Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et käy enää kirkossa/erosit kirkosta?

Vierailija
04.02.2021 |

Tapahtuko jotain mielestäsi väärää kirkon sisällä? Minkälaisia muut kristityt olivat sinua kohtaan? Vaikuttiko oma ulkonäkö asiaan esim naisellinen ulkönäkö?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkollisvero menee lihavien omahyväisten ja rahanahneiden työntekijöiden taskuun. Koko organisaatio on hyväveli- järjestelmä ja homojen vihkiminen oli se viimeinen niitti.

Mistä kirkosta mahdat puhua? Ainakaan Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei vihi homoja. (Sen sijaan kyllä vihkii heteroita uuteen liittoon, vaikka entinen puoliso vielä elää, mikä Raamatun mukaan on huorintekemistä.)

Vierailija
22/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xepra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin, koska minut oli liitetty jäseneksi lupaani kysymättä.

Samaa argumenttia voidaan käyttää myös elämästä.

Ei voi. Elämä on todellista.

Ateistin älykkyys? Päätitkö itse syntyä maailmaan? Maailmasta voi täten eroa, koska sinut liitettiin siihen kysymättä.

Tämän ateistin ÄO on 152. En tietenkään päättänyt. Rinnastatko sinä uskontokuntaan liittämisen vauvana syntymiseen elämän muotona? Jos minä liitän sinut minun rokapostilistalle ilamn sinun lupaasi, onko se sinusta sama kuin syntyminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaan aktiivi seurakuntanuori, monessa mukana. Harrastukset ja ystävät oli seurakunnan nuorisotoiminnassa. Aikuistuin, muutin paikkakuntaa useamman kerran, hämmennyin useamman kerran seurakuntien tekopyhyyttä ja karuutta, empatian ja lähimmäisenrakkauden puutetta, tuomitsevuutta ja hierarkista rakennetta. Menin naimisiin seurakunnan työntekijän kanssa. Näin seurakunnan toimintaa en sisältä, mutta vierestä, mielikuvani muuttui vielä mustemmaksi. Olen edelleen sitä mieltä, että usko voi olla jotain sellaista, joka tuo lohtua ihmisten elämään, mikä tahansa usko, -ismi, tai hengellisyyden muoto, mutta seurakunnan tai kirkon toiminnassa en halua enää olla millään tavalla mukana. Se on ollut minulle enemmän haavoittavaa kuin lohdullinen yhteisö. Paitsi nuoruusvuosinani - se on ollut ainoa "riittävän maallinen" seurakunta. Kaikki seurakunnat, joissa olen ollut mukana ovat ihan tavallisia erikokoisia  luterilaisia seurakuntia, eivät mitään herätysliikkeitä tai erikoisia pieniä lahkomaisia soluja. 

Vierailija
24/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä annettavaa instituutiolla, joka hyysää ja piilottelee milloin minkäkinlaisia rikollisia helmoissaan omat työntekijäkuntansa mukaanlukien, , voisi olla Jumalaa etsivälle ihmiselle?  Ei saarnoissa ole enää pihaustakaan Raamatusta, vaan viher-vasemmistolaista sateenkaari agendaa tai sitten mitäänsanomatonta ympäripyöreää lässytystä. Luther kierinee haudassaan. Räsänen on oiva esimerkki siitä ,miksi kirkko ja valtio on ehdottomasti pidettävä toisistaan erillään- eikä Jeesuksen tarkoitus edes koskaan ollut että hänen seuraajansa rakentelisivat jotain kivipytinkejä- hän puhui lähimmäisen auttamisesta ja rakkaudesta ja sitä ei nyky-kirkko enää edusta. Eihän siellä työntekijänkään tarvitse olla uskovainen, leipäpappeja suurin osa.

Vierailija
25/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkollisvero menee lihavien omahyväisten ja rahanahneiden työntekijöiden taskuun. Koko organisaatio on hyväveli- järjestelmä ja homojen vihkiminen oli se viimeinen niitti.

Mistä kirkosta mahdat puhua? Ainakaan Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei vihi homoja. (Sen sijaan kyllä vihkii heteroita uuteen liittoon, vaikka entinen puoliso vielä elää, mikä Raamatun mukaan on huorintekemistä.)

Se yksistään riittää, että tällaisesta Raamatun mukaan perversiosta edes vakavissaan nimenomaan kirkollisissa piireissä keskustellaan- maallistuminen on mennyt niin pitkälle, ettei uskoa enää monikaan tuota kautta taida löytää. 

Vierailija
26/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan rahan takia, mutta olisin lähtenyt viimeistään silloin kun kirkko piilotteli tiloissaan mûslímiterrórísteja.

Vierailija
27/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin, sillä onhan aivan naurettavaa kuulua instituutioon, joka perustuu mielikuvitusolennon palvontaan ja syytää siihen rahaa. Aikuiset ihmiset rakentavat jumalattomia (sic) rakennuksia loitsujen tekemiseen.

Miettikää ny.

Vierailija
28/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut vuosia sitten.

En halua tukea paatuneen ja läpeensä pahan papiston elostelua ja irstailua eurollakaan.

Nykyinen evankelisluterilainen kirkko on rappiokirkko ja sen papisto paatuneita harhaanjohtajia

ja moraalittomia teeskentelijöitä.

Onneksi kirkon verotusoikeus tullaan purkamaan, silloin paimeniksi jäävät vain oikeat paimenet.

Poissa on paha leipäpapisto.

Vierailija
29/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xepra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin, koska minut oli liitetty jäseneksi lupaani kysymättä.

Samaa argumenttia voidaan käyttää myös elämästä.

Ei voi. Elämä on todellista.

kyllä kirkollisverokin on todellista

Vierailija
30/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaamasi kappale on vuorisaarnasta. Väitätkö, että pystyt pitämään kaiken muun mitä Jeesus puhui vuorisaarnassaan esim. Ota tukki ensin pois omasta silmästäsi... Eiköhän Jeesuksen tarkoitus vuorisaarnassa ollut sanoa uskonnollisille fariseuksille ja muille kuuntelijoille, että kukaan ei pysty elämään elämäänsä Jumalan standardien mukaan ja sen vuoksi me tarvitaan ARMOA.

Vierailija
31/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kirkkoni katto on korkeella yks on ystävä ainiaan. Erosin kirkosta koska hautajaisissa pappi ei löytänyt  ihmisestä mitään hyvää. Osaan rukoilla  ilman kirkkoakin ei siinä välikättä tarvita.

Vierailija
32/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut kastettiin ev lut kirkkoon, niinkuin suurin osa lapsista. Kävin riparin. 18-vuotiaana erosin kirkosta ja olen ollut eronneena siitä asti. Olen nyt 30. 

Silti - tykkään käydä kirkossa joskus esim pääsiäisen ja joulun aikaan. Sanalla ei ole niin väliä, mutta tykkään siitä tunnelmasta ja lauluista. Uskontunnustuksen ja rukousten aikaan nousen seisomaan muiden kanssa, mutta olen hiljaa. 

Just näitä... oikein johdonmukaiset periaatteet...

Vierailija
33/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaamasi kappale on vuorisaarnasta. Väitätkö, että pystyt pitämään kaiken muun mitä Jeesus puhui vuorisaarnassaan esim. Ota tukki ensin pois omasta silmästäsi... Eiköhän Jeesuksen tarkoitus vuorisaarnassa ollut sanoa uskonnollisille fariseuksille ja muille kuuntelijoille, että kukaan ei pysty elämään elämäänsä Jumalan standardien mukaan ja sen vuoksi me tarvitaan ARMOA.

Tämä on suuri ongelma, että ihmiset ovat vieraantuneet Raamatun sanasta niin paljon, etteivät he kykene ymmärtämään kokonaisilmoitusta ja lainailevat sanan sieltä ja lauseen tuolta. Tätä ilmiötä valitettavasti esiintyy myös kristillisissä liikkeissä. Jos ei tunne historia,lista kontekstia ja kokonaisilmoitusta niin Raamatulla voi selittää melkein mitä vaan, mutta Jumalan luonne tahto ja tavoite ei siitä miksikään muutu. Lukekaa hyvät ihmiset Raamattua kirja kerrallaan ja tutustukaa siihen.

Vierailija
34/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko enkä ole ikinä uskonut, aion lähiaikoina erota mutten peruskoulun joulu- ja kevätkirkon jälkeen ole käynyt. (tapakristitty, vanhemmatkaan eivät mihinkään usko mutta päättivät kastaa kaikki lapset)

Vierailija
35/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin, koska en usko jumalaan, enkä käytä ko. instanssin palveluita. Siksi en halua niistä maksaakaan.

Vierailija
36/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut kastettiin ev lut kirkkoon, niinkuin suurin osa lapsista. Kävin riparin. 18-vuotiaana erosin kirkosta ja olen ollut eronneena siitä asti. Olen nyt 30. 

Silti - tykkään käydä kirkossa joskus esim pääsiäisen ja joulun aikaan. Sanalla ei ole niin väliä, mutta tykkään siitä tunnelmasta ja lauluista. Uskontunnustuksen ja rukousten aikaan nousen seisomaan muiden kanssa, mutta olen hiljaa. 

Okei, nyt ei edes fundamentalisti ateisti ymmärrä. Jos kerran käytät kirkon palveluita, niin liity siihen sitten. Usein syytetään kirkosta eroajia vapaamatkustajiksi, joka on tyhmä väite, mutta näköjään sellainenkin löytyy. 

Vierailija
37/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut maksaa sellaisesta josta en katsonut hyötyväni mitenkään. Tämä tapahtui 1990-luvun laman aikana kun olin korvia myöten asuntolainaveloissa.

Vierailija
38/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin lähes heti sen jälkeen kun tulin uskoon. (Ja ihan kristitty olen)

Vierailija
39/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen taas kirkkoon heti kun sinne pääsee. Tämä on kovin raskasta kun ei ole päässyt pitkään aikaan.

40/80 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin naispiispa Irja Askolan sikailujen ja juopottelujen takia. Ulkoinen habituksensa, kuin spurgumuijan.