67,6% väestöstä kuuluu enää kirkkoon
Eilen julkaistut kirkon tilastot viime vuodelta osoittavat vääjämättömän totuuden. Kirkko menettää joka vuosi noin 50 000 jäsentä. Joka vuosi kirkon jäsenmäärä vähenee prosentilla. Kirkon alamäelle ei näy loppua!!
Kommentit (164)
Erosin kirkosta jo 80-luvun lopulla lukion jälkeen.
Maailma on niin langennut, että Jumala ottaa pois siunauksensa
Ei se olis noin naurettavan paljon jos kirkko ei haalisi jäseniään vauvojen pakkoliittämisellä. Helppo ottaa jäseneksi joku joka ei tajua maailmasta vielä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin Helsingistä pienempään kaupunkiin muualle Suomeen. Lasten luokilta Helsingissä oli yli puolet ET-tunnilla, täällä lapseni ovat ainoita.
Tää on totta. Kotikaupunkimme on 12 suurimman joukossa, muttei pk-seudulla. Lapseni sai itse valita ottaako uskonnon vai et:n ja valitsi uskonnon koska kaikki muutkin sitä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun et työnnä kirkolle ja papeille rahaa niin näinkö käy?
Naurettavaa pölinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin Helsingistä pienempään kaupunkiin muualle Suomeen. Lasten luokilta Helsingissä oli yli puolet ET-tunnilla, täällä lapseni ovat ainoita.
Tää on totta. Kotikaupunkimme on 12 suurimman joukossa, muttei pk-seudulla. Lapseni sai itse valita ottaako uskonnon vai et:n ja valitsi uskonnon koska kaikki muutkin sitä lukee.
Tätä ryhmäpainetta kirkko tukee mielellään.
Minusta uskonnon opetus ei kuulu koululle. Yhteiskunnan ei tule tukea minkään uskonnon opetusta.
Viime vuonna erosi vähemmän kuin ennen.
Ja mitä se haittaa vaikka
ne eroavatkin, jotka eivät usko. Kirkko on uskovien yhteisö muutenkin.
Itse erosin kirkosta joskus 20 vuotta sitten. Ei ole kirkkoa ja uskoa vastaan mitään, mutta kirkon veron imeminen on liikaa; en ole niin uskovainen, että hyväksyn kukkarollani käynnin.
Meidän pikkukaupungin seurakunnalla on metsiä kohtuudella, joten kaatakoon niitä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen myös ajatellut ja pelännyt. Korona on vakava varoitus ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Turha instituutia, mikä ei perustu mihinkään faktatietoon. Voi kunpa kaikki kirkkoihin käytetyt rahat olisi aikoinaan laitettu tieteen edistämiseen, ja kyseenalaistajia ei oltaisi poltettu kerettiläisinä.
Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkuin alkaa tällaista roskaa suoltamaan. Kirkko on tehnyt esim. diakonian kautta enemmän hyvää kuin sinä edes osaat kuvitella. Sinutkin todennäköisesti siunataan kirkossa eli silloin viimeistään loppuu sinunkin valittaminen kirkon toiminnasta.
Ev.lut-kirkko ajaa ojaan yrittäessään miellyttää kaikkia. Tuloksena on vain se että liberaalit eroavat ja konservatiivit menevät muihin kirkkoihin. Suomessa on muitakin luterilaisia kirkkoja kuin ev.lut, ja lisäksi ainakin ortodoksinen, katolinen ja helluntaikirkko vetävät porukkaa puoleensa.
Mitä ev.lutista siis lopulta jää jäljelle? Pelkät tyhjät kirkkorakennukset.
Vierailija kirjoitti:
Miten prosentti VOI OLLA noin suuri, jos ateisteja on suurin osa, kuuluvatko he edelleen kirkkoon? Naimisiin mennäkseen, sukulaisia miellyttääkseen, näennäisuskovaisuus?
Suurin osa kirkkoon kuuluvista on ns. tapakristittyjä. He menevät ripille ja kirkossa naimisiin, kastavat lapsensa ja haluavat kristillisen hautaan siunauksen. He eivät juurikaan noudata kirkon oppeja tai arjessaan harjoita uskontoa, mutta mielellään juhlivat juhlapyhiä. Kaikki tehdään niin kuin ennenkin on tehty, koska ei tiedetä oikein muusta ja osalla sukulaiset painostavat kristillisiin juhliin. Ovat ns tekopyhiä.
Itse en kuulu kirkkoon, enkä usko mihinkään aavikkojumalaan. Onneksi kirkon porukka vähenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha instituutia, mikä ei perustu mihinkään faktatietoon. Voi kunpa kaikki kirkkoihin käytetyt rahat olisi aikoinaan laitettu tieteen edistämiseen, ja kyseenalaistajia ei oltaisi poltettu kerettiläisinä.
Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkuin alkaa tällaista roskaa suoltamaan. Kirkko on tehnyt esim. diakonian kautta enemmän hyvää kuin sinä edes osaat kuvitella. Sinutkin todennäköisesti siunataan kirkossa eli silloin viimeistään loppuu sinunkin valittaminen kirkon toiminnasta.
Kuolleen ihmisen voisikin ihan hautausmaalla tai kotona käydä jokin maallikko saattelemassa / "siunaamassa" tmv. lyhyesti haudan lepoon. Ei siinä kirkkoa ja pappeja tarvita.
Olen iloinen tästä kehityssuunnasta. Enää ateismi ja järkeen perustuva ajattelu eivät ole pieni marginaaliryhmä, vaan suuri vähemmistö.
Uskonnot ovat tuoneet maailmaan paljon pahaa.
Tieto vapauttaa, usko kahlitsee.
Mitä enemmän kirkko maallistuu ja mitä enemmän ihmisiä eroaa, sitä enemmän henkinen pahoinvointi vaan lisääntyy.
En taputtaisi sellaiselle kehitykselle. Ihminen tarvitsee hengellisyyttä ja moraalia voidakseen hyvin.
Hyvä uutinen. Pian tulee aika, jolloin pakkouskonto poistuu kouluista ja yhteiskunnan instituutioista.
Miksi täällä pohjoisessa tuettaisiin pronssikautisten aavikkopaimentolaisten nuotiotarinoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, sinä tietämätön!
Hautaaminen ei vaadi minkäänlaista uskonnollista seremoniaa. Ei pappia, rabbia tai imaamia. Hautapaikka saattaa tosin olla seurakunnan hautausmaalla, mikäli muuta paikkaa ei ole tarjolla.
Minua ei ainakaan kukaan siunaa mihinkään, sukulaiset pitäköön juhlat jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko käyttää hyväntekeväisyyteen muutaman prosentin tuloistaan eli sen takia ei sinne kannata rahojaan laittaa. Huomattavasti paremman vasteen saa jostain oikeasta hyväntekeväisyysjärjestöstä. Ja kirkkoon kuulumattoman vainajan siunaaminen on kammottavaa vainajan tahdon yli kävelyä. (Ei sillä toki hänelle ole väliä, mutta olisi suoraselkäistä kirkolta kieltäytyä tästä. Vainaja ei sitä halunnut). Itse olen tehnyt selväksi, ettei pappia tarvita paikalle, kun lähdön aika on. Toivon myös, ettei tuhkiani haudattaisi hautausmaalle vaan ripoteltaisiin jonnekin tunnuksettomaan paikkaan, mutta sama se mulle toki siinä vaiheessa on.
Reilua kirkolle ja ihmisille olisi ettei ketään liitetä kirkkoon ennen 15v. ja rippikoulua jos/kun sen haluaa käydä. Sitten jäsenmaksu olisi esim. 50€ / vuosi; silloin hinta ei tuntuisi pahalle ja voisihan siitä olla jotain etujakin vähän kuin kauppojen etukorteissa :)
Veikkaan, että myönteisyys ja jäsenmäärä ei olisi kirkolle ollenkaan huono.
Käsittämättömän paljon vieläkin. Jos kirkkoon pitäsi liittyä, pakkoliitoksen sijasta, olisi prosenttiluku yksi numeroinen.