Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään vanhemmat eivät halua viettää aikaa lastensa kanssa?

Vierailija
04.02.2021 |

Lapset tuodaan hoitoon vanhempien vapaapäivinä, kun isä on isyyslomalla, molemmat vanhemmat lomalla... Tuodaan heti kun päiväkodin ovet aukeaa ja haetaan vasta sitten kun ovet menevät kiinni. Ja kysymys ei ole yksinhuoltajista tai perheistä joilla ei ole tukiverkkoja. Viikonloput mummut ja vaarit hoitavat näitä lapsia, ja usein myös hakevat hoidosta.

Ylipäänsäkin keskitytään kovasti valittamaan siitä miten paljon vaivaa lapsista on ja että omaa aikaa ei ole, vaikka sitä kuitenkin ulkopuolisen silmin näyttäisi olevan ruhtinaallisesti.

Miksi lapsia hankitaan, jos niiden kanssa ei halua viettää aikaa? Ja vielä useampia? Mielipiteitä?

Kommentit (171)

Vierailija
101/171 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele, että osa vanhemmista vie lapsensa aina hoitoon, varhaiskasvatuksen tärkeyttähän toitotetaan nyt jatkuvasti. Osa vanhemmista varmasti ajattelee, että se on lapselle parempi kuin oleilu kotona. Iltaisin sitten kuskataan pieniäkin harrastamaan, kun harrastuksethan on myös lapsille todella tärkeitä. Koko ajan pitää kehittää jotakin. Vähemmän on nykyään mediassa juttuja siitä, kuinka kotona oleminen on tärkeää.

Totta. 1-vuotiaalla on hoidon lisäksi kolme eri harrastusta. Vanhemmat eivät osaa tehdä mitään itse lasten kanssa.

Vierailija
102/171 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samat vaatii ettei lapset saa nukkua päiväkodissa ja jos jotenkin saadaan ylipuhuttua päikkäreille, niin silloinkin lapsi pitää herättää kesken unien, koska muuten lapsi ei mene kotona seiskalta nukkumaan.

Joo kyllä, tuo unohtui! Jopa 1-vuotiaita on vaadittu herättämään päiväunilta. T.Ap

Tiedätkö miksi? Koska se ilta menee ihan sekaisin, jos lapsi nukkuu siellä päiväkodissa vain siksi, että hoitajat pääsee kahvittelemaan pidempään.

Meilläkin sekosi rytmi niin, että nuorin keikkui hereillä liki puolilleöin. Sitten siinä viereisessä huoneessa yrittää nukkua ekaluokkalainen, jonka pitää lähteä kouluun 7.10.

Yksi vuotiaan paikkapa ei ole päiväkodissa.

ohis

Eipä lapseni ollutkaan yksivuotias. Mutta kohtahan ne yksivuotiaat joutuu sankoin joukoin päiväkotiin, kiitos poliittisten päätösten.

Mihin päätökseen tässä viitataan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samat vaatii ettei lapset saa nukkua päiväkodissa ja jos jotenkin saadaan ylipuhuttua päikkäreille, niin silloinkin lapsi pitää herättää kesken unien, koska muuten lapsi ei mene kotona seiskalta nukkumaan.

Joo kyllä, tuo unohtui! Jopa 1-vuotiaita on vaadittu herättämään päiväunilta. T.Ap

Tiedätkö miksi? Koska se ilta menee ihan sekaisin, jos lapsi nukkuu siellä päiväkodissa vain siksi, että hoitajat pääsee kahvittelemaan pidempään.

Meilläkin sekosi rytmi niin, että nuorin keikkui hereillä liki puolilleöin. Sitten siinä viereisessä huoneessa yrittää nukkua ekaluokkalainen, jonka pitää lähteä kouluun 7.10.

Yksi vuotiaan paikkapa ei ole päiväkodissa.

ohis

Eipä lapseni ollutkaan yksivuotias. Mutta kohtahan ne yksivuotiaat joutuu sankoin joukoin päiväkotiin, kiitos poliittisten päätösten.

Mihin päätökseen tässä viitataan?

Helsingin päätökseen poistaa kuntalisä yli yksivuotiailta.

Vierailija
104/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei haluaisin oikeasti linkkiä johonkin tutkimukseen jossa kerrotaan kuinka nykyvanhemmat viettävät enemmän aikaa lastensa kanssa kuin aiemmat sukupolvet. En ymmärrä miten se on mahdollista, kun suurin osa naisista käy nykyään vielä töissäkin, toisin kuin esim omassa lapsuudessani.

Äiti! Tuu ikkunaan, täällä huutaa minä... osaatko yhdistää tätä, 1+1=

Niin? Leikittiin tuttujen kavereiden kanssa kotipihalla, äiti tule huudettaessa ikkunaan/parvekkeelle eli oli läsnä kun tarvittiin. Olisiko äidin mielestäsi pitänyt olla mukana siellä lasten leikeissä? Miksi? Mihin sitä äitiä siellä leikeissä tarvitaan?

Ei tuo ole läsnäoloa nähnytkään.

Nykyäänhän äiti ei saa katsoa bussipysäkillä edes karttaa lapsen nukkuessa rattaissa ilman että joku mummo tai ukko tulee syyttämään läsnäolon puutteesta.

Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
112/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään panostetaan paljon wnemmän lapsiin mitä Ennenvanhaan.

Vierailija
113/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sitten vanhemmat ovat viettäneet lastensa kanssa aikaa? Kovasti aina ihannoidaan aikaa ennen älylaitteita ja nettiä mutta ilmeisesti aika kullannut monen muistot. Omassa lapsuudessa vanhemmat saattoivat olla paikalla mutta tekivät omia juttujaan ja lapset yleensä laitettiin ulos keskenään. Myös loma-aikoina lapset olimme kotona ja vanhemmat töissä. Oli myös ihan tavallista että 13-vuotiaana sai olla öitä ja viikonloppuja yksin kotona. 

En muista omasta lapsuudesta kenenkään kavereidenkaan viettäneen sen erityisemmin aikaa vanhempiensa kanssa. Yleensä aikuiset oli keskenään ja lapset keskenään. 

Vierailija
114/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan nykyvanhemmat viettävät nimenomaan enemmän aikaa lastensa kanssa kuin yksikään aiempi vanhempien sukupolvi.

Sitä en tiedä mistä kumpuaa tämä tauoton vihapuhe nykyvanhempia ja -lapsia kohtaan.

Juuri näin. On outoa esim., väittää lapset olisivat päiväkodissa loppuun asti. Omat lapset on jo koulussa, mutta jos pari kertaa kävi niin, että olin hakemassa lapsia 16.50 (päiväkoti meni kiinni 17.00) niin yksin siellä olivat. 

Ihan sama, jos töykiireen takia lapset vein 7,45 - ei siellä ollut kuin pari lasta. 6 ryhmäisessä päiväkodissa oli yksi ryhmä auki aamupalaan asti ja lapset alkoivat tippua sinne aamiaisen aikaan. 

Vierailija
115/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli joskus tilanne, että olin töissä ja opiskelin samalla. Varmaan silloinkin päiväkodissa mua paheksuttiin, kun vein lapsen hoitoon lomalla. Tein silloin opintoja.

Vierailija
116/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvun lapsi. Ei silloin vanhemmat olleet lastensa kanssa. Luokallani oli yksi tyttö, joka oli vanhojen vanhempiensa ainokainen. Hänelle naureskeltiin, kun oli vanhempiensa kanssa.

Ystäväni kertoi että heillä Pohjanmaan mummo kiersi junalla ympäri maata keräten kaikki lastenlapsensa mummolaan KOKO KESÄKSI hoitoon. Siis taaperoista lukiolaisiin, JOKA KESÄ JA KOKO KESÄKSI. Jopa kesätöissä ne lukiolaiset kävi siellä mummolapaikkakunnalla.

Oli myös hyvin yleistä että kouluikäiset oli öitä yksin kotona. Mekin oltiin monesti, kun siskoni oli 10 ja minä 15. Nykyisin tuosta tulisi lasu automaattisesti.

Samaten lomamatkoilla vanhemmat kävi keskenänsä tai pariskuntina.

Vierailija
117/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvun lapsi. Ei silloin vanhemmat olleet lastensa kanssa. Luokallani oli yksi tyttö, joka oli vanhojen vanhempiensa ainokainen. Hänelle naureskeltiin, kun oli vanhempiensa kanssa.

Ystäväni kertoi että heillä Pohjanmaan mummo kiersi junalla ympäri maata keräten kaikki lastenlapsensa mummolaan KOKO KESÄKSI hoitoon. Siis taaperoista lukiolaisiin, JOKA KESÄ JA KOKO KESÄKSI. Jopa kesätöissä ne lukiolaiset kävi siellä mummolapaikkakunnalla.

Oli myös hyvin yleistä että kouluikäiset oli öitä yksin kotona. Mekin oltiin monesti, kun siskoni oli 10 ja minä 15. Nykyisin tuosta tulisi lasu automaattisesti.

Samaten lomamatkoilla vanhemmat kävi keskenänsä tai pariskuntina.

Tunnistan tuon naureskelun. Minunkin äitini pilkkasi sellaisia vanhempia jotka oli lastensa kanssa. Hän ei todellakaan ollut, vaikka ns kotiäiti olikin.

Vierailija
118/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät olleet minun lapsuudessa 80-luvulla vanhemmat lastensa kanssa muuta kuin ruokapöydässä. Omia juttuja tekivät, äiti oli keittiössä koko ajan ja isä jotakin rassaamassa. Sitten katsoivat televisiota. Omia ohjelmiaan. Illalla sanottiin, että nyt iltatoimille ja nukkumaan. Hyvää yötä käytiin kyllä sanomassa ja peittelemässä, kun pyysi. Nykyään vanhemmat käyvät kuitenkin lastensa kanssa ulkoilemassa ja leikkipuistoissa. On edelleen vanhempia, jotka eivät leiki lastensa kanssa, mutta uskoisin, että tähänkin on tullut muutos. Tässä on ne suuret linjat. Varmasti on myöskin kuvaamasi kaltaisia tapauksia, olen sen itsekin nähnyt. Viedään lapset päiväkotiin vapaapäivänä ja sitten pidetään mukava päivä oman kullan kanssa kaikkea kivaa tehden. Tätäkin on. Nämä vanhemmat eivät ole muutenkaan kovin sitoutuneita vanhemmuuteen ja näkisin, että tuo on myös yksi hälytysmerkki, että kaikki ei välttämättä ole hyvin siinä vanhemman ja lapsen suhteessa.

Vierailija
119/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät olleet minun lapsuudessa 80-luvulla vanhemmat lastensa kanssa muuta kuin ruokapöydässä. Omia juttuja tekivät, äiti oli keittiössä koko ajan ja isä jotakin rassaamassa. Sitten katsoivat televisiota. Omia ohjelmiaan. Illalla sanottiin, että nyt iltatoimille ja nukkumaan. Hyvää yötä käytiin kyllä sanomassa ja peittelemässä, kun pyysi. Nykyään vanhemmat käyvät kuitenkin lastensa kanssa ulkoilemassa ja leikkipuistoissa. On edelleen vanhempia, jotka eivät leiki lastensa kanssa, mutta uskoisin, että tähänkin on tullut muutos. Tässä on ne suuret linjat. Varmasti on myöskin kuvaamasi kaltaisia tapauksia, olen sen itsekin nähnyt. Viedään lapset päiväkotiin vapaapäivänä ja sitten pidetään mukava päivä oman kullan kanssa kaikkea kivaa tehden. Tätäkin on. Nämä vanhemmat eivät ole muutenkaan kovin sitoutuneita vanhemmuuteen ja näkisin, että tuo on myös yksi hälytysmerkki, että kaikki ei välttämättä ole hyvin siinä vanhemman ja lapsen suhteessa.

Ennen kotiin sai apua helpommin. Nyt päiväkoti on se ainoa apu joka perheillä on.

Ulkopuolinen ei myöskään tiedä esim vanhempien terveydentilaa. Minullakin parhaillaan repeämä verkkokalvossa ja sairausloma. Mies tekee aina kotona töitä.

Eli täällä ollaan ”kotona kaksin”. Ei minusta ole silmäpuolena mihinkään, sitäpaitsi silmää särkee tajuttomasti.

Ulkopuolinen voi hyvin kuvitella että täällä me vaan maataan ja lapsirassu kuskattu pois tieltä.

Vierailija
120/171 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin sitten vanhemmat ovat viettäneet lastensa kanssa aikaa? Kovasti aina ihannoidaan aikaa ennen älylaitteita ja nettiä mutta ilmeisesti aika kullannut monen muistot. Omassa lapsuudessa vanhemmat saattoivat olla paikalla mutta tekivät omia juttujaan ja lapset yleensä laitettiin ulos keskenään. Myös loma-aikoina lapset olimme kotona ja vanhemmat töissä. Oli myös ihan tavallista että 13-vuotiaana sai olla öitä ja viikonloppuja yksin kotona. 

En muista omasta lapsuudesta kenenkään kavereidenkaan viettäneen sen erityisemmin aikaa vanhempiensa kanssa. Yleensä aikuiset oli keskenään ja lapset keskenään. 

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Olen syntynyt 80-luvulla eikä minun vanhempani tehneet kanssani mitään. Olivat ihan tavallisia vanhempia.  Vanhemmat touhusivat omiaan ja me lapset olimme oman onnemme nojassa. Lisäksi olin viikonloput vastuussa 13-vuotiaana nuoremmista sisaruksistani, kun vanhemmat tekivät viikonloppuna töitä. Ei onnistuisi tänäpäivänä.

Ex-anoppi kertoi miten lapsensa juoksivat ulkona jo 3-vuotiaana isompien perässä ilman vanhempia. Ei tuntunut näkevän asiassa mitään ihmeellistä. Hienosti tosin paheksuu nykyajan laiskoja vanhempia, kun eivät muka lasten kanssa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä