Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset ovat niin kiinnostuneita muiden elämistä?

rauhallista
01.02.2021 |

Olen asunut sekä Suomessa, että ulkomailla. Missään muualla ei tuijoteta ja olla niin kiinnostuneita toisten asioista. Niin takakireaa porukkaa muutenkin, että ihmekös kun lähes kaikkia masentaa.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä Ap, olen aivan samaa mieltä kanssasi. Osa näistä kommenteista vaan vahvistaa sitä, että tämä on totta. Monelle on vaikea edes käsittää, mistä tässä on kyse.

Yhdenmukaisuuden vaatimus tarkoittaa sitä, että poikkeavuus on epätoivottua. Kun kyse on ihmisistä, osa tulee aina olemaan poikkeavia, kulttuurista riippumatta. Eroja on siinä, miten poikkeavuuksiin suhtaudutaan.

Poikkeavuuden demonisointi on yleistä Suomessa. Helpoimmat kohteet on juuri niitä kovaäänisiä ja räväköitä, joita niin moni täällä vihaa. Tuo on kuitenkin vain yksi tapa poiketa. Myös esim. näkyvästi ujoja pilkataan käytöksen takia. Monia pilkataan ulkonäön vuoksi. Ja tosiaan tää pilkkaaminen oikeutetaan sillä, että mitäs yrittää olla tuollainen erikoisuudentavoittelija.

Tavispoliiseilla ei mene jakeluun, että outo/erottuva ihminen yleensä ihan oikeasti on sellainen. Kuten taviskin, outolintu yrittää vaan elää omanlaistaan elämää. Tavispoliisi kuvittelee, että outolintu on samanlainen kuin hän itse.

Vierailija
42/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa te, ap ja "yläpeukuttajat", miksi ootte kiinnostuneita muiden kiinnostuksenkohteista? Mikä siinä muiden elämäntavassa niin kiinnostaa?

Ei kiinnostakaan yksittäisten ihmisten kiinnostuksen kohteet, vaan laajempi ilmiö itsessään. 

-Ap

Niinpä. Ap on asunut Tanskassa ja Kanadassa, eikä noissa maissa tarvitsisi edes selittää tällaista itsestäänselvää asiaa.

Tulee mieleen keskustelu lapsuudenkaverin kanssa. Juteltiin ominaisuuksistamme, ja sanoin olevani utelias. Kaveri innostui: Mäkin olen utelias! Selitin, että jos näen vaikka koulussa jonkun mystisen oven, haluan tietää, mitä sen takana on.

Kaveri vastasi: Aa, en mä silleen oo utelias. Haluan vaan tietää muiden asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa te, ap ja "yläpeukuttajat", miksi ootte kiinnostuneita muiden kiinnostuksenkohteista? Mikä siinä muiden elämäntavassa niin kiinnostaa?

Hah hah. Syytetään toisia ja itse tehdään samaa. Ja tätäkin joku törppö alanuolittaa.

Sinä ”törppö” et vaan ymmärrä koko ilmiötä ja oletkin itse osa sitä. Tähän kuuluu just se, että jos joku sanoo jotain, mikä kuulostaa omaan korvaan oudolta, leimataan sanoja tyhmäksi, hulluksi jne.

Aivan kuten kaikki uranuurtajat ja edelläkävijät on aina leimattu. Myös muualla kuin Suomessa. Oudoille naureskellaan, kunnes he keksivät hittibiisin tai älypuhelimen. Outouden hedelmät kyllä kelpaa, muttei outous sinänsä.

Vierailija
44/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että päällepäin vahvat ja räväkät tyypit ovat kovimpia kyttäämään sekä muita että itseään. Koko ajan hävetään jotakuta tai jotakin. Yksi todiste lisää siitä, että överiksi vedetty "vahva persoona" on tosiasiassa vain pelokkaan ja epävarman ihmisen suojakuori.

Roikut tässä mielikuvassa, koska siitä tulee sinulle parempi mieli. Kuka on päällepäin vahva? Ehkäpä vain itse tulkitset muita miten sattuu?

Itse tunnen läheisesti useampia ”räväköitä” ja erikoisia ihmisiä. Kaikki he ovat totta kai pelokkaita ja epävarmoja, kuten sinäkin aina hetkittäin olet ja me kaikki ollaan. Ihan inhimillistä.

Meillä kaikilla on myös suojakuori, naamio, rooli. Älä kuvittele olevasi vapaa näistä. Sinulla on oma naamiosi. Miltä tuntuisi, jos muut jatkuvasti nauraisivat naamiollesi, joka on ainut naamio, joka sinulle sopii ja jossa voit olla ns. oma itsesi?

Älä kuvittele, että tavallisuus tai erikoisuus on valintakysymys. Sinä selvästi sovit joukkoon, mutta kuvittele, ettet sopisi. Kaikki muut olisivat räväköitä ja sinulle naurettaisiin, koska et ole. Voit ehkä jopa testata tätä toisessa maassa tai jossain rajatussa alakulttuurissa.

Tuntemani räväkät ja muuten oudot ihmiset ovat kaikki yksilöitä. Kaikkia yhdistää kuitenkin Elä ja anna muiden elää -mentaliteetti. Ei tulisi mieleenkään riepotella julkkisjuoruilla tms. Kun on itse ollut pilkan kohteena, tietää, miten tärkeää on saada olla RAUHASSA. Ei pitäisi olla kohtuuton vaatimus.

Vierailija
45/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää miksi joku haluaa tietää mistä Aitolehti on ostanut kämpän. Aika perverssiä.

Tämä! Aivan käsittämätöntä, miten jengiä kiinnostaa vuodesta toiseen jonkun Aitolehmän kaltaisen jonninjoutavan pikkujulkkiksen touhut. Vastenmielinen, vittumainen ja itseään täynnä oleva ihmisperse, joka ei ole koskaan tehnyt mitään edes etäisesti merkittävää tai kiinnostavaa.

Tässä esimerkki tyypillisestä suomalaisesta kyttääjästä: kuvitellaan lehtien perusteella tietävänsä jostain julkkiksesta jotain ja esiin tuodaan se äänekkäänä, negatiivisena älämölänä 😂

Vierailija
46/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää miksi joku haluaa tietää mistä Aitolehti on ostanut kämpän. Aika perverssiä.

Tämä! Aivan käsittämätöntä, miten jengiä kiinnostaa vuodesta toiseen jonkun Aitolehmän kaltaisen jonninjoutavan pikkujulkkiksen touhut. Vastenmielinen, vittumainen ja itseään täynnä oleva ihmisperse, joka ei ole koskaan tehnyt mitään edes etäisesti merkittävää tai kiinnostavaa.

Tässä esimerkki tyypillisestä suomalaisesta kyttääjästä: kuvitellaan lehtien perusteella tietävänsä jostain julkkiksesta jotain ja esiin tuodaan se äänekkäänä, negatiivisena älämölänä 😂

Tää oli kyllä hauska. Jos Martina ei tosiaan oikeasti kiinnostaisi, niin ei olisi mitään syytä haukuakaan... Itseäni ei kiinnosta ja hän on minulle täysin neutraali henkilö. Ei kosketa mun elämää millään tavalla hyvässä tai pahassa.

Vierailija
47/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitolehmä ei ole ostanut kämppää, ”ottanut” kyllä on. Oli valinnut sanan hyvin, osa olikin mieltänyt, että on ostanut.

Ei aitolehmä saa lainaa, eli vuokra-asunto on.

Ja toisekseen eikös instan tarkoitus ole, että ihmiset katsoo ja kiinnostuu, ei kai sinne muuten kuvia kannattaisi julkaista.

Ja sitten, Briteissä, Espanjassa, Italiassa ja Saksassa pitkään asuneena täytyy kyllä todeta, että samoin on kiinnostanut heikäläisiä naapureitten elämä. Suurkaupunkien keskustassa ei, mutta muualla kyllä.

Ei ne ulkomaitten ihmiset ole sen kummallisempia kuin mekään, samat asiat velloo.

Vierailija
48/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aitolehmä ei ole ostanut kämppää, ”ottanut” kyllä on. Oli valinnut sanan hyvin, osa olikin mieltänyt, että on ostanut.

Ja toisekseen eikös instan tarkoitus ole, että ihmiset katsoo ja kiinnostuu, ei kai sinne muuten kuvia kannattaisi julkaista.

Ja sitten, Briteissä, Espanjassa, Italiassa ja Saksassa pitkään asuneena täytyy kyllä todeta, että samoin on kiinnostanut heikäläisiä naapureitten elämä. Suurkaupunkien keskustassa ei, mutta muualla kyllä.

Ei ne ulkomaitten ihmiset ole sen kummallisempia kuin mekään, samat asiat velloo.

Säälittävä yritys, anteeksi vaan. Miksi tulet tänne juoruamaan Martinasta, kun voit tehdä sen noissa Martina-aiheisissa ketjuissa?

Mulle instan tarkoitus on se, että seuraan tuntemiani ihmisiä ja ihailemiani julkkiksia. Etsin sieltä hyvää mieltä enkä haukuttavaa.

Ulkomailla asuneena sinun luulisi ymmärtävän, että kulttuureissa on eroa. Ihannekansalainen on joka paikassa vähän erilainen. Se, mikä Suomessa on törkeää päälle huutamista, on Espanjassa normaalia keskustelua.

Vierailija
49/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee kärjistetty yleistys:

Suomalaisen pahin pelko on joutua naurunalaiseksi. Suomalainen oppii nopeasti, että mitä enemmän sulautuu massaan, sitä todennäköisemmin säästyy muiden pilkalta.

Välillä suomalainen miettii, että onkohan hän sittenkään tarpeeksi normaali, vai kuitenkin jollain tavalla nolo. Suomalainen muistaa naapurinsa, joka harrastaa tarinateatteria. Hahahaa, sehän on aivan friikkiä. Suomalainen lukee iltapäivälehdestä julkkiksen toilailuista. Hahahaa, enhän minä sentään noin nolo ole!

Suomalainen rakastaa kytätä ja arvostella muita, koska kuvittelee näin säästyvänsä muiden kyttäykseltä ja arvostelulta. Vähän niin kuin joku pelkää hylätyksi tulemista eikä uskalla sen takia sitoutua. Projisointia.

Lopputulos on, että juuri kukaan ei uskalla tehdä mitään poikkeavaa. Jos joku uskaltaa, se on suomalaisesta huomionhakua. Ei vaan tule mieleen, että kaikki ei välitä massaan sulautumisesta, vaan haluaa elää itsensä näköistä elämää.

Omien kokemuksieni mukaan taas erilaisuutta arvostetaan ja se on se mihin pyritään. Sitä ollaan niin tavallisia vaikka kaikki mahdollisuudet olisi olla juuri itsensä näköinen ja elää sellaista elämää kun haluaa. Täällä kuitenkin välitetään aivan liikaa muiden mielipiteistä ja sitä en tiedä mistä johtuu. Varmaan jäänteitä vanhoista ajoista tai pienen maan identiteettiä että vähän väkisin joutuu sulautumaan ison maailman muottiin eli kytätään miten muut tekevät ja matkitaan perässä.

Vierailija
50/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävä yritys, anteeksi vaan. Miksi tulet tänne juoruamaan Martinasta, kun voit tehdä sen noissa Martina-aiheisissa ketjuissa?

Mulle instan tarkoitus on se, että seuraan tuntemiani ihmisiä ja ihailemiani julkkiksia. Etsin sieltä hyvää mieltä enkä haukuttavaa.

Ulkomailla asuneena sinun luulisi ymmärtävän, että kulttuureissa on eroa. Ihannekansalainen on joka paikassa vähän erilainen. Se, mikä Suomessa on törkeää päälle huutamista, on Espanjassa normaalia keskustelua.

Aitolehmä ei ole asuntoa ostanut vaan vuokrannut. Aitolehmällä on ulosottorekisteri, ei saa lainaa.

Älä huuda minun päälle, mene omaan ketjuusi ölisemään.

Vierailija
51/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aitolehmä ei ole asuntoa ostanut vaan vuokrannut. Aitolehmällä on ulosottorekisteri, ei saa lainaa.

Älä huuda minun päälle, mene omaan ketjuusi ölisemään.

Olet sekaisin.

Vierailija
52/58 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimattomuus ja ahkeruuden ylistys.

Sama ilmiö on Aasiassa. Luterilaisuus ja kunfutselaisuus muistuttaa siinä mielin toisiaan.

Vanhempien kunnioitus ja Suomessa on pitkään vallinnut kultuuri, joka muualla Euroopassa ei vallitse.

Se, että asiat ovat kuin ovat ja ne ei keskustelemalla mihinkään muutu.

Suomi vietti pitkään alueena ei-itsenäistä elämää.

Meillä ei asioihin keskustelemalla tai neuvottelemalla kyetty muuttamaan.

Tällainen epähedelmällinen maasto luo katkeruutta ja kyräilyä.

53/58 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa näistä kyttääjistä tulee sitten huomiota herättäviä. Kyllä se mun huomion herättää jos joku kyttää 💁

Vierailija
54/58 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista tätä lainkaan. Voiko johtua siitä, että en ole niin kiinnostunut, mitä muut minusta ajattelevat? Ei mua liikuta, jos joku on jotenkin kiinnostunut mun elämästä tai vaikka juoruaa musta jotain jollekulle toiselle. Mitä sitten? Mun mielestä Suomessa ihmiset saavat elää aika yksilöllisesti.

Vierailija
55/58 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat eläneet edellisessä elämässään Stasi -aikaa. Ellei sitten ole sossu joka noudattaa jotain rangaistuskaavioita ja tekee kirjauksia.

Vierailija
56/58 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset kotiäidit kyttää muita kateuden takia kun omassa elämässä ei ole mitään muuta kuin lapset ja koti. Kun töitä ei suostu tekemään ja yhteiskunnan tuilla on hankala harrastaa muuta kuin muiden kyttäämistä

Vierailija
57/58 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee kärjistetty yleistys:

Suomalaisen pahin pelko on joutua naurunalaiseksi. Suomalainen oppii nopeasti, että mitä enemmän sulautuu massaan, sitä todennäköisemmin säästyy muiden pilkalta.

Välillä suomalainen miettii, että onkohan hän sittenkään tarpeeksi normaali, vai kuitenkin jollain tavalla nolo. Suomalainen muistaa naapurinsa, joka harrastaa tarinateatteria. Hahahaa, sehän on aivan friikkiä. Suomalainen lukee iltapäivälehdestä julkkiksen toilailuista. Hahahaa, enhän minä sentään noin nolo ole!

Suomalainen rakastaa kytätä ja arvostella muita, koska kuvittelee näin säästyvänsä muiden kyttäykseltä ja arvostelulta. Vähän niin kuin joku pelkää hylätyksi tulemista eikä uskalla sen takia sitoutua. Projisointia.

Lopputulos on, että juuri kukaan ei uskalla tehdä mitään poikkeavaa. Jos joku uskaltaa, se on suomalaisesta huomionhakua. Ei vaan tule mieleen, että kaikki ei välitä massaan sulautumisesta, vaan haluaa elää itsensä näköistä elämää.

hyvin tiivistetty. surullista mutta totta.

Surullista? Mun mielestä säälittävää.

Vierailija
58/58 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vallitsee tietynlainen ”hive mind”-ajattelu, jossa yhteisö menee yksilön edelle. Samankaltainen kulttuuri on esimerkiksi Japanissa ja Etelä-Koreassa. ”Hive mind” -ajattelu saattaa olla jopa genettistä, sillä suomalaisillahan on tunnetusti paljon itäisiä geenejä. Jos joku yrittää korostaa omaa yksilöllisyyttään, niin hive mind puolustautuu ja se ”heikoin lenkki” lynkataan. On tärkeää myös pitää huolta, että kukaan ei yritä irtaantua hive mindista ja siksi ihmiset kyttäävät toisiaan. Voit paeta ulkomaille, mutta perääsi saatetaan tullaan Internetin kautta ja lynkkaus alkaa.

Hyvä analyysi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme