Mikä ihme saa sinut uskomaan jumalaan?
Kommentit (383)
Biologinen informaatio on niin ihmeellinen asia, että se kertoo älykkäästä luojasta.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ja maanpäälle tullut Jumala eli Jeesus ovat ainoa järjelläkin selitettävä ratkaisu olemiseemme.
On lukematon määrä muita ” jumalia ”. Kun luet muiden uskontojen oppaita ymmärrät että niiden Jumala ei ole hyvä. Itämaisten uskontojen karma alistaa ihmisen, olet edellisen elämäsi perusteella ansainnut nyt kokemasi pahan eikö edes vanhempasi sinua sääli, siihen kastiin mihin on syntynyt, siitä ei ole nousemista.
Elämme vuotta 2021 jälkeen Kristuksen. Vain Jumala pystyy muuttamaan ajanlaskun. Lue Uusi TeStamentti ja elämäsi muuttuu.
Mutta eihän se noin voi olla?
Miten jumala pelastaa ne itämaiset ihmiset nyt sitten, jos hän ei sinne asti ole levittänyt valtaansa? Siis toihan on ihan karmeeta että jumala ei julkista itseään näyttävästi, vaan antaa miljardien ihmisten kärsiä ja palvoa väärin.
Olisi nykyaikaa pitää jotain tiktokissa tai muussa somessa, että sana leviäisi paremmin edes. Eikä joku selkeä ihme haittaisi ollenkaan. Mieti miten paljon uskovia saisi kun jonkun Gagnesin vedenkin puhdistaisi. Tai lähettäisi vaikka sopivat sateet Afrikan sarveen, että siellä vilja kasvaisi ja kaikki ylistäisivät herraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä se minun usko Jumalaa liikauta :) Suurin on joka tapauksessa. Hölmöä olisi olla uskomatta, sama kuin ei uskoisi omaan olemassaoloonsa!
Oma olemassaolo on varsin helppo havaita. Jumalista ei sen sijaan ole koko ihmiskunnan historiassa ainuttakaan havaintoa.
Jos et sinä havaitse niin ei kannata yleistää ettei kukaan koskaan.
Junalan näkymätön käsi ohjaa sinunkin elämääsi ja Jumala toimii sinun kauttasi. Ei se ole sen kummempaa.Niin mutta miten? Ja miksei J ole kädellään ohjannut niille intialaisille katulapsille vähän parempia oloja?
Kun heille ei ole edes kerrottu jumalasta, luulisi että Jessen kannattaa ilmaantua sinne missä on tätä porukkaa, sieltä löytyisi hyvin näitä käännynnäisiä.
Ihme touhua jos jumalan itsensä palvonta on kiinni siitä, että kuinka me jaksamme käännyttää muita kansoja. Entäs jos ei vaan pystytä, kun niitä on paljon enemmän kuin meitä? Töitäkin pitäisi tehdä. Ja mitäs jos siellä joukossa onkin joku tosi hyvä ihminen, mutta ei ole tosiaan saanut koskaan raamattua lukea. Niin että joutuuko se helvettiin sitten, vaikka sillä ei ole ollutkaan mitään mahdollisuuksia?
Mistä sinä tiedät ettei niille katulapsille ole tapahtunut ihmeitä?
Niinpä, länsimaalaisilla on joku ihmeellinen käsitys että vain HE ovat oikeasti onnellisia materiansa ympäröimänä ja vain HE ovat siunattuja ja onnellisia? Ehkä sillä jolla ei ole paljon onkin paljon enemmän.
Kyllä!
Ja meillä on tämä jumala ja heillä joku ihan eri. Ja he ovat niitä siunattuja.
Panee miettimään, että onko tämä meidän setti ihan oikein? Kannattaisiko kuitenkin alkaa niiden uskontoon.
Vierailija kirjoitti:
Biologinen informaatio on niin ihmeellinen asia, että se kertoo älykkäästä luojasta.
Miten se kertoo älykkäästä luojasta?
Se että sä et ole perehtynyt genetiikkaan ei tarkoita etteikö se olisi varsin hyvin tutkittu alue. Ja millekään luojille siinä ei ole mitään tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudesta asti suoritettu järjestelmällinen aivopesu. Ensin pakkoliittäminen seurakuntaan (kaste), sitten pyhäkoulu, pakollinen uskonnon opetus koulussa (perusoikeuksien vastaista muuten yhteiskunnan puolesta) ja rippikoulu. Kyllähän näillä toimenpiteillä sitten uskon kun arvostelukyvyttömyyttäni herkässä iässä on käytetty törkeästi hyväksi.
Mutta ehkä kovasti ponnistellen paranen tästä vaivastani. Vanhempianikin on vaikea syyttää, sillä heidätkin on veivattu tämän mankelin läpi. Kirkkoa ja valtaapitäviä syytän, että todellinen ja aito vapauteni valita elämänkatsomukseni on viety.
No sinä olet just yksi näitä, jotka valittaa, että heidän koko elämänsä on pilattu, kun koulussa opetettiin uskontoa.
Omaksuitko yhtä fanaattisesti kaiken muunkin, mitä koulussa opetettiin?
Minua opetettiin koulussa elämään nuhteettomasti, noudattamaan pilkuntarkasti liikennesääntöjä, pysymään erossa päihteistä, pitämään pesäpalloa tärkeänä lajina jne. kaikkea sellaista, mitä en sitten kuitenkaan omaksunut. Minulle opetettiin myös kieliä, jotka unohdin saman tien, kun koulu loppui enkä ole niihin myöhemmässäkään elämässäni palannut.
Uskontotunnit oli siksi mukavia, kun ne oli niin helppoja. Uskoon tulin vasta aikuisiällä. Sitä edelsi voimakas kokemus Pyhän Hengen läsnäolosta ja kutsu lähteä seuraamaan Jeesusta. Sen jälkeen noin puolen vuoden ajan aivan erityinen ajanjakso, jota on vaikea kuvailla, enkä haluakaan siitä puhua. Sen jälkeen olen saanut elää ns. elävässä uskossa, mikä on kannatellut minua kaikissa elämäntilanteissa. Tämä on miellyttävää, antanut aivan uusia suuntia ja tekemistä elämääni, myös ihania ihmisiä on tullut elämääni.
Uskon, että
- maailman ja minut on luonut Ääretön rakkaus
- Olen tarkoitettu, elämälläni on merkitys
- Minut on luotu juuri tällaiseksi persoonaksi kuin olen, ja se on arvokasta.
- Minun tehtäväni täällä on rakastaa ja palvella muita.
- Elämäni ei pääty kuolemaan, vaan saan elää iankaikkisesti.
- Voin rukouksessa lähestyä Luojaani.
- Voin tunnustaa vääryyteni ja katsoa itseäni täysin rehellisesti, sillä Hän on sovittanut syntini, eikä syytä minua. Minunkaan ei tule siis syyttää toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä se minun usko Jumalaa liikauta :) Suurin on joka tapauksessa. Hölmöä olisi olla uskomatta, sama kuin ei uskoisi omaan olemassaoloonsa!
Oma olemassaolo on varsin helppo havaita. Jumalista ei sen sijaan ole koko ihmiskunnan historiassa ainuttakaan havaintoa.
Junalan näkymätön käsi ohjaa sinunkin elämääsi ja Jumala toimii sinun kauttasi. Ei se ole sen kummempaa.Niin mutta miten? Ja miksei J ole kädellään ohjannut niille intialaisille katulapsille vähän parempia oloja?
Kun heille ei ole edes kerrottu jumalasta, luulisi että Jessen kannattaa ilmaantua sinne missä on tätä porukkaa, sieltä löytyisi hyvin näitä käännynnäisiä.
Ihme touhua jos jumalan itsensä palvonta on kiinni siitä, että kuinka me jaksamme käännyttää muita kansoja. Entäs jos ei vaan pystytä, kun niitä on paljon enemmän kuin meitä? Töitäkin pitäisi tehdä. Ja mitäs jos siellä joukossa onkin joku tosi hyvä ihminen, mutta ei ole tosiaan saanut koskaan raamattua lukea. Niin että joutuuko se helvettiin sitten, vaikka sillä ei ole ollutkaan mitään mahdollisuuksia?
Niin, mutta ne on niitä Shivan (tai Brahman tms) juttuja ne, koska tämä meidän jumala ei siellä vaikuta. Vai miten se menee?
Enkä tiedä tosiaan heidän ihmeistään, mutta ehkä sellainen peruselintason parannus voisi olla paikallaan, eikä ihme silloin tällöin. Millaisia ihmeitä heille on tapahtunut, osaatko sanoa?
Sinä väitit ettei jumala ole heille antanut mitään. Mistä minä voisin tietää mitö ihmeitä, en myöskään tiedä ettei olisi antanut heille ihmeitä. Siis sinä uskot että KAIKKI uskonnot ovat totta, tai jokainen uskonto johon jokainen uskoo on totta? Öh.. okei.
Uskovaisten kanssa on turha väitellä, järjellistä keskustelua harvoin saa aikaan.
Pyhä Henki sai minut uskomaan. :)
Kuten Lutherin Vähä katekismuksessa todetaan: "Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa"
Uskoi jumalaan tai ei, niin jotkut haluavat uskoa Hyvyyteen tai kehittää sitä itsessä, ettei tekee väärin tai että se menisi tekopyhään muottiin. Valinta. Vaikeita asioita, elämässä usein ensin ihminen lankeaa (aivopestynä) ja sieltä ponnahtaa ylös ja eteenpäin. Se hyvä voi olla neutraaleja /positiivisia ajatuksia, yritys johonkin suuntaan, oma asenne, tai tekoja – siinä missä on luonnostaan hyvä. Jos joku kuvittelee auttavansa jotain ja tekee sen väärällä tavalla manipuloiden tai niin ettei sen kohde edes halua sitä – se on väärin. Muiden kunnioittaminen ja ymmärtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ne on niitä Shivan (tai Brahman tms) juttuja ne, koska tämä meidän jumala ei siellä vaikuta. Vai miten se menee?
Enkä tiedä tosiaan heidän ihmeistään, mutta ehkä sellainen peruselintason parannus voisi olla paikallaan, eikä ihme silloin tällöin. Millaisia ihmeitä heille on tapahtunut, osaatko sanoa?
Sinä väitit ettei jumala ole heille antanut mitään. Mistä minä voisin tietää mitö ihmeitä, en myöskään tiedä ettei olisi antanut heille ihmeitä. Siis sinä uskot että KAIKKI uskonnot ovat totta, tai jokainen uskonto johon jokainen uskoo on totta? Öh.. okei.
Niin, emmehän me tiedä mikä uskonto on totta ja mikä ei. Ei niistä oikein ole todisteita? Kannattajamäärä on tietenkin yksi, voi olla että hindut voittavat sitten.
Emme tosiaan tiedä koetaanko Intiassa ihmeitä vaiko ei. Tasapeli. Mutta jos koetaan, niin eiväthän ne meidän jumalan (pienellä) juttuja ole, vaan niiden sikäläisten tietenkin.
Tai jos sinä huomaat ihmeen, niin mistä tiedät minkä jumaluuden tekosia se on? Ei niissä tekijän nimeä ole, joten ei voida tietää. Kuvitella voi kaikkea, mutta haluaisin että ihme todistettaisiin mulle. Olisi helpompi uskoa juuri siihen oikeaan jumalaan.
Enhän mä osta sähkösopimustakaan tekemättä vertailua itse.
Vierailija kirjoitti:
On löydetty miljoonia vuosia vanhoja dinosauruksia mutta ei yhtään välimuotoista fossiilia....
evoluutio on pötyä
Onhan niitä löydetty vaikka miten? Herranjumala.
Katso nyt vaikka Tiktaalit Roseae. Tai vaikkapa liskolintujen kehityskaarta.
Sun pitää perehtyä aiheeseen vain hieman, on siellä tietoa. Kannattaa olla kriittinen ajattelussaan evoluution kieltäjiä kohtaan. He eivät usein tutki asioita kunnolla, ja toisaalta käytetään hieman epäselvää kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ne voisi olla totta, tiedätkö sinä paremmin? Miten sä valitsit uskoa juuri sun uskontoosi? Miksi Allah on myös aika paljon palvottu, mistä tiedät vaikka he olisivat oikeammassa kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudesta asti suoritettu järjestelmällinen aivopesu. Ensin pakkoliittäminen seurakuntaan (kaste), sitten pyhäkoulu, pakollinen uskonnon opetus koulussa (perusoikeuksien vastaista muuten yhteiskunnan puolesta) ja rippikoulu. Kyllähän näillä toimenpiteillä sitten uskon kun arvostelukyvyttömyyttäni herkässä iässä on käytetty törkeästi hyväksi.
Mutta ehkä kovasti ponnistellen paranen tästä vaivastani. Vanhempianikin on vaikea syyttää, sillä heidätkin on veivattu tämän mankelin läpi. Kirkkoa ja valtaapitäviä syytän, että todellinen ja aito vapauteni valita elämänkatsomukseni on viety.
No sinä olet just yksi näitä, jotka valittaa, että heidän koko elämänsä on pilattu, kun koulussa opetettiin uskontoa.
Minua opetettiin koulussa elämään nuhteettomasti, noudattamaan pilkuntarkasti liikennesääntöjä, pysymään erossa päihteistä, pitämään pesäpalloa tärkeänä lajina jne. kaikkea sellaista, mitä en sitten kuitenkaan omaksunut. Minulle opetettiin myös kieliä, jotka unohdin saman tien, kun koulu loppui enkä ole niihin myöhemmässäkään elämässäni palannut.
Uskontotunnit oli siksi mukavia, kun ne oli niin helppoja. Uskoon tulin vasta aikuisiällä. Sitä edelsi voimakas kokemus Pyhän Hengen läsnäolosta ja kutsu lähteä seuraamaan Jeesusta. Sen jälkeen noin puolen vuoden ajan aivan erityinen ajanjakso, jota on vaikea kuvailla, enkä haluakaan siitä puhua. Sen jälkeen olen saanut elää ns. elävässä uskossa, mikä on kannatellut minua kaikissa elämäntilanteissa. Tämä on miellyttävää, antanut aivan uusia suuntia ja tekemistä elämääni, myös ihania ihmisiä on tullut elämääni.
Tämä sun tarinasi antaa uskoa siihen, että uskonnot pitäisi kaikki valita vasta aikuisina. Lapsille ei saisi uskontoa tosiaan opettaa, vaan jokainen saisi valita sitten kun on vanhempi. Kunnon esittelyt vaan kaikista koulussa.
Eihän urheilulajejakaan kannata liian nuorena lukita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sun tarinasi antaa uskoa siihen, että uskonnot pitäisi kaikki valita vasta aikuisina. Lapsille ei saisi uskontoa tosiaan opettaa, vaan jokainen saisi valita sitten kun on vanhempi. Kunnon esittelyt vaan kaikista koulussa.
Eihän urheilulajejakaan kannata liian nuorena lukita.
Noinhan juuri koulussa tehdäänkin. Ei siellä kenenkään henkilökohtaista uskoa tai elämää lyödä lukkoon, ja kaikista suuremmista uskonnoista kerrotaan pääpiirteissään. Ei se ketään vielä uskovaiseksi tee, että kuulee koulussa esim siitä kristinuskosta ihan perusasioita. Saapahan ainakin jotain tietoa vaihtoehdoista, mikä auttaa sitten (myöhemmin) sen oman suunnan ja uskon etsinnässä ja valinnassa.
Jos kaikki tiedonsaanti ja antaminen jätettäisiin vasta sinne aikuisikään, niin se voi olla lapselle tai nuorella hyvin ahdistavaakin. Kyllähän hekin miettivät ja pohtivat myös syvällisempiä asioita, kuten kuolemaa, elämän tarkoitusta, maailman syntyä, hengellisyyttä, henkisyyttä jne.
Myös asioista kertomatta jättäminen on sitä lapseen ja nuoreen vaikuttamista, ja osa vanhemmista tekeekin sitä hyvin tarkoituksen hakuisesti ja päämärätietoisesti. Se ei ole yhtään sen parempi. Siksi onkin hyvä, että koulusta saa sitä tietoa.
Tunsin jo pienenä jumalan läsnäolon. Pari vuotta sitten uskoni siirtyi ikäänkuin uudelle tasolle kun näin jumalan unessa. Sen vaan tuntee.
Alapeukuttajalle tiedoksi, että jumalusko tarkoitti alunperin ihmisille Hyvyyttä ja Hyvää, ei tekopyhää manipuloitua uskontoa tai pahuutta.
Vastasinkin jo tuossa enkeliketjussa, mutta laitetaan nyt tännekin. Omakohtainen kokemus saa uskomaan, oma jumalkäsitys on tosin enemmän spirituaalinen kuin raamatullinen. Olin ennen ateisti, joka harrasti meditointia stressaavan työn vastapainoksi. Jossain vaiheessa minulle alkoi meditoivassa tilassa ollessani tulla tuntemuksia enkeleiden/jonkin todella rakastavan voiman läsnäolosta. Näin myös valonvälähdyksiä, valopalloja ja erilaisia väripilviä, jotka yhdistetään arkkienkeleihin. Olen myös tavannut henkioppaani unessa enkelinmuodossa ja koen paljon synkronioita valveilla olessani. Ilmeisesti tuo meditointi on nimenomaan avannut kolmatta silmääni, mitä pidetään ovena henkimaailmaan.