Luetellaan klassikkokirjoja, joita jokaisen sivistyneen ihmisen tulisi lukea
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Orweltaja Taas kirjoitti:
Omista lukemistani näitä voisi luokitella sivistäväksi (ja hyviksi):
Dostojevski : Rikos ja Rangaistus, Idootti
Hesse: Arosusi
Bulgakov: Saatana Saapuu Moskovaan
Hemmingway: Kenelle Kellot Soivat, Vanhus ja Meri
Gogol: Kuolleet Sielut
Vonnegut: Teurastamo 5
Steinbeck: Edenistä Itään, Miehiä ja Hiiriä
Kundera: Olemisen Sietämätön Keveys
Tolstoy: Anna Karenina
Orwell: Eläinten Vallankumous
Rushdie: Saatanalliset Säkeet
Garcia Marquez: Sadan Vuoden Yksinäisyys
Svetlana Aleksievich: Tsernobylistä Nousee Rukous
Solzhenitsyn: Vankileirien Saaristo, Syöpäosasto
Harper Lee: Kuin Surmaisi Satakielen
T.S. Elliotin ja Pushkinin runot.
Suomalaisista pitäisi tuntea kai elokuvan tai kirjana; Seitsemän Veljestä, Täällä Pohjan Tähden Alla, Tuntematon Sotilas, Sinuhe. Ulkomaalaisista ainakin Joycen Odysseus sekä Proustin Kadonnutta Aikaa Etsimässä (en ole kaikkia lukenut, enkä aio, pitäisi näistä tuntea homman clue joka tapauksessa).
Hyvin pitkälti makukysymys, listaltani puuttu hirveästi hyviä teoksia. Kovin on venäläis (lähialue) painoitteinen tietysti.
Lukeminen sinänsä tunnetusti kannattaa aina.
Muutama hyvä, mutta loput alempaa keskitasoa nykypäivän standardeilla.
Pitääkö kirjan olla nykystandardeilla hyvä, jotta se olisi yleissivistystä kohottava?
Gilhameš- eepoksen lukeminen on takuulla yleissivistävää, vaikka se on nykystandardrilla paska kirja.
Vierailija kirjoitti:
Dan Brown: Da Vinci-koodi
Ei mikään klassikko (ainakaan vielä), mutta aiheutti ilmestyessään kohun katolisen kirkon piireissä väitteillään. Uskonto vs. tiede on mielenkiintoinen asetelma kyseisen kirjailijan muissakin teoksissa.
Lisäksi nostan listalle Raamatun luomis-ja syntiinlankeemus kertomukseen pohjautuvan John Miltonin Kadotettu paratiisi runoelman.
Eikä täällä varmaan ole vielä mainittu Charles Darwinin Lajien synty teosta.
Tässä yksi syy vihata Dan Brownin tekeleitä.
Suuri osa lukijoista ottaa nämä hömppäseikkailut vakavasti.
"Tiede" Brownin romaaneissa on silkkaa hevonpaskaa.
Anteeksiantamattomin asia Brownilta on esittää Leonardo da Vinci salatieteilijänä ja mystikkona.
Vierailija kirjoitti:
Kafkan Muodonmuutoksia, jos tunnet itsesi oudoksi kummajaiseksi.
Juice Leskisen omaelämäkerran osa 1 (ei ehtinyt kirjoittaa osaa 2 kun kuoli jo), jos luulet eläväsi epäterveellisesti.
Mauri Kunnaksen tuotanto, Asterix ja Obelix -sarjakuvat, jos elämä on mennyt liian tiukkapipoiseksi.
Voin suositella kaikille mm. Asterixeja:
Asterix olympialaisissa
Asterix ja riidankylväjä
Asterix ja Caesarin laakeriseppele
Nuo tarinat ovat huikeita niin visuaalisesti, kuin tekstiltäänkin.
Siionin pöytäkirjat. Globalistien todellinen agenda.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Eedenistä Itään ja Vihan hedelmät
Raamattu
Täällä Pohjantähden alla ja Tuntematon sotilas
1984 ja Eläinten vallankumous
Catch-22
Sadan vuoden yksinäisyys
Et listannut Koraania. Miksi et, jos kuitenkin Raamatun lukeminen kuuluu mielestäsi sivistykseen?
Koraani ei ole sivistyneistön, vaan barbaarien kirja. Pohjanoteeraus kaikesta.
Vaikka koraani on barbaarisempi, niin kyllä on raamattukin, en ymmärrä miksi tuollaista sisällötöntä kakkaa tarvitsee edes lukea? Ei se kenestäkään sivistyneempää tee. Ei kaikkien sairaiden ihmisten sielunmaisemaa tarvitse ymmärtää.
Koska nuo kirjat vaikuttavat miljoonien ihmisten ajatteluun ja arkielämään.
Kannattaa hypätä suoraan Uuden Testamentin kirjoituksiin niin päästään asiaan.
Lisäksi hyvin varustetuista kirjastoista löytynee myös vanhoja suomennettuja tekstejä, jotka eivät päätyneet lopulliseen niteeseen, mm. Juudaksen evankeliumi.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Eedenistä Itään ja Vihan hedelmät
Raamattu
Täällä Pohjantähden alla ja Tuntematon sotilas
1984 ja Eläinten vallankumous
Catch-22
Sadan vuoden yksinäisyys
Et listannut Koraania. Miksi et, jos kuitenkin Raamatun lukeminen kuuluu mielestäsi sivistykseen?
Koraani ei ole sivistyneistön, vaan barbaarien kirja. Pohjanoteeraus kaikesta.
Vaikka koraani on barbaarisempi, niin kyllä on raamattukin, en ymmärrä miksi tuollaista sisällötöntä kakkaa tarvitsee edes lukea? Ei se kenestäkään sivistyneempää tee. Ei kaikkien sairaiden ihmisten sielunmaisemaa tarvitse ymmärtää.
Kannattaa hypätä suoraan Uuden Testamentin kirjoituksiin niin päästään asiaan.
Lisäksi hyvin varustetuista kirjastoista löytynee myös vanhoja suomennettuja tekstejä, jotka eivät päätyneet lopulliseen niteeseen, mm. Juudaksen evankeliumi.
Puhutaan yleissivistyksestä, ei hilluloinnista.
VT:n tarinat ovat vaikuttaneet maailmankirjallisuuteen, niitä opetettiin(jopa totena, riippuen opettajasta) peruskoulussa ainakin vielä 80-luvulla.
Mm. Shakespeare viittaa VT:n tarinoihin, mm. Hamlet puhuttelee Ofelian isää Jeftaksi.
Viittaus on hyytävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risti ja linkkuveitsi (Wilkerson David). Juokse poika juokse (Cruz Nicky).
Sekä 6. ja 7. mooseksen kirja.
Ne höpinät, joita väitetään 6. Ja 7. Mooseksenkirjoiksi, eivät ole samaa sarjaa Raamatun tekstien kanssa.
Mustaraamattu tekee vaikutuksen vain hyvin sivistymättömään tai henkisesti jälkeenjääneeseen, sekava ja huonosti käännetty loitsukokoelma.
Ei, en ole uskovainen.
No, kyllä Mustaraamatun läpi selaaminen yleissivistystä kohotti, em. analyysi ei olisi ollut mahdollinen ilman sitä.
Waltarin Sinuhe egyptiläinen jakaa aina mielipiteitä, kuten koko muukin Waltarin tuotanto. Itse suorastaan rakastan Waltaria ja palaan aina hänen kirjoihinsa uudelleen. Se, mikä itsessäni kiehtoo Waltarin tuotannossa ja mikä tulee loistavasti esiin Sinuhessakin, on ihmisen olemisen turhuus ja merkittömyys. Se on omankin filosofiani ydin eli ihmisen onni ja kärsimys on lopulta kaikki täysin merkityksetöntä, koska ihminen ei opi mitään ja samat asiat toistuvat historian kulussa yhä uudelleen.
Olin nuorena syvästi masentunut ja ajattelin itsekin jo silloin noin, mutta Waltarin myötä joku puki ajatteluni kauniisti sanoiksi. Omaan varmaan yhtä kyynisen elämänasenteen ja ajattelun kuin Waltari, minkä lisäksi uskonnollinen tematiikka on aina kiinnostanut minua. Waltari osasi rinnastaa nykyisen ja menneen sekä erilaiset kulttuurit yhdeksi ainoaksi ihmislajille ominaiseksi käyttäytymismalliksi: hän antoi ihmiselle kaavan. Siihen kaavaan, malliin, palaan aina ja yhä edelleen luen sitä samalla tavalla: elämä on merkityksetöntä, turhaa ja kiertää alati samaa kehää.
Itse löysin Waltarista, ja tarkoitan erityisesti hänen historiallisia romaanejaan, ihmisen, joka näki ihmisyydessä saman kuin minä itse näin. Ja välillä mietin, etteikö muut tosiaan huomaa tätä samaa? Olen lukenut paljon sekä fiktiivisiä romaaneja että tietokirjallisuutta, erityisesti historiaan painottuen, ja siinä missä moni yrittää selittää ja antaa tarkoitusta, Waltari riistää ihmiseltä merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Waltarin Sinuhe egyptiläinen jakaa aina mielipiteitä, kuten koko muukin Waltarin tuotanto. Itse suorastaan rakastan Waltaria ja palaan aina hänen kirjoihinsa uudelleen. Se, mikä itsessäni kiehtoo Waltarin tuotannossa ja mikä tulee loistavasti esiin Sinuhessakin, on ihmisen olemisen turhuus ja merkittömyys. Se on omankin filosofiani ydin eli ihmisen onni ja kärsimys on lopulta kaikki täysin merkityksetöntä, koska ihminen ei opi mitään ja samat asiat toistuvat historian kulussa yhä uudelleen.
Olin nuorena syvästi masentunut ja ajattelin itsekin jo silloin noin, mutta Waltarin myötä joku puki ajatteluni kauniisti sanoiksi. Omaan varmaan yhtä kyynisen elämänasenteen ja ajattelun kuin Waltari, minkä lisäksi uskonnollinen tematiikka on aina kiinnostanut minua. Waltari osasi rinnastaa nykyisen ja menneen sekä erilaiset kulttuurit yhdeksi ainoaksi ihmislajille ominaiseksi käyttäytymismalliksi: hän antoi ihmiselle kaavan. Siihen kaavaan, malliin, palaan aina ja yhä edelleen luen sitä samalla tavalla: elämä on merkityksetöntä, turhaa ja kiertää alati samaa kehää.
Itse löysin Waltarista, ja tarkoitan erityisesti hänen historiallisia romaanejaan, ihmisen, joka näki ihmisyydessä saman kuin minä itse näin. Ja välillä mietin, etteikö muut tosiaan huomaa tätä samaa? Olen lukenut paljon sekä fiktiivisiä romaaneja että tietokirjallisuutta, erityisesti historiaan painottuen, ja siinä missä moni yrittää selittää ja antaa tarkoitusta, Waltari riistää ihmiseltä merkityksen.
Hieno kirjoitus sinulta. Oletko kenties kirloittanut muutakin?😘Tämän luettuani saatan yrittää vielä neljännen kerran aloittamista Sinuhen parissa.
T.se, joka vertasi sitä keisarin uusiin vaatteisiin.
Eivät ole klassikoita, mutta sivistäviä:
Lisa Genova - Edelleen Alice
Pauliina Rauhala - Taivaslaulu
Harry Potterit lasketaan yleissivistykseen.
Jevgenija Ginzburg: Rajumyrskyn halki
Harmi että klassikot on usein haudattu kirjastojen varastoihin. Hyllyssä pidetään päiväperhosia.
Eli pitää tietää mitä etsii.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kafkan Muodonmuutoksia, jos tunnet itsesi oudoksi kummajaiseksi.
Juice Leskisen omaelämäkerran osa 1 (ei ehtinyt kirjoittaa osaa 2 kun kuoli jo), jos luulet eläväsi epäterveellisesti.
Mauri Kunnaksen tuotanto, Asterix ja Obelix -sarjakuvat, jos elämä on mennyt liian tiukkapipoiseksi.
Voin suositella kaikille mm. Asterixeja:
Asterix olympialaisissa
Asterix ja riidankylväjä
Asterix ja Caesarin laakeriseppeleNuo tarinat ovat huikeita niin visuaalisesti, kuin tekstiltäänkin.
kultakauden tuotoksia.
kun käsikirjoittaja Coscinny kuoli, niin taso romahti pahasti,
samoin kävi Lucky Lukelle.
suosittelisin tähän vielä
Charlier Giraud:n Kadonnut kaivos/Kultaluoteja ampuva aave,
ja Tintin seikkailuista 7 kristallipalloa/Auringon temppeli, sekä Tintti Tiibetissä
Primo Levi, Tällainenko on ihminen
Waltarin kirjat ovat ihan laadukasta ns nuortenkirjallisuutta. Aikuisellekin toimivat vaikka äänikirjoina.
Monia hyviä kirjoja jo mainittu, korkeakirjallisuus loistaa poissaolollaan joten lisäisin vielä Imre Kertészin tuotannon sekä kevyempänä Leena Krohnin kafkamainen 'Tainaron'.
Platonin 'Valtio' olisi myös hyvä, monta muutakin filosofista teosta voisin listaan lisätä.
Dekkarit ym ovat kyllä sellaista styroksia. Tyhjää. Käyvät viihteestä mutta väittäisin ettei Dan Brown tai Gillian Flynn ketään sivistä.
1984 ja kommunismin musta kirja.
Jessikka Aron Putinin trollit - Tositarinoita Venäjän infosodan rintamilta