ADHD estää munasolujen luovuttamisen
Ymmärrän sen järjellä ihan täysin: nämä nepsy-jutut ovat vahvasti periytyviä. Tällaiset asiat saavat oloni vain niin, niin huonoksi. Minulla on ADD-diagnoosi. Pian toinen yliopistotutkinto valmis. Hyvä parisuhde, vakaa elämäntilanne. Olen kuitenkin niin viallinen, etten kelpaisi luovuttajaksi... Monien mielestä en edes äidiksi, mikä on suurin toiveeni.
Kommentit (139)
Tietenkin pitää estää tuo luovuttaminen. Miksi edes haluaisi jakaa munasolujaan, joissa olisi valmiina joku lapsen ja perheen elämää hankaloittava tautigeeni.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiä tutkittaisiin tarpeeksi tarkasti, niin jokaiselta löytyisi jonkinlaisia "vikoja", jotka jälkeläiset voivat periä.
Kyllä ja perimässä on, vaikkei olisi itselle puhjennut. Toisaalta taas joukossamme on paljon niitä, joilta vain puuttuu diagnoosi. Sellainen sitten voi luovuttaa?
Täydellisessä maailmassa olisivat vaalea, sinisilmäiset valioyksilöt kuolleet ihosyöpään
Eikö tuon määränneet usko että kaikki johtuu äitisihteesta eikä neurologiasta.
Varmasti moni nepsy on kautta aikain luovuttanut ja nepsy voi tulla neurotyypillisillekin. Itsekin aikuisiällä diagnoosin saanut ja vasta myöhemmin on harmittanut se, että jollain tapaa olen kuin toisen luokan kansalainen nyt. Olisin kuitenkin ehtinyt tehdä kaikkea "itselle kiellettyä" jo vuosia ennen diagnoosia joten eiköhän moni nepsy harjoita salaa tai tietämättään ammattia mitä ei "oikeasti saisi." Itsekin olisin vastannut kysymyksiin ennen, että ei ole mitään, koska en tiennyt nepsyydestäni.
Koskeeko sama kielto spermanluovuttajaa? Mies kun periyttää tätä ominaisuutta etenkin pojalle lähes 100%;n vahvasti, luulisi olevan siis kiellettyä luovuttaa sukusoluja.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin ne lahjasoluilla aikaansaadut ois joitain "rotuihmisiä" ja me muut luomusti alkumme saaneet ovat "maatiaisihmisiä" ja "sekarotuisia". Niistä lahjasolulapsista on karsittu kaikki sairausgeenit minimiin. Voihan tuo laajentua nykyisestään paljonkin, esim. äo ja ulkonäkö sekä painoindeksi huomioitaisiin, mikä on jo vähän pelottavan rajoilla. Ehkä tulevaisuudessa ihmisiä jalostetaan samaan tapaan kuin koiria nykyisin.
Mieluummin ottaisin neuroepätyypillisen lahjoittajan, kuin tyhmän, ruman tai lihavan. Jälkimmäisiltä en ottaisi lahjasoluja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko sama kielto spermanluovuttajaa? Mies kun periyttää tätä ominaisuutta etenkin pojalle lähes 100%;n vahvasti, luulisi olevan siis kiellettyä luovuttaa sukusoluja.
Tietysti koskee :D
Ei kukaan estä adhd henkilön omaa lisääntymistä. Sukusolujen luovuttaminen kuitenkin on asia erikseen, silloin on ihan kohtuullista olettaa, että syntyvää lasta ei erikseen altisteta luovuttajan perinnöllisille sairauksille ja "vaivoille" ja luovuttajan terveys tutkitaan niin hyvin kuin mahdollista.
Vaikka ADHD ei sinulle ole aiheuttanut merkittäviä ongelmia, ei se tarkoita, että kaikilla olisi niin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuin ne lahjasoluilla aikaansaadut ois joitain "rotuihmisiä" ja me muut luomusti alkumme saaneet ovat "maatiaisihmisiä" ja "sekarotuisia". Niistä lahjasolulapsista on karsittu kaikki sairausgeenit minimiin. Voihan tuo laajentua nykyisestään paljonkin, esim. äo ja ulkonäkö sekä painoindeksi huomioitaisiin, mikä on jo vähän pelottavan rajoilla. Ehkä tulevaisuudessa ihmisiä jalostetaan samaan tapaan kuin koiria nykyisin.
Hedelmöityshoidoilla syntyneet ovat keskimäärin sairaampia, kuin "luomusti" alkunsa saaneet. Siksikin on ihan hyvä olla edistämättä tätä suuntaa yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia geenejä ei kannata laittaa eteenpäin ja hyvä niin, ihan sen syntyvän lapsen ja hänen elämänsä kannalta. Onneksi voi lisääntyä terveiden lahjoittamilla lahjasoluilla.
Heippa. Minulla on adhd, ja olen tohtoriksi väitellyt, ja teen vaativaa asiantuntijatyötä, ja olen monilahjakas. Että enpä tiedä nyt tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ottaisin neuroepätyypillisen lahjoittajan, kuin tyhmän, ruman tai lihavan. Jälkimmäisiltä en ottaisi lahjasoluja ollenkaan.
Ei hätää, luovuttamiseen on säädöksiä myös painoindeksin osalta.
Ja moni elää elämäänsä saamatta tuota diagnoosia, varsinkin vanhempi sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Aprillipäivän juttuja!
Meillä miehellä ADHD, minullakin vahvasti piirteitä, ja neljästä lapsesta vain yhdellä piirteitä, eikä hänelläkään diagnoosiin saakka.
Itse kyllä kannatan ajatusta, että nepsyjen sukusoluja ei luovuteta. Etenkin joissakin tilanteissa auttaa aika paljon, että jompikumpi vanhempi myötäsyntyisesti ymmärtää lapsen erikoisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia geenejä ei kannata laittaa eteenpäin ja hyvä niin, ihan sen syntyvän lapsen ja hänen elämänsä kannalta. Onneksi voi lisääntyä terveiden lahjoittamilla lahjasoluilla.
Heippa. Minulla on adhd, ja olen tohtoriksi väitellyt, ja teen vaativaa asiantuntijatyötä, ja olen monilahjakas. Että enpä tiedä nyt tästä.
No moi. Sukulaispojalla on ADHD, ei ole saanut käytyä peruskoulun jälkeen mitään koulua loppuun, peruskoulunkin vahvasti tuettuna. On todella impulsiivinen ja altis riippuvuuksille ja käytti jo alaikäisenä päihteitä ja mm. näpisteli. Tämä (lääkäri)vanhempien vahvasta tuesta ja ADHD:n ymmärryksestä huolimatta.
Tohtoriksi väitelleenä varmasti ymmärrät, että kumpikaan näistä meidän kertomuksistanne ei muuta kokonaiskuvaa mihinkään. Moni pystyy elämään ADHD:n kanssa täysin normaalisti, vähintään yhtä moni ei. Se kuitenkin kiistatta on elämässä keskimäärin enemmän haaste, kuin voimavara. Esimerkiksi vankien keskuudessa ADHD on 10 kertaa yleisempää kuin muussa väestössä. Tämä ei tarkoita, että kaikki nepsyt olisivat rikollisia, vaan se tarkoittaa että ADHD voimakkaasti altistaa tuollaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohtorina varmaankin osaat tarkastella tätä asiaa laajemmin ja yleisemmällä tasolla. Vaikka olet menestynyt hienosti, ADHD johtaa kuitenkin selvästi useammin alisuorittamiseen ja on yleisempää vankiloissa kuin asiantuntijayhteisöissä. Erityisen vaarallisia elämänpolun kannalta ovat impulssikontrollin häiriöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, luovuttamiseen on säädöksiä myös painoindeksin osalta.
Okei. Ja siis kannatan kyllä sitä, ettei neuroepätyypilliset saa luovuttaa sukusoluja. Tuo hurjana esitetty ajatus luovuttajan painosta, ulkonäöstä ja ÄO:sta kriteereinä oli vain sellainen, että itse kyllä haluaisin noillakin kriteereillä seuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tohtorina varmaankin osaat tarkastella tätä asiaa laajemmin ja yleisemmällä tasolla. Vaikka olet menestynyt hienosti, ADHD johtaa kuitenkin selvästi useammin alisuorittamiseen ja on yleisempää vankiloissa kuin asiantuntijayhteisöissä. Erityisen vaarallisia elämänpolun kannalta ovat impulssikontrollin häiriöt.
Juu jos on impulssikontrollin kanssa ongelmia, niin jo se pelkästään voi vaikeuttaa elämää paljon, vaikka olisi miten älykäs. Toki myös kaikenlaiset toiminnanohjauksen häiriöt yleisiä adhd-ihmisillä.
Hyvä. Toivottavasti kohta tulee lisää esteitä teikäläisille niin loppuu huuhaa-diagnoosien kerjääminen.
Paljon nykyisin tutkitaan. mistä voi johtua se, että syntyy yhä enemmän lapsia, jolla on diagnosoitu add tai joku muu.
Suomessa heitä on vielä aika vähän verrattuna moneen muuhun maahan, esim Britanniaan.
Sitten on maita, joissa nämä diagnoosit ovat lähes tuntemattomia, esim. joku Romania.
Voi olla vaikka joku ravintotekijä tai imastotekijä.
Kyllähän sitä soisi, että kaikkien lapset syntyisivät terveinä.