Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa ehkäisyä, 4 lasta on. Kierukkaa en uskalla ottaa

Vierailija
02.02.2021 |

kuullut kauhujuttuja asennuksesta ja kivusta.

Gyne tyrkyttää sitä. Lihottaako kapseli? Onko kellään kapseli pettänyt?
Entä pysyykö rengas synnyttäneellä?
Kokemuksia?

Kommentit (172)

Vierailija
101/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä olet suostunut tekemään enemmän kuin yhden lapsen, jos noin paljon pelkäät minkään tunkemista kohdunkaulan läpi?!

Halusin suunnitellun sektion ekaan synnytykseen, mutta pelkopolilla puhuivat ympäri.

Olin kätilön painajainen Synnytyksessä...

Mutta 3 seuraavaa ei pelottanut, kun tiesi mitä on.

Ap

Vierailija
102/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä olet suostunut tekemään enemmän kuin yhden lapsen, jos noin paljon pelkäät minkään tunkemista kohdunkaulan läpi?!

Halusin suunnitellun sektion ekaan synnytykseen, mutta pelkopolilla puhuivat ympäri.

Ap

Olisko mahdollista, että kierrukan kanssa kävisi sama?

Ei nimittäin ole MITÄÄN verrattuna synnytykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapseli on huono vuotojen takia, tiputtelee.. Minipillerit ok jos muistaa, samoin tavalliset e - pillerit. Molemmat suojaa munasarja- ja kohtusyövältä, tavis e-pillereissä laskimotukos - ja rintasyöpäriski vähän koholla.

Sterilisaatio ok, mutta ei auta vuotoihin. Onko anemiaa, kipuja, mites ferritiini? Haluatko leikkauskivut ja - riskit mieluummin kuin pienen nippaisun ja 5v potentiaalisesti vuodotonta ja kivutonta aikaa? Menkat kerran kuussa viikon ajan saattaa rajoittaa elämää ja rautaa joutuu tankkaamaan jos vuotaa paljon, kenellä vatsa kestää.

Kierukkaa suosittelen, esilääke ja vaikka suihkepuudutus ennen kuin laitetaan kohdunkaulalle pieni puudutus. Neljä lasta jos olet alakautta synnyttänyt niin kyllä se kierukka sinne ihan nopeasti sujahtaa ja yksilöllistä on että sattuuko vai ei. Mutta pidän kierukanlaittoa yleisanestesiassa myös ihan ok vaihtoehtona.

Jos sterilisaatio tehdään niin jos on runsaat vuodot niin kohdun limakalvon lämpöablaatio on myös yksi vaihtoehto (mutta siinä joudutaan ottmaan kohdun limakalvolta näyte ensin joka on paljon pahempi kuin kierukan laitto).

Vaikuttaa myös se että oletko lihava, millaiset leikkaus- ja nukutusriskit, onko riskiä kohtusyövälle (epäsäännölliset vuodot ja lihavuus)...

Gynet mielellään näistä keskustelee ja saat oikeaa tietoa mikä olisi sinulle paras vaihtoehto. Miehen sterilisaatio myös kannattaa puolison kanssa puhua jos sinun vuodot ei kaipaa hoitoa, ei mene miehuus tai ejakulaatio.

T gyne

104/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi on kätevin.  Eihän 4-lapsinen enää kauaa sitäkään tarvitse.

Vierailija
105/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä että jos otat kapselin niin ota se jadelle jossa on kaksi kapselia, parempi vuotokontrolli.

T. Gyne

Vierailija
106/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuparikierukka on sterilisaation jälkeen helpoin. Peloteltiin vuotojen runsastumisella, itselläni ennemminkin vähenivät. Laitossa se vihlaisu kestää puoli sekuntia, kun ensimmäisellä kerralla kohtu mitataan ja toiset puoli sekuntia, kun itsekierukka laitetaan paikoilleen.

Vierailija
107/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen kyllä sitä, että olet uskaltanut synnyttää neljä lasta, mutta et uskalla ottaa kierukkaa. Minulla on kolmas kierukka menossa, eikä sen laitto ole kertaakaan sattunut lainkaan. Sen sijaan kahden lapsen synnyttäminen kyllä sattui.

Kohdunsuu on avautunut 10cm kun vauvaa aletaan ponnistamaan. Kierukan asennuksessa ei. Eli sen 10 sentin vuoksi en ota kierukka.

Pelotta ajatuskin, että iso vieras esine tungetaan kohtuun kivuliaasti. (joo tiedän minkä kokoinen on kierukka, minusta iso)

Ap

Sen kierukan "sarvet" ovat supussa, kun se viedään kohtuun.

Vierailija
108/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen naiset suostuukin

Vierailija
109/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sattunut yhtään se kierukan laittaminen eikä poisotto, vähemmän tuntui kuin papa. Kyleenassa vain vähän hormonia, suosittelisin kyl sitä

Mulla tuli kaikista matalahormonisista loputon näläntunne ja sitä myötä painonnousu.

Vierailija
110/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapseli on huono vuotojen takia, tiputtelee.. Minipillerit ok jos muistaa, samoin tavalliset e - pillerit. Molemmat suojaa munasarja- ja kohtusyövältä, tavis e-pillereissä laskimotukos - ja rintasyöpäriski vähän koholla.

Sterilisaatio ok, mutta ei auta vuotoihin. Onko anemiaa, kipuja, mites ferritiini? Haluatko leikkauskivut ja - riskit mieluummin kuin pienen nippaisun ja 5v potentiaalisesti vuodotonta ja kivutonta aikaa? Menkat kerran kuussa viikon ajan saattaa rajoittaa elämää ja rautaa joutuu tankkaamaan jos vuotaa paljon, kenellä vatsa kestää.

Kierukkaa suosittelen, esilääke ja vaikka suihkepuudutus ennen kuin laitetaan kohdunkaulalle pieni puudutus. Neljä lasta jos olet alakautta synnyttänyt niin kyllä se kierukka sinne ihan nopeasti sujahtaa ja yksilöllistä on että sattuuko vai ei. Mutta pidän kierukanlaittoa yleisanestesiassa myös ihan ok vaihtoehtona.

Jos sterilisaatio tehdään niin jos on runsaat vuodot niin kohdun limakalvon lämpöablaatio on myös yksi vaihtoehto (mutta siinä joudutaan ottmaan kohdun limakalvolta näyte ensin joka on paljon pahempi kuin kierukan laitto).

Vaikuttaa myös se että oletko lihava, millaiset leikkaus- ja nukutusriskit, onko riskiä kohtusyövälle (epäsäännölliset vuodot ja lihavuus)...

Gynet mielellään näistä keskustelee ja saat oikeaa tietoa mikä olisi sinulle paras vaihtoehto. Miehen sterilisaatio myös kannattaa puolison kanssa puhua jos sinun vuodot ei kaipaa hoitoa, ei mene miehuus tai ejakulaatio.

T gyne

En ota kierukkaa hereillä. Mieluummin kuukautiset 24/7 viiden vuoden ajan. Piste.

Ap

Vierailija
111/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen kyllä sitä, että olet uskaltanut synnyttää neljä lasta, mutta et uskalla ottaa kierukkaa. Minulla on kolmas kierukka menossa, eikä sen laitto ole kertaakaan sattunut lainkaan. Sen sijaan kahden lapsen synnyttäminen kyllä sattui.

Kohdunsuu on avautunut 10cm kun vauvaa aletaan ponnistamaan. Kierukan asennuksessa ei. Eli sen 10 sentin vuoksi en ota kierukka.

Pelotta ajatuskin, että iso vieras esine tungetaan kohtuun kivuliaasti. (joo tiedän minkä kokoinen on kierukka, minusta iso)

Ap

Mitä?? Ihanko totta? :"D

Idioottinako pidät?

Ap

Vierailija
112/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuparikierukka on sterilisaation jälkeen helpoin. Peloteltiin vuotojen runsastumisella, itselläni ennemminkin vähenivät. Laitossa se vihlaisu kestää puoli sekuntia, kun ensimmäisellä kerralla kohtu mitataan ja toiset puoli sekuntia, kun itsekierukka laitetaan paikoilleen.

Eli sattuu. Ei kiitos.

Ap

Vierailija
113/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten neljä lasta synnyttänyttä voi pelottaa kierukan laittaminen? Ei se varsinaisesti mukavaa ollut, mutta kesti muutaman minuutin. Minulla on endometrioosi, siksi laitettiinkin kierukka, ja ymmärsin, että tästä syystä sattui keskimääräistä enemmän. 

Vierailija
114/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kiinnosta testata,käy kipeää. Pelkään gynekologista kipua ja sisätutkimusta.

Synnyttää on vähän niin kuin pakko, jos lapsen haluaa. Kierukka ei ole pakollinen millään tavalla.

Ap

Vierailija
115/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukan laiton kipu sattui suurin piirtein saman verran kuin imettäminen alkuun. Vähemmän kuin mun pahimmat kuukautiset. Vähemmän kuin nilkan nyrjäyttäminen. Huomattavasti vähemmän kuin synnytys. Ja kesti hyvin lyhyen hetken. 

Miksi annat peloille tuollaisen vallan? Voisit päästä ongelmasta eroon helpolla, mutta haet hanakalmpaa ratkaisua muutaman minuutin tunteen takia?

Vierailija
116/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vasektomia miehelle

Vierailija
117/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kiinnosta testata,käy kipeää. Pelkään gynekologista kipua ja sisätutkimusta.

Synnyttää on vähän niin kuin pakko, jos lapsen haluaa. Kierukka ei ole pakollinen millään tavalla.

Ap

Vasektomia miehelle

Vierailija
118/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sattuu. Ei kiitos.

Ap

Vasektomia miehelle

Vierailija
119/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä?? Ihanko totta? :"D

Idioottinako pidät?

Ap

Kyllä minä näiden juttujen perusteella sinua idioottina pidän.

Vierailija
120/172 |
04.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukan laiton kipu sattui suurin piirtein saman verran kuin imettäminen alkuun. Vähemmän kuin mun pahimmat kuukautiset. Vähemmän kuin nilkan nyrjäyttäminen. Huomattavasti vähemmän kuin synnytys. Ja kesti hyvin lyhyen hetken. 

Miksi annat peloille tuollaisen vallan? Voisit päästä ongelmasta eroon helpolla, mutta haet hanakalmpaa ratkaisua muutaman minuutin tunteen takia?

En ole koskaan pitänyt kierukkaa vaihtoehtona. Teininä jo mietin, että kierukkaa en kyllä koskaan ota.

Mikä hitto se on, että täällä jokainen on sitä tyrkyttämässä, se ei ole edes vaihtoehto mulle.

Itse saatte tunkea, mitä ikinä haluattekaan kohtuun tunkea, mulle sinne ei laiteta mitään. Koskaan.

Ja typerää nostaa tätä ketjua, sain jo reseptin ehkäisykapseliin, huomenna apteekkiin. Saa olla jopa 5 vuotta ihan rauhassa ja voi loppua menkatkin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi