, mutta saivat loisia. Heidän orjabisneksensä meni pieleen.

Moraalittomat raakalaiset yrittivät tehdä bisnestä ihmisillä, voittoa ihmisillä, mutta tekivätkin tappiota. Me olemme viattomia, uhreja. Toki on joitain harvoja onnekkaita vankeja jotka ovat onnistuneet palaamaan luontoon. Suuri osa vangeista jää vain makaamaan tyrmänsä lattialle odotellen kuolemaa.

Älä sieppaa itsellesi ihmisiä vangeiksi jos et heitä tahdo elättää. Ihan oma vikasi jos tulee sinulle kalliiksi, syytä itseäsi.

Vierailija
94/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näen asian niin että me kaikki synnyimme vapaina eläiminä luonnossa. Mutta sivistymättömät raakalaiset tulivat ja sieppasivat meidät vankilaan, siis yhteiskuntaan, kauas kylmään pohjoiseen. Kun meitä on pitkään pidetty täällä vankeina, niin meidän on vaikea palata enää luontoon, koska olemme tulleet sairaalloisen riippuvaisiksi tästä vankilasta. Emme enää pärjää ulkona pakkasessa, meidän täytyy pysyä sisällä lämpimässä.

Mutta sehän ei tarkoita sitä, että meidän tulisi olla kiitollisia vangitsijoillemme. Meidän ei tarvitse heidän hyväkseen mitään tehdä. Ihan itse meidät vangitsivat, joten ihan itse saavat meidät nyt elättää. He vangitsivat meidät saadakseen orjia, mutta saivat loisia. Heidän orjabisneksensä meni pieleen.

Moraalittomat raakalaiset yrittivät tehdä bisnestä ihmisillä, voittoa ihmisillä, mutta tekivätkin tappiota. Me olemme viattomia, uhreja. Toki on joitain harvoja onnekkaita vankeja jotka ovat onnistuneet palaamaan luontoon. Suuri osa vangeista jää vain makaamaan tyrmänsä lattialle odotellen kuolemaa.

Älä sieppaa itsellesi ihmisiä vangeiksi jos et heitä tahdo elättää. Ihan oma vikasi jos tulee sinulle kalliiksi, syytä itseäsi.

Älä selittele. Kukaan ei pidä sinua vankina missään. Ihan vapaasti saat mennä asumaan pakkaseen tai vaikka jonnekin etelän maille, jos täällä et tarkene. Sen kun ostat menolipun ja katoat. 

Vierailija
95/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, koska en ole itse valinnut syntyä tänne.

Vierailija
96/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne sitten olisit mieluummin halunnut syntyä? Vai etkö haluaisi elää ollenkaan? 

Vierailija
97/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne sitten olisit mieluummin halunnut syntyä? Vai etkö haluaisi elää ollenkaan? 

En haluaisi elää ollenkaan, mutta olen liian nössö tekemään lopullista ratkaisua.

Vierailija
98/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On velvoite, tämä unohtuu näin päin, että työtä pidetään jonain ihmeellisenä etuoikeutena, vaikka se on normaali elämään kuuluva asia.

Yhteiskunnan velvoite on kohdella hyvin lapsia ja nuoria, ketään ei voida syyllistää, mitäs teet lapsia jollet elätä.  Koska kaikilla on toiminnan tarve, jos ei ole masentunut.

Vierailija
99/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi elää ollenkaan, mutta olen liian nössö tekemään lopullista ratkaisua.

No sitten elät sen valintasi kanssa ja jäät yhteiskunnalle velkaa. 

Vierailija
100/118 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on ainoa eläin, joka tekee työtä. Miettikääpä sitä.

Kaikki villieläimet tekevät kokoajan työtä löytääkseen ravintoa. Monet eläimet valmistavat myös itselleen asuinpaikan esim kaivamalla. Lisääntyminen ja jälkeläisten suojelu ja ruokkiminen. on työtä 24/7. Majava kaataa puita ja rakentaa patoja ja pesiä, jotta sen pesue olisi turvassa ja ruokaa riittäisi. Eläimille ei kelasta tipahda kaikki valmiina eteen. Vaan heikot , jotka ei elantonsa pysty hommaamaan, kuolee pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi