Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapia tiedot kantaan. Tuntuu ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa terapia.

Vierailija
04.02.2021 |

Onko muilla samoja ajatuksia? Asiaa ei yhtään helpota se että terapeutti ei ymmärrä haluani lopettaa terapiaa tästä syystä johtuen.

Tiedän ettei terapiatietoja saa kannasta kuka vain lukea mutta en kestä edes ajatusta siitä että joku utelias lääkäri voisi ne käydä sieltä lukemassa.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta sähän voit estää niiden kirjaamisen Kantaan kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö terapeutti voisi sinne kantaan kirjoittaa vain tyyliin "kävi vastaanotolla, keskusteltiin tulevaisuudesta ja ihmissuhteista", ja sitten vihkoon tarkemmat muistiinpanot?

Vierailija
4/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estä niiden näkyminen. Tuo sääntö pitäisi kyllä muuttaa, se on tyhmä.

Vierailija
5/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö terapeutti voisi sinne kantaan kirjoittaa vain tyyliin "kävi vastaanotolla, keskusteltiin tulevaisuudesta ja ihmissuhteista", ja sitten vihkoon tarkemmat muistiinpanot?

Entäs kun keskustellaan menneisyydestä ja potilas itkee solkenaan

Vierailija
6/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estä niiden näkyminen. Tuo sääntö pitäisi kyllä muuttaa, se on tyhmä.

Ei pysty estämään.

Vierailija
7/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee muutokset Kanta-järjestelmän tietojen luovutusasetuksissa.

Vierailija
8/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun keskustellaan menneisyydestä ja potilas itkee solkenaan

Niin tuo oli esimerkki. Itkemisen voi kirjata sinne vihkoon sitten.

Vierailija
9/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä. Kuulen jatkuvasti syyksi jo varsinkin Kelan kuntoutuspsykoterapiaan menemättömyydelle sen että tulee joku diagnoosi. Menin lääkäriin ja tuli parikin diagnoosia ja pääsin terapiaan. Siellä ne diagnoosit komeilee perussairauden diagnoosin seassa ja löytyy lääkärin kirjoittamat lausunnot mutta eivät ole vaikuttaneet mihinkään muuhun kuin mahdollistaneet tarvitsemani terapian saamisen. Olen saanut vakuutukset ja fyysiset vaivat on tutkittu ja hoidettu ilman mitään oletko varma ettei johdu mielestä kyselyä. En ymmärrä mikä siinä terapia-asioiden kirjaamisessa on se syy joka katkaisee kamelin selän kun ainakin julkisen kautta Kelan kuntoutuspsykoterapiaan mennessä on jo diagnoosi ja lääkärin lausunto luettavissa kyylille.

Vierailija
10/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kirjaa eri järjestelmään kuin terapeutti eikä näe terapeutin kirjauksia. Vaikka kaikki kirjaisivatkin samaan järjestelmään kuten esim. apotissa, niin ei niitä kirjauksia saa lukea ellei ole niihin oikeuksia. 

Vierailija
11/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kirjaa eri järjestelmään kuin terapeutti eikä näe terapeutin kirjauksia. Vaikka kaikki kirjaisivatkin samaan järjestelmään kuten esim. apotissa, niin ei niitä kirjauksia saa lukea ellei ole niihin oikeuksia. 

Niin?

Vierailija
12/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä. Kuulen jatkuvasti syyksi jo varsinkin Kelan kuntoutuspsykoterapiaan menemättömyydelle sen että tulee joku diagnoosi. Menin lääkäriin ja tuli parikin diagnoosia ja pääsin terapiaan. Siellä ne diagnoosit komeilee perussairauden diagnoosin seassa ja löytyy lääkärin kirjoittamat lausunnot mutta eivät ole vaikuttaneet mihinkään muuhun kuin mahdollistaneet tarvitsemani terapian saamisen. Olen saanut vakuutukset ja fyysiset vaivat on tutkittu ja hoidettu ilman mitään oletko varma ettei johdu mielestä kyselyä. En ymmärrä mikä siinä terapia-asioiden kirjaamisessa on se syy joka katkaisee kamelin selän kun ainakin julkisen kautta Kelan kuntoutuspsykoterapiaan mennessä on jo diagnoosi ja lääkärin lausunto luettavissa kyylille.

Ei se itse diagnoosi pelotakaan, mutta moni ei varmasti halua "kaiken kansan" nähtäville elämäntarinaansa diagnoosin takana. Monilla on sellaisia traumoja, joista ei todellekaan halua asioista ymmärtämättömien saavan tietää mitään.

Vierailija
13/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan niistä vihkomuistiinpanoista halutaan ihan kokonaan eroon, ei saisi olla muuta kuin ne viralliset kirjaukset. Tuollaisella hyvin yleisellä tasolla pitää siis kirjata, joskin terapeutin pitää tietyt asiat väkisinkin sinne laittaa. Jos asiakas vaikka tekisikin itsemurhan, pitää kirjausten olla kunnossa, kun sitä selvitetään.

T: psykoterapiassa itse käyvä psykoterapeuttiopiskelija, joka ei todellakaan halua herkimpiä tietojaan mihinkään

Vierailija
14/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin tästä juuri viime viikolla omalta terapeutiltani ja antoi juuri tuon tyyppisen esimerkin kirjauksista kantaan. Sanoikohan näin että voidaan kirjata esim "vointi ennallaan, pohti itsetuntonsa ongelmia ja keskusteltiin lapsuudesta."

Rauhoitti ainakin omaa mieltäni tästä uudistuksesta.

Vierailija
15/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se itse diagnoosi pelotakaan, mutta moni ei varmasti halua "kaiken kansan" nähtäville elämäntarinaansa diagnoosin takana. Monilla on sellaisia traumoja, joista ei todellekaan halua asioista ymmärtämättömien saavan tietää mitään.

Kyllä minun lääkärilausunnoissa on jo sellaista tekstiä josta käy hyvin selväksi mistä traumat kumpuaa ja että ne traumat ja niiden taustalla olevat asiat on se mitä terapiassa pitäisi työstää. Ei toki kaikkia yksityiskohtia mutta ihan riittävästi että ihmiset pääsisivät kauhistelemaan ja ennen kaikkea spekuloimaan.

Vierailija
16/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellaisia asioita, jotka ihan jo yleistasolla kirjattuna aiheuttavat minulle suurta haittaa ja jopa hengenvaaran.

Vierailija
17/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse aion lopettaa terapian sitten kun kantaan kirjaus alkaa. Psykoterapeuttinikin pitää haitallisena kantaan kirjaamista. Se  ei aja kenenkään etua.

Vierailija
18/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä teillä niin salaista siellä on, että ei voi edes itse nähdä, mitä järjestelmään teistä on kirjattu? Onhan se kirjaus siellä järjestelmissä joka tapauksessa. Omakanta on pelkkä väline sille, että itse näette mitä teistä sinne efficoihin, pegasuksiin jne on kirjattu. 

Vierailija
19/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni noihin kannan terveystietoihin tulisi saada oikeudet niin että potilas voi vain itse sallia pääsyn vain nimetylle lääkärille. Ja kategoriat joita myös oikeuttaa. Ennen vastaanottoa voisi itse tabletilla valita mitä tuleva hoitaja/lääkäri näkee. Ainoastaan traumalääkärillä olisi sitten kaikki oikeudet. Eihän ne terapiatiedot mitenkään vaikuta esim hammashoitajan hoitosuunnitelmiin.

Vierailija
20/104 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä teillä niin salaista siellä on, että ei voi edes itse nähdä, mitä järjestelmään teistä on kirjattu? Onhan se kirjaus siellä järjestelmissä joka tapauksessa. Omakanta on pelkkä väline sille, että itse näette mitä teistä sinne efficoihin, pegasuksiin jne on kirjattu. 

Kun ei noi pysy vain itsellä, vaan vuotavat esim nettiin pahimmassa tapauksessa. En omalla kohdallani uskalla oman turvallisuuteni vuoksi ottaa riskiä.