Kävin lääkärissä työpaikan 45-v tarkastuksessa ja sieltä tuli oikein täyspotti. Verenpaine, kolesteroli, maksa ja sokerit!
Onko muita, joilla näin huono tilanne jo keski-ikäisenä. Otitteko heti kaikkiin lääkkeet vai miten? Sokerirasituskokeeseen olen menossa nyt, jotta saadaan diabetes paremmin selville.
Kommentit (88)
Ala pätkäpaastolle välittömästi.
Vaikka kuinka söisit terveellisiä asioita, ne nostavat silti aina verensokeria, mikä johtaa insuliiniresistenssiin, mikä johtaa diabetekseen. Lisäksi tietysti nopeat hiilarit pois. Korvaa viljat, peruna, pasta ja riisi kasviksilla mahdollisimman usein. Ihan varmasti näet tuloksia, eikä tarvitse nälissään kituuttaa.
Ensin voi pätkäpaasto olla vaikeaa, mutta elimistö tottuu siihen kyllä. Yleensä meille tuleen nälkä silloin, kun olemme tottuneet syömään, eikä silloin, kun ihan oikeasti tarvitsemme ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Verenpaine laskee liikkumalla enemmän, saunomalla säännöllisesti ja pudottamalla painoa... Elämäntapamuutoksella huonot arvot ovat historiaa ensi syksynä eikä lääkkeitä tarvitse syödä.
Paljonko minun, ahkerasti liikkuvan, 164/49 henkilön pitäisi pudottaa painoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ruokavaliota ja liikuntahottumuksia pitäis vähän muokata 🤔
Saattaa olla mutta tietämättä ap:n tilannetta ei voida sanoa onko hänen kohdallaan näin. Maksa tosin viittaa joko ylipainoon tai alkoholin liialliseen käyttöön, jolloin ruokavaliolla/alkoholilla on osuutta asiaan.
Sokeriin lisäksi vaikuttaa lihavuus, liikunnan vähyys napostelu...
Verenpaineeseen kanssa.
Jakolesteroliinkin liikunnan vähyys ja mahdollisesti lihavuus.
Sokeritaudin yksi oire on selittämätön laihtuminen. Se voi iskeä lihavaan ja laihaan, mutta laihaa ei syyllistetä. Samoin kolesteroli. Tunnen useita hoikkia, ikäistään nuoremman oloisia ja paljon liikkuvia ihmisiä, joilla on sukurasitteena korkea kolesteroli. Silloin ei muu auta kuin syödä ne lääkkeet.
Minä sain jo pienillä raja-arvojen ylityksillä lääkitykset heti, vahvan sukurasitteen vuoksi.
Kaikki isovanhemmat kuolleet sydän- tai aivoinfarktiin, isällä ensimmäinen sydänkohtaus jo kolmikymppisenä. 2-tyypin diabetes myös isovanhemmilla ja isällä. Lääkäri tuumi, ettei tässä jäädä tilanteen pahentumista odottelemaan ja iski päälle kolesteroli- ja verenpainelääkityksen, myöhemmin tuli verenohennuslääkitys eteisvärinän seurauksena. Diabetesta minulla ei ole todettu, veriarvoja seurataan 6-12 kk välein.
Liikkunut olen aina, ikinä en ole tupakoinut ja syön paljon kasviksia ja vihanneksia; sipsit yms. kuuluvat ruokavaliooni harvinaisena poikkeuksena esim. jossain illanistujaisissa. Kaurapuuroa joka aamu (alentaa kolesterolia), ruisleipää silloin tällöin, kauramaitoa kahviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia raja-arvoja on laskettu jotta ihmisille saatais syötettyä enemmän lääkkeitä. Maksa korjaantuu vähentämällä sokerin syöntiä. Verenpaine laskee liikkumalla enemmän, saunomalla säännöllisesti ja pudottamalla painoa. Paino putoaa vähentämällä iltasyömistä ja nukkumalla kunnolla.
Kolesterolit saa hyvälle tolalle syömällä usein rasvaista lohta ja olemalla kesällä ulkona auringossa. Jos oisit kesän jälkeen käynyt testeissä tulokset olisivat paljon paremmat.
Elämäntapamuutoksella huonot arvot ovat historiaa ensi syksynä eikä lääkkeitä tarvitse syödä.Elän superterveellisesti ja urheilen paljon, ei auta. Et ehkä ymmärrä sukurasitteen merkitystä. Vaikka tekisit kaiken oikein (kuten minä) niin et vaan voi aina vaikuttaa asian.
Et välttämättä syö niin terveellisesti kuin kuvittelet. Ymmärrän sukurasitteen merkityksen ja sen että todennäköisimmin sydäntapahtumia on ihmisillä joiden kolesteroli on alle 3,9. Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenpaine laskee liikkumalla enemmän, saunomalla säännöllisesti ja pudottamalla painoa... Elämäntapamuutoksella huonot arvot ovat historiaa ensi syksynä eikä lääkkeitä tarvitse syödä.
Painosi ei tekstistä näy mutta ilmeisesti ruoan laadussa on sitten parantamisen varaa. Mahdollisesti liikunta on vääränlaista ja stressiä on liikaa ja unta liian vähän. Mietipä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita, joilla näin huono tilanne jo keski-ikäisenä. Otitteko heti kaikkiin lääkkeet vai miten?
Painonpudotus, herkut kokonaan pois ilman poikkeuksia, liikuntaa jokaiseen päivään. Tällä systeemillä loppuelämä.
Ihmettelen jos vuoden päästä vielä on veriarvot yhtä pahasti kuralla. Minulla ainakin katosi esidiabetes ja karmeat kolesteroliarvot näin, ilman mitään lääkkeitä. Muuten syön ihan tavallista ruokaa kuten aiemminkin, mutta suklaata tai sipsisäkkejä en ole pariin vuoteen syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia raja-arvoja on laskettu jotta ihmisille saatais syötettyä enemmän lääkkeitä. Maksa korjaantuu vähentämällä sokerin syöntiä. Verenpaine laskee liikkumalla enemmän, saunomalla säännöllisesti ja pudottamalla painoa. Paino putoaa vähentämällä iltasyömistä ja nukkumalla kunnolla.
Kolesterolit saa hyvälle tolalle syömällä usein rasvaista lohta ja olemalla kesällä ulkona auringossa. Jos oisit kesän jälkeen käynyt testeissä tulokset olisivat paljon paremmat.
Elämäntapamuutoksella huonot arvot ovat historiaa ensi syksynä eikä lääkkeitä tarvitse syödä.Elän superterveellisesti ja urheilen paljon, ei auta. Et ehkä ymmärrä sukurasitteen merkitystä. Vaikka tekisit kaiken oikein (kuten minä) niin et vaan voi aina vaikuttaa asian.
Näin on. Työkaverini, joka on pieni, hoikka, syö vähän ja terveellisesti, ei ole koskaan polttanut, ei lotrannut alkoholilla, superreipas, liikkuu aina vain jalkaisin, jne... kertoi iloisesti, että hänellä on kolesteroliarvot aina yli 8! Kuulema juuri sukuvika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painosi ei tekstistä näy mutta ilmeisesti ruoan laadussa on sitten parantamisen varaa. Mahdollisesti liikunta on vääränlaista ja stressiä on liikaa ja unta liian vähän. Mietipä niitä.
Tuossa näkyy paino eli 49 kg.
Syön terveellisesti silloin tällöin pätkäpaastoten sekaruokaa: paljon vihanneksia, juureksia, marjoja, pähkinöitä, siemeniä, palkokasveja, papuja, riistaa (esim. poroa, hirveä, jänistä), kalaa ja äyriäisiä. En käytä alkoholia ollenkaan.
Liikunta koostuu kolmesta osasta: aerobinen, lihastreeni ja jooga. Treeniohjelma on palautumista sisältävä. Osaan myös rentoutua.
Nukun joka yö itselleni optimaaliset 7 tuntia ja elän säännöllisesti.
Stressiäkään ei ole, mitä nyt näistä palstan jutuista vähän 😁
Minä viittaan.
Täytenä yllätyksenä 48 v korkea verenpaine ja ANEMIA. Jumanklavita aina ollu HB yli 140 tähän saakka. Muut arvot (kolesteroli, maksa, sokerit) oli normirajoissa.
Oireena oli päänsärkyä aamuisin ja heikotuksen tunnetta esim. lenttistä ja koripalloa pelatessa, sekä pyöräillessä ylämäessä.
Jätin suolan kokonaan pois, ryhdyin absolutistiksi, olen syönyt terveellisesti (joka päivä marjoja, lämmin ruoka, kasvispainotteista, jopa laskenut kaloreita). Harrastan edelleen liikuntaa, nyt hiihtänyt pitkää aerobista rauhallista yli tunnin lenkkiä (10-15 km).
Eikä se saamarin verenpaine laske. 4 kk on seurattu. Nyt pakko aloittaa lääkitys, ennenkuin saan jonkun aivoinfarktin. Varmaan sitten on geeneissä.
HB nousi kolmessa viikossa rautatableteilla ja veriletuilla.
Ottakaa rennommin. Syökää hyvin ja jos mahdollista niin seurassa. Myös luonnollisis rasvoja, ei margariineja. Liikkukaa. Lasi viiniä kun siltä tuntuu. Tavatkaa ystäviä. Nukkukaa tarpeeksi. Lukekaa. Hellikää kumppanianne. Älkää murehtiko asiosta, joihin ette voi vaikuttaa.
Ja vielä kerran: liikkukaa ilman kelloa. Mieluummin ulkona.
Mulla taas oli yllätys että missään arvoissa ei ollut 45-vuotiaana vikaa. Olen nimittäin sairaalloisen ylipainoinen, ja ollut lähes 20 vuotta alkoholin päivittäinen suurkuluttaja. Oletin että maksa-arvot ainakin varmaan on melkoiset, mutta normaalin rajoissa oli. Arkinen päiväannos 4-6 isoa kaljaa ja viikonloppuna parina päivänä kunnon kännit (0,7 l viinaa). Jonkin sortin geneettinen lottovoitto kai tämäkin.
Mnulla muut paitsi kolesteroli.
Aloin syödä oikein, paino puolittui, sokeri- ja verenpainetaudit paranivat, maks-arvot korjaantuivat.
Lääkärin ainut neuvo oli 3 reseptilääkettä. Nyt en tarvitse yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on pirullista aikaa, kun ei pääse liikkumaan. Ryhmäliikunnat seis, kävelyt pakkasen vuoksi, ollaan lähinnä kotona, alkoa kuluu. Korona korjaa pirullista satoa näissä elintasosairauksissa. Ei vain lasten, vaan aikuistenkin pitäisi päästä uimahalleihin nyt ainakin.
Tuo on tekosyy.
Netti täynnä jumppavideoita, tarvitsee vain metrin, kaksi tilaa. Apuvälineitä ei tarvita ollenkaan. Lisäksi kävellä tai juosta voi missä vaan, minä olen juossut seitsemän kilsan lenkin hotellihuoneessa.Kysy ensi kerralla respasta, missä hotellin kuntosali on.. yleensä kaikissa on kuntosali. Ja siellä juoksumatto tai muu vehje.
No voi kiitos neuvosta.
Kiinan Harbinissa ei ihan joka hotellissa ole kuitenkaan salia tai juoksumattoa vaikka niin voisi luulla. Eikä myöskään karanteenihotelissa saa poistua huoneesta, kovat sakot tai vankilatuomio napsahtaisi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika paljon, koska minä sain 35-vuotiaana verenpainetautidiagnoosin tuolla samalla painolla, 10 senttiä enemmän pituutta. Jos sekään ei ole tarpeeksi alhainen, niin...
Saman ikäinen nainen, täysi alkoholisti, syön mitä sattuu, en liiku. Kävin testeissä ja kaikki oli priimaa. Mitäs terveysintoilijat siihen sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Protip kaikille noista mainituista oireista kärsiville: Kävelyä 30-60 min per päivä, proteiinia ja rasvaa (3/4 pehmeää ja mielellään enemmän omega-3 kuin omega-6, 1/4 kovaa), enemmän kuin rasvaa ja hiilareita naamariin. Jos jaksaa niin salia 3 krt viikossa. Ja tärkein! Asetyylisalisyylihappoa 80 - 300 mg (mm. aspiriini sisältää tätä) 2 krt viikossa. Takaan, että veriarvosi paranevat! Paras rasva kylmänä on camelina-, pellavasiemen- ja oliiviöljy. Camelinaa voi myös käyttää mietoon paistamiseen. Parasta paistoon on kuitenkin kirkastettu voi ja kookosöljy. Maitoa saa juoda vain 2dl päivässä ja sekin kannattaa olla punaista maitoa eikä rasvatonta (koska rasvaton on oikeasti epäterveellistä, punainenkin on jos juo paljon).
3.8.2019
Käsitys aspiriinista ihmelääkkeenä on kaatunut tutkimuksissa mutta kaikki eivät sitä usko
Aspiriinia suositeltiin pitkään varmuuden vuoksi sydän- ja aivoinfarktien estämiseen, eikä haittoja uskottu olevankaan. Laajat tutkimukset ovat vastikään osoittaneet, että perustervettä aspiriini ei hyödytä, mutta haittoja siitä on.
https://yle.fi/uutiset/3-10905081
Särkylääke voi olla hengenvaarallinen – monilla tutuilla lääkkellä on haittavaikutuksia
https://seura.fi/terveys/aspiriini-hengenvaarallinen-monilla-tutuilla-l…
Täytän 49 vuotta, eikä ole mitään noista. Verensokeri tutkitaan vähän tarkemmin, kun on sukurasitetta ja raskauksien aikana virtsansokeri oli koholla.
Vierailija kirjoitti:
Saman ikäinen nainen, täysi alkoholisti, syön mitä sattuu, en liiku. Kävin testeissä ja kaikki oli priimaa. Mitäs terveysintoilijat siihen sanoo?
Että mukaan mahtuu aina poikkeuksia.
Protip kaikille noista mainituista oireista kärsiville: Kävelyä 30-60 min per päivä, proteiinia ja rasvaa (3/4 pehmeää ja mielellään enemmän omega-3 kuin omega-6, 1/4 kovaa), enemmän kuin rasvaa ja hiilareita naamariin. Jos jaksaa niin salia 3 krt viikossa. Ja tärkein! Asetyylisalisyylihappoa 80 - 300 mg (mm. aspiriini sisältää tätä) 2 krt viikossa. Takaan, että veriarvosi paranevat! Paras rasva kylmänä on camelina-, pellavasiemen- ja oliiviöljy. Camelinaa voi myös käyttää mietoon paistamiseen. Parasta paistoon on kuitenkin kirkastettu voi ja kookosöljy. Maitoa saa juoda vain 2dl päivässä ja sekin kannattaa olla punaista maitoa eikä rasvatonta (koska rasvaton on oikeasti epäterveellistä, punainenkin on jos juo paljon).