Mikä viha suomessa on ammattiin opiskelijoita kohtaan, ensin ajettiin alas ammattikoulu, nyt täysin sama kehityssuunta ammattikorkeakouluissa
https://www.kaleva.fi/oulun-ammattikorkeakoulun-opiskelijakunta-ja-opis…
Opiskelijat kokevat opetuksen laadun heikentyneen huomattavasti useiden yt-neuvotteluiden, organisaatiouudistusten ja jatkuvien leikkausten ja opetusryhmien koon kasvattamisen takia. Opiskelijat ovat huolissaan siitä, onko koululla tulevaisuudessa tarpeeksi ammattitaitoisia, motivoituneita ja työkykyisiä opettajia.
Opettajien lisääntynyt työmäärä on näkynyt opetuksen korvaamisessa nauhoitteilla, laajoilla ryhmätöillä sekä itsenäisellä työskentelyllä. Kannanotossa pelätään, että itsenäinen työskentely ja etäopiskelu jatkuvat myös koronatilanteen päättymisen jälkeen.
Suomessa hyvintoiminut ammattikoululaitos ajettiin alas juuri noilla toimilla josta ammattikorkeakoululaiset ovat nyt huolissaan. Ammattikorkeakouluissa onn tuo ryhmätyön ajatus ollut alusta asti vahvasti läsnä, sen ajatellaan sitouttavan kouluun ja pitämään heikommat oppijat mukana. Nytkö siis nauhoitteju oppitunteja ja valtavat ryhmät ennestään toisiaan tuntemattomia etäopiskelijoita laitetaan tekemään ryhmätöitä.
Nyt jarru pohjaan ammattikorkeakoulukäsitteen alasajossa. Ammattikorkeakouluihin jo nyt valtavan helppo päästä ja etäopiskelua ja ryhmätöitä ilman opettajaa? Siellä oman ryhmä sisällä sitten opiskelijat tunistaa mahdolliset myrkkyhoitajat tai insinöörioppilaat tunnistaa vaaralliset käytännöt ja osaa tunnistaa väärinymmärretyn ja vaarallisen työtavan?
Kommentit (10)
nauhoitetut luennot ei kyllä ole mikään korona jan ilmiö ammasurkeissa. Ainakin meillä hulluinta oli että kun koulu osti paljon opintokokonaisuuksia muualta mutta läsnäolopakko niin kokoonnuttiin luokkiin kuuntelemaa kaiuttimesta luentoa. Kaslisti kävi tunnin alussa ja lopussa laskemassa oppilaat. Kun kanslisti äki meitä käytävillä tuntien aikana niin loppuaika istuttiin noita auhoituksia kuunnellen. Usei oli jaksoja ettei edes nähnyt ketään opettajaa, joku tutoropiskelija jakoi ryhmiin ja tulosti meillä ryhmätyöt
Teoriassa ole insinööri mutta asentajana toimi enkä koe minkäänlaista syvempää teoriaa oppineeni tai sivistystä saaneeni.
Kokoomus haluaa pilata koulujärjestelmämme, jotta se voidaan yksityistää. Sama juttu kuin terveydenhuollon kanssa
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus haluaa pilata koulujärjestelmämme, jotta se voidaan yksityistää. Sama juttu kuin terveydenhuollon kanssa
Miten jotkut on taas noin pihalla.
Moni amka toimii ihan yrityksenä mutta täytyy sanoa että tuottamansa tuote on paskaa lupauksiin verrattuna.
Ei hemputti kun maailmalla mainostavat ja täne tulee opiskelijoita jotka tulee hyvistä korkeakouluista suomeen luullen tulevansa yliopistoon/korkeakouluun. sitten joku 18- vuotias finninaama tulee jakamaan ryhmiin ja jakaa tulostettuja tehtävänippuja ryhmille. Kovin erilaisia nämä suomen "korkeakoulut"
Amk on amiksen jatke, korkeakouluna siitä ei voi puhua.
Kyse ihan koko koulujärjestelmän alasajosta. Ensiksi säästetty peruskoulusta ja nyt toisesta ja kolmannesta asteesta kun peruskoulutusta ei enää tämän halvemmalla voi järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus haluaa pilata koulujärjestelmämme, jotta se voidaan yksityistää. Sama juttu kuin terveydenhuollon kanssa
Miten jotkut on taas noin pihalla.
Moni amka toimii ihan yrityksenä mutta täytyy sanoa että tuottamansa tuote on paskaa lupauksiin verrattuna.
Ei hemputti kun maailmalla mainostavat ja täne tulee opiskelijoita jotka tulee hyvistä korkeakouluista suomeen luullen tulevansa yliopistoon/korkeakouluun. sitten joku 18- vuotias finninaama tulee jakamaan ryhmiin ja jakaa tulostettuja tehtävänippuja ryhmille. Kovin erilaisia nämä suomen "korkeakoulut"
Yrityksiä, jotka omistaa kunnat tai kuntayhtymät. Ei mitkään Oy Pörriäiskoulu Ab:t.
Nauha vaan pyörimään
Kyllä ne oppii sen minkä oppii
Hiukan erilaista kuin 90-luvulla. Suoritin merkonomitutkinnon. Kaksi vuotta tiivistä opiskelua aamukasista iltaneljään. Aina oli opettaja pitämässä tunnin. Mutta eihän tällä opistomerkonomintutkinnolla ole silti mitään arvoa tradenomin rinnalla.
No sinänsä jotkut perustason asiat kannattaakin opetella tallenteista. Paljon parempi käyttää lähiopetus sitten opitun soveltamiseen.
Opiskelen itse amkissa ja valitettavasti ryhmätyöt ovat tosiaan arkea. Mielestäni se on aika laiska tapa toteuttaa oppiminen, eikä se takaa yhtä hyviä tuloksia kuin esim. itse kirjoitetut esseet.
Tietty amkeissa on eroja. Oma amk:ni on ruotsinkielinen joten ihan samanlaista juustohöylämeininkiä ei ole havaittavissa.