Lounaan hinta 7,90/10,90/12,90€ riippuen sosiaalisuudesta. Mitä mieltä? Minkä valitsisit?
Kerrostalomme alimpaan kerrokseen avataan syksyllä ravintola. Jos koronatilanne sallii, hinnasto tulee olemaan seuraavanlainen:
Lounas yhteisessä pöydässä 7,90€
Lounas omassa pöydässä 10,90€
Lounas kotiinkuljetettuna saman kerrostalon asukkaille 12,90€ (muualle 14,90€)
Yhteisessä pöydässä istutaan pitkässä pöydässä lounasaikaan (lyhyempi lounasaika). Ruokaa otetaan itse lautaselle pöydällä olevilta astioilta. Siis tyyliin perunakattila, kastiketta, salaattia, leipää jne.
Omistaja haluaa lisätä yhteisöllisyyttä ja vähentää yksinäisyyttä. Eli kun tullaan yhteiseen pöytään, tutustutaan samalla väkisinkin muihin syöjiin. Ollaan kuin perheaterialla.
Mitä mieltä? Minkä vaihtoehdon itse valitsisit?
Kommentit (80)
Valmistaisin edelleen lounaani itse. Minkään lounastamon pöperö ei ole ollut hintansa arvoinen. Töissä on pakko olla jonkin verran sosiaalinen, siispä livistän lounaalle ennen muita jotta saan olla rauhassa. Eli en kaipaa sosiaalilounaitakaan.
Mä häiriköisin sen verran muita, että ne maksaa mulle sen kalliimman lounaan omassa pöydässä tai jopa kotona :)
Tajuttoman vihaisia kommentteja täällä. Suomalaisten eristäytyneisyys on näköjään pyhä asia, jolla ei saa edes leikitellä :D
Ottaisin ekan ja istuisin kauimmaksi muista. Tuohon hintaan ei ole varmaan pakko puhua, joten söisin ruokani omien ajatusteni parissa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos joku paikka tarjoaisi ruokaa yhdellä sopivalla hinnalla, vaikka vaan niin että on yksi pöytä ja siinä tarjottavat, niin mikä ettei, joskus ainakin. Mutta että eri pöydät ja hinta sen mukaan, hölmöä. Kotiinkuljetuskin on jees ja siihen päälle pieni kuljetushinta ei ole huono juttu.
Niinpä. Minäkin ymmärrän tuon perheruokailutyylin ja jopa tykkäisin tuollaista kokeilla, mutta ihan vittuiluahan se on tarjota myös omia pöytiä kalliimmalla hinnalla. Joko niin, että kaikille paikan päällä syöville sama hinta eri plytävaihtoehdoista (pienempiin pöytiin tarjoillaan pienempi pata ruokaa) tai kaikki vain siihen isoon pöytään saatteella "tämä on meidän ravintolan konsepti." Edellisessä ei kiusata ketään, jos haluaa omaa rauhaa mutta annetaan mahdollisuus sosiaalisuuteen. Jälkimmäisessä asiakas joko hyväksyy konseptin tai jatkaa matkaa seuraavaan paikkaa.
Samasta syystä ammattiliittojen kesäpaikkoja on myyty pois, kommuuniasuminen ei enää kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin ekan ja istuisin kauimmaksi muista. Tuohon hintaan ei ole varmaan pakko puhua, joten söisin ruokani omien ajatusteni parissa.
5,90 jos puhuu vähintään x määrän sanoja muille ruokailijoille.
Voisin ihan hyvin kokeilla yhteisöllistä lounasta.
Mä oon sosiaalinen ihminen enkä tykkää syödä ravintoloissa yksin. Mutta vielä vähemmän tykkään syödä tuntemattomien kanssa.
Meillä on ollut erilaisia social dinner tyylisiä iltamia, niissä tosin alkoholia myös mukana, mutta niin, että ihmisiä on joku 50-60, osa tuttuja, osa tuntemattomia, ja yhdestä pöydästä haetaan ruuat ja yhdessä syödään. Viini virtaa jne. Se on hauskaa. Mukana on kuitenkin aina myös niitä omia ystäviä ja läheisiä.
Ja kokisin vääräksi, että joutuisin maksamaan enemmän siksi, etten nyt just jaksa olla sosiaalinen. Kaikki ihmiset eivät vaan ole. Rangaistaan tavallaan siitä että sulla on "vääränlainen luonne". Sitten siellä on se "häpeänurkka" niille eisosiaalisille, sosiaalinen paine siitä että pitäisi istua siinä yhteisöpöydässä tai olet "huonompi ihminen".
Ja sosiaalinen ihminenkin tarvii välillä tilaa. On huono päivä. Haluais hakea kotiin safkaa siitä alakerran ravintolasta ja istua vaikka telkkarin ääreen syömään. Mutta maksat siitä ilosta taas reilusti enemmän.
No, ei tosiaan siis olisi oma konseptini ja tuskin kävisin ollenkaan. Varmasti rajaa paljon asiakaskuntaa. Voi olla, että toimii mutta välttämättä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat eväät koska hinta ois alle 5€ päivä. En halua lounastaa missään hälisevässä ravintolassa hirveellä kiireellä.
Joo, mutta jos olisi vaihtoehtona vain nämä kolme.
Etäillessä en ole koskaan syönyt missään ravintolassa, lähityössä taas aina. Näistä vaihtoehdoista ottaisin lounaan omassa pöydässä tai kotiinkuljetettuna, yhteiseen pöytään en haluaisi.
ap
En siltikään halua nauttia ravintolalounasta. Evvk.
Menisin yhteiseen pöytään, aina mulla vähintään yksi ihminen lounasseurana on, joten voisin jutella ihan tutun ihmisen kanssa.
Se kyllä tuli mieleen, että sitten saattaisi into yhteisruokailuun mennä, jos useastikin saisi jonkun ventovieraan ylisosiaalisen takiaisen viereensä yrittämään tehdä tuttavuutta.
Maksan mielelläni 12.90 € jos pääsen syömään yksin, eikä tarvitse kuunnella työkavereiden pakonomaista katkopuhelua aina niin kovin kiinnostavista aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, eli selvästi enemmistö karttaisi tämän idean takia koko ravintolaa, eikä kukaan haluaisi mitään yhteisöllistä lounasta edes halvemmalla hinnalla.
Tein pienen kyselykierroksen ulkomaalaisilla tuttavillani (lähinnä eteläistä Eurooppaa). He eivät voineet käsittää sitä, että joku viitsisi maksaa jopa kolme tai viisi euroa enemmän lounaasta, jottei tarvitsisi olla muiden ihmisten kanssa. Heidän mielestään olisi loistava idea tällainen ja erityisesti Suomeen, jossa muutenkin möllötetään omissa oloissa.
Mun on pakko myöntää, ettei sinällään hyvän menun ravintola innosta tämän jälkeen ollenkaan. En esim. halua tilanteeseen, jossa kassalla kysyttäisiin, haluaisinko liittyä johonkin pöytäseurueeseen vai mennä syömään yksin kalliimmalla. Outo tilanne.
ap
Mun mielestä idea on loistava! Olen samaa mieltä ulkomaisten ystäviesi kanssa, vaikka olen suomalainen. Tykkäisin yhteisöllisemmästä kulttuurista, suomalaiset ovat kamalan varautuneita ja etäisiä :(
Valitsisin ilman muuta yhteisöllisen lounaan, ja toivoisin että pöytään istuu mukavia ja puheliaita ihmisiä. Tosin koska ollaan Suomessa, niin yhteisöllisessä pöydässäkin todennäköisesti istuttaisiin hiljaa omaa lautasta tuijottaen. Korkeintaan joku kylähullu höpöttäisi muille omituisuuksia.
Surkeaa, että meillä halveksitaan ihmisten normaalia toimintaa, siis sosiaalista kanssakäymistä. Meillä ei lapsille opeteta sellaisia seurustelutaitoja, jotka lähes koko muulle maailmalle ovat normaalia hyvää käytöstä.
Mulla ei ole varaa käydä lounaalla ravintoloissa joten valitsen vaihtoehdon D) eli syön kotona itsetehtyä ruokaa. Isosta kattilallisesta soppaa riittää koko viikoksi, hintaa ehkä 20snt lautasellinen. Inhoan lounasravintoloita muutenkin, käyttävät jotain lisäaineita ruoissaan minkä takia saan vatsan kipeäksi ja usein ripulia. Joten kiitos syön ruokaa jonka ainesosat tiedän ja tiedän myös saavani laadukasta ruokaa.
Entäpä jos valikoimaan lisättäisiin omatoiminen noutopalvelu, eli asiakas hakisi siitä yhteisestä pöydästä safkat, veisi omaan kopperoonsa ja hinnaksi tulisi 5.99?
Mä tekisin niin ja saisin syödä rauhassa.
Syön omia eväitäni parkkipaikalla autossa.
Korona-aikaan (ja muutenkin) joko oman pöydän tai sitten kotiinkuljetuksen. Voin syödä perheen ja työkaverien kanssa mutta tuntemattomien pöytään ei suuremmin innosta liittyä. Lisäksi syön niin nopeasti että siinä ei jaksa/tarvitse ruveta sosiaalisoimaan.
Jos ravintolan konseptina on pakottaa asiakkaat tekemään jotain mitä he eivät halua, niin ravintola tuskin pysyy pitkään pystyssä.
Mä menisin siihen yhteiseen pöytään, söisin ruokani puhumatta mitään kellekään (paitsi jos täytyy pyytää ojentamaan jotain) ja lähtisin.
Kun on nälkä, sitä syödään eikä harrasteta small talkia.
Menkää muualle ehdottelemaan sosiaalisia kokeilujanne.
Me täällä pohjolassa haetaan safka seisovasta pöydästä, jonotetaan itsepalveluperiaatteella kahvit ja pullat huoltiksen kahviosta, mennään mahdollisimman rauhalliseen paikkaan istumaan ja jos paikassa on liikaa asiakkaita, me haemme konkurssikypsemmän kohteen, että saamme syödä ja juoda omassa rauhassamme.
Olen sitä ikäluokkaa kun baareissa ja ravintoloissa oli vielä loosheja, seinämillä toisistaan erotettuja pöytäryhmiä ja mikä nautinto niissä olikaan käydä.
Saatoin istua niissä tuntikausia, heittää kengät jalastani ja lepuuttaa jalkojani, hilpaista hakemaan lisää syötävää ja juotavaa ja nauttia omasta tilasta.
Sitten kaikki muuttui kuin taikaiskusta.
Alettiin sisustamaan paikkoja uudelleen. Poistettiin yksityiset tilat ja ihmiset laiteltiin istumaan desing tuoleille keskelle salia kuin kanat orrelle, räikeiden neonvalojen paisteeseen.
Onko siinä sitten introvertin kansan hyvä olla, sosiaalisen ihmiskokeen keskellä, etsimässä turvaa sitä ainoasta asiasta mikä mukana on, kännykästä
Viekää pois suomesta Keski-Eurooppalaiset tapanne ja antakaa meille takaisin omat soppemme ja oikeus rauhaan edes kahviloissa ja ravintoloissa.
Valitsen sen, jonka saa tilattua , toimitettua ja syötyä näkemättä ketään ja sanomatta sanaakaan kenellekään. Suomessa tähän perustuvat liikeidean menestyy. Ihmiset ovat valmiita maksamaan ettei tarvitse olla sosiaalinen.