Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

67,6% väestöstä kuuluu enää kirkkoon

Vierailija
02.02.2021 |

Eilen julkaistut kirkon tilastot viime vuodelta osoittavat vääjämättömän totuuden. Kirkko menettää joka vuosi noin 50 000 jäsentä. Joka vuosi kirkon jäsenmäärä vähenee prosentilla. Kirkon alamäelle ei näy loppua!!

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän kirkko maallistuu ja mitä enemmän ihmisiä eroaa, sitä enemmän henkinen pahoinvointi vaan lisääntyy.

En taputtaisi sellaiselle kehitykselle. Ihminen tarvitsee hengellisyyttä ja moraalia voidakseen hyvin.

Hengellisyyttä voi hakea muualtakin. Itse lähdin kirkosta jo vuosia sitten ja olen sen jälkeen kiinnostunut mm. luonnonuskonnoista, suomalaisesta muinaisuskosta ja wiccalaisuudesta. Olen saanut noista kokeiluista ja fiilistelyistä enemmän hyvää irti kuin ankarasta ja syyllistävästä kristinuskosta ikinä. Luonnonuskoiselle jumaluus on asia, joka tunnetaan eikä sitä vain ajatella. Toivon että kirkosta lähtemisien myötä suomi näkisi perinteisten pakanauskontojen renessanssin. Ne ovat meidän kotoperäisiä uskontojamme toisin kuin kaukaa lähi-idästä tuotu kristinusko.

Samat jotka alapeukuttaa kirkkoa yläpeukuttaa wiccalaisuutta :D No joo, täysin loogistahan se onkin. Totuus tekee kipeää ja kaikki hörhö on kivaa ja jännittävää.

Olipas sisällötön kommentti. Wiccalaisuus pohjautuu luontoon ja vuodenaikojen sekä kuun kiertoon. Pakanauskonnot eivät latele ohjeita ja totuuksia ylhäältä vaan antavat yksilölle tilaa kehittää itseään ja hengellistä harjoitustaan. Wiccalaisuudesta on mielikuva että se on jotain noitalarppia, no voihan se joidenkin kohdalla siltä näyttää, omat kokeiluni ovat keskittyneet yhteyden löytämiseen itseeni sekä luontoon mm. liikkumalla luonnossa, meditoimalla ja kirjoittamalla sekä aiheesta kirjoja lukemalla. Nyt minusta tuntuu, että olen pikkuhiljaa löytänyt sellaisen polun alkuun, joka on minulle henkilökohtaisesti merkittävä ja hyvä. Kristinusko oli kaiken tämän vastakohta - tukahduttava, syyllistävä, moralisoiva. Naureskele vaan jos haluat mutta voin lämpimästi suositella hieman avarampaa katsetta.

Mä olen ollut pakana/satanisti (olen siis kokeillut sekä wiccalaisuutta että satanismia enkä tarkoita, että wiccalaiset olisivat satanisteja) ja nyt olen kristitty, ja minulle kristinusko sopii paljon paremmin. Kristinuskoakin löytyy monesta eri muodosta, joten mielestäni siinäkin on tilaa kehittää itseään ja hengellistä elämäänsä. Wiccalaisuus oli liian ympäripyöreää hihhulointia, mihin vaan lainattiin kaikkea kivaa muista uskonnoista/hengellisiltä poluilta. Satanismi teki minusta julman ja kovan ihmisen sekä itseäni ja muita kohtaan. Kristinusko auttaa minua näkemään itseni ja kaikki muut ihmiset arvokkaina ja rakastettavina, vaikka me kaikki teemmekin virheitä, ja on mukava tietää, että minua rakastetaan ja joku katsoo perääni. 

-eri

Millä perusteella wiccalaisuus on "ympäripyöreää hihhulointia" mutta kristinusko ei?

Ei siinä sinänsä mitään, kiva jos kristinusko sopiikin sinulle. Itse en voisi siihen enää palata kun silmät ovat auenneet sille, miten kristinusko on oikeuttanut ja oikeuttaa pahuutta, ja mikä kristinuskon naiskuva todella on. En ikinä enää voisi kuulua uskontoon, joka väittää että ainoa ja ylin jumaluus on mies.

Mun mielestä wiccalaisuudessa ja muissa new age uskonnoissa vain ei ole mitään järkeä. En ymmärrä mikä se pohjafilosofia on tai mikä merkitys ihmiselämällä on. Täällä sitä vaan pyöritään jossain päättymättömässä ympyrässä ja synnytään aina uudelleen. Sitten kärsitään tai saadaan jotain etuja teoista, joita on tehty edellisessä elämässä, jota ei edes muista. Sitten poimitaan kaikkia kivoja pyhiä ihmisiä muista uskonnoista ja sanotaan, että he ovat hyviä opettajia, vaikka ei kuunnella mitä he kokonaisuutena opettavat.

Kristinuskon varjolla on tehty paljon pahaa, mutta onko se kristinuskon syytä? Myös buddhalaiset munkit ja new age uskovaiset ovat tehneet paljon pahaa, mutta sillä ei löydä kaikkia buddhalaisia/newagereita. Wiccalaisuus on syntynyt vasta 40-60-luvuilla, joten tietenkään sillä ei ole samanlaista historiaa kuin paljon vanhemmalla kristinuskolla, mutta on turha kuvitella, että se olisi jotenkin turvassa huijareilta tai muilta pahoilta ihmisiltä.

Mielestäni on myös hieman erikoista väittää, että kristinuskon ainoa ja ylin jumaluus on mies. Jeesus syntyi mieheksi, ja kristinuskossa kyllä puhutaan isästä ja pojasta, mutta en ole kyllä kuullut yhdenkään uskovaisen väittävän, että Jumalalla olisi jonkinlaiset sukupuolielimet. En ole ennen ajatellut asiaa, mutta en näe edes kuolleista herännyttä Jeesusta oikeasti miehenä, vaan hänkin on sellainen henkinen ja sukupuoleton olento.

Mitä järkeä ja tolkkua kristinuskossa on?

Jumala loi syntisen ihmisen ja sitten tappoi itsensä huuhtoakseen synnit pois.  Pelastus tulee sille, joka uskoo tämän mukisematta ilman todisteita. Kertoi tämän jutun juonen tosi pienelle porukalle maailmassa.

Makes sense.

Mietin tätä välillä itsekin, että ei niissä kummassakaan välttämättä mitään logiikkaa ole. :D

Minulle on kuitenkin merkityksellistä se, että kristittynä tunnen olevani turvassa ja saaneeni rauhan. En kokenut samaa wiccalaisuudessa tai muussa pakanallisuudessa.

Eli suhun on iskostettu kristittyjen jumalanpelko ja syyllisyys, etkä pääse siitä irti.

En ymmärrä tätä "jumalanpelkoa" ja syyllisyyttä. Minulle uskonto ei ole ollenkaan tuota, enkä koskaan ole "pelännyt" Jumalaa. 

Päin vastoin, Jumala on "isä" ja kaiken tuki ja turva, niin kuin lempeä ja rakastava isä lapsillen on.

Ei Jumalaa tarvitse pelätä.

Jumala on meidät luonut ja hänen luokseen kuolemassa palataan. Ei hän meitä ruoski eikä pelottele, ne on kaikki jonkun muun aikaan saannosta.

On olemassa hyvä ja paha, oikea ja väärä. On ihmisestä itsestään kiinni, kumpaa hän ruokkii ja kumpi jää elämään.

Hyvä ja paha, oikea ja väärä, ovat subjektiivisia kokemuksia. Onko esim. Sota oikein vai väärin?

Vierailija
162/164 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta joutuvat papit kerjuulle tai oikeisiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoksen huomaa siitä että pikkukuntien seurakunnat alkavat hiljalleen kadota, yhdistyä toisiinsa.

Kirkot ovat kohta enää  juhlatilaisuuspaikkoja koska kirkkohäät kauniissa rakennuksessa riisinheittoineen halutaan yhä. Ja ihmiset tietysti jatkavat kuolemista jatkossakin joten hautausmaiden ylläpito jatkuu.

Vierailija
164/164 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän väärä tapa mitata kirkkoon kuulumista ja kristinuskoa yhtäläisyydellä. Kirkosta eroaminen ja liittyminen johonkin vapaaseen suuntaa ja ortodokseihin on koko ajan ollut kasvussa. Kirkon itsetuho ohjelma hylkäämällä Raamattu johtaa ja on jo johtanut Kirkon romahtamiseen. Itse lähdin hellareihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä