ADHD estää munasolujen luovuttamisen
Ymmärrän sen järjellä ihan täysin: nämä nepsy-jutut ovat vahvasti periytyviä. Tällaiset asiat saavat oloni vain niin, niin huonoksi. Minulla on ADD-diagnoosi. Pian toinen yliopistotutkinto valmis. Hyvä parisuhde, vakaa elämäntilanne. Olen kuitenkin niin viallinen, etten kelpaisi luovuttajaksi... Monien mielestä en edes äidiksi, mikä on suurin toiveeni.
Kommentit (139)
Olet tietysti arvokas ihminen ja sinusta vielä tulee hyvä äiti mahtaville lapsille! Ei mitään syytä epävarmuudelle, hankaluuksia varmaan tulee niin kuin kaikissa perheissä, mutta sinulla on hyvä ymmärrys siitä kuinka saatella lapset menestykseen. Taitaapa siinä hyviä geenejäkin siirtyä eteenpäin.
Mutta nuo luovutusasiat on aina olleet todella tiukkoja, jotkut saa luovuttaa ja toiset ei. Aina ei ehkä oikein saada arvottua miten ne menee.
Kun ADHD soluja luovutetaan ja niistä syntyy vieraaseen perheeseen lapsi, niin kaikki voi mennä erinomaisesti. Mutta voi olla niinkin että hankaluuksiin ilmaantuessa se "vieras" perhe ei tiedäkään miten toimia, ja pahimmassa tapauksessa alkaa kokea sen lapsen vieraaksi ja oudoksi. Ei se ole kunnollinen kasvuympäristö lapselle.
No kyllä mä ottaisin mielummin adhd munasolun, kuin jonkun psykopaatin munasolun, kukaan ei ole täysin terve, kaikilla on jotain ikäviä piirteitä
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko sama kielto spermanluovuttajaa? Mies kun periyttää tätä ominaisuutta etenkin pojalle lähes 100%;n vahvasti, luulisi olevan siis kiellettyä luovuttaa sukusoluja.
Spermanluovutuksessa kytätään vielä luovuttajan taustatiedotkin. Jos on rikoksia taustalla, ei sovi luovuttajaksi luotettavuuden takia.
Niin. En osaa sanoa tuon eettisyyteen juuta enkä jaata. Siellä on varmaan sitä sun tätä muutakin,mikä estää luovuttamisen? Haluavat normaaleiden ihmisten soluja, rodunjalostajat.
Voin lohduttaa, ettei se munasolun luovuttaminen ole yhtä miellyttävä eikä yksinkertainenkaan toimenpide kuin sperman luovuttaminen!
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä ottaisin mielummin adhd munasolun, kuin jonkun psykopaatin munasolun, kukaan ei ole täysin terve, kaikilla on jotain ikäviä piirteitä
Ei diagnosoitu psykopaattikaan saa luovuttaa soluja. Ihmeellistä whataboutismia, etenkin kun muutkin sairaudet, nepsyongelmat ja mt-ongelmat todella ovat este. Kenestäkään ei voi olla varma, mutta todennäköisemmin sellainen ihminen, jolla ei itsellään tai lähisuvussa ole periytyviä sairauksia on terve, kuin sellainen jolla on.
Ei saa luovuttaa siittiöitäkään. Nämä muut sitten voi tapailla lähisukua tietämättään.
Ei esim. ykköstyypin diabeetikkokaan saa luovuttaa sukusoluja (eli munasoluja tai spermaa).
Kriteerit koskee myös lähisukulaisia, eli jos vaikkapa isäsi on sairastanut lapsesta asti diabetesta, et saa luovuttaa. Sama monien muiden perinnöllisten sairauksien kohdalla, kuten myös ADHD, autismi, kaksisuuntainen mielialahäiriö jne.
Kriteerit on tiukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta ihan hyvä että näin on. Nuo nepsy-ongelmat aiheuttavat niin paljon tuskaa.
Itse olen assi, add ja liitännäisdiagnoosina sekamuotoinen persoonallisuushäiriö
Mikä ihmeen "liitännäisdiagnoosi".
Tätä minäkin ihmettelen. Persoonallisuushäiriö hänelle ne ongelmat aiheuttaa, ei nepsyys.
Itselläni ja yhdellä lapsistani on ADHD, eikä elämä mitään kärsimystä ole. Ihan tavallisia ihmisiä ollaan.
Eikai "normaalia" olekaan
Katsos kun vaan tietynlaisia ihmisiä halutaan polkemaan yhteiskunnan rattaita. Kun "vääränlaiset" eivät ole sopeutuneet samaan muottiin, pitää heidän lisääntyminen jotenkin estää. Ei tulisi muuten hyvää orjatyövoimaa rikkaille.
ADHD-diagnoosit taitavat kuitenkin olla aika subjektiivisia? Mikä on niiden tieteellinen pohja lopultakaan? Miksei luovuttajille tehdä ÄO-testejä? Minua huvittaa ajatus, että 130 ÄO:n omaava ns. ADHD-ihminen ei saa luovuttaa, mutta lähes jälkeenjäänyt 80 ÄO-ihminen saa, kunhan ei ole ADHD-diagnoosia.
Ympäristön vaikutusta ADD:n syntyyn vähätellään ja perimän liioitellaan. Vakaat olot ja hyvä kiintymyssuhde, jossa ymmärretään lapsen herkkää temperamenttia ja osataan vastata siihen, toiminnanohjaus kehittyy hyvin.
K.s. Gabor Maten kirjat, esim. Scattered Minds.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden vastuulla on, ettei kukaan joudu sellaiseen tilanteeseen, jossa täytyisi valita ADHD-munasolun ja psykopaatin munasolun välillä. Ihmisillä itsellään tosin on tapana hankkiutua ihmissuhteissaan tuollaisiin valintatilanteisiin, mutta se on jo toinen luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiä tutkittaisiin tarpeeksi tarkasti, niin jokaiselta löytyisi jonkinlaisia "vikoja", jotka jälkeläiset voivat periä.
Kyllä ja perimässä on, vaikkei olisi itselle puhjennut. Toisaalta taas joukossamme on paljon niitä, joilta vain puuttuu diagnoosi. Sellainen sitten voi luovuttaa?
Henkilö jolla on diagnosoitu adhd ei voi Ruotsissa toimia palomiehenä, diagnosoimaton voi. Siksi siellä diagnosoidut haluaisivat diagnoosista eroon
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun vaan tietynlaisia ihmisiä halutaan polkemaan yhteiskunnan rattaita. Kun "vääränlaiset" eivät ole sopeutuneet samaan muottiin, pitää heidän lisääntyminen jotenkin estää. Ei tulisi muuten hyvää orjatyövoimaa rikkaille.
Aidosti uskon tästä olevan kyse. Kokemuksissani ns. ADHD-diagnoosin saaneet ihmiset ovat itsenäisesti ajattelevia ja intohimoisia ihmisiä, eli juuri sellaisia, joita tasapäistävä valtio ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Ei nepsyjen lisääntymistä ole estetty. Monet lisääntyvät jopa enemmän kuin jaksaminen antaisi myöten.
Sama yhteiskunta, joka leimaa ADHD-diagnosoidut mielenhäiriöiseksi pohjasakaksi, jonka ei tule lisääntyä, kuitenkin myös uskoo, että mies voi muuttua naiseksi ja päinvastoin. :)
Vierailija kirjoitti:
Varmasti moni nepsy on kautta aikain luovuttanut ja nepsy voi tulla neurotyypillisillekin. Itsekin aikuisiällä diagnoosin saanut ja vasta myöhemmin on harmittanut se, että jollain tapaa olen kuin toisen luokan kansalainen nyt. Olisin kuitenkin ehtinyt tehdä kaikkea "itselle kiellettyä" jo vuosia ennen diagnoosia joten eiköhän moni nepsy harjoita salaa tai tietämättään ammattia mitä ei "oikeasti saisi." Itsekin olisin vastannut kysymyksiin ennen, että ei ole mitään, koska en tiennyt nepsyydestäni.
Mulle tuli vähän aika sitten ihan puun takaa, ettei ADHD-diagnosoidut pääse poliiseiksi tai palomiehiksi Suomessa. Siinä jos missä on kaksi ammattia, joissa ADHD:stä voisi olla enemmän hyötyä, kun ne yleensä on parhaimmillaan stressaavissa ja nopeasti vaihtuvissa tilanteissa. Mutta ei voi, koska niissä ajetaan isoja autoja.
Mut diagnosoitiin vasta aikuisena ja nyt toivon, että poika selviää kouluista ilman diagnoosia, koska hänen unelma-ammattinsa ovat juuri palomies ja poliisi.
Minulla add-diagnoosi ja olen luovuttanut munasoluja, tai siis myynyt niitä. En vain tehnyt sitä suomessa, vaan eräässä toisessa länsimaassa yksityisellä klinikalla, jota etsivät älykkäiden ihmisten sukusoluja. minä täytin ne kriteerit, add:lla ei ollut mitään vaikutusta, tosin siitä kyllä keskusteltiin miten se minussa ilmenee. Luovutetuista sukusoluista on syntynyt ainakin kolme lasta: en ole kysellyt kolmannen jälkeen laiskuuttani, että onko käytetty lisää. Viiteen luovutukseen suostuin. Itsellä add näkyy lähinä vain helppona häiriintymisensä opiskellessa, muuten ei. se mitä olen kuullut, niin ainakin nuo kolme lasta menestyvät hienosti elämässään. ainakin yhdessä perheessä on vähintään toisella vanhemmalla myös add ja aika lailla saman tyyppinen kuin minulla (sain myös tavata pariskunnat, jotka munasolujani saivat: se oli heidän vaatimuksensa ja kuului myös klinikan käytäntöihin (suomessahan on toisin))
On harmi, että suomessa ollaan liian puusilmäisiä erilaisten diagnoosien suhteen. Esimerkiksi adhd voi ilmentyä monella eri tavalla. minäkin olen ns. puhdas tyyppi ja kaikenlisäksi minulta puuttuu alkoholismigeeni enkä ole koskaan ollut kiinnostuut päihteistä. Tämä "vika" kulkee suvussani.
mielestäni pitäisi enemmänkin tutkia (etenkin suomalaisista kun on puhe) alkoholismigeenit ja rankata ne pois sukusolujen luovutuksesta. adhd:t siinä tapauksessa, jos oireilee kovin voimakaasti eikä mikään auta tarpeeksi. kaikki muutkin sairaudet tulisi harkita yksilöllisesti
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Toivottavasti kohta tulee lisää esteitä teikäläisille niin loppuu huuhaa-diagnoosien kerjääminen.
Adhd:ta diagnosoidaan enemmän pojilla.
Se, onko adhd todella enemmän pojilla esiintyvää, on sitten toinen keskustelu.
Niin eihän näitä diagnooseja pitäisi antaa, jos elämä sujuu normaalisti. Tai mihin siinä diagnoosia tarvii?