Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin lääkärissä työpaikan 45-v tarkastuksessa ja sieltä tuli oikein täyspotti. Verenpaine, kolesteroli, maksa ja sokerit!

Vierailija
05.02.2021 |

Onko muita, joilla näin huono tilanne jo keski-ikäisenä. Otitteko heti kaikkiin lääkkeet vai miten? Sokerirasituskokeeseen olen menossa nyt, jotta saadaan diabetes paremmin selville.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta stressistä ei selviä kuin topalla tupakkia ja lekalla viinaa.

Vierailija
22/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Tuli täytenä yllätyksenä. En tiedä onko noita kaikkia koskaan tutkittu mutta ainakin verenpaine on ollut normaali aina ennen. Verensokeri oli 6,7 ja nyt olen menossa siitä lisätestiin. Jokunen kilo ylipainoa mutta olen ajatellut olevan keski-ikäisen ”normaaleja jenkkakahvoja”. Liikun paljon, mm. 10000 askelta menee kevyesti rikki joka päivä ja käyn paljon jumpissa jne. Nyt tosin korona-aikana tauolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia raja-arvoja on laskettu jotta ihmisille saatais syötettyä enemmän lääkkeitä. Maksa korjaantuu vähentämällä sokerin syöntiä. Verenpaine laskee liikkumalla enemmän, saunomalla säännöllisesti ja pudottamalla painoa. Paino putoaa vähentämällä iltasyömistä ja nukkumalla kunnolla.

Kolesterolit saa hyvälle tolalle syömällä usein rasvaista lohta ja olemalla kesällä ulkona auringossa. Jos oisit kesän jälkeen käynyt testeissä tulokset olisivat paljon paremmat.

Elämäntapamuutoksella huonot arvot ovat historiaa ensi syksynä eikä lääkkeitä tarvitse syödä.

Elän superterveellisesti ja urheilen paljon, ei auta. Et ehkä ymmärrä sukurasitteen merkitystä. Vaikka tekisit kaiken oikein (kuten minä) niin et vaan voi aina vaikuttaa asian.

Joo, ehkä joku yksittäinen asia, esim. verenpaine saattaa olla koholla geneettisten syiden takia, mutta epäilen, että koko pottia ei voi saada ilman todella huonoja elämäntapoja. Jos kaikki nuo voisi saada sukurasitteena niin eiköhän Ap:n esi-isät olisi jo kuolleet ajat sitten. Ap on todennäköisesti vain tavallinen, liikaa alkoholia kuluttava, hieman (tai hieman enemmän) ylipainoinen ja liikuntaa välttelevä pizza-burgeri-"salaatti on pupujen ruokaa" -ihminen.

Vierailija
24/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ihan tuttua. Se oli juuri tuossa iässä, kun napsahti kaikki lääkkeet. Tosin maksa-arvot ovat nousseet melkoisiin lukemiin vasta sen jälkeen. Kyllähän tuo harmittaa, diabeteskin. Varsinkin kun näistä kaikista puhutaan aina siihen malliin, kuin ne olisivat itse aiheutettuja, liikaa alkoholia, jotain makean mussutusta ja ylipainoa. Ei päde ainakaan itseeni.

Vierailija
25/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia raja-arvoja on laskettu jotta ihmisille saatais syötettyä enemmän lääkkeitä. Maksa korjaantuu vähentämällä sokerin syöntiä. Verenpaine laskee liikkumalla enemmän, saunomalla säännöllisesti ja pudottamalla painoa. Paino putoaa vähentämällä iltasyömistä ja nukkumalla kunnolla.

Kolesterolit saa hyvälle tolalle syömällä usein rasvaista lohta ja olemalla kesällä ulkona auringossa. Jos oisit kesän jälkeen käynyt testeissä tulokset olisivat paljon paremmat.

Elämäntapamuutoksella huonot arvot ovat historiaa ensi syksynä eikä lääkkeitä tarvitse syödä.

Elän superterveellisesti ja urheilen paljon, ei auta. Et ehkä ymmärrä sukurasitteen merkitystä. Vaikka tekisit kaiken oikein (kuten minä) niin et vaan voi aina vaikuttaa asian.

Joo, ehkä joku yksittäinen asia, esim. verenpaine saattaa olla koholla geneettisten syiden takia, mutta epäilen, että koko pottia ei voi saada ilman todella huonoja elämäntapoja. Jos kaikki nuo voisi saada sukurasitteena niin eiköhän Ap:n esi-isät olisi jo kuolleet ajat sitten. Ap on todennäköisesti vain tavallinen, liikaa alkoholia kuluttava, hieman (tai hieman enemmän) ylipainoinen ja liikuntaa välttelevä pizza-burgeri-"salaatti on pupujen ruokaa" -ihminen.

Eikös tuo diabetes juuri tule helpostikin, jos sitä on esim. omilla vanhemmilla. Ja korkea kolesteroli taitaa olla jotain suomalaista ihan geeniperimää

Vierailija
26/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä oli arvot:

Verenpaine ___?

Kolesteroli ___?

Maksa ___?

Sokerit ___?

Vierailija
27/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun esi-isät elää vielä? 😮

Vierailija
28/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kakkostyypin diabetes on jännä asia. Siitä puhutaan aina elintasosairautena, mutta kaikki tuntemani kakkostyypin diabeetikot ovat hoikkia, urheilullisia ja terveellisesti syöviä, joiden suvussa on sitä sairautta.

Vierailija
29/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kolesterolia helpoin laskea kolesterolittomalla ruokavaliolla vai jättää hiilarit pois ja syödä rasvoja paljon?

Vierailija
30/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyspottilaisuus on arvossaan tänä keväänä.

Vierailija
31/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut jackpotista!

Tällaista se on, vähän sama vika rahikaisella, 45 myös olen. Ja urheilen 5-6 krt viikossa, juoksen 40-50km viikossa, en juo viinaa, syön terveellisesti. On vaan sukurasite kaikenlaiseen ikävään ;)

Samoin kävi eli olen hoikka ja urheilullinen, silti verenpaine koholla sukurasituksen vuoksi. Kolestrolit olivat ns. hyviä, sinänsä sokeri- tai maksaongelmia ei löytynyt.

Vierailija
32/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, äläpä muuta sano. Minulla ei ole vielä arvot niissä lukemissa että diagnoosi napsahtaisi, mutta kyllä oli yllätys kun rutiiniseurannassa juuri todettiin, että arvot on tässä viidessä vuodessa luisuneet pois sieltä erittäin hyvistä ja normaaleista melkein sairaisiin asti.

Ikä ei tule yksin, ja toisaalta parisuhde ja arkiruuiksi hiipineet pullat, juustot ja piirakat eivät nekään tulleet yksin.

Itse aloitin juuri pt:n laatiman kuntokuurin. Olo on jo viikon jälkeen paljon parempi, mutta arvothan laskee vasta kuukausien tai vuosien päästä, ja täytyisi nyt pysyä ruodussa koko loppuelämä.

Vierailija
33/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroleille on tavoitearvot, ne on määritelty siten että niiden ylittyessä sairastumisriski sydän- ja verisuonisairauksiin alkaa selvästi kohota. Lääkkeiden syöttämisellä ei ole minkäänlaista yhteyttä tavoitearvomäärittelyyn.

Maksan korjaantuminen vaatii usein painonlaskua (vyötärön kaventamista), alkoholin käytön vähentämistä ja aivan oikein sokereiden syönnin vähentämistä eli 1/3 meni oikein!

Verenpainetta laskisin ohjeittesi lisäksi ainakin suolan käyttöä vähentämällä.

Kolesterolia en hoitaisi aurinkoa ottamalla, D vitamiinivajeelta suojaudutaan syömällä D vitamiinia talviaika. Lohi on terveellistä, nostaa hyvää kolesterolia ja sisältää muutenkin sydänterveyttä tukevia kalaöljyjä.

Vierailija
34/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei aina johdu elintavoista. 69-vuotiaalla äidillänikin on kolesteroli koholla, vaikka liikkuu paljon, on todella hoikka ja syö kasvispainotteisesti. Nuo kaikki vaivat yhdellä ihmisellä tosin jo viittaisi huonoihin elintapoihin, mutta ap itse tietänee mikä tilanne on ja toimii sen mukaan.

Et voi verrata 69 v ja 45 v. Ja itse msinitsit, että äidilläsi on vain kolestrolia. Ap:lla ryhtiliikkeen paikka.

Vierailija
35/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kakkostyypin diabetes on jännä asia. Siitä puhutaan aina elintasosairautena, mutta kaikki tuntemani kakkostyypin diabeetikot ovat hoikkia, urheilullisia ja terveellisesti syöviä, joiden suvussa on sitä sairautta.

Tämä! Hirveetä syyllistämistä ja syyttelyä elintavoista. Olen hoikka, himotreenaaja, maratonien juoksija, ja joka raskaudessa mulla on ollut ra-di (ja nämä lisää riskiä kakkostyypin puhkeamiseen). Ihan HIRVEÄÄ lässytystä ja syyllistystä sain kuunnella. ”Aloita nyt liikunta ja kävele kolmesti viikossa puoli tuntia” (juoksin 50-60km viikossa ja 6 pv treenipäiviä viikossa). ”Lopettaisit nyt pullat ja herkut” (en ikinä syö niitä muutenkaan”.

Kaikilla, siis KAIKILLA oletus että on laiska mässyttävä sohvaperuna jos on radi. V*tuttaa tollanen syyllistäminen. Sitä tässäkin ketjussa on vaikka ap urheilee paljon.

Vierailija
36/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan yhtä paha. Ikää 48v ja vain kolesterolit koholla. Sukurasite, syön terveellisesti. Ymmärrän kyllä sua. On järkyttävä tilanne jos yllättäen tulee :(

Vierailija
37/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noihin arvoihin jo 45-vuotiaana pääseminen on melkoinen saavutus- Turha väittää ettei elintavoilla olisi tuossa suurin osa.  Elintapamuutokset heti käyntiin + lääkitykset.  Muutoin käy pian huonosti. Todella huono ennuste.

Vierailija
38/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isän isällä oli se. Hänen ruokavalionsa koostui lähinnä suolasta, rasvasta, kermasta ja potuista. Samoin mun isän äidin äidillä, mutta tarina kertoo, että ko nainen oli yhtä pitkä kuin leveä. Mummulla ja niiden sisaruksilla ei sitä ole, mutta ovat aina olleet kovin hoikkia ja liikkuvia kaikki. Eikä mun isällä tai hänen veljellään, normipainoisia ja urheilullisiä). Mun sisaruksissa on pari ylipainoista, joten saa nähdä iskeekö "sukurasite" kunhan tässä vielä vähän vanhetaan.

Vierailija
39/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Hirveetä syyllistämistä ja syyttelyä elintavoista. Olen hoikka, himotreenaaja, maratonien juoksija, ja joka raskaudessa mulla on ollut ra-di (ja nämä lisää riskiä kakkostyypin puhkeamiseen). Ihan HIRVEÄÄ lässytystä ja syyllistystä sain kuunnella. ”Aloita nyt liikunta ja kävele kolmesti viikossa puoli tuntia” (juoksin 50-60km viikossa ja 6 pv treenipäiviä viikossa). ”Lopettaisit nyt pullat ja herkut” (en ikinä syö niitä muutenkaan”.

Kaikilla, siis KAIKILLA oletus että on laiska mässyttävä sohvaperuna jos on radi. V*tuttaa tollanen syyllistäminen. Sitä tässäkin ketjussa on vaikka ap urheilee paljon.

Jos osaat lukea, niin huomasit varmaan, että Apn arvot oli aika moneltakin osin viturallaan, eli toi sun uhriutumisulinasi ei ole tässä kohtaa hirveän pätevä. Ap kyllä sanoi liikkuvansa paljon, mutta kertoi myös olevansa ylipainoinen, joten siitä voidään päätellä, että se mitä hän syö ei ole kovin terveellistä (ja nyt tähän tulee 150 mammaa huutamaan, kuinka juoksevat viikossa 100km ja syövät pelkkää porkkanaa ja salaattia, "mutta eivät silti laihdu koska sukurasite ja kilpirauhanen!!!" ). 

Vierailija
40/88 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä oli arvot:

Verenpaine ___?

Kolesteroli ___?

Maksa ___?

Sokerit ___?

AP pitää ensin googlata mitkä on normaalit arvot ja niiden yksiköt. Voi sitten vetää lukemat hieman ylemmäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän