Vuokralainen jätti laskunsa maksamatta - auttakaa!
Vuokralaiseni lähti asunnostani kk sitten ja pari vk sitten sain laskun, joka on vuokrasopimuksessa sovittu vuokralaisen maksettavaksi. Ilmoitin laskusta heti exvuokralaiselleni, joka lupasi maksaa laskun.
Omassa verkkopankissani lasku erääntyy parin päivän päästä maksettavaksi, eikä vuokralainen ole edelleenkään kahdesta yhteydenotostani huolimatta maksanut laskua tai ottanut minuun yhteyttä.
Näyttäisi siltä, että aikoo jättää laskun (satasia) maksamatta. Mitä voin tehdä asialle, paitsi lähetellä mailia/soitella perään? Voinko laittaa laskun vaikka perintään?
Takuumaksun olen exvuokralaisellenipalauttanut, koska unohdin tämän yhden tulossa olevan laskun.
Kommentit (78)
Maksat laskun pois ja unohdat koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Laitat laskun perintätoimiston hoidettavaksi.
Hankalaa jos lasku vuokranantajan nimellä.
Oma moka, milläs sopimuksen todistat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiasta vuokrasopimuksessa erikseen sovittu, ei pitäisi olla hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma moka, milläs sopimuksen todistat?
No vaikka sillä sopimuksella jossa AP kertoi asian olevan kirjattuna.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen koittanut googlata, että voiko yksityinen henkilö (mulla ei ole y-tunnusta) käyttää perintätoimiston palveluja? Noissa yritysten nettisivuilla tuntuu olevan aina, että "anna meille yrityksesi laskut perintään".
Soita nyt uudelleen vielä ja jos ei pysty heti maksamaan, anna hoitaa vaikka muutamassa erässä. Jos ei suostu, sano että laitat perintään. Asiansa hoitava ihminen yleensä pelästyy tässä kohtaa ja yrittää järjestää rahat sulle. Jos ei tunnu hetkauttavan, laitat perintään ihan huoletta. Ja ensikerralla koita muistaa kaikki laskut ennen takuun maksua takaisin.
Jos lasku on sinun nimelläsi eikä sinulla ole sopimusta, jossa vuokralaisen se pitäisi maksaa, olet aika heikoilla. Eli joudut maksamaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiasta vuokrasopimuksessa erikseen sovittu, ei pitäisi olla hankalaa.
Vaikka vuokrasopimuksessa lukee mitä tahansa, ei perintätoimisto voi periä toisen nimissä olevaa laskua joltain muulta.
Perintätoimistonkin palvelut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasku on sinun nimelläsi eikä sinulla ole sopimusta, jossa vuokralaisen se pitäisi maksaa, olet aika heikoilla. Eli joudut maksamaan itse.
On se kirjattu vuokrasopimukseen. AP
Kannattaa soittaa jonnekkin taholle joka tietää vuokranantajien asioista ja kysäistä sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan tässä ne kuuluisat oppirahat maksettavaksi?
Mistä tiedät ettei vuokralainen sitä ole jo maksanut?
Mitä ihmeen laskujasi olet vuokralaiselle laittanut maksettavaksi?
Mietin, että jos uhkaan perinnällä ja muistutan, että jos ei maksa niin sitten lähtee luottotiedot heiltä molemmilta (vuokrasopimus oli kahden henkilön nimissä).
Oisko tää hyvä?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kirjattu vuokrasopimukseen. AP
Kyse on nyt siitä kuka sopinut mitä ja kenen kanssa. Jos sinä olet tehnyt sopimuksen laskuttajan kanssa, on sinun velvollisuus maksaa lasku.
Kun olet tehnyt sopimuksen vuokralaisen kanssa että hän maksaa laskusta aiheutuvat kulut, voit periä summan häneltä, mutta alkuperäinen lasku on sinun vastuulla.
Ota heti yhteys laskuttajaan (tämä sun olisi pitånyt tehdä ensimmäisenä) ja sano, ettei sulla ole heidän kanssaan sopimusta. (Toki jos se on vesilaitos, niin olet aika huonossa asemassa, koska seuraavan sopimuksen kanssa voi olla viaikeampi tilanne. Sähköyhtiöiden kanssa oli ennen sama, mutta nythän niitä on helppo kilpailuttaa) ja pyydä laskuttajaa laskuttamaan siltä, kenen kanssa heillä sopimuskin oli.
Oletko palauttanut takuuvuokran? Sitä ei pitäisi palauttaa, ennen kuin tämmöiset laskut on hoidettu. Jollet olet palauttanut, voit vähentää summan siitä.
Voit myös hakea saatavastasi perintään, mutta tarvit siihen ensin käräjäoikeuden päätöksen ja sen jälken voit laittaa sen perintään (ulosottoon). Sen kulut menevät vuokralaiselle (olettaen että vuokrasopimuskessa oikeasti lukee että kulu on vuokralaisen maksettava) mutta siihen menee aikaa helposti kuukausia.
Luovuttaisin. -Tämä maa on roska ja loissakille suopea- -
onnenmaa.