Miksi et käy enää kirkossa/erosit kirkosta?
Tapahtuko jotain mielestäsi väärää kirkon sisällä? Minkälaisia muut kristityt olivat sinua kohtaan? Vaikuttiko oma ulkonäkö asiaan esim naisellinen ulkönäkö?
Kommentit (80)
En ole eronnut kirkosta. Kirkkoa tulee tukea.
Erosin, koska minut oli liitetty jäseneksi lupaani kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa argumenttia voidaan käyttää myös elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aikuistuin enkä enää uskonut taruihin ilman todisteita. Vaikka uskoisinkin, en tarvitsi ihmisen kehittämää organisaatiota sitä varten.
Erosin koska meidän kirkkoherra, myös minun rippipappi 30 v takaa, on idiootti ja moukka edelleen, itseään täynnä. Joitain ihmisiä ei edes elämänkokemus tavoita. Lisäksi säästyy rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Elämä on todellista.
Erosin, koska silloista tyttöystävääni sorrettiin toisen uskonnon suunnalta. Jo alaikäisenäkin halusin erota, mutta vanhempani eivät antaneet. Asia sitten vain jäi tuohon pisteeseen asti roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan joo. Jotkuthan myös eroavat siitä oman käden kautta.
Xepra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Elämä on todellista.
Ateistin älykkyys? Päätitkö itse syntyä maailmaan? Maailmasta voi täten eroa, koska sinut liitettiin siihen kysymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja senkin saa päättää että onko täällä elossa vai ei.
Kirkolla ei ole yksinkertaisesti merkitystä elämässäni. Erosin koska olisin maksanut ison summan rahaa yhdistykselle joka on itselleni täysin irrelevantti. En luokittelisi itseäni myöskään ateistiksi. Sekulaari on varmaan paras termi jos uskonnollisuuden kautta pitää väkisin joku keksiä. Mielummin ei.
Sen sijaan hengellinen ihminen olen, mutta mitään tekemistä kirkon tai kristillisyyden tai muunkaan uskonnon kanssa sillä ei ole eikä tarvitse olla.
Kirkollisvero menee lihavien omahyväisten ja rahanahneiden työntekijöiden taskuun. Koko organisaatio on hyväveli- järjestelmä ja homojen vihkiminen oli se viimeinen niitti. Eipä tarvitse kolehdinierääjän enää tunkea haavia naamalleni ja nyrpistellä köyhyydelleni Oksettavaa touhua,pysyn kaukana ja lastanikasn en tuohon eksytyspuljuun vienyt kasteelle.
Koronan takia en käy nykyään kirkossa. Koen, että sinne hyväksytään minkänäköisenä tahansa.
Olen henkisesti orientoitunut, mutta vierastan rituaaleja ja opinkappaleita.
Oli varmasti paras erot, sillä ei kaksi sellaista koskaan sovi yhteen.
Mut kastettiin ev lut kirkkoon, niinkuin suurin osa lapsista. Kävin riparin. 18-vuotiaana erosin kirkosta ja olen ollut eronneena siitä asti. Olen nyt 30.
Silti - tykkään käydä kirkossa joskus esim pääsiäisen ja joulun aikaan. Sanalla ei ole niin väliä, mutta tykkään siitä tunnelmasta ja lauluista. Uskontunnustuksen ja rukousten aikaan nousen seisomaan muiden kanssa, mutta olen hiljaa.
En kokenut, että olisin saanut yli 1.000 euron vuosittaiselle jäsenmaksulle riittävästi vastinetta.
Kuulun kirkkoon, mutta en käy jumalanpalveluksissa. Käyn kirkossa häissä, hautajaisissa ja muissa perhejuhlissa sekä joskus jouluna.
naisellinen ulkonäkö? whaat?