ADHD estää munasolujen luovuttamisen
Ymmärrän sen järjellä ihan täysin: nämä nepsy-jutut ovat vahvasti periytyviä. Tällaiset asiat saavat oloni vain niin, niin huonoksi. Minulla on ADD-diagnoosi. Pian toinen yliopistotutkinto valmis. Hyvä parisuhde, vakaa elämäntilanne. Olen kuitenkin niin viallinen, etten kelpaisi luovuttajaksi... Monien mielestä en edes äidiksi, mikä on suurin toiveeni.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Hedelmöityshoidot muutenkin ovat tosi irvokkaita. Maailmassa lienee ihan riittävästi orpolapsia hyviä kasvattivanhempia vailla.
Tämä. Ja kun hoitojen syynä on usein tasan se, että ollaan läskejä, liian vanhoja tai molempia, niin ei oikein säälitä.
Luin äskettäin en muista mistä, että kun annettiin sitä laihdutuslääkettä, niin joiltakin parani ADHD, eli jotain puuttuu aivoista ja alkoivat sitten voida lääkityksellä hyvin. Kai ne tutkivat tuota lisää.
Miksi edes ajattelet tuollaista? Ei ole järkeä rasittaa aivoja tuollatavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli esimerkiksi 140 ÄO ADHD-diagnosoitu professori ei voi luovuttaa, mutta 80 ÄO koko elämänsä sosiaalituilla elänyt somali voi? Ymmärsinkö oikein?
Mitä sitten? Miksi sinua loukkaa tuo?
Meidän suvusta kukaan ei voisi luovuttaa, mutta miksi haluaisimmekaan luovuttaa sukusolujamme johonkin puiseen perheeseen jotka ei itse saa lasta aikaiseksi? Adoptio on keksitty, jos kokee suurta kutsumusta hoivaan ja kasvatukseen, eikä lisääntyminen omin avuin onnistu.
Koska älykkäänä ihmisenä koen, että älykkyys on paljon harvinaisempi ja merkittävämpi voimavara kuin tyhmyys. Mutta toki valtio haluaa juuri tyhmiä ja helposti hallittavia orjia, joten linjaus tässäkin on johdonmukainen.
Sukusolujen käytössä on omat ongelmansa, kuten viime aikoina on uutisoitu. Vai haluaako joku 50 jälkeläistä ehkä pariutumaankin tulevaisuudessa samanikäisinä keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmöityshoidot muutenkin ovat tosi irvokkaita. Maailmassa lienee ihan riittävästi orpolapsia hyviä kasvattivanhempia vailla.
Tämä. Ja kun hoitojen syynä on usein tasan se, että ollaan läskejä, liian vanhoja tai molempia, niin ei oikein säälitä.
Kovin ylipainoinen ei saa julkisella hoitoja.
Sinä siis hankit hankit itsellesi häiriön jota, lääkärit pitävät kaksostutkimusten mukaan perinnöllisenä ja sitten yllätyt, ettei munasolusi kelpaa? Mitä kohtaa et käsittänyt hankkiessasi diagnoosin "neuropsykiatrisesta perinnöllisestä häiriöstä"? Eikö tuo nyt ole aika pikku juttu, jos todella koet hyötyneesi diagnoosista? Nuo ohjeistukset on tehty varman päälle, eikä kannata liikaa muutenkaan omanarvontuntoaan eikä minäkuvaansa rakentaa oirekuvauksille.
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis hankit hankit itsellesi häiriön jota, lääkärit pitävät kaksostutkimusten mukaan perinnöllisenä ja sitten yllätyt, ettei munasolusi kelpaa? Mitä kohtaa et käsittänyt hankkiessasi diagnoosin "neuropsykiatrisesta perinnöllisestä häiriöstä"? Eikö tuo nyt ole aika pikku juttu, jos todella koet hyötyneesi diagnoosista? Nuo ohjeistukset on tehty varman päälle, eikä kannata liikaa muutenkaan omanarvontuntoaan eikä minäkuvaansa rakentaa oirekuvauksille.
Jep, diagnoosia ei missään nimessä kannata hankkia ellei sille ole todellinen tarve ja hätä elämässä.
Mitään hyötyä diagnoosista ei ole, jos pärjää ilmankin. Haittaa siitä sen sijaan voi olla.
"Tämä on herkkä aihe. Hedelmöityshoitoihin hakeutuvat henkilöt ovat usein - eivät tietenkään aina - joutuneet jo kokemaan sen kipeän kohtalon, etteivät heidän solunsa kelpaa jälkeläisen aikaan saamiseen. Heidän oma älynsä, musikaalisuutensa, kauneutensa ja kaikki hienot piirteensä on täytynyt haudata lapsitoiveen mukana."
Voi luoja, mitä soopaa. Oikeesti en ole kuullut kenenkään lapsia saaneen ajatelleen heidän ominaisuuksiensa periytymistä lapsilleen. Sitä paitsi kaikki ei periydy vaan on oman mielenkiinnon ja harjoituksen tulosta. Hyvä että on kriteerit luovuttajille, etenkin nyt kun näitä adhd tapauksia on joka julkkiksella ja kolut täynnä. Ja vaativat tukitoimia eli resursseja. Tuntuvat lisääntyvän ihan hurjasti nämä monimuotoiset. Alkaa normaali ollakin jo harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä siis diagnosoimattomat luovuttaa. Jos tutkittaisiin, jokaiselta löytyisi jotain, ja juurikin perinnöllistä. Mm. magneettikuvauksella saisi kiinni polvissa, lonkissa, nilkoissa ja selässä lähes jokaisella jotain.
Mutta joo. Neurokirjo on vaikea asia, ja se ei tosiaan ole on-off, vaan meistä jokainen on jossain kohtaa kirjoa ja piirteitä löytyy kaikilla.
"Neurokirjo" tarkoittaa neurokehityksellisiä häiriöitä. Joita ovat autismikirjo, ADHD, Touretten oireyhtymä, oppimisvaikeudet ja kehityksellinen kielihäiriö.
Kaikilla ei tietenkään tällaisia häiriöitä ole, joten väitteesi ei ole oikea, että kaikki olisivat "neurokirjolla". Toki varmaankin se diagnosoinnin rajamaasto on jokseenkin häilyvää, mikä lasketaan ns. normaaliksi, ja mikä on jo häiriö.
https://autismiliitto.fi/autismi/erilaista-autismia/neuropsykiatriset-h…
MInusta on tysin normaalia, että hedelmöityshoidoissa käytetään kaikinpuolin mahdollisimman terveitä munasoluja tai siittiöitä. Ja koitetaan välttää myös periytyviä sairauksia ja häiriöitä.
Verenluovutukessakin on aika tarkat kriteerit ja monet aika tavallisetkin seikat sulkevat verenluovutuksen mahdollisuuden.
Elintenluovutuksessa on varsinkin erittäin tarkat kriteerit.
Nämä ovat lääketieteellisiä lähtökohtia hoitaa asioita. Lähes kaikki ihmiset lisääntyvät omilla sukusoluillaan, joten mistään "rodunjalostuksesta" ei ole todellakaan kyse.
Mietitäänpä hetki senkin näkökannalta, kenelle sukusoluja luovutetaan lapsettomuushoidoissa.
Olisi eettisesti arveluttavaa, jos jokin periytyvä sairaus tai häiriö tiedetään, ja silti käytettäsiin sellaista sukusolua, kun voitaisiin käyttää ainakin todennäköisemmin tervempiä. Mielestäni sukusolujen luovutuksen kriteerit ovat täysin paikallan ja oikein.
Ihmisarvon on kaikilla tietenkin sama, olis kenellä nyt mitäkin sairautta, häiriöitä tai eriaisia ominaisuusia.
Vierailija kirjoitti:
MInusta on tysin normaalia, että hedelmöityshoidoissa käytetään kaikinpuolin mahdollisimman terveitä munasoluja tai siittiöitä. Ja koitetaan välttää myös periytyviä sairauksia ja häiriöitä.
Verenluovutukessakin on aika tarkat kriteerit ja monet aika tavallisetkin seikat sulkevat verenluovutuksen mahdollisuuden.
Elintenluovutuksessa on varsinkin erittäin tarkat kriteerit.
Nämä ovat lääketieteellisiä lähtökohtia hoitaa asioita. Lähes kaikki ihmiset lisääntyvät omilla sukusoluillaan, joten mistään "rodunjalostuksesta" ei ole todellakaan kyse.
Mietitäänpä hetki senkin näkökannalta, kenelle sukusoluja luovutetaan lapsettomuushoidoissa.
Olisi eettisesti arveluttavaa, jos jokin periytyvä sairaus tai häiriö tiedetään, ja silti käytettäsiin sellaista sukusolua, kun voitaisiin käyttää ainakin todennäköisemmin tervempiä. Mielestäni sukusolujen luovutuksen kriteerit ovat täysin paikallan ja
"MInusta on tysin normaalia, että hedelmöityshoidoissa käytetään kaikinpuolin mahdollisimman terveitä munasoluja tai siittiöitä. Ja koitetaan välttää myös periytyviä sairauksia ja häiriöitä."
Tuossa mielessä kenenkään sukusoluja ei tulisi hyväksyä, koska kaikilla meillä on perinnöllisiä sairauksia ja alttiuksia niihin. Muutenkin nykyisin voidaan monikin sairaus hoitaa kokonaan oireettomaksi. Pitäisi enemmänki keksittyä vakaviin sairauksiin, kuten alkoholismiin ja muuhun päihdekäyttöön. Ahdistuksen ja masennuksenkin tiedetään perityvän. Entä kaljuus sitten: se on monen mielestä lisääntymistä rajoittava tekijä. Toisten mielestä vain seksikkyyttä lisäävä.
Itse olen sitä mieltä, että vaikka adhdon luokiteltu yhteiskuntamme rajoitteiden vuoksi häiriöksi, niin jos katsotaan kokonaiskuvaa ja ihmisevoluutiota, niin adhd:t ovat olleen yhteiskunnan luova voima, joka on saanut ihmiset kehittymään. Adhd:ssakin tulisi ottaa selville millaisia oireita sukusolun kantajalla on.
Toisaalta olen sitä mieltä, että mitään lapsettomuushoitoja ei tulisi antaa kenellekään. Sekin on evoluution tarkoitus, jos joku ei kykene lisääntymään omillaan. Siinä on jotain taustalla ja olsii hyvä, jos lapsettomuustutkimusta vietäisiin sillä lailla eteenpäin, että lapsettomuudest akärsiviltä tutkittaisiin geenstö kunnolla ja persuteellisesti, jotta voitaisiin selvittää mahdolliset pahat geneettiset virhee,t joiden vuoksi heidän elimistönsä ei ole kehittynyt lisääntyväksi elimistöksi. pahoittakaa mielenne ihan vapaasti. Minä uskon evoluutioon ja siihen, että evoluutio tietyllä tavalla tietää mitä tekee kaikkine variaatioineen ja vaurioineen.
Olen myös sitä mieltä, että jokaisen lasta haluavan tulisi käydä psykologisissa testeissä, ihan lapsen parhaaksi ja saada koko lapsen alaikäisyyden ajan kasvatuksellista tukea ja valvontaa. Sen verran paljon lapsia kohdellaan kaltoin ja kasvatetaan huonosti. Siinä missä on todella päteviä adhd-ihmisiä, on myös niitä, jotka eivät vain ole soveltuvia vanehmmiksi mitenkään. Ihan kuin niidenkin parissa, jotka ovat niin sanotusti normaaleja.
Mitä itseeni tulee, niin paljon mieluummin lisäännyn adhd:n kanssa, koska se tuo mukaan luovuusfaktorin, kuin sitten tylsääkin tylsemmän normaalin kanssa, joka ei koskaan pääse omien rajojensa ulkopuolelle. Adhd pääsee paljon suremmalla todennäköisyydellä. toivoisin, että yhteiskuntaamme kehitetään sellaiseen suuntaan, että kaikilla oli mahdollisuus olla omia itsejään, myös koulussa kuin muuallakin, jotta voisimme vapautua turhista diagnoosikierteistä.
Ihan hirveän kalliiksi tulee yhteiskunnalle, kun joku adhd-piirteinen joutuu pakosta hakemaan itselleen diagnoosin, jotta vaikka saisi koulussa itselleen tarvittavan rauhallisen tilan keskittyä, tai luvan pyöritellä fidgettiä tai muuta liikettä kehoonsa oppimisen aikana. Nyt sellaisen saa vain diagnoosilla: muutoin opettaja puuttuu asiaan ja tekee negismaininnan wilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei luovuttajaksi kelpaa kuin täysin terveet ja diagnoosittomat. Mekin oltiin lapsettomuushoidossa ja oltaisiin luovutettu loput alkiot lahja-alkioiksi, mutta eiväthän ne kelvanneet, kun minulla on sairauksia. Ymmärrän myös tämän täysin, mutta samalla se tuntuu aluksi pahalta. Kelpaa siis vain oman lapsensa biologiseksi äidiksi, mitta ei muiden lasten biologiseksi äidiksi.
Ei auta kun vain keskittyä siihen, että asialla ei ole mitään merkitystä. Aika monella meistä on erilaisia diagnooseja, ja meitä ei noihin hommiin kelpuuteta. Voimme kuitenkin itse saada lapsia ja saada itse lahjoitusmunasoluja ja lahjoitusalkioita, joten merkitystä asialla ei ole.
Ja loppujen lopuksi ei meiltä mennyt sitten alkioita hukkaan, lapsi tuli vasta viimeisellä alkiolla.
Tuli tästä mieleeni, että itse asiassa kelpaa myös muiden lasten biologiseksi äidiksi, koska lapsen antamisessa adoptioon ei diagnooseja kysytä. Eli pitää ottaa itse se alkio kohtuunsa, synnyttää, ja luovuttaa sitten kun on syntynyt. Sitten kelpaa. Alkiona ei. Kummallista.
Minulla todennäköisesti on ADHD, mutta en ole diagnoosia hakenut. Havahduin asiaan kun aloin selvittämään mikä lapsiani vaivaa.. Diagnoosia ei ole heilläkään. Olen miettinyt olisiko diagnoosista mitään hyötyä.
Jaa että suurin toive äitiys kun elämä mennyt akateemisten loppututkintojen haalimiseen. Joo-o.
Vierailija kirjoitti:
Luin äskettäin en muista mistä, että kun annettiin sitä laihdutuslääkettä, niin joiltakin parani ADHD, eli jotain puuttuu aivoista ja alkoivat sitten voida lääkityksellä hyvin. Kai ne tutkivat tuota lisää.
Adhd on meemi. Diagnoosi annetaan itsearviointien perusteella. Ihan sama kun minä sanoisin sinulle, että sinä olet höpönpöppö, ja vuoden päästä sanoisin, että olen parantunut höpönpöppöstä. Välissä söisit vähän huumeita joita myisin sinulle lääkkeeksi höpönpöppöön.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin ne lahjasoluilla aikaansaadut ois joitain "rotuihmisiä" ja me muut luomusti alkumme saaneet ovat "maatiaisihmisiä" ja "sekarotuisia". Niistä lahjasolulapsista on karsittu kaikki sairausgeenit minimiin. Voihan tuo laajentua nykyisestään paljonkin, esim. äo ja ulkonäkö sekä painoindeksi huomioitaisiin, mikä on jo vähän pelottavan rajoilla. Ehkä tulevaisuudessa ihmisiä jalostetaan samaan tapaan kuin koiria nykyisin.
Tätä jalostusta tapahtuu jatkuvasti ihan luonnostaan. Tälläkin palstalla selviää hyvin, kuinka lisääntymistä toivotaan hyvän näköisen, terveen, koulutetun ja menestyneen kumppanin kanssa.
Tää oli Darravapaalla taas puheenaiheissa ja täytyy itse autistisena addna sanoa etten millään haluaisi siirtää tätä kärsimystä eteenpäin lapselleni. On ollut todella tuskaista elo ainakin tähän 40 asti. Oikea linja.
Minusta tuo on syrjivää. Nepsyjen ei haluta syntyvän.