Oikeasti pelottaa jos tuo rokotepassi tulee voimaan....
En ole rokotevastainen. Otan rokotteita enemmän kuin mielelläni. Silti, minusta on äärimmäisen huolestuttava suunta, jos eriävät mielipiteet (oli se sitten rokotteista tai muista seikoista) sulkee henkilön yhteiskunnan ulkopuolelle.
Jos näin voidaan tehdä, eikä kukaan näe ongelmaa, mikä takaa sen, että se jää tähän?
Kommentit (729)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä he, joilla on terveydellisiä esteitä rokotukselle?
He saavat lääkäriltä todistuksen jolla tuo osoittaa, tietenkin. Ja sitten ottavat sen riskin että kohdemaa sanoo ei kiitos. Samahan se on nyt joidenkin maiden ja rokotusten kanssakin.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä siis rokote on EU-tasolla vapaaehtoinen, mutta jos et ota rokotetta, tietyt tahot saavat edelleen rajoittaa palveluntarjontaa sinulle. Tämä periaatteessa tekee rokotteesta pakollisen. Sinun on otettava se, jotta voit olla yhteiskunnan jokaisen toiminnon piirissä.
Jos sinulla ei ole ajokorttia, et voi laillisesti ajaa autoa. On ihan sinun päätettävissäsi haluatko ajoluvan jotta voit moottoriajoneuvoja laillisesti ajaa. Jos haluat osallistua liikenteeseen autonratissa, sinun on hankittava ajokortti.
Lakkaa nillittämästä ja ota rokote kun sitä tarjotaan.
Mitä iloa on rokotepassista, jos vammautuu pysyvästi rokotteesta tai kuolee rokotteeseen? Ei ole nillittämistä suojella itseään. Eikä tuota voi verrata ajokorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mä olisin huolissani siitä miksi painostetaan ottamaan rokote. Flunssaan. Mun puolesta laittakoot passit ihan sama, en ota rokotetta.
Tänään on äänestetty Euroopan neuvoston päätöslauselmasta, joka kieltää jäsenvaltioita asettamasta koronaviruksen rokottamista pakolliseksi tai että sitä voidaan käyttää syrjimään työntekijöitä tai muita, jotka eivät saa rokotuksia.
https://theirishsentinel.com/2021/01/29/european-court-of-human-rights-…
EUROOPAN IHMISOIKEUSTUOMIOISTUIN: ÄÄNESTI, JOKA KIELTÄÄ JÄSENVALTIOITA ASETTAMASTA KORONAVIRUSROKOTUKSIA PAKOLLISIKSI
Vierailija kirjoitti:
Täällä on loputtomasti porukkaa jotka eivät rokota omia lapsiaan todella vaarallisilta taudeilta ja se on ihan ok. Mutta jonkun viruksen epäluotettava rokotus on suunnilleen pakollinen ja pelottavaa kuinka moni suomalainen toivoo totalitaristista valtiota.
No ei ole pakollinen eikä voida pakottaa.
EUROOPAN IHMISOIKEUSTUOMIOISTUIN: ÄÄNESTI, JOKA KIELTÄÄ JÄSENVALTIOITA ASETTAMASTA KORONAVIRUSROKOTUKSIA PAKOLLISIKSI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mä olisin huolissani siitä miksi painostetaan ottamaan rokote. Flunssaan. Mun puolesta laittakoot passit ihan sama, en ota rokotetta.
Tänään on äänestetty Euroopan neuvoston päätöslauselmasta, joka kieltää jäsenvaltioita asettamasta koronaviruksen rokottamista pakolliseksi tai että sitä voidaan käyttää syrjimään työntekijöitä tai muita, jotka eivät saa rokotuksia.
Ihmisoikeudet voitti. Pakkoa ei ole. Syrjimistä ei sallita.
Suomen lain mukaan rokotteet ovat vapaaehtoisia. Lakia pitäisi muuttaa jos ne neinattaisiin laittaa pakolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7.3.1 varmistetaan, että kansalaisille ilmoitetaan, että rokotukset EI OLE pakollisia ja ettei ketään painosteta poliittisesti, sosiaalisesti tai muuten rokottamaan, jos he eivät halua tehdä sitä itse;
7.3.2 varmistettava, ettei ketään syrjitä siitä, ettei häntä rokoteta mahdollisten terveysriskien vuoksi tai koska hän ei halua rokottaa;
7.3 rokotteen korkean hyväksynnän takaamisesta: 7.3.1 takuu siitä, että kansalaisille ilmoitetaan, että rokotus EI OLE pakollista ja ettei ketään painosteta poliittisesti, sosiaalisesti tai millään muulla tavalla rokotettavaksi, jos et halua sitä;
7.3.2 varmistettava, ettei ketään syrjitä siitä, ettei häntä ole rokotettu mahdollisten terveysriskien vuoksi tai ettei hän halua rokotusta;
”7.3.1 varmistaa, että kansalaisille ilmoitetaan, että rokotus EI OLE pakollista ja ettei ketään ole poliittisesti, sosiaalisesti tai muutoin painostettu rokottamaan itseään, jos he eivät halua itse tehdä niin;
7.3.2 varmistettava, ettei ketään syrjitä siitä, ettei häntä ole rokotettu mahdollisten terveysriskien vuoksi tai jos hän ei halua rokotetta”
EU asiakirjassa on muuten valmiiksi isonnettu kirjaimet kohdasta EI OLE pakollista. Kiinnitin siihen huomiota.
Ai tää onkin hopeveden dokaajien ketju. Luulin, että keskustellaan rokotetodistuksen vaatimisesta maasta toiseen siirryttäessä .
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeudet voitti. Pakkoa ei ole. Syrjimistä ei sallita.
Monenlainen syrjiminen on jo ihan nyt lainvastaista, silti sitä tapahtuu. Sitä vain tehdään jollain toisella verukkeella. Rokotteiden kanssa tulee olemaan ihan sama juttu. Varsinkin työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
"7.3.2 varmistettava, ettei ketään syrjitä siitä, ettei häntä ole rokotettu mahdollisten terveysriskien vuoksi tai jos hän ei halua rokotetta”
Joka varmistetaan miten? Ajatustenluvulla? Sitäpaitsi tuo koskee vain jäsenmaita, ei yksityisiä yrityksiä kuten lentoyhtiöt, matkatoimistot, yms.
Ei rokottamattomia estetä pääsemästä jonnekin, mutta menevät testin ym turvatoimien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"7.3.2 varmistettava, ettei ketään syrjitä siitä, ettei häntä ole rokotettu mahdollisten terveysriskien vuoksi tai jos hän ei halua rokotetta”
Joka varmistetaan miten? Ajatustenluvulla? Sitäpaitsi tuo koskee vain jäsenmaita, ei yksityisiä yrityksiä kuten lentoyhtiöt, matkatoimistot, yms.
Siten, että hän pääsee vaikka matkalle tai laivalle jne, mutta vain testin ym kautta
Aikamoisessa kuplassa ja pumpulissa elät jos rokotepassi pelottaa. Huokaus. Liian hyvin on Suomessa asiat. Ensimmäisenä olet kuitenkin teho-osaston ovella vinkumassa erikoishoitoa jos sairastut koronaan. Eikös vaan? Kun sulla on vaan niitä oikeuksia eikä ollenkaan velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Olen rokotemyönteinen, mutta tässä ollaan petaamassa rajoitusten ja kieltojen tulevaisuutta.
Pitää olla vaihtoehtoja. Kukin voi sitten itse valita, miten toimii ja mitä riskejä ottaa.
Koko ajan tulee uusia viruksia, joten ei ole kestävä tie luoda rajoitusviidakkoa.
No eikö tässä nyt ole kohta vuosi eletty aikamoisissa rajoituksissa ja kielloissa...Mulla ei ole ainakaan halua jatkaa tätä päivääkään pitempään kuin on "tarpeen", ja jos porkkanan lisäksi annetaan vähän keppiä ja saadaan enemmän väkeä rokotettua ja nopeammin niin oikein hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Edelleen: perustuslain mukaan vapaaehtoisesta rokotuksesta kieltäytyminen ei saa Suomen rajojen sisällä johtaa mihinkään kielteisiin seuraamuksiin kuten liikkumisvapauden rajoituksiin tms. Ulkomailla toki voi olla eri säännöt, eli matkustamiseen rokottamattomuus voi vaikuttaa. Mutta kyllä Suomessa voi elää rokotteetta ihan kuten ennenkin, vapaasti.
Juu, ihan ok, sitten kun todella eletään vapaasti.
Ei taida tässäkään asiassa olla kyse pelkästään siitä, kuka ottaa rokotuksen ja kuka ei. On helppo haistaa, että tekeillä on entisten lisäksi yksi uusi tapa kerätä, tallentaa, levittää, yhdistellä, myydä ja väärinkäyttää arkaluonteisia henkilötietoja (jollaisia terveystiedot ovat jo lähtökohtaisesti) sähköisissä järjestelmissä, joissa jokaisen vuodon seuraukset ovat peruuttamattomat. En puhuisi mitään, jos kyse olisi vain perinteisestä keltaisesta kortista.
En voi saada rokotepassia, koska en tiedä, missä rokotuskorttini on. Minulle annettiin työterveydestä uusi. Siinä on vain 2 viimeisintä rokotetta. Kaikki muut lapsuudesta asti puuttuvat.
Rokotteet eivät ole välttämättä niin tehokkaita kuin on toivottu, eivätkä ne välttämättä estä tartuttamasta muita. Negatiivinen testitulos maahantullessa on mielestäni paljon oikeuteteumpi vaatimus ja luultavasti varmempi keino kuin pelkkä rokotustodistus. Niin ikään karanteeneista maahantullessa on hyviä kokemuksia, ne ovat mm. Aasiassa estäneet tehokkaasti tartuntojen leviämisen. Immuunisuustodistuksen taudin sairastamisesta pitäisi myös kelvata. Tämä asia ei ole mustavalkoinen.
Itse uskon, että turvavälien pitäminen julkisilla paikoilla on yksi tehokkaimmista keinoista torjua koronaa. Varmasti merkittävä syy Suomessa, miksi tilanne ei ole täällä niin paha kuin monissa muissa maissa. Suomalaiset mielellään muutenkin pitävät muutaman metrin hajurakoa vieraisiin.