Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nuoret eivät hanki HETI asuntoa?

Vierailija
03.02.2021 |

Mitä aiemmin sitä parempi. Paitsi jos meinaa asua viellä vanhempiensa luona. Se on meinaa semmonen sijoituskohde + tietysti säästät sitten asumismenoissa. Eikö nuorille enää opeteta talouden hoitoa kotona ja koulussa? Ja sitten vielä ihmetellään miksi monella nuorella menee huonosti.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole hankkinut koskaan omistusasuntoa, enkä aio myös hankkia, vaikka olen korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen. En halua mitään velkapalloa jalkaani. Perillisiäkään ei ole eikä tule joten mitäpä sitä omaisuutta keräämään.

Vierailija
22/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina, parisuhde, lapsi.

Siinä kolme asiaa joista mikä tahansa pilaa kunnianhimoiset opinnot ja uran täysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kovinkaan moni tiedä opiskelemaan lähtiessään, missä asuu muutaman vuoden kuluttua. Ihan turhaa on ostaa asunto parin vuoden takia, vuokralla asuessa on paljon helpompaa vaihtaa paikkakuntaa.

Minä aloittin ne kesätyöt jo 14 vuotiaana ja sain niitä säästöjä karttumaan sen verran, että nostamalla opintolainan sain sen 25t yksiön. Kun opinnot tuli päätökseen asunto jäi vuokralle seuraavalle opiskelijalle ja se on minulla vieläkin. 

Vierailija
24/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö saa asumistukea jos ostaa asunnon? Toihan on ihan pimeetä

Vierailija
25/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä helevetin rahoilla? Sinä annat? Mistä sais rahaa?

Vierailija
26/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat elää pääosin tuilla ja tarjolla on edullisia opsikelija-asuntoja - > vuokraa jää maksettavaksi alle satanen kuussa (opiskelija-asunnoissa monesti vielä sisältää kaiken, sähkön, veden, netin, pyykkituvan...) . Kun moni vielä viettää vuoden esim. vaihdossa tai asumistarpeet muuten elävät (vaikkapa parisuhde), niin vuokralla asuminen on fiksu ratkaisu.

27/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi siirtyä elämän mukaan paikasta a paikkaan b, kun ei ole mitään ankkuria vaivoina.

Vierailija
28/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on joku koko ikänsä samassa tuppukylässä asunut joka ei ymmärrä ettei parikymppisenä tarvitse vielä päättää missä haluaa koko ikänsä asua. Täysin naurettava aloitus tuo.

Vierailija
29/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

punta. kirjoitti:

jaa,mistähän ne sen alkurahoituksen piaraisee ja takaajat?

EI koululaisilla ole säästää rahaa ja jos on ei niillä kaks euroisilla aspia saa,sekin kai alkaa kun täyttää 17-18 mitä se nyt on

No järkevät vanhemmat olisivat järjestäneet lapselleen säästötilin syntymän jälkeen. Tietysti lapsi olisi voinut säästää itse ja tienata hieman kesätöiden ja kotitöiden kautta. Tästä saa hyvät alkurahat. Loput sitten lainana, asunto maksaa itsensä takaisin.

Mun 3 vanhinta lasta aloittivat kesätyöt/iltatyöt 15v:nä, parhaimmillaan tekivät kahta työtä yhtäaikaa. Kuopuksen  - nyt 19v - on ollut täysin mahdoton saada mitään! Marjamyyntiä muutama viikko kesällä, sillä ei vielä asuntoja maksella kun pitää nauttia elämästä ja ostaa vaatteita yms. Meillä ei ole suhteita joilla saada lapset johonkin duuniin, ihan pitää hakea kuten muutkin. Tammikuussa laittoi 20 hakemusta eikä yhteenkään ole tullut vastausta. Valitettavasti olemme olleet niin köyhiä että lapsilisät on menneet lasten tarpeisiin vuosien mittaan (kuten siis kuuluukin). 

Voisimme taata lainan mutta sekään ei riitä pankille jos ei ole vakityötä ja omarahoitusosuutta. Näin pk seudulla

Vierailija
30/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa lainaa pankista määräaikaisella työsopimuksella.

Vierailija
31/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kovinkaan moni tiedä opiskelemaan lähtiessään, missä asuu muutaman vuoden kuluttua. Ihan turhaa on ostaa asunto parin vuoden takia, vuokralla asuessa on paljon helpompaa vaihtaa paikkakuntaa.

Minä aloittin ne kesätyöt jo 14 vuotiaana ja sain niitä säästöjä karttumaan sen verran, että nostamalla opintolainan sain sen 25t yksiön. Kun opinnot tuli päätökseen asunto jäi vuokralle seuraavalle opiskelijalle ja se on minulla vieläkin. 

Kuka haluaa 25k€ yksiön jostain korvesta? 70 km säteellä tästä hinnat on 100k€+, ihan huonosta alueesta ei viitsi sitäkään maksaa! Vähän on eri summat nykyään

Vierailija
32/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavasti fiksumpaa asua niin, että yhteiskunta maksaa kaiken. Sitä varten meillä on asumistuki ja sossu, että ei tarvitse itse rahoittaa.

Vierailija
33/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkarinuorten nettiosasto näköjään herännyt talviunilta.

"Miksei kaikilla oo yhtä rikkaat vanhemmat kuin minulla?"

Vierailija
34/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi lapsi oli 20v kun osti ekan asunnon, toinen lapsi oli 25v. ASP-tili avattiin heti kun täytti 18 vuotta, sinne meni kesätyörahat yms. Kotoa avustimme niin ettei opiskellessa tarvinnut ottaa opintolainaa. Kumpikin on toki käynyt vain amiksen mikä ei taas meitä vanhempia yhtään haittaa, tekevät sitä työtä mistä juuri nyt pitävät.

Emme asu Helsingissä.

Vierailija
35/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että sitä lainaa saa 30-vuotiaanakaan, vaikka olisi säästöt ja takaajat. Määräaikainen työsopimus on monelle pankille este. Opiskelijalla ei edes ole määräaikaisessa työsopimuksessa täysiä tunteja. Yritäpä hakea lainaa, kun työsopimuksena on nollasopimus. Ei taida pelkästään opintotuki riittää säännöllisiksi tuloiksi.

Vierailija
36/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

punta. kirjoitti:

jaa,mistähän ne sen alkurahoituksen piaraisee ja takaajat?

EI koululaisilla ole säästää rahaa ja jos on ei niillä kaks euroisilla aspia saa,sekin kai alkaa kun täyttää 17-18 mitä se nyt on

No järkevät vanhemmat olisivat järjestäneet lapselleen säästötilin syntymän jälkeen. Tietysti lapsi olisi voinut säästää itse ja tienata hieman kesätöiden ja kotitöiden kautta. Tästä saa hyvät alkurahat. Loput sitten lainana, asunto maksaa itsensä takaisin.

Itse maksoin kyllä kesätöistä vuokraa vanhemmille :)

Laspilisät me syötiin, samoin tein opintolainalle, kun tuki ei riittänyt edes vuokraan.

Mut oisko hyvä idea jos valtio maksaisi kaikille ensiasunnon?

Vierailija
37/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole maksukykyä, lainaa et pankista saa. Kun maksukyky kunnossa siirrytään vasta selvittämään lainalle tulevat vakuudet ja omarahoitusosuus.

Jos joku on esim. 10 vuotta sitten ostanut asunnon heti kotoa pois muutettuaan ja opiskelujen alkaessa, hienoa. Ajat, lait ja säännökset kuitenkin muuttuvat.

Vierailija
38/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain asuntolainaa vasta kun minulla oli vakityö, tuskin sitä olisi herunut opintotuella ja satunnaisilla opiskelujen ohessa tehtävien töiden palkalla elävälle.

Vierailija
39/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi maksaisi itse, kun sossun ja kelan piikkiin voi elää ilmaiseksi tekemättä mitään

Vierailija
40/92 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen järkeä olisi ostaa asunto, kun opiskelija-asuntosäätiöltä saa todella edullisen vuokra-asunnon, joka on helppo irtisanoa sitten kun tulee ajankohtaiseksi lähteä vaihtoon tai töihin ulkomaille.