Kaksi saksanpaimenkoiraa raadellut lenkkeilijän henkihieveriin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007784176.html?utm_medium=promobox&ut…
Mitä mieltä koira-asiantuntijat olette tästä:
Minun mielestäni ei ole normaalia, että saksanpaimenkoira hyökkää satunnaisen lenkkeilijän kimppuun. Sakemannithan ovat mielettömän ystävällisiä koiria.
Mikä tähän lienee syynä?
Miten pitää toimia, jos itseä kohti on juoksemassa uhkaavan näköinen saksanpaimenkoira tai mikä tahansa iso koira?
Kommentit (486)
Voi poikaparkaa. Varmaan saa ikuiset koiratraumat ja muutenkin pelkotiloja. Toivottavasti on saanut kaiken tarpeellisen avun ja tuen!
Tuli mieleen se järkyttävä pahoin koiran raatelema pikkutyttö, joka ei puhunut moneen päivään hyökkäyksen jälkeen. Tuijotti vain eteensä. 4 vuotias. Oli siis normaalisti isänsä kanssa ulkoilemassa ku joku juoppo, jonka koirasta oli valitettu, ei hallinnut koiraansa.
Tuo "saksanpaimenkoirat ovat ystävällisiä perhekoiria" -ajatus on peräisin jostain Susikoira Roi -ajalta. Nykyiset saksanpaimenkoirat ovat lähes aina sairaita ja väärissä käsissä ja sen seurauksena häiriintyneitä. Pelottavimpia koiria heti kaikenmaailman shitbullien jälkeen.
Rikolliset kasvattavat koiransa ( usein saksanpaimenkoira) luonnevikaisiksi, jotka pitävät kaikkia muita vihollisina paitsi isäntäänsä.
Pojan psyykkiset traumat ovat varmasti melkoiset. Uskon myös olevan pysyviä näkyviä jälkiä kehossa, kun jouduttu nukuttamaan niiden hoidon ajaksi. Todella surullista. Toivon koirien omistajan todella pohtivan mitä tapahtui. Miksi unohti koiriensa perusluonteen. Mikä sai uskomaan niin voimakkaasti omaan koulutukseensa, ettei näin tapahtuisi. Ainoa positiivinen asia, että vei koirat lopetettavaksi, ymmärsi sentään, ettei tälläisen jälkeen voi enää koskaan luottaa täysin näihin koiriin. Tietysti olisi kannattanut valvoa myös se 17 sekuntia niitä.
Kristiina xx kirjoitti:
Onkohan sakemanni sitten sellainen rotu, että siinä koulutus on erityisen tärkeää, muuten koirasta tulee uhkaava?
Tarkoitan,että en ole koskaan kuullut esim. Labradorinnoutajan hyökänneen ihmisen kimppuun.[/quote
======
Saksanpaimenkoira, samoin esim belgian pk, ovat älykkäitä, aktiivisia ja hyvin valppaita koira. Niillä on myös vahva reviiritietoisuus ja ne suojelevat omistajiaan. Nämä ominaisuudet voivat muuttua vaarallisiksi, jos koira ei kouluta kunnolla. Koulutuksen pitää olla johonmukaista ja rauhallista. Jos omistaja huutaa ja räyhää sakemannille, siitä tulee taatusti vihainen.
Toiset rodut ovat pehmeämpiä, esim kultainen noutaja tai samojedi. Ne eivät sovellu poliisikoiriksi tai vahtikoiriksi, koska ne rakastavat kaikkia ihmisiä ja on helppo lahjoja rapsutuksilla ja ruualla.
"Minulla on koiria, ystävällisiä ja ei uhkaavia. Silti en ikinä luota koiraan, niin paljon että jätän valvomatta vapaaksi. En pidä vapaana ikinä yleisillä ulkoilualueilla (vain oma piha tai yksityismetsä). Koira on eläin, vaistoineen. Ei minun ego pönkity siitä, että olen kouluttanut tottelevaisen koiran jota voi pitää vapaana. Olen ottanut eläimen jolla on perusluonteena eläimenvaistot ja minä huomioin ne."
Olet hyvä koiran omistaja! Kumpa kaikki ajattelisivat näin, joilla koira on. Koira on ihana lemmikki, oikein koulutettuna ja oikein pidettynä. Uskollisempaa ystävää ei ole. Mutta juurikin hyvin koulutettuna ja muut ihmiset huomioiden.
Mulla on itsellä vanha sakemanni. Rakastaa kaikkia ihmisiä. Silti en eläimeenI 100 % luota. Itseni niskaan on nuorena lenkillä hyökännyt sakemanni takaapäin Helsingin keskuspuistossa. Oli myös vanha koira, kuten omistajansakin oli vanha, ja joka oli ällikällä lyöty. Samoin reiteen edestäpäin hyökkäsi saku joskus aiemmin 70-luvulla Kotkassa. Onneks mulla oli siihen aikaan tuulipuku. Vapaanahan koiria ei saa pitää, siksi en oikein ymmärrä keskustelua. Omistaja tässä on syyllinen. Koira on koira. Mut joo, suomalaisilla on ollut aina koiria, pitäisikö kouluissakin opettaa aihetta enemmän, voisi joitain onnettomuuksia estää. Koulutusta, siitä miten eri eläinlajien kanssa käyttäydytään. Koiranomistajille se pakollinen ajokortti.
Jotkut nuoret pahoinpitelevät eläimiä leikin nimissä. Olen sen nähnyt eräässä perheessä. Eläimellä voi tosiaankin pinna palaa jossain kohden tällaista piinaa eikä jälki ole kaunista. Koiralla kuin koiralla kun on hurjat hampaat. Perheissä eniten perheenjäseniä purevat tilastojen mukaan ikilempeät labbikset. Uskokaa tai älkää.
Ikävä tapaus, otetaan opiksi. Rotu kuin rotu, aikamoisen terävät hampaat ja kova puruvoima. Ja ai niin...itseäni on kissanpentu pieneä raadellut aika pahasti, taisin maalla kiusata tietämättäni. Aika sapelikynnet ja hampaat! Lääkärireissuhan siitä sotkusta tuli.
Oma koirani on syytä pitää käskyn alla sivulla, kun vastaan tulee sauvahiihtäjä tai skeittaaja. Heillä voisi olla soittokello, kun lähestyvät takaapäin, jotta osataan valmistautua. Pyöräilijätkin voisivat kellojaan käyttää, siksi ne on asennettu, varoittamaan ohituksesta. Kiitos ja paranemisia nuorelle!
Ihme, kun omistaja ymmärsi lopettaa koirat.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi tarpeeksi rohkea, pitäisi koiran hyökätessä ottaa molemmilla käsillä suupielistä kiinni ja painaa lujaa. Silloin koira ei pysty puremaan. Toki sakemmannit on vahvoja niin siinä pitäisi olla itselläkin voimaa. Toinen on keppi poikittain suuhun ja sitä painaa niin lujaa kuin voi.
Rohkea?! Haluaisin ehkä nähdä kun teet tämän siinä vaiheessa kun koira roikkuu sun toisessa kädessä. Tai on kaatanut sut ja on niskan päällä. Ei nää hyökkäykset ole sellaisia että se koira vähän roikkuu sun lahkeessa.
Ja tässäkin tapauksessa niitä koiria on ollut kaksi! Äly hoi...
Vierailija kirjoitti:
"Tuommoisille pitää jähmettyä paikoilleen eikä lähteä karkuun, siihen ne on koulutettu."
Ei tällaista saisi tapahtua alunperinkään. Kaikki ihmiset eivät ole lähtökohtaisesti mitään koira-asiantuntijoita, joilla nämä opit ovat äidinmaidossa tulleet mukana.
Koira on eläin, jolla on eläimen vaistot. Omistajien pitää tiedostaa tämä, eikä päästää koiria riehumaan viattomien ihmisten kimppuun.
Paljon on kaupungissakin lenkkiteillä koiria vapaana. Näiden omistajille on turhaa pyytää pitämään koiria kiinni, kun vastaus on aina ynseä ja kiukkuinen. Koiraihmiset pitävät sitä koiraa jonain jumalhahmona.
Hyvin koulutetut ja asianmukaisesti taajama-alueella kiinni kytketyt koirat ovat eri asia. Ikävää, että näitä tapauksia sattuu. Vuosikymmenten koirapelkohan tuosta pojalle jää ja pahimmillaan ikuiset arvet.
Joo, ei uskalla mennä kaupungissakaan pururadalle lenkille, kun joillakin aina koirat vapaana.
Eikä maalla kävellä sivuteillä, jostain voi hyökätä koira. Susia en pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Onkohan sakemanni sitten sellainen rotu, että siinä koulutus on erityisen tärkeää, muuten koirasta tulee uhkaava?
Tarkoitan,että en ole koskaan kuullut esim. Labradorinnoutajan hyökänneen ihmisen kimppuun.
Kultainennoutaja, kaikkien mielestä leppoisin ja rakkain kultsu taitaa johtaa jenkkien tai brittien purematilastoa. Tosin johtunee siitä että hankitaan ihan liian usein lapsiperheen leluksi rääkättäväksi.
Ei pidä paikkaansa kultsun osalta. Lisäksi jos kultsu puree, niiden tekemä vahinko on sen sijaan usein vähäinen, lähinnä näykkäisy, sillä ne on jalostettu kantamaan kuollutta riistaa omistajalleen, ei uhkamaan/tappamaan isoja eläimiä.
Myös suurimmat vahingot (raateluvammat) ja kuolemat aiheutuvat pittbullien, rottweilerien ja niiden risteytysten toimesta.
https://www.aaha.org/publications/newstat/articles/2019-06/new-study-id…
On kyllä kumma tapaus. Jotain ihmeellistä tuossa on käynyt kun koirat ovat noin reagoineet, vaikea uskoa tuon naisen taustalla että olisi kohtelusta johtuvaa.
Mulla on ollut koiria toista kymmentä vuotta, ja täytyy myöntää että kun mennään autolle niin aina ovat irti. Ei ole koskaan tapahtunut mitään joten helposti siihen tuudittautuu että koirat osaavat kävellä kotiovelta autolle ja odottavat että pääsevät autoon.
Ihan kamala tapaus kaikkinensa. Pro tip jos joskus olette samassa tilanteessa: Kun nostaa koiran takajaloista ilmaan sen on pakko päästää ote irti. Tosin vaarana toki että ottaa seuraavaksi sitten sinut kohteeksi. Pienelle koiralle tietty helpompaa kun saa nostettua kokonaan ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi tarpeeksi rohkea, pitäisi koiran hyökätessä ottaa molemmilla käsillä suupielistä kiinni ja painaa lujaa. Silloin koira ei pysty puremaan. Toki sakemmannit on vahvoja niin siinä pitäisi olla itselläkin voimaa. Toinen on keppi poikittain suuhun ja sitä painaa niin lujaa kuin voi.
Rohkea?! Haluaisin ehkä nähdä kun teet tämän siinä vaiheessa kun koira roikkuu sun toisessa kädessä. Tai on kaatanut sut ja on niskan päällä. Ei nää hyökkäykset ole sellaisia että se koira vähän roikkuu sun lahkeessa.
Ja tässäkin tapauksessa niitä koiria on ollut kaksi! Äly hoi...
Samaa mietin. Ehkä joku fakin ninja olisi niin nopea liikkeissään että saisi riuhtovan koiran suupielistä kiinni.
Sähköpyörällä liikkuessa saa pelätä koirien hyökkäystä. Moottorin ininä ärsyttää koiria rodusta riippumatta. Juuri äskettäin yksi rottweiler tempaisi itsensä melkein irti ja kimppuuni, kun omistaja hoiti hommansa lepsusti.
Sakemanniin suhtaudun itsekin aina varauksella, vaikkeivät ne erityisesti tunnu sähköpyörästä ärsyyntyvänkään, johtuen kenties siitä, että tiedostavat oman voimansa eivätkä siksi ole pelokkaita. Tästä päättelen, että jos voimakas koira hyökkää, silloin ei ole odotettavissa mikään yksittäinen pelon laukaisema puolustuspuraisu, vaan peto on tuhomoodissa ja seuraa verilöyly.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tilanne nuorella miehellä kun isot koirat piirittää ja käy kimppuun. Onneksi autoilijalta löytyi kättä pidempää!
Mistä lähtien 13-vuotiaat ovat olleet miehiä? Mun 13-vuotias on vasta alakoululainen.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tilanne nuorella miehellä kun isot koirat piirittää ja käy kimppuun. Onneksi autoilijalta löytyi kättä pidempää!
Ai 13-vuotias lapsi on nyt nuori mies? 🤣
Mitä hyötyä noista kotikoirista on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kimppuun on käynyt koira ihan kotiportilla. Asuin opiskeluaikana rivitalossa, ja yhtenä iltana kotiin tullessa pihamaalla olleelta porukalta lähti koira aivan täysiä kohti haukkuen. Kävi päälle, mutta onneksi oli silloin muodissa ollut marimekon olkalaukku täynnä koulukirjoja, niin sain sitä vaistomaisesti tungettua koiran leukojen väliin samalla pakittaen oman pihan porttia kohti. Sieltä jo omistajakin hädissään juoksemaan koiransa perään käskyttäen, mutta eipäs tehonnut käskyt, vaan joutui pannasta repimään sen koiran irti. Onneksi ei käynyt kuinkaan, mitä nyt laukku vähän kärsi.
Onneksi muodissa ollut marimekon olkalaukku pelasti. Jokin muu laukku ja henki olisi mennyt.
Eiköhän kirjoittaja maininnut sen laukun muodon vuoksi, sai tungettua leukojen väliin. Jotain reppua tai putkikassia ei varmaan olisi saanut.
Eläin on aina eläin vaikka hyvin monelta ihmiseltä se tuntuu unohtavan. En luota yhteenkään koiraan.
Minulla on koiria, ystävällisiä ja ei uhkaavia. Silti en ikinä luota koiraan, niin paljon että jätän valvomatta vapaaksi. En pidä vapaana ikinä yleisillä ulkoilualueilla (vain oma piha tai yksityismetsä). Koira on eläin, vaistoineen. Ei minun ego pönkity siitä, että olen kouluttanut tottelevaisen koiran jota voi pitää vapaana. Olen ottanut eläimen jolla on perusluonteena eläimenvaistot ja minä huomioin ne.