Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoiko kukaan sitä Greta Thunberg-dokkaria Yleltä?

Vierailija
04.02.2021 |

Oliko minkälainen? Millainen vaikutelma Gretasta tuli? Ajattelin katsoa viikonloppuna.

Niin ja yritetään pliis pitää keskustelu asiallisena. Vaikka ei Gretasta pitäisikään, niin hän on yksi ajan ilmiöitä ja olisi kiva kuulla asiallisia kommentteja ilman sekoilua. Kai sitä kritiikkiäkin voi esittää asiallisesti.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tämän ja olihan se mielenkiintoinen. Ennakkokuvani Gretasta on ollut lähinnä neutraali, ehkä jopa aavistuksen kielteinen. Dokumentti kuitenkin muutti käsityksiäni hänestä positiivisempaan suuntaan. Kyseessä on nuori/lapsi, jolla on asperger ja helvetinmoiset paineet tuon ilmastohomman kanssa. Rutiinit ovat hänelle tärkeitä, niin kuin aspergereille yleensä, syöminen puolestaan vaikeaa ja isä olikin hyvin paljon hoitavassa roolissa. Kaikesta huolimatta kyseessä on lapsi, joka itsekin itki sitä valtavaa vastuuta, joka hänelle on langennut. Enkä yhtään ihmettele. 

Kannattaa katsoa. 

Lapsi?

Tarkistapa ikä.

Ei ole ikänsä puolesta lapsi, eikä ole ollut pitkään aikaan.

Sitä paitsi esim. 16 vuotiaat pojat taistelivat toisessa maailmansodassa, 16 ei ole enää lapsuuden aikaa. Ja tämä on vieläpä huimasti vanhempi tuosta.

Vierailija
22/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katsonut ja en ole oikein varma haluanko edes katsoa. Minulle tulee lähinnä huonoja fiiliksiä kun lapset tai muuten heikommassa asemassa olevat joutuvat kärsimään tai kokevat vääryyttä. Mitä näihin viesteihin tulee niin on aika vastenmielistä että Gretan halu pelastaa maapallo ja ihmiset määritellään vain jonkun synnynnäisen ominaisuuden lahjan perusteella pakkomielteeksi ja vanhemmat lähes hyväksikäyttäjiksi. Todella ikävää kun nuori nainen yrittää parhaansa mukaan pelastaa näitä ahneita, itsekkäitä, kaikkitietäviä, pelkureita jotka ovat omien etujensa suojaamiseksi valmiit uhraamaan vaikka lastensa tulevaisuuden ja elämänlaadun  hukkumasta omaan pskaansa ja kiitokseksi tulee vain ala-arvoista höpinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole kiinnostunut ilmastonmuutoksesta ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä, koska siitä huokuu jonkinlainen kollektiivinen uskonnollinen hurmos. Mutta dokumentin perusteella Greta oli sympaattinen teini. Hänen kasvonsa muistuttavat vauvan kasvoja, siinä varmaan osaselitys miksi hän herättää ihmisissä empatiaa.

Fiksu nuori, ei mitään pahaa sanottavaa Gretasta. Sen sijaan ilmastonmuutoksella ratsastavat sädekehäänsä kiillottelevat city-vihreät ovat puistattavia.

Vierailija
24/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on järjetöntä minkälaiset mittasuhteet tuo Greta asia on saanut. Eihän hänellä mitään vaikutusvaltaa ole.

Vierailija
25/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso lasten ohjelmia.

Vierailija
26/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kiinnostunut ilmastonmuutoksesta ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä, koska siitä huokuu jonkinlainen kollektiivinen uskonnollinen hurmos. Mutta dokumentin perusteella Greta oli sympaattinen teini. Hänen kasvonsa muistuttavat vauvan kasvoja, siinä varmaan osaselitys miksi hän herättää ihmisissä empatiaa.

Fiksu nuori, ei mitään pahaa sanottavaa Gretasta. Sen sijaan ilmastonmuutoksella ratsastavat sädekehäänsä kiillottelevat city-vihreät ovat puistattavia.

Piti jatkaa vielä, että en ymmärrä niitä Gretan pilkkaajia lainkaan. Ja miksi tehdä hänen aspergerista iso numero? Sen ansiosta Greta ymmärtää asiaansa paremmin. Ei hänen reaktionsa ilmastonmuutokseen ole mielestäni liioiteltu tai edes väärä. Ilmastonmuutos on vakava asia, eikä meillä ole varaa olla väärässä.

Vierailija
27/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin tämän ja olihan se mielenkiintoinen. Ennakkokuvani Gretasta on ollut lähinnä neutraali, ehkä jopa aavistuksen kielteinen. Dokumentti kuitenkin muutti käsityksiäni hänestä positiivisempaan suuntaan. Kyseessä on nuori/lapsi, jolla on asperger ja helvetinmoiset paineet tuon ilmastohomman kanssa. Rutiinit ovat hänelle tärkeitä, niin kuin aspergereille yleensä, syöminen puolestaan vaikeaa ja isä olikin hyvin paljon hoitavassa roolissa. Kaikesta huolimatta kyseessä on lapsi, joka itsekin itki sitä valtavaa vastuuta, joka hänelle on langennut. Enkä yhtään ihmettele. 

Kannattaa katsoa. 

Lapsi?

Tarkistapa ikä.

Ei ole ikänsä puolesta lapsi, eikä ole ollut pitkään aikaan.

Sitä paitsi esim. 16 vuotiaat pojat taistelivat toisessa maailmansodassa, 16 ei ole enää lapsuuden aikaa. Ja tämä on vieläpä huimasti vanhempi tuosta.

16 vuotiailla pojilla ei ole vastuuta/painetta olla eturintamalla maailmansodassa. Mutta Gretalla on vastuuta ja painetta kun twiitterissa joku kirjoitti hänestä ilkeästi.

Ei helvetti.

vAltAvIa PaInEiTa ja VasTuuTa

Vierailija
28/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuon dokkarin jälkeen toivoisi, että Greta pääsisi huilaamaan ja paineet hellittäisi samalla. Eikö hän ole tehnyt osuutensa isossa mittakaavassa? Joku muu voisi jatkaa siitä. Greta itse voisi keskittyä kouluun/opiskeluun, elellä rauhassa, hoidella hevosta ja toivottavasti myöhemmin sitten työllistyisi mielenkiintoaan vastaavaan työhön. 

Vierailija
29/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että ihmisiä niinkään ärsyttää itse Greta vaan se mielikuva jonka media on hänestä luonut.

Totta ja itse olin tällainen. Dokkarin jälkeen korjasin hieman käsitystäni.

Vierailija
30/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin häiritsee, että Gretasta puhutaan aina lapsena. Hän on teini ja aivan pian täysi-ikäinen, siis aikuinen. Lapsi luo mielikuvan jostain 12-vuotiaasta. Toki Gretan stailaus myös tukee tätä lapsi-vaikutelmaa.

Normaalisti uutisissa puhutaan 17-vuotiaista nuorina miehinä tai naisina, tai teineinä. Miettikää nyt. Jos 17v esim. ryöstää kaupan, niin uutisoidaanko siitä "lapsi ryösti kaupan". Ei. Koska 17v ei ole lapsi. Gretaa yritetään väkisin pitää viattomien lasten keulakuvana.

Vierailija
31/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Greta olikin jo täyttänyt 18.

- edellinen

Vierailija
32/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset kehittyvät eri tavalla. Itse muutin kotoa 16-vuotiaana toiselle paikkakunnalle lukioon, samaan aikaan yksi ikätoverini ei uskaltanut/osannut liikkua bussilla, vaan vanhempien piti saattaa tai kuskata tyyppiä kouluun. Asperger tuskin mitenkään erityisesti nopeuttaa kehittymisessä. Niin että itse pidän Gretaa vielä ihan lapsena.

Vierailija
33/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiinko dokumentissa että Gretan isä kirjoittaa suurimman osan niistä some päivityksistä?

Greta naputteli itse tekstit, isä tarkisti pääasiassa oikeinkirjoitusasua ja sekin koska Greta vaati. Näin ainakin dokkarissa.

Kyllä, ja isä yritti jopa saada Gretan muuttamaan liian rajuja sanoja/lauseita, mutta Greta piti pintansa.

Vierailija
34/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen oli dokkari. Itsellänikin on asperger-lapsi ja kyllähän se ehdottomuus ja yksisilmäisyys on tuttua. Vanhempana tiedän, että aspergerin ehdottomuuteen on vaikea vaikuttaa. Gretan kiihkeän innostuksen kohteena nyt vain on ilmastoasiat ja siksi häntä nostettiin pinnalle. Toivon että ajan mittaan hänen jyrkkyytensä helpottaa, koska tuollainen pakkomielteisyys on kärsimys ihmiselle itselleen. Hän ei anna armoa itselleen vaan toimii niinkuin kokee oikeaksi.

Vierailija
35/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko sen purjeveneen purjessa olevan tekstin "Race we must win climate action now" Ja taustalla agenda 2030 logo?

Vierailija
36/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasitteko sen purjeveneen purjessa olevan tekstin "Race we must win climate action now" Ja taustalla agenda 2030 logo?

Muistan sen kun Gretaa kuljettavassa autossa oli kaikenlaista pringles-purkkia, mässyä, pullaa, eineksiä...paljon muovia ym. materiaalia joiden käyttöä Greta itse kritisoi!

Vierailija
37/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen kun Gretaa kuljettavassa autossa oli kaikenlaista pringles-purkkia, mässyä, pullaa, eineksiä...paljon muovia ym. materiaalia joiden käyttöä Greta itse kritisoi!

Greta sanoi ettei osta enää itselleen mitään uutta. Sallin epäillä.

Vierailija
38/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanottiinko dokumentissa että Gretan isä kirjoittaa suurimman osan niistä some päivityksistä?

Greta naputteli itse tekstit, isä tarkisti pääasiassa oikeinkirjoitusasua ja sekin koska Greta vaati. Näin ainakin dokkarissa.

Kyllä, ja isä yritti jopa saada Gretan muuttamaan liian rajuja sanoja/lauseita, mutta Greta piti pintansa.

Välttämättä ole totta, voi olla ihan tietoisesti näyteltyäkin.

Vierailija
39/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin. Hän on vielä niin lapsi!

Ihmettelen ihmisiä, joille hän on esikuva ja lyhdynkantaja.

Vierailija
40/49 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta huolimatta kyseessä on lapsi, joka itsekin itki sitä valtavaa vastuuta, joka hänelle on langennut. Enkä yhtään ihmettele. 

Kannattaa katsoa. 

Lasun paikka jos ja kun näin on.

Hänellä ei todellakaan ole vastuuta sen enempää, kuin kenelläkään muullakaan kansalaisella on.

Siis vastuu tarkoittaa sitä moraalista vastuuta, mitä Greta kokee väkijoukkojen liikkeelle lähtemisestä, mielenosoituksista jne. Ei siihen liity mikään lastensuojeluilmoitus.