Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kertoneet vapaaehtoistyöstä te-toimistolle

Vierailija
04.02.2021 |

Hei! Jos olet työtön ja teet vapaaehtoistyötä (työtä ilman palkkaa ja ilman työsopimusta voittoa tavoittelemattomalle järjestölle) oletteko kertoneet te-toimistolle tekevämme tätä työtä vai jättäneet kertomatta? Olen kuullut että työtön voi joutua selvittelyrumbaan vapaaehtoistyön takia, enkä keksi mistä te-toimisto voisi saada tietää tekeväni satunnaisesti vapaaehtoistyötä ellen itse heille ilmoita.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri, tuttava tai ystäväkin voi vuotaa asian. Olen kuullut sellaisestakin tapauksesta että työtön vietti punttisalilla aikaa 4-5 tuntia päivässä ja silloin työvoimatoimisto katsoi ettei hän ole työtön työnhakija eli ei täytä työttömän työnhakijan kriteereitä, vaikka nykyään voi olla toimiston tavoitettavissa puhelimitse myös kodin ulkopuolella.  Pitää istuu 8-16 välisenä aikana kotona "karanteenissa".

Vierailija
2/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri, tuttava tai ystäväkin voi vuotaa asian. Olen kuullut sellaisestakin tapauksesta että työtön vietti punttisalilla aikaa 4-5 tuntia päivässä ja silloin työvoimatoimisto katsoi ettei hän ole työtön työnhakija eli ei täytä työttömän työnhakijan kriteereitä, vaikka nykyään voi olla toimiston tavoitettavissa puhelimitse myös kodin ulkopuolella.  Pitää istuu 8-16 välisenä aikana kotona "karanteenissa".

Nyt kuulostaa vähän erikoiselta, eikai kukaan muu kuin asianomainen itse voi ilmoittaa omista asioistaan työvoimatoimistoon, muutenhan kuka tahansa voisi ilmoittaa kenestä tahansa mitä hyvänsä te-toimistolle. Ainakin siellä henkilötunnus kysytään jos soitat millään asialla asiointipalveluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa selvää ennen kuin alkaa noihin vapaaehtoishommiin.

Minä kävin jokunen vuosi sitten vapaa-ajan ohjaaja -kurssin, mikä valmisti saattamaan lääkärikäynneille ja muuhun asiointiin asiakkaan kanssa. Sain jo yhden "tilauksen", mutta sairaustapaus aiheutti peruutuksen.

Luin siinä sitten IS:n artikkelin, että "Jo lumen pudottaminen naapurin katolta" voi aiheuttaa TE-toimiston "tutkimuksen" asiasta ja korvaukset menee. Otin yhteyttä tuohon yhdistykseen, jonka kautta kurssin kävin, ja siellä oltiin vaan vihellellen, ettei me mistään sellaisesta ole kuultu.

TE sanoi jotain aivan muuta, eli onneksi en ehtinyt tehdä mitään ilmaiskeikkaa vielä. Enkä tee. Aina on joku kateellinen, joka näkee sinut terveyskeskuksessa, kaupassa jne. ja joku möläyttää millaisella asialla olet. Riski on olemassa. Kummallinen on maailma.

Vierailija
4/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa työkkärille eikä juoruämmille ainakaan. En tiedä stalkkaako työkkäri esim. LinkedIn-profiileja, monet laittaa sinne myös vapaaehtoistyöt.

Vierailija
5/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse henkilötunnusta. Itse ilmoitin naapurin rekkarin perusteella Kelaan. He selvittivät nimen perusteella kuka kyseessä.

Vierailija
6/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataan taas: työtön istuu kotona puhelimen ääressä arkisin kello 8-16. Samalla hän etsii aktiivisesti työpaikkoja ja mahdollisia koulutuspaikkoja. Työtön ei tee mitään muuta- kaupassa asioinninkin hän ajoittaa neljän jälkeen.

Vierailija
7/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kuulostaa vähän erikoiselta, eikai kukaan muu kuin asianomainen itse voi ilmoittaa omista asioistaan työvoimatoimistoon, muutenhan kuka tahansa voisi ilmoittaa kenestä tahansa mitä hyvänsä te-toimistolle. Ainakin siellä henkilötunnus kysytään jos soitat millään asialla asiointipalveluun.

Voihan sen ilmoituksen omalla naamalla ja nimelläkin tehdä. Samalla kun itse asioi, niin voi kertoa kuinka "Mun tuttu tekee sellaista ja tällaista keikkaa". Kyllä näitä pirullisia ihmisiä on. Ja kaikkihan ne tutkii, jotta saadaan karenssi aikaiseksi. Se tuntuu olevan se kiihkein missio, ei mikään onnistunut työllistäminen, eli oikea hakija juuri oikeaan paikkaan.

Vierailija
8/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerään pulloja ja saan siitä pikkuisen taskurahaa

En kerro TE-toimistolle tätä asiaa, koska pelkään että he rankaisevat minua

Vierailija
9/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrataan taas: työtön istuu kotona puhelimen ääressä arkisin kello 8-16. Samalla hän etsii aktiivisesti työpaikkoja ja mahdollisia koulutuspaikkoja. Työtön ei tee mitään muuta- kaupassa asioinninkin hän ajoittaa neljän jälkeen.

Höpö höpö. Riitää että on tavoitettavissa ja hakee aktiivisesti työpaikkoja. Ihan käsittämätöntä mitä ihmiset kirjoittelee totuutena nettiin.

Vai että naapuri ilmiantaa, foliohattu on syvällä päässä.

Vierailija
10/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se pitäisi ilmoittaa verottajalle? Vai miten käytäntö nykyään menee? Muistelen, että muuttui veronalaiseksi :D

Vierailija
11/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Riitää että on tavoitettavissa ja hakee aktiivisesti työpaikkoja. Ihan käsittämätöntä mitä ihmiset kirjoittelee totuutena nettiin.

Vai että naapuri ilmiantaa, foliohattu on syvällä päässä.

Höpö itsellesi. Työttömän täytyy olla työttömänä kokoaikaisesti, eli 8-16, muuten tänä aikana tehty -esimerkiksi vapaaehtoistyö- estää työn vastaanottamisen. Näistä on vaikka kuinka päätöksiä.

Vierailija
12/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimistolle ei kannata kertoa mitään mitä ei nimenomaan kysytä. Minkäänlaisesta vapaaehtoisesta toiminnasta ei ole työnhakijalle mitään hyötyä TE-toimistossa asioidessa. Ainahan ne kyselee mitä harrastaa ja mitä on tehnyt työttömänä ollessa ja antavat ymmärtää, että sitä kautta muka olisi jotain kykyjä ja taitoja, joita voisi hyödyntää työtä hakiessa. Puhutaan myös aktiivisuuden säilyttämisestä ja osoittamisesta työttömänä. Todellisuudessa asia ei ole niin ja itselleni virkailija on vain nauranut päin naamaa "vai olet tehnyt sellaista hyväntekeväisyyttä" kun kerroin hoitaneeni yh-sukulaisen päiväkotiin sopeutumattomia lapsia ilmaiseksi. Mistään toiminnasta ei ole siellä asioidessa hyötyä vaan korkeintaan haittaa, jos sitä pidetäänkin palkkatyönä tai vastaavana toimintana.

Vierailija
13/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se pitäisi ilmoittaa verottajalle? Vai miten käytäntö nykyään menee? Muistelen, että muuttui veronalaiseksi :D

Niin kai pitäisi, mutta kukaan ei voi tietää ja valvoa ovatko palautetut tyhjät pullot tölkit kenties itse nautittuja. Eipä taida olla yhtään ennakkotapausta pullojen kerääjän tekemästä veropetoksesta :D

Vierailija
14/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mistään harrastuksista höpistä. Ja sun pitää olla työkkärin käytettävissä aina, kun tarvitaan.

Vierailija
15/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen monenlaistakin vapaaehtoistyötä yksittäisille ihmisille ilman kiitosta kummempaa hyötymistä. En tiedä miten tuo työsopimusasia tulkittaisiin koska on kyllä minulla ihmisten kanssa suullinen sopimus että autan heitä asiassa x mutta en todellakaan kerro sitä työkkärille. Osaa ihmisistä autan nimenomaan työttömyyteen liittyvissä asioissa ja keksisivät työkkärissä varmasti minulle jonkun rangaistuksen koska auttamiseni jälkeen ihmiset kysyvät heiltä ikäviä asioita eivätkä purematta niele kaikkea.

Vierailija
16/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos samaa asiaa tehdään palkallisesti, katsotaan se vapaaehtoistyönäkin palkkatyöhön verrattavaksi. Muutoinhan sitä voisi vedota tekevänsä vapaaehtoityönä vanhustenhoitoa ja ottaisi palkan sekä mummoilta että työttömyysetuuden.

Vierailija
17/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto on vihollinen. Ole tarkkana mitä puhut.

Vierailija
18/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kai pitäisi, mutta kukaan ei voi tietää ja valvoa ovatko palautetut tyhjät pullot tölkit kenties itse nautittuja. Eipä taida olla yhtään ennakkotapausta pullojen kerääjän tekemästä veropetoksesta :D

No tämä hölmölämeininkihän tässä naurattaakin. Täytyis päästä verottajan johonkin onnettomaan  pullopanttibisnekseenkin pitkine sormineen. Oli vaan niin suloinen tuo "En kerro TE-toimistolle tätä asiaa, koska pelkään, että he rankaisevat minua", ja tuli samalla mieleen, että onkohan tietoinen että verottajakin voi "rankaista sinua"?

Vierailija
19/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen monenlaistakin vapaaehtoistyötä yksittäisille ihmisille ilman kiitosta kummempaa hyötymistä. En tiedä miten tuo työsopimusasia tulkittaisiin koska on kyllä minulla ihmisten kanssa suullinen sopimus että autan heitä asiassa x mutta en todellakaan kerro sitä työkkärille. Osaa ihmisistä autan nimenomaan työttömyyteen liittyvissä asioissa ja keksisivät työkkärissä varmasti minulle jonkun rangaistuksen koska auttamiseni jälkeen ihmiset kysyvät heiltä ikäviä asioita eivätkä purematta niele kaikkea.

No saa kai sitä nyt sentään lauantaina ja sunnuntaina aikaansa käyttää kuten haluaa? Hyvää työtä teet!!!

Vierailija
20/65 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä hölmölämeininkihän tässä naurattaakin. Täytyis päästä verottajan johonkin onnettomaan  pullopanttibisnekseenkin pitkine sormineen. Oli vaan niin suloinen tuo "En kerro TE-toimistolle tätä asiaa, koska pelkään, että he rankaisevat minua", ja tuli samalla mieleen, että onkohan tietoinen että verottajakin voi "rankaista sinua"?

Monelle työttömälle saattaa tulla yllätyksenä se että pullojen palautus on veronalaista tuloa joka pitää ilmoitaa sekä työkkärille että verottajalle veroilmoituksessa

Tukihuijauksesta rangaistuksena voi olla tukien takaisin perintä ja jopa rikosoikeudellinen seuraamus

Veropetoksesta tuomio voi olla 6-8 vuotta vankeutta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi