Oletteko kertoneet vapaaehtoistyöstä te-toimistolle
Hei! Jos olet työtön ja teet vapaaehtoistyötä (työtä ilman palkkaa ja ilman työsopimusta voittoa tavoittelemattomalle järjestölle) oletteko kertoneet te-toimistolle tekevämme tätä työtä vai jättäneet kertomatta? Olen kuullut että työtön voi joutua selvittelyrumbaan vapaaehtoistyön takia, enkä keksi mistä te-toimisto voisi saada tietää tekeväni satunnaisesti vapaaehtoistyötä ellen itse heille ilmoita.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Naapuri, tuttava tai ystäväkin voi vuotaa asian. Olen kuullut sellaisestakin tapauksesta että työtön vietti punttisalilla aikaa 4-5 tuntia päivässä ja silloin työvoimatoimisto katsoi ettei hän ole työtön työnhakija eli ei täytä työttömän työnhakijan kriteereitä, vaikka nykyään voi olla toimiston tavoitettavissa puhelimitse myös kodin ulkopuolella. Pitää istuu 8-16 välisenä aikana kotona "karanteenissa".
Apua 😁 en kyllä kerro, että tubetan huvikseni täältä kotosalta. En tienaa sillä mitään, tää on harrastus kuten veikkaisin salitreeninkin olevan. Ja vapaaehtoistyö - eihän siitä saa rahaa, ei ole sopparia, miksi siihen pitäisi puuttua? MIssä maalaisjärki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen monenlaistakin vapaaehtoistyötä yksittäisille ihmisille ilman kiitosta kummempaa hyötymistä. En tiedä miten tuo työsopimusasia tulkittaisiin koska on kyllä minulla ihmisten kanssa suullinen sopimus että autan heitä asiassa x mutta en todellakaan kerro sitä työkkärille. Osaa ihmisistä autan nimenomaan työttömyyteen liittyvissä asioissa ja keksisivät työkkärissä varmasti minulle jonkun rangaistuksen koska auttamiseni jälkeen ihmiset kysyvät heiltä ikäviä asioita eivätkä purematta niele kaikkea.
No saa kai sitä nyt sentään lauantaina ja sunnuntaina aikaansa käyttää kuten haluaa? Hyvää työtä teet!!!
Käytän aikaani joskus jopa arkena. Hyi minua. Mukava myös kuulla että teen jonkun mielestä hyvää työtä. Suurimman osan aikaa saan vain ininää miksi vaivautua, turhaa, plaaplaa. Siksi että ei ole ok että ihmiset eivät esimerkiksi saa heille kuuluvia tukiaan vaikka kysyvät ja kysyvät virheellisistä päätöksistä. Sitten kun Kelaan menee henkilön toimittamana kirjoittamani kantelu alkaa tulla puhelua että olisiko mitenkään mahdollista että korjataan tämä päätös nyt heti tässä ilman kantelun käsittelyä vaikka aiemmin ei haluttu tehdä mitään asian eteen.
Kantelu? Miksi et yksinkertaisesti tee oikaisupyyntöä, miksi teet kantelun? Eihän sitä edes osoiteta Kelaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri, tuttava tai ystäväkin voi vuotaa asian. Olen kuullut sellaisestakin tapauksesta että työtön vietti punttisalilla aikaa 4-5 tuntia päivässä ja silloin työvoimatoimisto katsoi ettei hän ole työtön työnhakija eli ei täytä työttömän työnhakijan kriteereitä, vaikka nykyään voi olla toimiston tavoitettavissa puhelimitse myös kodin ulkopuolella. Pitää istuu 8-16 välisenä aikana kotona "karanteenissa".
Apua 😁 en kyllä kerro, että tubetan huvikseni täältä kotosalta. En tienaa sillä mitään, tää on harrastus kuten veikkaisin salitreeninkin olevan. Ja vapaaehtoistyö - eihän siitä saa rahaa, ei ole sopparia, miksi siihen pitäisi puuttua? MIssä maalaisjärki?
Maalaisjärki on juuri siinä, että työstä pitää maksaa palkkaa (sitähän työttömät aina itkevät) ja vapaaehtoistyö voi oikeasti olla työtä, josta palkan saa pimeästi. Jos tekee vapaaehtoistyötä, jonkalaisesta työstä kukaan ei saa palkkaa, niin sitä voidaan pitää vapaaehtoistyönä, mutta esim. ruokalassa kokin koulutuksen saanut keittäjä ei kovin vapaaehtoistyölliseltä vaikuta, jos muut saavat palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrataan taas: työtön istuu kotona puhelimen ääressä arkisin kello 8-16. Samalla hän etsii aktiivisesti työpaikkoja ja mahdollisia koulutuspaikkoja. Työtön ei tee mitään muuta- kaupassa asioinninkin hän ajoittaa neljän jälkeen.
Höpö höpö. Riitää että on tavoitettavissa ja hakee aktiivisesti työpaikkoja. Ihan käsittämätöntä mitä ihmiset kirjoittelee totuutena nettiin.
Vai että naapuri ilmiantaa, foliohattu on syvällä päässä.
Höpö itsellesi. Työttömän täytyy olla työttömänä kokoaikaisesti, eli 8-16, muuten tänä aikana tehty -esimerkiksi vapaaehtoistyö- estää työn vastaanottamisen. Näistä on vaikka kuinka päätöksiä.
Älä kauha paskaa - taas!
______
Voit työttömyysetuuttasi menettämättä tehdä vapaaehtois- tai talkootyötä silloin, kun työ on työttömyysturvalain mukaista palkatonta, tavanomaista yleishyödyllistä vapaaehtois- ja talkootyötä.
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyo…
Juu, voi niitä työkkärin linkkejä laitella niin paljon kun haluaa.
Käytännössä asia menee kuitenkin niin, että jos puhut ohi suusi, työkkärin virkailija laittaa sinut tekemään selvityspyynnön.
Selvityspyyntö = ilman tukea 30 päivää ja kyllä muuten kirpasee ja ahdistaa vaikka kuinka sitten tulisi päätös siitä, että tukien maksua jatketaan.
En hakenut yhtään työpaikkaa vuoteen kun olin työttömänä, luin kirjoja, katsoin netflixia ja lenkkeilin, tämä kaikki arkipäivisin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrataan taas: työtön istuu kotona puhelimen ääressä arkisin kello 8-16. Samalla hän etsii aktiivisesti työpaikkoja ja mahdollisia koulutuspaikkoja. Työtön ei tee mitään muuta- kaupassa asioinninkin hän ajoittaa neljän jälkeen.
Tää on yks parhaista ohjeista ollu sen jälkeen, kun jäin työttömäksi. En jumalauta puhu mitään ylimääräistä työkkäri tantoille, vaan muikeena selitän että toimin just noin.
Mut onhan tää aika sekopäistä touhua, että linkkarissa pitää esittää olevansa niin aktiivinen ja monessa mukana ja työkkäri virkailijalle pitää esittää olevansa nöyrä ja kuuliainen, joka ei missään nimessä kehitä itseään ilman lupaa..
Vierailija kirjoitti:
Kerrataan taas: työtön istuu kotona puhelimen ääressä arkisin kello 8-16. Samalla hän etsii aktiivisesti työpaikkoja ja mahdollisia koulutuspaikkoja.
Sääntö numero 1: TE-toimistolle ei koskaan anneta puhelinnumeroa. Ei koskaan. Eivät voi puhelinta vaatiakaan tai heidän pitäisi kustantaa sellainen. Työ- ja koulutuspaikkojen etsimiseen riittää nettikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerään pulloja ja saan siitä pikkuisen taskurahaa
En kerro TE-toimistolle tätä asiaa, koska pelkään että he rankaisevat minua
Eikös se pitäisi ilmoittaa verottajalle? Vai miten käytäntö nykyään menee? Muistelen, että muuttui veronalaiseksi :D
Ei muuttunut, vaan ei ole ikinä verovapaata ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Riitää että on tavoitettavissa ja hakee aktiivisesti työpaikkoja. Ihan käsittämätöntä mitä ihmiset kirjoittelee totuutena nettiin.
Vai että naapuri ilmiantaa, foliohattu on syvällä päässä.
Kyllä näitä mieleltään sairaita ilmiantajia on paljonkin, usko pois. T.kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen monenlaistakin vapaaehtoistyötä yksittäisille ihmisille ilman kiitosta kummempaa hyötymistä. En tiedä miten tuo työsopimusasia tulkittaisiin koska on kyllä minulla ihmisten kanssa suullinen sopimus että autan heitä asiassa x mutta en todellakaan kerro sitä työkkärille. Osaa ihmisistä autan nimenomaan työttömyyteen liittyvissä asioissa ja keksisivät työkkärissä varmasti minulle jonkun rangaistuksen koska auttamiseni jälkeen ihmiset kysyvät heiltä ikäviä asioita eivätkä purematta niele kaikkea.
No saa kai sitä nyt sentään lauantaina ja sunnuntaina aikaansa käyttää kuten haluaa? Hyvää työtä teet!!!
Käytän aikaani joskus jopa arkena. Hyi minua. Mukava myös kuulla että teen jonkun mielestä hyvää työtä. Suurimman osan aikaa saan vain ininää miksi vaivautua, turhaa, plaaplaa. Siksi että ei ole ok että ihmiset eivät esimerkiksi saa heille kuuluvia tukiaan vaikka kysyvät ja kysyvät virheellisistä päätöksistä. Sitten kun Kelaan menee henkilön toimittamana kirjoittamani kantelu alkaa tulla puhelua että olisiko mitenkään mahdollista että korjataan tämä päätös nyt heti tässä ilman kantelun käsittelyä vaikka aiemmin ei haluttu tehdä mitään asian eteen.
Kantelu? Miksi et yksinkertaisesti tee oikaisupyyntöä, miksi teet kantelun? Eihän sitä edes osoiteta Kelaan!
Riippuu asiasta kumman teen vain teenkö molemmat. Kantelu saa yleensä Kelan lakimieheen vipinää jos on selkeistä lain rikkomisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrataan taas: työtön istuu kotona puhelimen ääressä arkisin kello 8-16. Samalla hän etsii aktiivisesti työpaikkoja ja mahdollisia koulutuspaikkoja.
Sääntö numero 1: TE-toimistolle ei koskaan anneta puhelinnumeroa. Ei koskaan. Eivät voi puhelinta vaatiakaan tai heidän pitäisi kustantaa sellainen. Työ- ja koulutuspaikkojen etsimiseen riittää nettikin.
Juuri näin. Kun ei ole puhelinta, voi asiakkaan koska tahansa kutsua te-toimistoon ja jos ei saavu, niin tuet poikki siksi aikaa, että vastaa selvityspyyntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiasta kumman teen vain teenkö molemmat. Kantelu saa yleensä Kelan lakimieheen vipinää jos on selkeistä lain rikkomisista.
Kantelu ei saa aikaan yhtään vipinää, se menee Kelaan tiedoksi ja siihen vastataan sopivalla lauseella. Ihan rutiinijuttu, ei aiheuta mitään ihmetystä. Tarkistetaan se, onko ko. asikas asioinut ilmoittamanaan päivänä ja sitten valitaan fraasi, jolla vastataan. Valmiissa vastauspohjassa on alussa ja lopussa pahoittelut ja asiakas luulee aiheuttaneensa jotain erityistä ja melkein pelotelleensa Kelan väkeä.
Jos teet oikaisupyynnön, ei kanteluasi käsitellä, joten miksi teet molemmat?
Nämä on kyllä älyttömiä. Olin töissä kolmivuorotyössä ja jouduin lomautetuksi. Nyt koska omistan yrityksestä jolla ei ole ollut liikevaihtoa vuosiin osuuden olenkin yhtäkkiä yrittäjä enkä välttämättä oikeutettu ansiosidonnaiseen. Säilytän yritystä ns pöytälaatikkofirmana jos joku kysyy. Eli aiemmin olen voinut tehdä kolmivuorotyötä ilman että yritykseni häiritsee mutta nyt en muka voisi tehdä?? Ei auta selvitykset, kirjanpidot, verotositteet.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerään pulloja ja saan siitä pikkuisen taskurahaa
En kerro TE-toimistolle tätä asiaa, koska pelkään että he rankaisevat minua
Yksi hyvin köyhä oli saman aikaan kanssani työkkärin kurssilla.
Kerran hän myöhästyi puoli tuntia. Sanoi löytäneensä niin hyvän pulloapajan, että oli pakko ne kerätä.
Kävellen kulki, kun muuhun ei ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on kyllä älyttömiä. Olin töissä kolmivuorotyössä ja jouduin lomautetuksi. Nyt koska omistan yrityksestä jolla ei ole ollut liikevaihtoa vuosiin osuuden olenkin yhtäkkiä yrittäjä enkä välttämättä oikeutettu ansiosidonnaiseen. Säilytän yritystä ns pöytälaatikkofirmana jos joku kysyy. Eli aiemmin olen voinut tehdä kolmivuorotyötä ilman että yritykseni häiritsee mutta nyt en muka voisi tehdä?? Ei auta selvitykset, kirjanpidot, verotositteet.
Mun miehellä oli ihan sama. En muista, miten sitten todisti, ettei oo toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
En hakenut yhtään työpaikkaa vuoteen kun olin työttömänä, luin kirjoja, katsoin netflixia ja lenkkeilin, tämä kaikki arkipäivisin.
Entä mitä tapahtui vuoden kuluttua? Opiskelemaan, eläkkeelle, lottovoitto vai saitko töitä? Jos tämä viimeinen niin miten se onnistui kun et töitä hakenut? Pappa betalar ja palkkaa vai?
Mielenkiinnosta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä oli ihan sama. En muista, miten sitten todisti, ettei oo toimintaa.
No nämä nyt on malliesimerkkejä tyhmyydestä ja miten itse sählätään ja kustaan homma. Ei auta pitää mitään pöytälaatikkofirmoja tai muita puuhastelufirmoja jollei niistä saa tosipaikassa elantoaan. Vähintään ne pitää lakkauttaa samantein jos näyttää yhtään siltä, että työttömyys tai lomautus uhkaa. Ei piä myöskään olla osakkaana sukulaisten tai puolison firmassa, koska silloin on itsekin yrittäjä. Joskus riittää että puolisolla on yritys niin katsotaan yrityksen työllistävän molemmat. Hyvät perustelut on syytä miettiä etukäteen koska selvityspyyntö tulee takuulla.
Te- toimistolle ei kannata kertoa mitään Älä mainitse harrastuksista, vapaa-ehtoistöistä, iäkkään isän hoitamisesta. . Ottakaa selvää lakipykälistä, niin he eivät voi työntää sinua Typ: iin/ työllisyyspalveluihin. Yrittävät työntää työttömiä näihin orjapaikkoihin, koska kunnat joutuvat maksamaan sakkoja, yli 300 päivää työttömistä olleista. Jos tiedät oikeutesi, niin te- toimisto ei voi tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistolle ei kannata kertoa mitään mitä ei nimenomaan kysytä. Minkäänlaisesta vapaaehtoisesta toiminnasta ei ole työnhakijalle mitään hyötyä TE-toimistossa asioidessa. Ainahan ne kyselee mitä harrastaa ja mitä on tehnyt työttömänä ollessa ja antavat ymmärtää, että sitä kautta muka olisi jotain kykyjä ja taitoja, joita voisi hyödyntää työtä hakiessa. Puhutaan myös aktiivisuuden säilyttämisestä ja osoittamisesta työttömänä. Todellisuudessa asia ei ole niin ja itselleni virkailija on vain nauranut päin naamaa "vai olet tehnyt sellaista hyväntekeväisyyttä" kun kerroin hoitaneeni yh-sukulaisen päiväkotiin sopeutumattomia lapsia ilmaiseksi. Mistään toiminnasta ei ole siellä asioidessa hyötyä vaan korkeintaan haittaa, jos sitä pidetäänkin palkkatyönä tai vastaavana toimintana.
Tässä on asiat ymmärretty oikein. Viranomaisille ei kannata lörpotellä asioistaan. Siitä ei seuraa itselle mitään hyvää.
Trollasin, kun mä viihdyn susta. :D Kaiken otat tosissas ja vielä kiroiletkin kuin tukkijätkä, niin ja haukut.