Suositelkaa ehkäisyä, 4 lasta on. Kierukkaa en uskalla ottaa
kuullut kauhujuttuja asennuksesta ja kivusta.
Gyne tyrkyttää sitä. Lihottaako kapseli? Onko kellään kapseli pettänyt?
Entä pysyykö rengas synnyttäneellä?
Kokemuksia?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen kyllä sitä, että olet uskaltanut synnyttää neljä lasta, mutta et uskalla ottaa kierukkaa. Minulla on kolmas kierukka menossa, eikä sen laitto ole kertaakaan sattunut lainkaan. Sen sijaan kahden lapsen synnyttäminen kyllä sattui.
Kohdunsuu on avautunut 10cm kun vauvaa aletaan ponnistamaan. Kierukan asennuksessa ei. Eli sen 10 sentin vuoksi en ota kierukka.
Pelotta ajatuskin, että iso vieras esine tungetaan kohtuun kivuliaasti. (joo tiedän minkä kokoinen on kierukka, minusta iso)
Ap
Ihmettelen suuresti tätä keskustelua..
Ap pyysi suosittelemaan sellaista ehkäisyä, jonka joku toinen on kokenut hyväksi poislukien kierukka. Silti koko ketju on täynnä jankutusta toisen synnytyksistä ja ihmettelyä kivunsiedosta...Naiset,ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen kyllä sitä, että olet uskaltanut synnyttää neljä lasta, mutta et uskalla ottaa kierukkaa. Minulla on kolmas kierukka menossa, eikä sen laitto ole kertaakaan sattunut lainkaan. Sen sijaan kahden lapsen synnyttäminen kyllä sattui.
Kohdunsuu on avautunut 10cm kun vauvaa aletaan ponnistamaan. Kierukan asennuksessa ei. Eli sen 10 sentin vuoksi en ota kierukka.
Pelotta ajatuskin, että iso vieras esine tungetaan kohtuun kivuliaasti. (joo tiedän minkä kokoinen on kierukka, minusta iso)
Ap
Jo yksi kohdunsuun avautumiseen liittyvä supistus aiheuttaa kovemmat ja pidempiaikaiset kivut kuin kierukan asentaminen. Tiedän kyllä, että niihin supistuksiin saa kivunlievitystä, mutta niitä kipeitä supistuksia kerkeää tulla aika monta ennen kuin saa sen epiduraalin.
Mutta jos sinä et halua kierukkaa, ei sinun tarvitse sitä ottaa. Valitse taistelusi.
P.S. Täällä on vähintään kerran viikossa vastaavanlainen "en halua kierukkaa" aloitus. Taustatarina vaihtele. Valittajan lapsiluku on 0-4, ja keskenmenojen/aborttien lukumäärä vaihtelee samalla skaalalla. Mutta valitus kierukan asentamisen aiheuttamista kivuista on aina sama.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies menee vasektomiaan nyt toisen lapsen jälkeen. Yritin katsoa kommentit läpi, mutta en ainakaan löytänyt missä ap olisi kommentoinut tätä miehen steriä. Miksei siis mies menisi? Huomattavasti helpompi toimenpide kuin naisella ja maksaakin reilusti vähemmän.
Meillä toki se tilanne, että mies on minua reilusti vanhempi ja ei takuulla enää tekisi lapsia vaikka mitä kävisi. Mutta jos ap:lla 4 lasta saman miehen kanssa, niin tuskin mieskään enää suunnittelee lisääntyvänsä?
Jos AP vaihtaa miestä joka lapsen jälkeen, ei hän tietenkään voi vaatia kaikkia potentiaalisia tulevia kumppaneitaan sterilisaatioon.
Tirlittandaa kirjoitti:
Ihmettelen suuresti tätä keskustelua..
Ap pyysi suosittelemaan sellaista ehkäisyä, jonka joku toinen on kokenut hyväksi poislukien kierukka. Silti koko ketju on täynnä jankutusta toisen synnytyksistä ja ihmettelyä kivunsiedosta...Naiset,ei näin.
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan. Ap on sanonut, ettei missään tapauksessa halua kierukkaa koska pelkää liikaa mahdollista asennuskipua. Se on ihan pätevä syy olla ottamatta kierukkaa.
Olemme saaneet uuden palstahullun: Kierukkahullu
Jokohan se mieskin osallistuis ja kävis laittaa piuhat poikki?
No ainoa järkivalinta on kuparikierukka tai kondomi.
Kierukan asetus ei satu YHTÄÄN - paitsi jos olet pelkopotilas, sinulla on seksuaalihäiriö (emättimen kouristelu), tai tulehdus. Tai jos menet todella tohelolle henkilölle, mutta en tiedä mitä ihmettä hänen pitäisi tehdä, jotta onnistuisi satuttamaan kun ei se ole tamponin asetusta kummempa jos asennetaan, kun kohdunkaula valmiiksi avoin (kk:n aikana). Olen verrannut papa-kokeeseen, se sentään nipistää.
Unohda kaikki kapseli-hömpötykset. Yksi kierukka ja sillä selvä.
No ei sattunut yhtään se kierukan laittaminen eikä poisotto, vähemmän tuntui kuin papa. Kyleenassa vain vähän hormonia, suosittelisin kyl sitä
Ehdoton ei kierukka ja joka kolmas ehdottaa sitä.
Palsta ei petä. Ap
Miksi naisen velvollisuus on suostua hormonaalisen ehkäisyyn tai johonkin hirveään kierukkaan nyt se ukko steriloitavaksi ja äkkiä
Vierailija kirjoitti:
Kierukan asetus ei satu YHTÄÄN - paitsi jos olet pelkopotilas, sinulla on seksuaalihäiriö (emättimen kouristelu), tai tulehdus. Tai jos menet todella tohelolle henkilölle, mutta en tiedä mitä ihmettä hänen pitäisi tehdä, jotta onnistuisi satuttamaan kun ei se ole tamponin asetusta kummempa jos asennetaan, kun kohdunkaula valmiiksi avoin (kk:n aikana). Olen verrannut papa-kokeeseen, se sentään nipistää.
Unohdan kaikki kierukka hömpötykset! kapseli käteen ja sillä selvä.
Kiitos kaikille vastauksista. Ap
Kapseli täällä 4. vuotta eikä mitään pahaa sanottavaa, voin suositella!
Harmi kun oma aika alkaa loppumaan, ikä ja suhde siinä pisteessä että parin vuoden päästä pitäisi jo alkaa miettimään mahdollista lisääntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, samassa tilanteessa.
Minua on myös peloteltu kierukkatarinoilla. Yhdellä kaverilla se upposi jonnekin vatsanpeitteisiin niin että jouduttiin tekemään tiesmitä tähystyksiä kun sitä etsittiin ja lopulta nukutuksessa poistettiin. Toinen kaveri tuli raskaaksi ja joutui pitämään lapsen koska raskaus ehti pitkälle ennen kuin se huomattiin.
Itseäni myös epäilyttää ajatus vieraasta esineestä sisälläni ja niistä langoista.. tuntuu ällöttävältä ajatukselta. Lisäksi minulla on taipumus saada finnejä herkästi, kierukka kuulemma herkästi aiheuttaa aknea.
Kuukautiset on niin runsaat että pakko jotain keksiä. Miehen vasektomia ei siihen auta..Se asennushan se pelottaa :/ Kuulema jotkut saa nukutuksessa, mutta täällä ei ollut edes vaihtoehto, joten jotain muuta pitää keksiä.
Ap
Kohdunkaulan puudutus? Pyydä gyne, joka osaa käsitellä pelkopotilasta.
Ja kierukka kannattaa asentaa menkkojen aikana.
Nukutuksessa saa jos muuten ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Onko itsellesi koskaan laitettu kierukkaa vai oletko sinä vain asentanut niitä potilaillesi? Vai oletko peräti gynekologia avustava hoitaja, jonka silmiin homma näyttää iisiltä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kapseli olisi hömpytystä? Montako olet kokeillut, jos kerran sillä selvä? Ihmeellinen asenne sinulla.
Mä olen nyt valtavirrasta poikkeaja, mutta..
Meillä on viisi lasta ja raskauksien välissä ehkäisynä minipillerit.
En saa terveydellisistä syistä johtuen yhdistelmäpillereitä, aiemman kohdunulkoisen raskauden vuoksi en saa kuparikierrukkaa, steri ei houkuta kun tiedän ettei tähystysleikkauskaan jäljellä olevaan munatorveen pikkujuttu ole, en ymmärrä miksi ottaisin hormonikierrukan myötä elimistööni kuulumattoman laitteen sisuksiini (jos kerta se toinenkaan kierrukka ei käy) ja kapseleista olen kuullut pelkkää huonoa. Jälkimmäinen vaivaa ajatuksena myös siksi, että kaikki lävistyksenikin on kasvaneet ulos joten en halua laittaa rahaa moiseen kokeiluun. Viidennen raskauden jälkeen kävin äärimmäisen väsyttävän keskustelun lääkärin kanssa, joka suosi kierukkaa, ennenkuin suostui myöntämään ettei omassa valinnassani ole yhtäkään vasta-aihetta.
Nyt syönyt minejä 2v ajan, eka puoli vuotta kierto oli epäsäännöllinen ja lopun aikaa menkat 1-4kk välein.. Toimii.
Jos olet steriin jonossa, miksi valita vaikeampaa vaihtoehtoa?!