Nolottaa käydä syömässä ystävien kanssa, erikoisruokavaliota jos jonkinlaista.
Tiedän, ei ole minun ongelmani ja ravintolat on olemassa sitä varten että ne tarjoavat asiakkailleen heille sopivaa ruokaa. Silti haluaisin aina valua pöydän alle kun tarjoilija hiki otsalla yrittää selvittää mitä kukin voi syödä. Ruoan tilaaminen kestää älyttömän kauan, ja tarjoilijaparka menee moneen otteeseen sekaisin vaikka merkkaa kaiken muistiin parhaansa mukaan.
Yksi on maidoton, munaton ja gluteeniton. Mutta jätskiannoksen voi kuitenkin syödä ja juoda kauramaitoa, siinä nyt on gluteenia mutta ei hänellä ole keliakiaa. Siis anteeksi, kysyy tarjoilija, oliko gluteeniton vai ei? No on sillai vähän, kauramaito käy. Ja jätskin päällä keksi.
Toinen on munaton, gluteeniton, maidoton ja avokadoton. Vähän voi vehnää käyttää kuitenkin.
Kolmas on kasvis, maidoton ja kauraton. Ei se kauramaito haittaa kuitenkaan jos sitä on vain vähän. Tai jonkin verran. Aknea varten on myös gluteeniton mutta viikonloppuisin voi syödä gluteenia. Ja vähän viikollakin. Akne on ihan samassa jamassa kuin teini-iästä asti.
Yhdelläkään näistä tyypeistä ei ole mitään terveydellistä syytä rajoittaa ruokavaliotaan. Tarjoilijakin repesi viimeksi nauramaan kun minä viimeisenä totesin syöväni suositellun menun ja ihan sen tavallisen version.
Onko nykyään muotia olla jotenkin ruokarajoittunut? Allergiat sun muut ymmärrän kyllä, mutta miksi rajoitteita pitää vetää hatusta ellei niille ole perusteita?
Romaniasta kotoisin oleva tuttavani kysyi multa kerran vilpittömän uteliaana, että miksi Suomessa on niin paljon erilaisia ruokavalioita. Hän ei kuulemma ole törmännyt moiseen missään muualla maailmassa niin suuressa määrin kuin täällä. On siis tutkija ja matkustanut ympäri maailmaa moneen otteeseen.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on jotenkin turhauttavaa. Itsellä on jonkin asteinen laktoosi-intoleranssi, mutta muuten ei ole tarkkaa. On mulla omat suosikit ja inhokit, mutta en ylipäätään jaksa hifistellä kauheasti ruuan suhteen. Sitten on kavereita jotka jotenkin suorittaa jotain terveyselämää tietynlaisen ruuan kanssa. Minusta se vaikuttaa jotenkin raskaalta, mutta oma on asiansa. Enkä ole ylipainoinen tai syö mega epäterveellisesti, en vaan jaksa olla niin tarkka. Akneenkin minulla on kova lääkitys ollut, ei siihen auta ruokavalio.
Tuo aknejuttu on näistä kaikkein suurin mysteeri itselleni. Ei saa syödä tätä eikä tuota eikä muutakaan, akne lähtee kun syö ohjeistuksen mukaan. Sitä ohjeistusta on nyt noudatettu vuosikausia mutta en ainakaan itse näe hänen kasvoissaan muutosta. Samanlainen on kuin aina. Se nyt kuitenkin on sairaus joka näkyy päällepäin. Mutta lääkitystä ei voi ottaa koska ruokavalio auttaa.
Pidän tietenkin turpani kiinni aiheesta, mutta ihmetyttää se väkisinkin.
Ap
Keliakiasta kärsivänä minua ei ärsytä muoti-gluteenittomuus koska kun kysyntä on suurempaa, on tarjolla myös enemmän gluteenittomia ruokia. Joten seuraavan kerran kun teitä ärsyttää joku joka muodin takia syö gluteenitonta, ajatelkaa että he auttavat oikeasti sairaudesta kärsiviä saamaan monipuolisemman ruokavalikoiman tarjolle.
En toivo kenellekkään keliakiaa koska voi olla tosi työlästä seurata mitä saa syödä ja monista ruoista joutuu täysin luopumaan, joten koittakaa ymmärtää että suurempi kysyntä auttaa meitä oikeasti sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Keliakiasta kärsivänä minua ei ärsytä muoti-gluteenittomuus koska kun kysyntä on suurempaa, on tarjolla myös enemmän gluteenittomia ruokia. Joten seuraavan kerran kun teitä ärsyttää joku joka muodin takia syö gluteenitonta, ajatelkaa että he auttavat oikeasti sairaudesta kärsiviä saamaan monipuolisemman ruokavalikoiman tarjolle.
En toivo kenellekkään keliakiaa koska voi olla tosi työlästä seurata mitä saa syödä ja monista ruoista joutuu täysin luopumaan, joten koittakaa ymmärtää että suurempi kysyntä auttaa meitä oikeasti sairaita.
Minusta voisi vielä erottaa keliaakikon ja vähägluteenisen ruokavalion, niin se joka ei tarvitse puhdastilassa tehtyä "oikeaa" gluteenitonta, voisi ottaa vain sellaisen normaalin annoksen, josta jätetään tavallista viljaa sisältävät ruuat pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole allerginen vehnälle tai ruistuotteille, mutta ne tuppaavat turvottamaan ja pierettämään ja tulee ripulia.. eli otan gluteenittomana tai kaurana.. joskus pieni määrä vehnäjauhoa on ok, mutta kärsin sitten seuraukset..jos kaveri tätä tarkoitti, että kyllähän nyt viikonlopun kunniaksi voi ottaa lue= huomenna on aikaa ravata vessassa..
Mulla tämä sama. Ja jos olen pitemmän aikaa malttanut pidättäytyä noista viljoista, ja vatsa on hyvässä kunnossa, pystyn satunnaisesti syömään esim. tavallisen pitsan ilman ongelmia. Aina tämäkään ei onnistu ja on ihan arpapeliä kuinka käy. Voi siis myös olla että loppu illan vatsa paisuu kuin ilmapallo, joka johtaa lopulta tolkuttomiin vatsakipuihin. Istuminen ja kireät vaatteet vain pahentaa tilannetta. Jos syönnin jälkeen on tarkoitus jatkaa iltaa, todellakin pidättäydyn viljoista. Jos taas tiedän että pääsen pian syönnin jälkeen kotiin, voin hyvinkin syödä riskillä jotain vatsavaivoja aiheuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta voisi vielä erottaa keliaakikon ja vähägluteenisen ruokavalion, niin se joka ei tarvitse puhdastilassa tehtyä "oikeaa" gluteenitonta, voisi ottaa vain sellaisen normaalin annoksen, josta jätetään tavallista viljaa sisältävät ruuat pois.
Niinpä. En usko että ongelmilta vältytään kun osa gluteenittomista on sellaisia jotka eivät huomaa jos syövät gluteenia, ja osa taas saa oireita jos jostain on tössähtänyt pieni määrä jauhoa leikkuulaudalle tms.
Hyvä toki että muodin vuoksi gluteenittomat vaihtoehdot lisääntyvät, mutta ravintolan pitää aina muistaa sanoa että voidaanko tuotteen gluteenittomuus taata vai onko se "gluteeniton".
Ap
Minulla oli kauan sitten työkaveri, joka mainosti olevansa kasvissyöjä. Puheiden perusteella hän olisi nykysuomeksi totaalinen vegaani, mutta sellaista käsitettä ei 1970-luvulla ollut. Kahvipöydässä hän ei muuta kuin paasasi kyllästymiseen saakka raakaravinnosta, erilaisista ravintolisistä sun muista. Kotoa hän toi omat salaattipitoiset eväät eikä käyttänyt työpaikan lounasseteleitä. työmaaruokalassa. Tai siis käytti, mutta Stockan Herkussa erilaisten vegaanisten ruokaostosten tekoon. Siellä taisi olla joku vegeosasto tällaisille hörhöille.
Sitten yhtenä iltana satuin kävelemään rautatieasemalla ja näin tämän duunikaverin jonottamassa snagarijonossa. Jäin seuraamaan hänen aikeitaan ja totta tosiaan: Hän osti jonkun tuplahampurilaisen kaikilla mausteilla ja rupesi syömään sitä kaksin käsin sinapin ja ketsupin valuessa suupielistä.
Jatkoin matkaani muina miehinä mutta siten, että hän taatusti näki minut ja tiesi, että olin huomannut hänet.
Tämän jälkeen hän ei työpaikalla puhunut omista ruokavalioistaan mitään.
Ihmettelen tätä miten määritellään "oikea sairaus". Lapsellani on ärtyvän suolen oireyhtymä, ihan lääkärin antama diagnoosi. Siinä sairaudessa on ihan tavallista, että on joitain ruoka-aineita, joita ei kannata syödä lainkaan, jos ei halua tosi kipeäksi ja sitten on sellaisia, joita voi syödä satunnaisesti vähän. Ja ilmeisesti tämä jälkimmäinen on sitten se punainen vaate, joka suututtaa monet ja sitten kuullaan kommentteja "ei tuo ole oikea sairaus" (vaikka lääkärin mielestä on). Ideana siinä onkin, että ruokavaliota pitäisi pyrkiä laajentamaan mahdollisuuksien mukaan eli kokeiluja kannattaa järjestelmällisesti tehdä. Tämä ei edelleenkään tarkoita, etteikö kyse ole sairaudesta. En todellakaan väheksy esim. keliakiaa, mutta aika monta kertaa olen lapseni puolesta suuttunut, kun hänen sairauttaan sitten saa vähätellä. Oireet eivät ole pientä vatsan turvottelua vaan kovissa kivuissa makaamista muutama päivä putkeen, jos on syönyt vaikka vehnää. En pidä lastani trendipellenä (vaikka kai heitäkin sitten on olemassa). Jokainen voi ihan itse päättää syömisistään vointinsa mukaan. Jos laktoosi pierettää, sen voi jättää pois ilman diagnoosiakin. Terveydenhuollossa on töitä muutenkin. Ylipäänsä en ymmärrä miksi sairauksia ja vaivoja pitää laittaa järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä miten määritellään "oikea sairaus". Lapsellani on ärtyvän suolen oireyhtymä, ihan lääkärin antama diagnoosi. Siinä sairaudessa on ihan tavallista, että on joitain ruoka-aineita, joita ei kannata syödä lainkaan, jos ei halua tosi kipeäksi ja sitten on sellaisia, joita voi syödä satunnaisesti vähän. Ja ilmeisesti tämä jälkimmäinen on sitten se punainen vaate, joka suututtaa monet ja sitten kuullaan kommentteja "ei tuo ole oikea sairaus" (vaikka lääkärin mielestä on). Ideana siinä onkin, että ruokavaliota pitäisi pyrkiä laajentamaan mahdollisuuksien mukaan eli kokeiluja kannattaa järjestelmällisesti tehdä. Tämä ei edelleenkään tarkoita, etteikö kyse ole sairaudesta. En todellakaan väheksy esim. keliakiaa, mutta aika monta kertaa olen lapseni puolesta suuttunut, kun hänen sairauttaan sitten saa vähätellä. Oireet eivät ole pientä vatsan turvottelua vaan kovissa kivuissa makaamista muutama päivä putkeen, jos on syönyt vaikka vehnää. En pidä lastani trendipellenä (vaikka kai heitäkin sitten on olemassa). Jokainen voi ihan itse päättää syömisistään vointinsa mukaan. Jos laktoosi pierettää, sen voi jättää pois ilman diagnoosiakin. Terveydenhuollossa on töitä muutenkin. Ylipäänsä en ymmärrä miksi sairauksia ja vaivoja pitää laittaa järjestykseen.
On joitain ruoka-aineita, joita voin syödä välillä pieninä määrinä. Siksi saatan ravintolassa valita sen pienen määrän hetkeksi juuri tietyn jälkiruuan, mutta pyytää pääruuan ilman sitä samaista raaka-ainetta. Kerron tämän tietysti tilatessani, ettei keittiössä tarvitse pelätä kontaminaatiota, mutta oletan joka tapauksessa saavani annokset siten kuin tilaan.
Ja allerginen valitsee listasta sitten jotain muuta. ei ole pakko ottaa sitä tillilihaa jos tilli ei käy-äly älä jätä. Ei tarjoilija ole velvollinen räätälöimään jokaiselle allergikolle täysin oman annoksen tai sitten listassa voi lukea, että räätölöity annos, joka poikkeaa normilistasta maksaa enemmän.
Tuskin kukaan on allerginen listan kaikille ruuille ja jos on, niin sitten ei ehkä kannata lähteä ulos syömään.