Työnantaja perui kesälomani juuri kahta viikkoa ennen sen alkua
Muiden työntekijöiden yllättävien sairaslomien, kesälomien ja irtisanoutumisten vuoksi. Koska olen perheetön, ei kuulemma ole merkitystä, koska lomani pidän. Kesäloma pitäisi pitää syyskuun loppuun ja minulla onjo muutenkin pitämättömiä lomia kertynyt. esimies sanoi, ettei voida luvata, koska saan lomani pitää. täytyy odottaa sairaslomalaisten paluuta, uusine työntekijöiden rekrytointia ja heidät pitää myös perehdyttää.
Tämä hoitoalahan onkin niin vetovoimaista, että tuskin tässä nyt ovista ja ikkunoista uusia työntekijöitä tulee.
Harkitsen pian jääväni itsekin sairaslomalle, jos ei kiesälomaa saa pitää silloin, kun se kuulusi viimeistään pitää.
Kommentit (47)
Elämä on täynnä valintoja. Sulla on vaihtoehtoja: irtisanoudu, vaihda työpaikkaa tai jää ja valita onnettomana
Vierailija kirjoitti:
Voiko noin oikeasti tehdä?
Voi jos on yli 2 viikkoa loman alkuun.
Ainahan voi sairastua, työterveyteen valittamaan huonoista työolosuhteista.
Yhteys myös liittoon ja mitä niitä tyyppejä onkaan!
Vierailija kirjoitti:
Voi. Varsinkin alalla, jossa on ihmishenget kyseessä. Mutta kyllähän siitä sit pitää maksaakkin
Oliko lomasi hyväksytty? Jos oli, niin työnantaja ei voi tehdä yksipuolista päätöstä.
Liittoon ja/tai työsuojeluun ilmoitus.
Hoitoalalla töitä piisaa. Nyt rakennat selkärangan ja vaihdat paikkaa.
Tv Hoitoalan esimiesnainen
Minä tuossa tilanteessa ilmoittaisin työnantajalle, että onnistuu, jos ensi kesänä saisin itse valita kesälomani ajankohdan eikä siinä olisi neuvotteluvaraa. Jos työnantaja ei tähän suostu, hän saisi etsiä minunkin tilalleni työntekijän. Joustoa puoleen, mutta myös toiseen.
Tosi kurja tilanne . Tunnollinen joustaa aina.
Ei kesälomaa voi peruuttaa tuolla tavalla yksipuolisella ilmoituksella.
Toisen työntekijän saikku ei tosiaankaan riitä kesäloman perumisen syyksi. Se ei ole mitään hätätyötä. On sen työnantajan ongelma, jos ei työvoima kata tehtävän työn määrää ja koko homma kaatuu yhden sairaslomaan. Urkeasti järjestetty kokonaisuus. Työnantajalla peiliinkatsomisen paikka.
Työsuojelusta näin lyhyesti ja ymmärrettävästi:
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/vuosiloma/loman-ajankohta
Nro 6 jatkaa vielä.
Itselläni on niin vahva kunnioitus työntekijän henkilökohtaista elämää kohtaan, etten pysty kuvittelemaan edes tilannetta, jossa edes mieleeni tulisi tämä.
Jäisin itse myös yllättävälle sairaslomalle. Ja alkaisin etsiä uutta työpaikkaa.
Sote-alallaihan tuttua kauraa. Työnantaja odottaa työntekijöiltä loputonta joustoa, venymistä ja suorittamista.
Toiseen suuntaan taas systeemi juuri koskaan toimi. Eli jos työntekijä joskus tarvitsisi joustoa ja jotain palvelusta työnantajalta, niin eipä onnistukaan.
Ap.
Äänestä jaloillasi. Vaihda paikkaa. Nyt on sote-alalla työntekijöillä varaa valita.
Meillä jos on sairaslomalla ennen lomaa niin ei voi jatkaa suoraan lomalle . Sairasloman jälkeen tultava töihin ja loma on siirretty .Näin ei voi kikkailla pitkää lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko lomasi hyväksytty? Jos oli, niin työnantaja ei voi tehdä yksipuolista päätöstä.
Liittoon ja/tai työsuojeluun ilmoitus.
Hoitoalalla töitä piisaa. Nyt rakennat selkärangan ja vaihdat paikkaa.Tv Hoitoalan esimiesnainen
Jos on näin, etkö voisi vain pitää kesälomasi ja jättää menemättä työpaikalle kesälomallasi?
Ota seuraava lomasi toukokuussa tai elokuussa. Silloin voit pitää lomasi.
Minulla on myös se käsitys, että jos loma on hyväksytty, sen peruminen ei ihan noin vain ta:n yksipuolisella ilmoituksella onnistu, vaan työntekijän on tällöin itse hyväksyttävä loman siirtäminen.
Itse ainakin varaan siinä kohden, kun loma hyväksytään, kesän reissut ja lyön niistä aikataulut lukkoon. En todellakaan ala järjestelemään noita parin viikon varoitusajalla uusiksi tai perumaan esim. lentoja omaan piikkiin ja vahvasti veikkaisin, etten ole ainoa joka näin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös se käsitys, että jos loma on hyväksytty, sen peruminen ei ihan noin vain ta:n yksipuolisella ilmoituksella onnistu, vaan työntekijän on tällöin itse hyväksyttävä loman siirtäminen.
Itse ainakin varaan siinä kohden, kun loma hyväksytään, kesän reissut ja lyön niistä aikataulut lukkoon. En todellakaan ala järjestelemään noita parin viikon varoitusajalla uusiksi tai perumaan esim. lentoja omaan piikkiin ja vahvasti veikkaisin, etten ole ainoa joka näin toimii.
Työnantajan tulee maksaa se lomamatka jota ei voi perua jos pakottaa työntekijän perumaan loman ja olemaan töissä, siis liian lyhyellä varoitusajalla.
Sote-alalla työnantaja voi määrätä työntekijän töihin, jos se on välttämätöntä. Jo myönnetyn loman peruuttamisesta on kuitenkin maksettava korvaus.