Miksi nuoret eivät hanki HETI asuntoa?
Mitä aiemmin sitä parempi. Paitsi jos meinaa asua viellä vanhempiensa luona. Se on meinaa semmonen sijoituskohde + tietysti säästät sitten asumismenoissa. Eikö nuorille enää opeteta talouden hoitoa kotona ja koulussa? Ja sitten vielä ihmetellään miksi monella nuorella menee huonosti.
Kommentit (92)
Miten ne ensiasunnonostajat saa yksiöitä ja kaksioita, kun kaikki pienet asunnot on kohta myyty ahneille asuntosijoittajille. On varsinainen boomi nyt hankkia sijoitusasuntoja, monilla on jo kymmeniä. Ja etenkin naiset ovat hullaantuneet tähän sijoitusmuotoon, netti on täynnä kursseja ja luentoja asuntosijoittamisesta. Tämä tilanne nostaa hintoja entisestään.
Minä tein noin nuorena, mutta silloin yli 20 vuotta sitten elettiin aivan toisenlaista aikaa. Minä myös asuin vanhempieni luona 23 vuotiaaksi asti enkä opiskellut ollenkaan, tein vain hulluna töitä 16 vuotiaasta asti ja säästin rahaa.
Myös ensiasuntoni hinta oli aivan naurettavan pieni nykyasuntojen hintoihin verrattuna. Sen sai helposti maksettua ihan pelkällä duunarin palkalla ja jopa yksin, kuten minä tein.
Oli minulla tosin siinä aluksi poikaystäväkin asumassa 3 vuotta, mutta ei hän minulle mitään vuokraa maksanut.
Sen jälkeen olen ollut yksin ja ihan kouluttamattomana duunarina maksanut asuntolainani pois. Muuttanut välillä uudempaan, jotta vältän isommat remppamaksut. Enää en muuta uudempaan koska hinnat on karannut käsistä. Enkä asu Helsingissä, kyllä uudet kr-talo kämpät on ihan törkeän hintaisia nykyään ihan kaikkialla mun nuoruuteen verrattuna.
Minä täytän ensi viikolla 58v enkä ole vieläkään ostanut asuntoa enkä osta.
Älkää ruokkiko yksisilmäistä trollia.
Ei kannata ostaa asuntoa opiskeluaikana, kun vuokra-asuntoon saa asumistukea. Millä muka maksaisin asuntolainan, kun siitä ei Kela mitään maksa, toisin kuin vuokrasta? Jos Kela maksaisi asuntolainasta 80% joka kuukausi, voisin ostaakin asunnon. Kesätyörahoista sen verran säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
punta. kirjoitti:
jaa,mistähän ne sen alkurahoituksen piaraisee ja takaajat?
EI koululaisilla ole säästää rahaa ja jos on ei niillä kaks euroisilla aspia saa,sekin kai alkaa kun täyttää 17-18 mitä se nyt on
No järkevät vanhemmat olisivat järjestäneet lapselleen säästötilin syntymän jälkeen. Tietysti lapsi olisi voinut säästää itse ja tienata hieman kesätöiden ja kotitöiden kautta. Tästä saa hyvät alkurahat. Loput sitten lainana, asunto maksaa itsensä takaisin.
Mun 3 vanhinta lasta aloittivat kesätyöt/iltatyöt 15v:nä, parhaimmillaan tekivät kahta työtä yhtäaikaa. Kuopuksen - nyt 19v - on ollut täysin mahdoton saada mitään! Marjamyyntiä muutama viikko kesällä, sillä ei vielä asuntoja maksella kun pitää nauttia elämästä ja ostaa vaatteita yms. Meillä ei ole suhteita joilla saada lapset johonkin duuniin, ihan pitää hakea kuten muutkin. Tammikuussa laittoi 20 hakemusta eikä yhteenkään ole tullut vastausta. Valitettavasti olemme olleet niin köyhiä että lapsilisät on menneet lasten tarpeisiin vuosien mittaan (kuten siis kuuluukin).
Voisimme taata lainan mutta sekään ei riitä pankille jos ei ole vakityötä ja omarahoitusosuutta. Näin pk seudulla
Suosittelen kokeilemaan feissarihommia! Olin myös aina ennen ilman kesätöitä ja ihan varma pari vuotta sitten, ettei minusta ole sellaiseen, mutta 13€/h palkka houkutteli kokeilemaan.
Nyt olenkin paljastunut hyväksi siinä hommassa, eikä tarvitse enää edes hakea töitä, kun jo soitellaan toisesta paikasta!
"hyvistä myyjistä" on selkeästi pulaa. Palkatkin oikein mukavia, päälle 10€/h firmassa kuin firmassa.
T. 19v joka nytkin tienaa 500/kk tekemällä 10h/viikko töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole maksukykyä, lainaa et pankista saa. Kun maksukyky kunnossa siirrytään vasta selvittämään lainalle tulevat vakuudet ja omarahoitusosuus.
Jos joku on esim. 10 vuotta sitten ostanut asunnon heti kotoa pois muutettuaan ja opiskelujen alkaessa, hienoa. Ajat, lait ja säännökset kuitenkin muuttuvat.
No ihan viime vuonna osti lapseni asunnon. Vakkari työ, ei säästöjä, me vanhemmat takasimme omalla omaisuudellamme.
Niin? Hänen maksukykynsä oli siis kunnossa. Teidän lisävakuudet sellaiset, että enimmäisluototussuhde tulee kuntoon ja omarahoitusosuus ei siksi tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Millon Suomessa ovat nuoret heti päässeet muka muuttamaan omaan asuntoon suoraan lapsuudenkodista? En tunne yhtäkään, kaikki ovat asuneet ensin vuokralla.
Minä muutin lapsuudenkodista suoraan omaan taloon. Ja olen asunut tässä samassa talossa kohta 20v.
N40.
Miksei kaikki nuoret peri asuntoja ja muuta niihin?
Jos ei pappa ole huomannut niin planeetta jossa asumme on kohta sellaisessa jamassa ettei täällä kannata mitään kiinteää omistaa - rahat kannattaa laittaa ennemmin vaikka rahastoihin / osakkeisiin, ne eivät sido samalla tapaa yhteen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
punta. kirjoitti:
jaa,mistähän ne sen alkurahoituksen piaraisee ja takaajat?
EI koululaisilla ole säästää rahaa ja jos on ei niillä kaks euroisilla aspia saa,sekin kai alkaa kun täyttää 17-18 mitä se nyt on
No järkevät vanhemmat olisivat järjestäneet lapselleen säästötilin syntymän jälkeen. Tietysti lapsi olisi voinut säästää itse ja tienata hieman kesätöiden ja kotitöiden kautta. Tästä saa hyvät alkurahat. Loput sitten lainana, asunto maksaa itsensä takaisin.
Itse maksoin kyllä kesätöistä vuokraa vanhemmille :)
Laspilisät me syötiin, samoin tein opintolainalle, kun tuki ei riittänyt edes vuokraan.
Mut oisko hyvä idea jos valtio maksaisi kaikille ensiasunnon?
Rennot vanhemmat kun perivät kesätyössä käyvältä nuorelta vuokraa :D
Oletan, että muutit moisesta huushollista mahdollisimman nopeasti pois - mikä varmaan olisi vanhempien toiminnan koko pointti muutenkin.
Kyllä tuo vanhempien talo/mökki/asunto/muu reaalivakuus voi tietyin ehdoin korvata omarahoitusosuuden.
Jos tapahtuisi niin, että pankki lähtisi reaalisoimaan lainalla vakuutena olevia kohteita, ensin myytäisiin ensisijainen vakuus, joka yleisimmin on se velallisen oma asunto/kiinteistö. Mikäli tuosta ei saada riittävästi euroja lainojen ja korkojen poismaksuun, käännytään lisävakuuden esim. vanhempien kodin suuntaan. Pantinantajat sitten päättävät miten jäljellä olevan osan hoitavat, jos ei muuta vaihtoehtoa ole esittää, myydään vakuutena oleva omaisuus.