Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaupan alalla yleistä että tasoittumisjakson tunteja ei oikeasti tasata?

Vierailija
22.08.2024 |

Itellä alkaa olla kohta miinusmerkkinen tuntimäärä jäljellä ja jaksoa jäljellä useampi kuukausi. Sopparissa 20 tuntia per vk, koko ajan ollut todellisuudessa 25-35. Kuulemma tarvetta on syksylläkin, eli viikkotunnit on tahallaan pistetty liian alas. Täähän on osa-aikaiselle täysin sietämätöntä löysässä hirressä roikkumista kun pelkän sopparin perusteella voisi kuukaudesta riippuen olla oikeutettu osittaiseen päivärahaan, mutta todellisuudessa ei sitten kuitenkaan. Ja jos taas jättäytyy pois työnhausta koska on työllistynyt niin palkkaa voikin joku kuukausi yhtäkkiä tulla vähemmän, kun yhtään mitään ei ole kirjallisesti sovittu, ja paperisota kelan kanssa pitää aloittaa alusta. Onko tämä perseily yleistä? 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasoittumisjaksosta älä välitä. Joka tunnilta on maksettava palkkaa. 

Vierailija
2/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasoittumisjaksosta älä välitä. Joka tunnilta on maksettava palkkaa. 

Tottakai siitä pitää välittää, jos on mitään järkeä. Liian pienestä tuntimäärästä sopiessaan yrittäjä siirtää yrittämisen riskiä työntekijän kannettavaksi. Jos todellinen tuntimäärä ei ole mitenkään ennakoitavissa, se vaikuttaa merkittävästi oman arjen ja elämän suunnitteluun. Tämä ei mene läpi missään muualla kuin matalapalkka-alalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vähennetään joulun jälkeen

Vierailija
4/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni PAMin ohjeiden mukaan työntekijä saa vaatia sopimuksen korjaamista, jos teetetyt tunnit ovat ihan muuta kuin mitä sopparissa lukee. En kyllä tiedä, onko työnantajan vastaus siihen silti ähinnä että lol heitä voltti. 

Vierailija
5/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun nekin osallistuu, jotka ei tiedä, mistä puhutaan. 

Vierailija
6/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan soviteltua päivärahaa 29,5h/vko tunneilla. Puoli vuotta tehnyt näin. Koko ajan olen ollut työnhakijana, kertaakaan ei ole työkkäristä mitään soiteltu.

Kokoaikainenhan on 37,5h/vko ja jos tekee alle 80% kokoaikaisesta.

Vierailija
7/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu liikaan tuntimäärään.

Vierailija
8/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasoittumisjakso kesäkuu-joulukuu? 

Meillä tehdään kesällä 9h päiviä. Talvella 6h. Ei kiva. 

Vierailija
9/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan soviteltua päivärahaa 29,5h/vko tunneilla. Puoli vuotta tehnyt näin. Koko ajan olen ollut työnhakijana, kertaakaan ei ole työkkäristä mitään soiteltu.

Niin siis oletettavasti ansiosidonnaista? Koska yli 1600 euron palkasta ei makseta enää senttiäkään peruspäivärahaa. 

Vierailija
10/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis oletettavasti ansiosidonnaista? Koska yli 1600 euron palkasta ei makseta enää senttiäkään peruspäivärahaa. 

Kyllä saan. Saan palkkaa 1600€ ja ansiosidonnaista 850€. Aiempi työ raksalla josta ansiosidonnainen.

Vierailija
11/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itsellä kylläkin on juuri tämä kokemus että joulun jälkeen tunnit olivatkin yllättäen 0. Että enhän mä mistään mitään tiedä, tosiaankaan

Vierailija
12/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalla ei valitettavasti ole sitä optiota että voisi olla suostumatta johonkin työnantajan perseilyihin, paitsi tietysti jos irtisanoutuu. 

Vierailija
13/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa kai niistä työtunneista paremman tulon kuin työttömyystunneista.

Vierailija
14/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saan. Saan palkkaa 1600€ ja ansiosidonnaista 850€. Aiempi työ raksalla josta ansiosidonnainen.

Niin no tuo ei varsinaisesti liity enää aloituksen kysymykseen mitenkään. 

Vierailija
15/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itsellä kylläkin on juuri tämä kokemus että joulun jälkeen tunnit olivatkin yllättäen 0. Että enhän mä mistään mitään tiedä, tosiaankaan

Ymmärrätkö että kaikilla ei ole sama tasoittumisjakso? Esimerkiksi meikäläisellä se loppuu lokakuussa. 

Vierailija
16/17 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni PAMin ohjeiden mukaan työntekijä saa vaatia sopimuksen korjaamista, jos teetetyt tunnit ovat ihan muuta kuin mitä sopparissa lukee. En kyllä tiedä, onko työnantajan vastaus siihen silti ähinnä että lol heitä voltti. 

Pahimmillaan sopimusta ei korjata, vaan lisätunnit annetaan jatkossa jollekin muulle

Vierailija
17/17 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallinen alimiehittäminen ylipäätään tuntuu olevan tosi yleistä. Meillä on kaikki marketpäällikköä lukuun ottamatta osa-aikaisia 20-30 viikkotunneilla ja samaan aikaan lähestulkoon joka jumalan päivä sieltä vingutaan että ehtiskö joku tekemään jotain ylimääräistä tynkävuoroa vielä samana päivänä kuorman purkuun tai vastaavaan. Eli on viritetty työvoima ihan epärealistisen kireälle ja odotetaan että työntekijät hyppää puikkoihin aina heti kun on joku tilanne. Ihan vihoviimeinen ala, nostan kytkintä heti kun pystyn. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän