Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nolottaa käydä syömässä ystävien kanssa, erikoisruokavaliota jos jonkinlaista.

Vierailija
03.02.2021 |

Tiedän, ei ole minun ongelmani ja ravintolat on olemassa sitä varten että ne tarjoavat asiakkailleen heille sopivaa ruokaa. Silti haluaisin aina valua pöydän alle kun tarjoilija hiki otsalla yrittää selvittää mitä kukin voi syödä. Ruoan tilaaminen kestää älyttömän kauan, ja tarjoilijaparka menee moneen otteeseen sekaisin vaikka merkkaa kaiken muistiin parhaansa mukaan.

Yksi on maidoton, munaton ja gluteeniton. Mutta jätskiannoksen voi kuitenkin syödä ja juoda kauramaitoa, siinä nyt on gluteenia mutta ei hänellä ole keliakiaa. Siis anteeksi, kysyy tarjoilija, oliko gluteeniton vai ei? No on sillai vähän, kauramaito käy. Ja jätskin päällä keksi.

Toinen on munaton, gluteeniton, maidoton ja avokadoton. Vähän voi vehnää käyttää kuitenkin.

Kolmas on kasvis, maidoton ja kauraton. Ei se kauramaito haittaa kuitenkaan jos sitä on vain vähän. Tai jonkin verran. Aknea varten on myös gluteeniton mutta viikonloppuisin voi syödä gluteenia. Ja vähän viikollakin. Akne on ihan samassa jamassa kuin teini-iästä asti.

Yhdelläkään näistä tyypeistä ei ole mitään terveydellistä syytä rajoittaa ruokavaliotaan. Tarjoilijakin repesi viimeksi nauramaan kun minä viimeisenä totesin syöväni suositellun menun ja ihan sen tavallisen version.

Onko nykyään muotia olla jotenkin ruokarajoittunut? Allergiat sun muut ymmärrän kyllä, mutta miksi rajoitteita pitää vetää hatusta ellei niille ole perusteita?

Romaniasta kotoisin oleva tuttavani kysyi multa kerran vilpittömän uteliaana, että miksi Suomessa on niin paljon erilaisia ruokavalioita. Hän ei kuulemma ole törmännyt moiseen missään muualla maailmassa niin suuressa määrin kuin täällä. On siis tutkija ja matkustanut ympäri maailmaa moneen otteeseen.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on ollut aina, ei mene ammattilaisella pasmat sekaisin. Sehän tarkoittaa vain, että jostain annoksesta jätetään jotain pois tai vaihdetaan esim. kastike toiseen.

Tosin hyvin harvoin asiakkaat tilaavat jälkiruoat samaan aikaan kun alku- ja pääruoat elleivät tilaa kokonaista menua. Ja jälkiruokiin tai juomiin ei yleensäkkään päde samat säännöt kuin muihin ruokiin, ellei kyseessä ole allergiasta johtuva erikoisruokavalio.

T: tarjoilija

Ongelma on siis juurikin se, että kun annoksesta ollaan vaihtamassa jotain pois tai se ollaan vaihtamassa toiseen vaihtoehtoon, ruokarajoite katoaa kuin tuhka tuuleen. 

-Tarjoilija: Eli sulla oli toi maidoton, jälkiruokaan vaihdetaan jäätelön tilalle sorbet---

-Asiakas: Hehhe eiiii kyllä mä sen verran voin jätskiä syödä, ei kai se nyt niin tarkkaa viikonloppuna ole.

-Tarjoilija: Okei, mutta tossa jätskissä on mukana myös kaurakeksihippuja eli kun sulla oli se kauraton niin toi jätski ei sovi jokatapauks--

-Asiakas: Nooooo ei se nyt niin tarkkaa ole jos on vähän kauraa, tai vähän enemmän, ei se sillai mulle oo niin väliä.

Tässä vaiheessa menee kokeneempikin tarjoilija sekaisin sen kanssa että mitä on ehdottomasti vältettävä ja mitä vältetään paperilla, mutta syödään mielellään oikeasti.

Ap

Edelleenkään tämä ei ole tarjoilijalle mikään ongelma. Miksi kuvittelet niin?

Vierailija
22/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaadin kaiken listalta, mutta haluan että se on maidoton, gluteeniton, vegaaninen ja haluan vaihtaa annosten komponentit mieleni mukaiseksi. Ei ole mitään allergioita vaikka niin annan ymmärtää, minä vain haluan koska yleisesti elämää elän muodikasta minäminä-elämää. Kotona sitten kauhon leivokset kuonoon ja vedän pekonia. Mutta julkisesti elän allergisena. Tykkään olla vaativa asiakas ja saada tarjoilijan mahdollisimman sekaisin. Ja valitan yleensä annoksesta koska saan usein alennusta tai ilmaisen jälkiruoan, minkä toki vaadin vegaanisena ja gluteenittomana. Jos haluan kermakakkua, he saavat kehittää minulle vegaanisena ja gluteenittoman kermakakun. Ja kakkuun tahdon mansikoita, vaadin luomua, täysin tuoretta ja lähellä kasvatettua. Muuten reklamoin.

Nyt menen laittamaan mikroon Saarioisten roiskeläpän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli, kun näin oikeasti vaivaa yhden gluteenittomaan tarjoiluun (ei keliakia eikä mitään allergiaa), mutta käsi kävi kuitenkin siellä normaaleissa tarjottavissa.

Vierailija
24/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kuitenkin tärkeintä, että maksavat asiakkaat saavat toiveittensa mukaista ruokaa?

Vierailija
25/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on ollut aina, ei mene ammattilaisella pasmat sekaisin. Sehän tarkoittaa vain, että jostain annoksesta jätetään jotain pois tai vaihdetaan esim. kastike toiseen.

Tosin hyvin harvoin asiakkaat tilaavat jälkiruoat samaan aikaan kun alku- ja pääruoat elleivät tilaa kokonaista menua. Ja jälkiruokiin tai juomiin ei yleensäkkään päde samat säännöt kuin muihin ruokiin, ellei kyseessä ole allergiasta johtuva erikoisruokavalio.

Ongelma on siis juurikin se, että kun annoksesta ollaan vaihtamassa jotain pois tai se ollaan vaihtamassa toiseen vaihtoehtoon, ruokarajoite katoaa kuin tuhka tuuleen. 

-Tarjoilija: Eli sulla oli toi maidoton, jälkiruokaan vaihdetaan jäätelön tilalle sorbet---

-Asiakas: Hehhe eiiii kyllä mä sen verran voin jätskiä syödä, ei kai se nyt niin tarkkaa viikonloppuna ole.

-Tarjoilija: Okei, mutta tossa jätskissä on mukana myös kaurakeksihippuja eli kun sulla oli se kauraton niin toi jätski ei sovi jokatapauks--

-Asiakas: Nooooo ei se nyt niin tarkkaa ole jos on vähän kauraa, tai vähän enemmän, ei se sillai mulle oo niin väliä.

Tässä vaiheessa menee kokeneempikin tarjoilija sekaisin sen kanssa että mitä on ehdottomasti vältettävä ja mitä vältetään paperilla, mutta syödään mielellään oikeasti.

Ap

Ei mene kokenut tarjoilija sekaisin vaan ymmärtää, ettei asiakkaalla ole allergiaa vaan hän haluaa annoksensa vain tietyllä tavalla. Ja muutokst annoksiin toteutetaan kohtuuden nimissä, eli ei vaihdeta salaattia sisäfileeseen, mutta salaatin voi vaihtaa muihin kasviksiin.

Ihmisillä on yllättävän paljon erilaisia toiveita ruoan suhteen ravintolassa ja maksavalla asiakkaalla on tähän toki oikeuskin.

Ravintolaan mennään myös palvelun takia ja sitähän nimenomaan annosten räätälöinti on. Ei siitä kukaan hämmenny tai mieltään pahoita, älä sinäkään.

T: sama tarjoilija

Vierailija
26/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottaisin sua vaihtamaan ravintolaseuraa. Käydä ravintolassa niiden seurassa joiden kanssa voit nauttia ravintolan palvelusta.

Vierailija
27/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kun trollaat, trollaa edes kunnolla. Kauramaito SOPII keliaakikolle! Ok, osassa saattaa olla mukana keliaakikolle sopimattomia viljojen jäämiä, mutta osa on varmuudella sopivia ja muutkin suurella todennäköisyydellä ihan ok.

https://gluteenittomatreseptit.fi/mitka-kaurajuomat-ovat-gluteenittomia…

"Kaura itsessään kuuluu sallittujen listalle, mutta kaikkien valmistajien raaka-aineet ja tuotantotilat eivät välttämättä täytä gluteenittomuuden puhtausvaatimuksia. Kaikkia kaurajuomia ei ole valmistettu puhdaskaurasta eli ne eivät siis ole automaattisesti gluteenittomia.

Mutta mitkä kauramaidot sitten ovat gluteenittomia? Mitä kaurajuomia keliaakikot ja muut gluteenitonta ruokavaliota noudattavat voivat juoda turvallisesti? Helpotimme etsintää ja kokosimme yhdelle listalle kaikki Suomessa myytävät gluteenittomat kaurajuomat eli kauramaidot.

Huomaathan, että samalta valmistajalta saattaa löytyä sekä gluteenittomia että gluteenia sisältäviä kaurajuomia."

Ja sitten siinä on kahdeksan eri sopivaa kauramaitoa...

Vierailija
28/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se mitä yritin sanoa. Mulle tuli tosi kiusaantunut olo kun tarjoilija totesi yhdelle, että tuota ruokaa ei voida taata täysin gluteenittomana vaikkei se varsinaisesti gluteenia sisälläkään, eli hän keksii kokin kanssa jonkun toisen jälkkärivaihtoehdon. Siihen kaveri sitten ykskantaan no että ei se haittaa, kai nyt lauantaina vähän voi gluteeniakin, hihi. Mun mielestä toi on oikeasti aika kurjaa keliaakikoille joille ehdoton gluteenittomuus on lähestulkoon elintärkeää.

Sama siis näiden kaikkien kohdalla. On maidoton ja gluteeniton mutta jos se parempi jälkiruokavaihtoehto sisältää gluteenia ja maitoa niin ei se haittaa, otetaan se. Miksi alunperinkään tuoda näitä kaikkia rajoitteitaan esiin, jos ne eivät kuitenkaan varsinaisesti vaikuta lopputulokseen?

Ap

...eli et ole kuullutkaan vähägluteenisen ruuan ideasta? Itselleni isoina määrinä kaikki kotimaiset viljat tuottavat ongelmia, mutta pieninä määrinä ovat ihan ok. Eli en esim. syö leipää päivittäin, mutta jos jossain jälkkäriannoksessa on keksinmuruja, ei sillä ole mitään väliä koska määrä on niin vähäinen ettei aiheuta ongelmia. Jatkossa jos kaverisi rupeaa säätämään noin, niin sanot vain tarjoilijalle että se tarkoittaa vähägluteenista, pienet muruset tai yksi keksi ei ole niin pahaksi hänelle.

Vierailija
29/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vaadin kaiken listalta, mutta haluan että se on maidoton, gluteeniton, vegaaninen ja haluan vaihtaa annosten komponentit mieleni mukaiseksi. Ei ole mitään allergioita vaikka niin annan ymmärtää, minä vain haluan koska yleisesti elämää elän muodikasta minäminä-elämää. Kotona sitten kauhon leivokset kuonoon ja vedän pekonia. Mutta julkisesti elän allergisena. Tykkään olla vaativa asiakas ja saada tarjoilijan mahdollisimman sekaisin. Ja valitan yleensä annoksesta koska saan usein alennusta tai ilmaisen jälkiruoan, minkä toki vaadin vegaanisena ja gluteenittomana. Jos haluan kermakakkua, he saavat kehittää minulle vegaanisena ja gluteenittoman kermakakun. Ja kakkuun tahdon mansikoita, vaadin luomua, täysin tuoretta ja lähellä kasvatettua. Muuten reklamoin.

Nyt menen laittamaan mikroon Saarioisten roiskeläpän!

Joopa joo. Sulla on selvästi aika tylsä elämä, kun kiihdytät itsesi tuollaiseen raivoon kuvitteellisen ihmistyypin takia. Kyllä ne ravintolassa osaavat sanoa, mitkä ruokamuutokset ovat mahdollisia ja hei, jopa sitten laskuttaa niistä. Ei ole sun tai mun murhe tuo.

Mutta niinhän se on, että suomalainen ei edes ostaessaan palveluita "saa" vaatia mitään tai pyytää mitään, "ettei vaan ole vaivaksi".

Vierailija
30/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei mene kokenut tarjoilija sekaisin vaan ymmärtää, ettei asiakkaalla ole allergiaa vaan hän haluaa annoksensa vain tietyllä tavalla. Ja muutokst annoksiin toteutetaan kohtuuden nimissä, eli ei vaihdeta salaattia sisäfileeseen, mutta salaatin voi vaihtaa muihin kasviksiin.

Ihmisillä on yllättävän paljon erilaisia toiveita ruoan suhteen ravintolassa ja maksavalla asiakkaalla on tähän toki oikeuskin.

Ravintolaan mennään myös palvelun takia ja sitähän nimenomaan annosten räätälöinti on. Ei siitä kukaan hämmenny tai mieltään pahoita, älä sinäkään.

Vaan mitä jos se tarjoilija tulkitsee väärin ja asiakas saakin vaikka anafylaksian, kun tarjoilija tulkitsi, ettei asiakkaalla ole oikeaa allergiaa? Näinkö kaikkien allergisten toiveet otetaan huomioon? "Haluaa vain vähän jotain muutoksia, ei allergiaa?" Esim. itselläni on eräs harvinaislaatuinen allergia joka varmaan helposti menisi näin tulkittuna piikkiin "ei todellista allergiaa." Olen saanut useita kertoja viimeaikoina ravintolassa ruokaa, josta lähtee mm. naama kihelmöimään ja turpoamaan, kun ei ole uskottu, että en todellakaan voi syödä raaka-ainetta x.

Vierailija
31/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaton

Maidoton

Gluteniiton

Sokeriton

Rasvaton

Hiilariton

Hajuton

Mauton

Olematon

Vierailija
32/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tiedän sun tunteet!

Itse asun ulkomailla ja täällä on tasan kaksi vaihtoehtoa: normaali tai kasvis. Ei ne edes ravintolassa ymmärrä jos kysyy jotain gluteenittomia, paleota, vähähiilarista tai laktoosittomia.

Kun olen kavereiden kanssa Suomessa jossain ulkona niin syön lähes mitä vaan, mutta kavereilla menee aina aikaa löytää jotain sopivaa syötävää.

Sama täällä. Olen asunut viimeiset 12 vuotta ulkomailla ja kerran on tullut vastaan paikallinen ihminen, jolla on keliakia. Kukaan muu ei ole maininnut allergioistaan, jättänyt vain ottamatta jos ruoka ei sovi.

Vierailija
33/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Keksit koko pskan pilkataksesi ihmisiä, joilla on ruokavaliorajoitteita muista kuin allergiasyistä.

Tai sitten kaverisi ovat ääliöitä. Itse vältän gluteenia ja maitotuotteita, eikä linjasta poiketa viikonlopun tai jälkiruoan takia ikinä.

Vierailija
34/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Edelleenkään tämä ei ole tarjoilijalle mikään ongelma. Miksi kuvittelet niin?

Ei sillä ole mulle niin väliä onko se tarjoilijalle ongelma vai ei, tai kuinka suuri ongelma. Mua itseäni vaan nolottaa kaikki se turha vaivannäkö ja vaihtoehtojen etsiminen, kun sitten selviääkin ettei mitään rajoitteita ole oikeasti olemassa. Eli kun tarjoilija ensin juoksee kahteen otteeseen keittiössä selvittämässä voidaanko tämä ja tämä valmistaa gluteenittomana, ja selviää että ei, voi, tilataan kuitenkin se tavallinen vaihtoehto. Kun ei se toinen vaihtoehto kuulosta yhtä herkulliselta.

Eihän se mun ongelma ole ja tarjoilija tekee työtään, mutta kyllä tuollainen turha vänkääminen on mielestäni kiusallista kun kyseessä on aikuiset ihmiset kuitenkin.

Ap

Vierailija
35/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vaan mitä jos se tarjoilija tulkitsee väärin ja asiakas saakin vaikka anafylaksian, kun tarjoilija tulkitsi, ettei asiakkaalla ole oikeaa allergiaa? Näinkö kaikkien allergisten toiveet otetaan huomioon? "Haluaa vain vähän jotain muutoksia, ei allergiaa?" Esim. itselläni on eräs harvinaislaatuinen allergia joka varmaan helposti menisi näin tulkittuna piikkiin "ei todellista allergiaa." Olen saanut useita kertoja viimeaikoina ravintolassa ruokaa, josta lähtee mm. naama kihelmöimään ja turpoamaan, kun ei ole uskottu, että en todellakaan voi syödä raaka-ainetta x.

On täysin asiakkaan omalla vastuulla tehdä nämä allergiat selväksi.

Parhaita asiakkaita on nämä, jotka tulee pitsaravintolaan vaatimaan täysin gluteeni-kontaminaatio-vapaata ruokaa. 

Vierailija
36/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras oli, kun näin oikeasti vaivaa yhden gluteenittomaan tarjoiluun (ei keliakia eikä mitään allergiaa), mutta käsi kävi kuitenkin siellä normaaleissa tarjottavissa.

Tämä. Kaikkein vahvimmin mieleen on jäänyt yksi ravintolakäynti parin vuoden takaa tällä samalla porukalla. Alkuruokaan kuului leipää, joka sitten piti kolmella neljästä olla gluteenitonta. Ei mitään, asia selvä, tarjoilija kantoi pöytään 2 sinistä ja yhden valkoisen astian. Hän muistutti vielä ennen poistumistaan kahteen kertaan että sinisissä astioissa on gluteenitonta ja valkoisessa tavallista leipää.

Siinä sitten nautittiin alkuruokiamme kun glueeniton leipä loppui. Koska mä olin ainut joka söi sitä tavallista, sitä oli vielä kohtuuttoman paljon jäljellä siihen nähden mitä alkupalaksi jaksoin syödä. Tarjoilija kävi pahoittelemassa että heillä kävi pieni kämmi, gluteenitonta leipää tulee pian lisää kun se on paistumassa. Hetkinen vain.

Kun tarjoilija palasi uuden sinisen astian kanssa, kaikilla meistä oli lautasellaan sitä tavallista leipää. Hihhih, oli niin nälkä ettei millään jaksettu odottaa.

Tarjoilija oli puulla päähän lyöty vaikka asiallisesti sen yrittikin peittää.

Ap

Vierailija
37/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Keksit koko pskan pilkataksesi ihmisiä, joilla on ruokavaliorajoitteita muista kuin allergiasyistä.

Tai sitten kaverisi ovat ääliöitä. Itse vältän gluteenia ja maitotuotteita, eikä linjasta poiketa viikonlopun tai jälkiruoan takia ikinä.

Mulle on aivan sama mitä jengi syö. Saat olla vaikka kaikki-muu-kuin-naurisrajoitteinen minun puolestani. Mutta älä toitota turhaan rajoitteitasi tarjoilijalle jos sitten kuitenkin tilaat ihan normaalia ruokaa.

Ap

Vierailija
38/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kun trollaat, trollaa edes kunnolla. Kauramaito SOPII keliaakikolle! Ok, osassa saattaa olla mukana keliaakikolle sopimattomia viljojen jäämiä, mutta osa on varmuudella sopivia ja muutkin suurella todennäköisyydellä ihan ok.

https://gluteenittomatreseptit.fi/mitka-kaurajuomat-ovat-gluteenittomia…

"Kaura itsessään kuuluu sallittujen listalle, mutta kaikkien valmistajien raaka-aineet ja tuotantotilat eivät välttämättä täytä gluteenittomuuden puhtausvaatimuksia. Kaikkia kaurajuomia ei ole valmistettu puhdaskaurasta eli ne eivät siis ole automaattisesti gluteenittomia.

Mutta mitkä kauramaidot sitten ovat gluteenittomia? Mitä kaurajuomia keliaakikot ja muut gluteenitonta ruokavaliota noudattavat voivat juoda turvallisesti? Helpotimme etsintää ja kokosimme yhdelle listalle kaikki Suomessa myytävät gluteenittomat kaurajuomat eli kauramaidot.

Huomaathan, että samalta valmistajalta saattaa löytyä sekä gluteenittomia että gluteenia sisältäviä kaurajuomia."

Ja sitten siinä on kahdeksan eri sopivaa kauramaitoa...

En minä näistä tiedä mitään enkä haluakaan. Sen tiedän että toinen näistä "gluteenittomista" välttelee myös kauraa, toinen taas sanoo olevansa kauraton (en tiedä mistä syystä). Kuitenkin molemmille se kauramaito käy hyvin jos se on osa sitä parempaa ruoka-annosta.

Ap

Vierailija
39/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se mitä yritin sanoa. Mulle tuli tosi kiusaantunut olo kun tarjoilija totesi yhdelle, että tuota ruokaa ei voida taata täysin gluteenittomana vaikkei se varsinaisesti gluteenia sisälläkään, eli hän keksii kokin kanssa jonkun toisen jälkkärivaihtoehdon. Siihen kaveri sitten ykskantaan no että ei se haittaa, kai nyt lauantaina vähän voi gluteeniakin, hihi. Mun mielestä toi on oikeasti aika kurjaa keliaakikoille joille ehdoton gluteenittomuus on lähestulkoon elintärkeää.

Sama siis näiden kaikkien kohdalla. On maidoton ja gluteeniton mutta jos se parempi jälkiruokavaihtoehto sisältää gluteenia ja maitoa niin ei se haittaa, otetaan se. Miksi alunperinkään tuoda näitä kaikkia rajoitteitaan esiin, jos ne eivät kuitenkaan varsinaisesti vaikuta lopputulokseen?

Ap

...eli et ole kuullutkaan vähägluteenisen ruuan ideasta? Itselleni isoina määrinä kaikki kotimaiset viljat tuottavat ongelmia, mutta pieninä määrinä ovat ihan ok. Eli en esim. syö leipää päivittäin, mutta jos jossain jälkkäriannoksessa on keksinmuruja, ei sillä ole mitään väliä koska määrä on niin vähäinen ettei aiheuta ongelmia. Jatkossa jos kaverisi rupeaa säätämään noin, niin sanot vain tarjoilijalle että se tarkoittaa vähägluteenista, pienet muruset tai yksi keksi ei ole niin pahaksi hänelle.

Mulla ei ole aikomustakaan työntää lusikkaani siihen älämölöön kun se on käynnissä. :D Se nyt vielä puuttuu että minä alan selittää vierestä mitä kaveri voi syödä kun hän kertoo olevansa gluteeniton. Yritän noissa tilanteissa vaan olla hiljaa ja näkymätön kun odotan omaa vuoroani tilata.

Ap

Vierailija
40/69 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On täysin asiakkaan omalla vastuulla tehdä nämä allergiat selväksi.

Parhaita asiakkaita on nämä, jotka tulee pitsaravintolaan vaatimaan täysin gluteeni-kontaminaatio-vapaata ruokaa. 

Mitenkä teet ne allergiat selvemmäksi, kuin sillä, että kerrot ne tarjoilijalle? Tarjoilija ei usko, koska nämä trendiallergiset perseilijät vaan huvikseen keksii niitä allergioitaan ja herkkyyksiään? Tasan tarkkaan on tarjoilijan ja ravintolan vastuulla, että se ruoka tarjoillaan allergeenittomana tai ilmoitetaan, ettei sellaista voida valmistaa, niin voi vaihtaa ravintolaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän