Luetellaan klassikkokirjoja, joita jokaisen sivistyneen ihmisen tulisi lukea
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivälehdissä näkee välillä listoja: "Nämä kirjat pitäisi jokaisen lukea". Ohitan tällaiset listat hiukan ärsyyntyneenä. Minuahan ei komennella, vaan luen sellaisia kirjoja jotka minua kiinnostavat ja joista saan mielihyvää. Vaikka olisivat hömppää, niin useimmista kirjoista jotakin oppii. Jörn Donnerkin sanoin: "Lukeminen kannattaa aina."
Ne listat (joita Ylelläkin on silloin tällöin) on jostain syystä suunnattu lähes yksinomaan naislukijoille.
Ihmisen pitäisi lukea mitä tahansa käteen sattuu, eikä vaan jotain "hyvien kirjojen listaa" jonka joku muu on luonut omilla mystisillä kriteereillään.
Marcus Platéu - Ruusu uunin päällä (The Rose that never grew)
Robert C. Laurell - Tahdoton (Wedding gift)
Mitataanko todella ihmisen sivistyneisyyttä nykyään joidenkin tiettyjen kirjojen lukemisella? Mielenkiintoista! Jos vaikkapa kreikkalainen ei lue (omalla kielellään toki) näitä Suomessa sivistyksen mittana pidettäviä kirjoja, onko hän sivistymätön?
Eiköhän tämä luettelointi mene hukan /seseen. Eihän täällä ole lukijoissa yhtään sivistynyttä tai edes älykästä henkilöä.
Uskonnottomana olen sitä mieltä että yhteen putkeen kannattaisi lukea raamattu, koraani ja toora. Miksi? Siksi, että noiden abrahamin uskovaisten kirjojen luoman kultturipohjan alaisuudessa elää 4,3 miljardia ihimistä. Minäkin uskonnottomana raamatun vaikutuspiirissä.
Hinduila, sikheillä, buddhalaisilla, taolaisilla, shintolaisilla, konfutselaisilla on omat vähän vaikeammin hahmotettavat julkaisunsa koska heillä ei taida olla yhden totuuden yhtä kirjaa.
Nämä kirjat kannattaa lukea vasta siinä vaiheessa kun takana on jo jonkin verran elämänkokemusta. Ymmärtää sitten hieman paremmin minkä päällä tämä maailma makaa!
Jos ottaa sitten romaanipuolelta juttuja niin niiden suhteen tuskin kannatta nostaa esiin yhtä koska olen huomannut elämäntilanteen vaikuttavan paljon ns vastaanottokykyyn. Klassikot eivät aivan syyttä ole klassikoita, joten ainakin muutama eri aiheinen niistä on syytä tuntea.